sper achter

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Dank je wel Daan,
Deze winter ga ik met de Duitse mijnheer die Ad genoemd heeft maar eens praten of ik niet bij hem terecht kan met de gehele bus en dan daar blijf tot het er in gemaakt is, lijkt me handiger want in mijn hobbyclub kan ik de bus niet laten staan.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Voor de sper heb ik contact gezocht met Franz Boten en die vraagt nu voor het ombouwen € 800,-
dat is best pittig, hij wil het ding niet los verkopen en de aanstuurschakelunit kost nog eens € 250,-
dus glibber ik nog maar een jaartje rond ondertussen zelf een oplossing verzinnend.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Voormalig lid 91

Re: sper achter

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ik ga de aansturing bij mijn wagen veranderen, ongevee zoals de chokiknop zit. Om de sper te monteren moet de bak geheel open. Dát moest bij de revisie van mijn bak, door het aanpassen van de eindoverbrenging moest zelfs de diff. vervangen worden. Hierdoor kon bij mijn bak de sper ingebouwd worden met veel minder kosten.
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Ik snap het Ad,
Jammer, dan koop ik maar matjes voor onder de wielen.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Voormalig lid 91

Re: sper achter

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Een sper bij 2wd heeft alleen zin als links en rechts een oppervlakte onde de wielen zit met verschillende weerstand. bv links gebaande weg en rechts bevroren, of 2 wielen op zand, 2 wielen op gras of modder. Een goedkoper alternatief zou dan zijn als je de handrem links en rechts gescheiden kunt bedienen. Dit is ooit als extra geleverd op de T2. 3 hendels, zodat je kon kiezen tussen links bij remmen, rechts bijremmen, of beide wielen remmen
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Hallo Ad,
Daar had ik ook al iets over gelezen en inderdaad is het een recht door zee oplossing.
Bij het bouwen van mijn vroegere schepen, fabriceerde en ontwierp ik allerlei onderdelen zelf,
dus ik denk dat ik de grijze massa nog maar even afstof en aan het werk zet de komende maanden.
Het nadeel van eigen producten is, buiten de vraag of een latere eigenaar ze ook kan waarderen, dat de originele staat van de camper wordt aangetast. Dus ik ga een manier bedenken waar het systeem als een soort overlay aangebracht wordt. Als ik iets zinnigs heb ontworpen zet ik het wel op het forum.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: sper achter

Ongelezen bericht door wouth »

Frans: dat is dan een mooie uitdaging! [[thumbup]]
En ik spreek uit ervaring :buiken: :buiken: :buiken:
In mijn T2 heb ik links en rechts van het handremhandle een extra handle gemaakt om apart het linker- of het rechter-achterwiel af te remmen. Werkt op zich prima.
Maar dan komt de APK: die trekt n.l. alleen aan de centrale/originele handrem en de apk-meester wil dan zien dat allebei de achterremmen gelijkmatig worden vertraagd!
En laat dat nou eens donders moeilijk [[feuer]] zijn om af te stellen.
Ik heb dus beide handremkabels weer met hun "evenaar" op de centrale handremkabel aangesloten [[sad]] en denk zo af en toe nog wel eens aan een goed functionerend alternatief.
En nu hoop ik stiekum dat jouw achtergrond voldoende is om voor bovenstaand probleem een permanente oplossing [[toast]] te vinden!
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Nu wordt het natuurlijk echt een klusje dat geklaard moet worden!
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Ik denk dat als de extra remkabels in ontspannen toestand vrij hangen, dat de kabels na de verdeelbrug de kracht gewoon verdelen.
Op het ogenblik denk ik aan het systeem zoals in de T2 woestijnuitvoering, maar dan met solenoïdes om de zaak als het nodig is even aan te spannen in plaats van de handles. Moet nog uitzoeken hoelang je die solenoïdes kunt belasten zonder schade, Voordeel is dat de zaak met een apparaatschakelaar uit de sterkstroomtechniek te bedienen is.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: sper achter

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Stel nou he, (onwaarschijnlijk, maar STEL) dat je een syncro bak met sper op de kop zou kunnen tikken, zou dat dan zonder al teveel gedoe op een gewone bus passen? Ik denk dat met name de 'neusophanging' een aanpassing nodig heeft, maar zijn er verder belemmeringen waaraan ik niet gedacht heb? UIteraard blijft de as naar voor onbenut he, dat snap ikook wel. Iemand een idee hierover?

Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: sper achter

Ongelezen bericht door René »

WouterKabouter schreef:Stel nou he, (onwaarschijnlijk, maar STEL) dat je een syncro bak met sper op de kop zou kunnen tikken, zou dat dan zonder al teveel gedoe op een gewone bus passen? Ik denk dat met name de 'neusophanging' een aanpassing nodig heeft, maar zijn er verder belemmeringen waaraan ik niet gedacht heb? UIteraard blijft de as naar voor onbenut he, dat snap ikook wel. Iemand een idee hierover?

Wouter
Ha Wouter,

In principe zou dat kunnen maar er is inderdaad wel een punt waar je niet aan gedacht hebt,
de bak hangt een centimeter of 6 lager in een syncro wat gedaan is om meer ruimte voor een tank boven deze bak te maken.
Als je de motorophanging mee aanpast aan die 6cm door de ophanging van een syncro erbij te pakken dan krijg je die bak er wel onder.
Simpeler is natuurlijk wat Ad heeft laten doen of wat Daan verteld over zijn T2 buggy-bak en dat is het inbouwen van het spermechanisme in je bestaande bak. Je kunt je eigen kroon en pignonwiel behouden op deze manier. Een los sperdiff komt nog wel eens voorbij op ebay of zo en kost dan zo 300 tot 350 euro.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: sper achter

Ongelezen bericht door wouth »

Frans, Als jij van plan bent hier naar toe te komen:

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=33&t=12697

kunnen we eventueel onder mijn bus kijken naar de (nog niet [[sad]] af) oplossing die ik verzonnen heb. Wie weet krijgen we wel spontaan een goede ingeving [[thumbup]] waardoor de boel WEL goed gaat werken!! [[toast]]
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: sper achter

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

He Rene,
Maar dat ie lager hangt, komt dat dan vanwege het ontwerp van de bak zelf of is het setje blok/bak gewoon lager opgehangen? Want ruimte voor een tank is bij mij niet echt nodig; maw, kan de bak niet gewoon op 2wd hoogte hangen? Of is de bak-neus daarvoor te hoog ofzo, zodat ie wel lager moet.

De suggestie om zelf een los sperdiff te kopen is ook wel een goeie, maar daarvoor snap ik de bak op dit moment niet goed genoeg en blijf er dus maar beter nog even vanaf denk ik :( Mss dat ik er eens een open maak om eea goed te kunnen bekijken. Wat Ad heeft laten doen zou ik bij een revisie zeker ook laten doen, maar voor het bedrag waar Frans het over heeft laat ik het zitten, het moet wel reeel blijven voor zo'n ouwe auto; het is ook niet dat een sperdifferentieel mijn enige wens is ofzo :lol: Zelfs niet aan de bus.

Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Hallo Wouth,
Liessel is me echt wel wat ver, ik woon in Rotterdam.
Het idee met de schakelaar en de twee solenoids laat me nog niet los. Ze zijn dan zomaar op een goede plaats aan een balk te hangen. ik blijf er over nadenken.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sper achter

Ongelezen bericht door tifrajo »

Tot nu toe kwamen er twee ideetjes omhoog borrelen.
Het eerste idee is om solenoids in lijn over de remkabels te bevestigen daarvoor moet ik twee startmotoren slopen en de solenoids veranderen en uitboren, zodat de kabel er door heen kan.
Het hele systeem is dan met een eenvoudige links rechts schakelaar te bedienen, met twee controlelampjes is dit redelijk foolproof.
'sper1.JPG
Het tweede idee is het idee van de extra handremmen, maar dan omgekeerd. Als je eerst de hendel die het wiel vrij moet houden aanspant kost dat geen moeite, dan remt dat wiel niet met de gewone handrem.
Bij het aantrekken van de handrem blokkeert het andere wiel met gewone handremkracht.
sper2.JPG
sper2#2.JPG
Graag commentaar[/color]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: sper achter

Ongelezen bericht door wouth »

Frans:
ik zie dat jij net zo'n onbegrensde creatieveling bent als ik :buiken: :buiken: :buiken:
Mijn impulsieve :oops: reactie op jouw 2 ideeen is als volgt:
de solenoid is krachtig, maar ik ben bang dat de slag die hij maakt te kort is om de remschoentjes achter aan te trekken, en hoe wil jij de handremkabel aan het hart v/d solenoid bevestigen zonder dat de kabel scheurt/rafelt??
de rollator-handrem geeft w.s. ook een te kleine slag, maar ik denk dat je bizar sterke handen moet hebben om voldoende kracht over te brengen?
Zie bovenstaande niet als kritiek, maar als welwillend [[toast]] meedenken!
I am Wouth and I approve this message
Plaats reactie