sper achter

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Tot nu toe kwamen er twee ideetjes omhoog borrelen.
Het eerste idee is om solenoids in lijn over de remkabels te bevestigen daarvoor moet ik twee startmotoren slopen en de solenoids veranderen en uitboren, zodat de kabel er door heen kan.
Het hele systeem is dan met een eenvoudige links rechts schakelaar te bedienen, met twee controlelampjes is dit redelijk foolproof.
'sper1.JPG
Het tweede idee is het idee van de extra handremmen, maar dan omgekeerd. Als je eerst de hendel die het wiel vrij moet houden aanspant kost dat geen moeite, dan remt dat wiel niet met de gewone handrem.
Bij het aantrekken van de handrem blokkeert het andere wiel met gewone handremkracht.
sper2.JPG
sper2#2.JPG
Graag commentaar[/color]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: sper achter

Ongelezen bericht door wouth »

Frans:
ik zie dat jij net zo'n onbegrensde creatieveling bent als ik :buiken: :buiken: :buiken:
Mijn impulsieve :oops: reactie op jouw 2 ideeen is als volgt:
de solenoid is krachtig, maar ik ben bang dat de slag die hij maakt te kort is om de remschoentjes achter aan te trekken, en hoe wil jij de handremkabel aan het hart v/d solenoid bevestigen zonder dat de kabel scheurt/rafelt??
de rollator-handrem geeft w.s. ook een te kleine slag, maar ik denk dat je bizar sterke handen moet hebben om voldoende kracht over te brengen?
Zie bovenstaande niet als kritiek, maar als welwillend [[toast]] meedenken!
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Hallo Wouth,
Ik moet nog onder de auto om te kijken hoe groot de slag is als de zaak correct is afgesteld.
In principe is een grote slag bij een langere solenoïde mogelijk. Mijn zorg is of de kracht voldoende is. Het mooie vond ik dat de hele zaak vast zit met het moertje van de buitenkabel van de handrem. De kabel kan met schroefjes in de kern van de solenoïde vastgezet worden, eventueel is het mogelijk een Norseman kabelbevestiging na te bootsen

Het rollatorsysteem werkt andersom, eerst trek je de kabel aan van het wiel dat niet geblokkeerd mag worden, met de rollatorhandrem,dat kost geen enkele kracht. Daarna trek je met de normale handrem het wiel dat geblokkeerd moet worden aan. Op dat moment komt er pas spanning op de rollatorhandrem. Als de zaak goed afgesteld is, merk je bij de APK niets van de toevoeging.

Leuk dat je mee denkt
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
Daan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 778
Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door Daan »

Waarom geen cutting brake ik heb deze in mijn buggy zitten en het werkt als volgt: In de bestaande remleiding naar achteren monteer je de cutting brake . Deze zit in mijn buggy bovenop de tunnel achter de hanrem hendel. Is niks anders dan een alu. blok waar de remleiding in uitkomt en in rust een open verbinding heeft met de 2 uitgaande leidingen naar l en r achter. Op het blok zitten 2 hendels 1 voor links en 1 voor rechts . Als je aan 1 van de hendels trekt zet je hydrolische druk op het achterwiel (in mijn geval een remklauw) het wiel blokkeert dan. Als je niet aan de hendels zit heb je dus een gewone voetrem. (open verbinding). Doordat dit dmv je remvloeistof werkt kan je zeer makkelijk het linker of rechter achterwiel vast zetten.
Groet Daan

Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.

busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Had ik nog nooit van gehoord, klinkt goed
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: sper achter

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Daan werkt het in de praktijk ook zo'n systeem om 1 wiel te remmen? Want ik stel mij dit voor: ik sta op een wat steile helling(of voor mijn part niet), met gravel of smurrie. En een wiel slipt. Ik trek dan die rem aan om het vermogen naar het wiel met de meeste grip te laten gaan. Maar dat wiel krijgt dan dus de hele last van de bus te verduren, + nog het slepen van het stilstaande wiel door de smurrie, erbij. En dat wiel staat er vermoedelijk niet veel beter voor, nl op dezelfde ondergrond. Slipt die dan niet direkt daarna ook? Of is de praktijk dat je er toch wel voordeel uit haalt? Ik kan me wel voorstellen dat het wel goed werkt wanneer de ondergrond sterk verschilt tussen de 2 wielen, bv 1 in de zachte berm en 1 op asfalt.
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door y939 »

Het hoort zo als op het de zelfde bouwdeel is, wat je in wagen inzet om de voorwielen tijdens de burnout vast te zetten. Zo iets krijg je wel bij de onderdelen dealer voor amerikaanse wagen. Alleen kan je ook gewoon ene bak met kenmerk ABM (5 versnellingen) zoeken (het is moeilijk) en deze simpel ombouwen omdat je alleen de huis van de koppeling tegen de onderdeel van de diesel vervangen moet. De overbrengingen zijn bij deze bak gelijk als bij ene 3H of ASS (behalve de 2de versnelling). Sven heft ze al in zijn Caravelle en hij is ook nog, met caravan achter an, buiten de drassige grond gekomen waar normale T3 en T4 vastlopen. Ik ga hem van avond nog eens interviewen hoe dat bij de groene bus zit omdat ik precies van avond met hem over een ander bakprobleem kletsen moet.
groetjes peer
Gebruikersavatar
GoodOldDiesel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 aug 2009 13:29
Locatie: N-W-F

Re: sper achter

Ongelezen bericht door GoodOldDiesel »

WouterKabouter schreef:Ik kan me wel voorstellen dat het wel goed werkt wanneer de ondergrond sterk verschilt tussen de 2 wielen, bv 1 in de zachte berm en 1 op asfalt.
Wouter
Dat was eigenlijk het begin van de vraag, het aan de kant gaan op een smalle weg en dan eigenlijk niet meer wegkomen omdat er 1 wiel in de berm staat te slippen
Gr,

Evert M
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door y939 »

Theoretisch zul het misschien werken omdat de toerental verschil opgelost word. Alleen zul ik zo iets op het eerst an een sloopauto gaan testen omdat je niet helemaal precies weet wat er gebeurt. Het kost ook een kleine bedrag an geld en voor de dubbele heb je bijna een bak met sper gekocht. Alleen het lijkt mij een heel leuk klus om het te proberen.
groetjes peer
Gebruikersavatar
Daan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 778
Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door Daan »

http://www.cncbrakes.com/cb.asp?grp=cb& ... subseries=

Kijk hier maar eens ik gebruik hem vooral om zeer korte bochten te kunnen maken bij een trail rit in het terrein. Maar als je met 1 wiel in de berm staat kan je er een beetje mee spelen zodat het voertuig begint te rollen/loskomt. Dit is echter geen vervanging voor een sper diff.

Er worden ook een soort van kogelkranen verkocht die in het circuit van de voor remmen gezet worden je trapt dan op de voetrem zet de kraan dicht en laat de voetrem daarna los. Het voorste circuit blijft dan onder druk staan omdat de remvloeistof niet meer terug kan lopen en voila je kan je burnout maken (kind kan de was doen) :mrgreen:
Dit kan natuurlijk ook achter als een soort van handrem alleen dit is echter niet toegestaan als vervanging van een gewone handrem (ook niet best trouwens om je wielremcilinders/remklauwen zolang onder druk te zetten)

Je zit hem hier zitten vlak achter de handrem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet Daan

Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.

busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: sper achter

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

geen vervanging voor een sper diff
oke bedankt het is dus een extraatje waarmee je je soms nog wat verder kan redden.
Evert ik dacht juist dat het begin van de vraag was, dat Frans op steile gravelweggetjes in zweden zijn wielen gingen doorslippen. Met die gedachte, vroeg ik mij af, heb je dan iets aan dit systeem en ik vermoedde, niet zo heel erg veel, maar iets meer dan niks dus.
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door y939 »

Ik heb hem even bevraagt, de differentiaal is met lamellen en werkt automatisch. De bak is een AGT met een lange 5de versnelling (Nu wet ik ook waarom zijn MV zo hard loopt). Je moet volgens hem gewoon ene bak zoeken waar de overbrenging bijna gelijk zit, benzine of diesel is egaal, en waar ene sper inzit. Bij een benzine bak moet je dus (technisch woordenboek kopen) de ingaande as en de koppelinghuis ruilen met de spullen van een dieselbak. Ze zijn iets duurder als een gewoon bak! Voor een as betaal je mal 20 euro. Een diesel koppelhuis heb ik bijvoorbeeld nog te liggen. De oude bak zul jij zo gewoon naar het ruilen compleet verkopen. Zo moet je de Bus niet kwijtraken en de ombouw is dan zo een op een gedaan. Dat zul de goedkoopste manier zijn een versnellingsbak met sper onder de bus de krijgen.
groetjes peer
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: sper achter

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

en voila je kan je burnout maken
keb zojuist gezien dat het ook met lompe kracht kan, vooral gaandeweg het filmpje wordt alles duidelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=bGvorcBfgp8
nee sorry, nu even echt niks beters te doen
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door y939 »

Ik heb deze week al met Michael Renker een praat gehouden over mij bak. Hij zegt de 40% sper is goed alleen kan je da ook gewoon een wiel anremmen met de handrem en zo werkt het ook. Hij heft mij advies gegeven een kapote Syncro bak met sper te kopen en alleen de sper over te zetten. Het rijd all regelmatig een T3 2WD mit 100% sper met de syncros me zonder problemen. Het enige probleem zul op drassige grond zijn omdat de bus dan meteen wegzakt zo als een syncro zonder handmatige schakelbare 4WD. Dat kan je goed of enkel syncro filmpjes bekijken dat ze eerst achter wegzakken en daarnaast de aandrijving voor inzet. Daarom zegt hij is het ook genoeg wanneer je gewoon een schakelbaar sper achter hebt. Hij wet waar over hij praat omdat hij lange tijd rallye gereden is zie ook link onder http://www.youngtimes.de/joomla/index.p ... &Itemid=27 Ik zul de ASS bak van mij naar hem toe brengen en de spullen inbouwen laten. Kost wel een bedraag alleen met schakelbare sper zul ik het wel een fijn oplossing vinden voor mijn camper.
groetjes peer
Voormalig lid 91

Re: sper achter

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Hoi Peer

Ik rijdt er al een tijdje mee. Kan het aanbevelen [[thumbup]]
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: sper achter

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Een mooi filmpje dat laat zien hoe eea er dan van binnen uitziet.
[youtube]=nUPlwMKDkDI&NR=1&feature=fvwp[/youtube]
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Plaats reactie