Nieuwe T3 fan op zoek - vragen over aankoop en bezichtiging

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Nieuwe T3 fan op zoek - vragen over aankoop en bezichtiging

Ongelezen bericht door stinger »

Hallo forummers,

na een tijdje als anonieme bezoeker te hebben geleefd heb ik me zojuist eens ingeschreven. Ik heb me hier voorgesteld: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=21&t=19147

Samen met mijn vriendin en zoontje van 6 maanden ben ik op zoek naar een mooie T3 met hefdak. We hebben er al een paar gezien en vandaag zelfs onze eerste bezichtiging gehad.

Nu hebben we ook een optie lopen op een (op het oog) erg mooie bus, met hefdak en mooi origineel interieur, waarvan de eigenaar aangeeft dat de motor behoorlijk af is. Het is een luchtgekoelde 2.0 L benzinemotor, bouwjaar 1980 en zo'n 80.000 op de teller. Veel onderdelen zijn vernieuwd, maar de motor is nu helaas niet goed meer (veel vermogensverlies). Hij is ermee bij enkele garages geweest en die gaven ook aan dat de motor gereviseerd of vervangen dient te worden. Via die eigenaar hoorde ik dat een compleet nieuwe motor bijvoorbeeld te krijgen is voor zo'n 2000 euro, maar dan moet je m er nog wel zelf in hangen. Ik vraag me af of dat zomaar gaat lukken, ik heb er de ruimte niet voor en ook niet het gereedschap. Ben op zich niet bang om aan te pakken en nieuwe dingen te leren, maar het laten doen lijkt ons ook wel handig (zeker met een kleintje thuis, dan besteed ik mijn tijd nu even liever daaraan).

Mijn vragen aan jullie:
- heeft iemand ervaring hiermee, of tips waar wij dit zouden kunnen laten uitvoeren (liefst in de buurt van Groningen / Noord Nederland)?
- heeft iemand een idee wat dit ongeveer zou moeten kosten (het laten vervangen van de motor)
- nog tips voor wat betreft waar je zo'n motor zou kunnen aanschaffen?

Mocht ik nog info missen hierboven die kan helpen bij het geven van tips, laat het weten, als ik het weet voeg ik het toe.

Hartelijk dank alvast voor het lezen en meedenken, we zijn erg benieuwd naar de reacties!
Groeten Jan Willem
Laatst gewijzigd door stinger op 11 jan 2012 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jan Willem
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door Cees »

Hoi,

Revisie van een CU daar is echt veel over te vinden op dit forum, deze site kwam als eerste in mij op en is van een mede forumer Dre2100
http://home.kpn.nl/stormlantaarn/Revisie%20CU.htm
Dat geeft een behoorlijke indicatie! We hebben ook nog ohme Henk, die zelf regelmatig stoffige blokken reviseert en zeer veel now how heeft.
Eerst heb je weer wat leesvoer.... [[thumbup]]
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door stinger »

Hallo Cees, dank voor je welkom (in andere thread) en je tip!
Uit je reactie begrijp ik dat het dus een CU betreft... hoe weet je dat?

Toevalligerwijs had ik die site inderdaad al gevonden vorige week op mijn speurtocht. Dat ziet er allemaal toch uit als wat te veel werk voor mij op het moment... ik heb er geen plek voor (geen loods of garage) en mis ook de stapel gereedschap die ik daarvoor nodig denk te hebben. Kortom, ik denk dat het beter is te zoeken (voor nu in ieder geval) naar een mogelijkheid om dit elders te laten doen.

De eigenaar geeft aan dat het het beste zou zijn er een geheel nieuwe motor in te zetten. Ik kan dat nu nog niet beoordelen. Wie weet is er iets relatief kleins aan de hand (relatief klein tov het vervangen van de gehele motor) en valt er nog wat aan te doen. Maar als ik zijn verhalen zo hoor dan is het wel een beetje basta met het blok...

Het lijkt me ook een relatief goede zet: doordat de bus nu niet goed meer rijdt zouden we m voor een goede prijs kunnen kopen. Tel daarbij op het nieuwe motorblok plus de uren (??) voor het inbouwen daarvan en je hebt dan een mooie bus mét helemaal nieuwe motor voor een aardige prijs. Ietsje duurder misschien dan een andere T3 die nu nog goed rijdt, maar het grote verschil is dat je dan wel een nieuwe motor erin hebt liggen. Dat lijkt mij ook wel wat waard...
Groeten Jan Willem
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een versleten motor is een leuke onderhandelingspositie. Als je dezelfde motor weer koopt, is het plug and play. Je kunt je eigen blok ook laten reviseren. Vraag gewoon even een offerte inclusief montage-uren bij Friesland Kevers in Hoornsterzwaag (voorheen Drachten).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

En ga daar eerst maar eens heen voordat je blok vervangt/reviseert. Wie weet valt het wel mee met de slijtage. Rene droomt zelfs luchtgekoeld...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door Cees »

Uit je reactie begrijp ik dat het dus een CU betreft... hoe weet je dat? @ De T3 is eigenlijk met 2 verschillende luchtgekoelde motoren uitgebracht de CT 1600 en de CU 2 liter.
Het prettige van deze motoren vind ik dat ze te repareren zijn met een eenvoudig gevulde gereedschapskist.
Wat een nieuwe motor betreft informeer eens bij omhe Henk: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... or&start=0
ook kun je eens kijken bij: http://www.vwheritage.com/
http://www.volkswagen-classic-parts.de/shop/
En kijk eens in het menu bovenaan het forum terug te vinden onder de knop links, daar vind je vele links naar internet shops in binnen en buitenland. Veel plezier met je keuze [[thumbup]]
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door stinger »

Hallo Michel en Cees, dank voor jullie reacties!

@Michel: bedankt voor de tip van Friesland Kevers, die ga ik zeker even vragen! Heb ook een andere gevonden, namelijk Kaag Kevers. Zij vragen 3200 voor een nieuw motorblok, plus nog eens een dikke 1500 voor het inbouwen. Het zijn vast redelijke prijzen, maar wel een stuk prijziger dan wij in gedachten hadden voor het vervangen (of is het duur?). Aan de andere kant heb je dan wel een heel nieuw motorblok, met een mooie bus, waar verder ook al een boel aan vervangen is (accu, dynamo, uitlaat, tank, etc). Zou dus in theorie daarna nog erg lang mee moeten kunnen gaan en ook wel wat meer waard moeten zijn!? Vergeleken met een alternatieve bus die we hier in de buurt hebben gezien, wordt het dan wel prijziger (staat te koop voor 4000 euro, 1,9 l benzine, watergekoeld, ook zo'n 80.000 op de teller).

De huidige eigenaar vertrouwt het eigenlijk niet om de wagen 'helemaal' vanuit de randstad naar Groningen te laten rijden. Door het huidige vermogensverlies en evt andere problemen is hij bang dat ik onderweg dan stil kom te staan. Geeft al wel aan dat het niet al te best is met de motor, of in ieder geval, met zijn vertrouwen erin :)

@Cees: ook bedankt voor je toelichting! Op teedrie.nl vond ik een lijstje met 3 varianten (namelijk deze: http://www.teedrie.nl/codes/motorcodes.php), vandaar dat ik me afvroeg hoe je wist dat het een CU betrof en geen CV of CZ. Het zegt me allemaal nog niet zo heel veel op het moment, maar voor een garage wel belangrijk om te weten lijkt me als je op zoek bent naar een nieuw blok...
Dank voor alle links en tips, ik ga ze allemaal even goed bekijken!

Spannend allemaal! Jeu!
Groeten Jan Willem
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door Dré2100 »

stinger schreef: Via die eigenaar hoorde ik dat een compleet nieuwe motor bijvoorbeeld te krijgen is voor zo'n 2000 euro, maar dan moet je m er nog wel zelf in hangen.

Hallo Jan Willem,

een complete motor voor 2000 euro?
Een revisie van je eigen blok kan misschien voor dat geld als je het zelf gaat doen.

Reken dan geen uren, maar alleen materiaal :( Met een complete revisie moet je dus
gaan rekenen dat alle lagers, pakkingen,cilinders, zuigers en cilinderkoppen vernieuwd
gaan worden, omdat het blok dan gesplitst is zal de nokkenas ook gelijk worden meegenomen.
Simpele rekensom brengt je met bovengenoemde onderdelen al gauw op ruim 1600 euro materiaal en daar
zal nog wel wat spul bij gaan komen....... bijvoorbeeld hoe is de startmotor, dynamo en niet geheel onbelangrijk
hoe is het uitlaatsysteem?

Bij "mijn" oude blok bleken de lagers niet meer leverbaar in een extra overmaat, dus kon het
carter niet gelijnboort worden en moest ik op zoek naar een ander carter, gelukkig dankzij Joep
is dat allemaal in orde gekomen [[yes_new]] al met al was het best veel werk en heeft het ook
genoeg gekost en niet alleen geld [[feuer]]

Er zijn ook ruilblokken in de handel, ook vanuit Engeland.
http://www.coolairvw.co.uk/Item/Shop_by ... ngine.html
Kosten van zo'n "kaal blok" is omgerekend een kleine 2150 euro! :roll:
Ik heb alleen begrepen dat er van deze blokken al een aantal zijn vastgelopen [[sad]]
Bij deze ruilblokken gaat het dus alleen om het draaiende
gedeelte en alle aanbouwdelen van je eigen motor dienen te worden overgezet.

succes met je beslissing! [[thumbup]]

Met vriendelijke WBX Groeten,

André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door stinger »

Hallo André,

dank voor je reactie! Het ging om een richtprijs van een blok (dus alleen het roterende deel) van die Paruzzi importeert (ook uit Engeland). Dat zijn, meen ik, diezelfde blokken waar jij naar verwijst uit Engeland. Paruzzi heb ik gesproken en die doen die blokken niet meer. Er zijn er inderdaad een boel vastgelopen of stuk gegaan, ze schijnen van een vrij slechte kwaliteit te zijn, dus zijn ze ermee gestopt deze te verkopen. Zij verwezen mij weer door naar Kaag Kevers die het verhaal van de 'goedkope' motorblokken bevestigde.

Vrijwel alle andere onderdelen van deze bus zijn reeds vervangen de afgelopen 2 jaar:
Tank (nu kunststof), Vulpijp tank, Benzinepomp, Accus, Startmotor, Dynamo, Uitlaat compleet. Zou dus al een boel moeten schelen. Al zie ik vast nog wat delen/issues over het hoofd die dan tzt toch nog extra tijd en geld gaan kosten. Geen idee. Ik weet ook hoeveel of hoe weinig roest de auto al heeft en wat de staat verder is. Valt dus nog te bezien.

Kortom, als ik je reactie zo lees dan is de prijs die Kaag Kevers noemt nog niet eens zo slecht (voor een beter motorblok dus).
Groeten Jan Willem
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door Cees »

Waarom doe je geen compressie test, weet je direct alles over de motor :wink:
Wie weet is het een kleinigheid, waarvan de oude eigenaar denkt dat er van alles mee mis is.
Hier op het Forum is iemand met een T3, waarvan de oude eigenaar dacht dat de motor helemaal stuk was omdat er veel olie in de motorruimte was. Terwijl alleen de peilstok er niet goed in zat......................het kan soms raar lopen :roll:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: T3 2.0 benzinemotor vervangen/reviseren - hoe?

Ongelezen bericht door wouth »

Of je koopt het 100 PK blok wat ik op de schap heb liggen??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe T3 fan op zoek - 2.0 benzinemotor vervangen - hoe

Ongelezen bericht door stinger »

Hallo Cees en Wouth!

@Cees: daar kan ik wel twee goede redenen voor geven, ten eerste weet ik (nog) niet wat een compressie test is... maar daar kan iemand me vast een goede link voor geven? Ten tweede is de bus nog niet in ons bezit, hij staat in Amsterdam en wij wonen zelf in Groningen. Overigens zei de huidige eigenaar dat hij bij meerdere vw classic garages is geweest en dat die allemaal niet zo positief waren over de motor. De ene gaf wel aan dat met flink sleutelen er nog wel een tijdje mee gereden kon worden, maar de andere zei dan weer dat de hele motor af was en dat er een nieuwe in moet. Tja... garages... ;)

@Wouth: hier kan ik op het moment nog helemaal geen goede reden voor verzinnen, haha, kortom, wie weet is het wel een goede optie! Mijn technisch verstand wat betreft T3 is nog in aanbouw, om het zo maar te verwoorden, dus ik weet niet of het blok wat jij hebt (kan ik ergens meer info vinden?) past in de betreffende bus die wij op het oog hebben?

In ander nieuws: vandaag hebben we onze eerste bezichtiging en proefrit gehad van een andere bus die toevallig in de buurt stond! Het was erg leuk om in de bus te zitten en ermee rond te rijden, dat versterkt het gevoel dat we hebben een T3 te willen aanschaffen (duidelijk roze bril gevaar hier). Het betrof deze bus:
http://link.marktplaats.nl/516877579. 1.9 watergekoelde benzinemotor die best lekker draaide. Koppeling kwam wat laat op en ook de rem liet iets op zich wachten, maar verder draaide de motor echt lekker (voor zover ik kon inschatten).

Uiteindelijk zijn we tijdens onze proefrit toch even langs de VW garage gereden en die wilden hem wel voor een geringe vergoeding even op de brug zetten en meekijken. Dat leverde toch een wat ander beeld op: 3 van de 4 wielkasten hadden een doorgeroest gat erin, door de tarmac (?) heen en was al aan het uitbreiden. Beide voordeuren hadden net boven de wielkast een gat van ong 2 cm wat ook al aan het uitbreiden was. De schuifdeur miste rechtsvoor reeds enkele centimeters en ook de aansluiting van de deur op het frame miste al een heel stuk. Allemaal al weggeroest. Verder aan de onderzijde nog talloze in mijn ogen toch wel serieuze roestplekken. Die zagen er - voor een leek als ik - niet uit alsof je dat even kon krabben, schuren, plamuren en verven. Dat leek toch echt wel wat flinker. Ook bij het raam boven de keuken zat al een flinke plek met roest waar water uit sijpelde als je er wat druk op gaf (ging dus al wat dieper naar binnen leek mij). Helaas op het moment niet slim genoeg geweest om even een paar kiekjes te knippen, had ik hier mooi kunnen plaatsen ter evaluatie.

Nu was de garage niet echt enthousiast over T3's in het algemeen, maar ik had wel het idee dat deze zaken toch wat te ernstig waren om ermee door te pakken. Hoewel de motor het wel goed deed (vonden zij ook zo op het oor) en je er natuurlijk wel zo mee weg kunt rijden. Je eerste vakantie althans... Zeij vonden het bedrag dat ervoor staat (4000) het niet waard, ze zouden het zelf niet doen... Kortom, ik denk dat we die eerst maar laten schieten (nooit je eerste bezichtiging kopen, toch!?)

Vele forummers schreven in andere topics dingen als: kies eerder voor een goed chassis/basis en een slechte motor dan andersom, en ik voel daar op het moment wel wat voor. Jullie nog suggesties?
Laatst gewijzigd door stinger op 04 jan 2012 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jan Willem
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe T3 fan op zoek - 2.0 benzinemotor vervangen - hoe

Ongelezen bericht door stinger »

[update]
Heb me even snel en kort ingelezen over een compressietest, voor zover mogelijk. Dit is iets waarvan ik me afvraag of ik dat als newbie zomaar even kan uitvoeren tijdens een bezichtiging (als ik de apparatuur er al voor zou hebben). Is meer iets om de tijd voor te nemen (heb ik wel nodig als ik dat zelf voor het eerst ga doen). Lijkt mij ook niet iets wat je 'even' tijdens een bezichtiging uitvoert of wel? Of is dat gebruikelijk? Dank voor de tip in ieder geval, weer wat geleerd!
Groeten Jan Willem
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe T3 fan op zoek - 2.0 benzinemotor vervangen - hoe

Ongelezen bericht door stinger »

Meer nieuws over dezelfde wagen:

heb de garage gesproken waar hij voor het laatst is geweest (de eigenaar verwees me door, erg vriendelijk). Bleek wederom Kaag Kevers te zijn!
Die hebben een compressietest gedaan en de motor deed het dusdanig slecht dat zij inderdaad hebben aangeraden om de boel eruit te halen en er een ander blok in te leggen. Andere garages hadden aangeraden reparaties uit te voeren, maar bij Kaag gingen ze daar dus tegenin. Dat was hij niet waard: je kunt er alles aan verstellen en vervangen, maar uiteindelijk zou hij dan toch niet goed meer zijn en dat is zonde van het geld (volgens Kaag). Ik ga er maar even vanuit dat ze er verstand van hebben daar.

Daarnaast vertelde hij aan de telefoon dat er nog een boel andere zaken aan onderhoud gepleegd moeten worden. Geen grote dingen, maar zo weer een paar honderd euro op zijn minst aan reparaties.

Verder heb ik detailfoto's gezien van de bus van enkele 'zwakke plekken' met roest. Is er iemand die deze eens kan beoordelen om me te vertellen hoe ernstig het daarmee gesteld is? Ik begrijp natuurlijk dat je maar zoveel kunt zien op een foto, maar wellicht kan iemand aangeven dat zoiets wel of niet makkelijk te herstellen lijkt? Heb de fotos doorgestuurd gekregen van de huidige eigenaar dus vind het niet zo netjes ze hier zomaar online te zetten...
Groeten Jan Willem
Gebruikersavatar
stinger
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:09
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe T3 fan op zoek - 2.0 benzinemotor vervangen - hoe

Ongelezen bericht door stinger »

Ha Steven, dank voor je reactie. Met die paar honderd euro doelde ik mn op de reparaties die sowieso nodig zijn om nu weer een beetje normaal de weg op te gaan. Dat is dan los van ander onderhoud zoals de roestplekken en wie weet wat er nog meer achter weg komt. Plus natuurlijk de kosten van een hele nieuwe motor. Mochten we deze bus kopen voor zeg 2000 euro en dan nog de hele vervanging erbij, plus eerste reparaties en de roest aanpakken, dan zit je al ruim over de 6000 die ik elders noemde. Maar dan heb je natuurlijk wel een bus die flink is opgeknapt met een 'nieuwe' motor. Daar zou je - in theorie - toch een hele tijd plezier van moeten kunnen hebben. Mits je onderhoud blijft plegen natuurlijk?

Wat schat jij in dat een realistische prijs is voor een niet al te doorgeroeste bus met 1.9 of 2.0 motor (diesel of benzine)? En jaarlijks onderhoud?
Groeten Jan Willem
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe T3 fan op zoek - 2.0 benzinemotor vervangen - hoe

Ongelezen bericht door Cees »

Hoi,

Ik denk dat ik in alle eerlijkheid kan zeggen dat ik jaarlijks zo'n 1500 euro in de bus stop aan reparaties en onderhoud. Dat is dus iets meer dan 100 euro in de maand, trek daar de wegenbelasting af want die van mij is belastingvrij (lees old timer).

Voor jaren terug vertelde een oudere man mij: een auto kost altijd geld, het zij aan een lening omdat het een nieuwe is, of aan onderhoud omdat het een oude is........
Komt het niet uit de lengte dan wel uit de breedte...33 jaar later ben ik nog steeds blij dat hij mij dat zo verteld heeft. En nu deel ik het met jullie.....doe er je voordeel mee, maar nog belangrijker volg je gevoel.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Plaats reactie