Fatsoen op het forum

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door Mitch »

*edit* Dit is wegens het off-topic gehalte gesplitst van dit draadje: http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... 1&p=263804
Aanleiding was wellicht:
Naamloos.png
groet Floris
************************************************************************************************************************************************************************

* off topic *

Wat ik oprecht niet snap en waar ik me enorm aan stoor is dat er kennelijk forumleden zijn die op het moment dat een topic voor hen niet interessant is dit topic gaan vervuilen met onzinnige en vaak beledigende reacties. Hiermee bedoel ik niet alle reacties in dit specifieke onderwerp, maar ik hoop dat bijna iedereen begrijpt wat ik bedoel. Wat ik wel zie is dat het bijzonder vaak gebeurd bij topic's die door Jacob.J worden gestart. Ik vind dit persoonlijk erg jammer. Er zijn de laatste tijd door Jacob diverse onderwerpen aangesneden en persoonlijk vind ik een aantal erg leuk, hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen dat vind. Dat is ook niet mogelijk op een forum, zoveel mensen zoveel wensen zeggen ze wel eens. We hebben het regelmatig over fatsoen op dit forum, zou het ook niet fatsoenlijk zijn om wanneer een onderwerp je niet aanstaat er geen reactie op te geven? Meestal heeft de TS er niets dan goede bedoelingen mee en het kan zijn dat er slechts 5 personen denken: goh, leuk ga ik iets mee doen, en dat moet al genoeg zijn om iets te plaatsen zonder dat er vervelende reacties op komen.

Vriendelijke groeten, Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: biolite-brander

Ongelezen bericht door rick »

Ik heb daar, zoals ik wel vaker heb laten merken, ook grote moeite mee. Ik draai al mee met het forum vanaf het begin. Dat zal zo'n 15 jaar geleden zijn. Ik kan mij niet herinneren dat in de beginperiode van dit forum dit soort reacties geplaatst werden laat staan getolereerd. Sommige opmerkingen kunnen echt niet en dat wordt blijkbaar niet begrepen door de schrijver, want de reacties van soms dezelfde personen blijven komen. Waarom wordt er niet ingegrepen, puur vanuit een gevoel voor fatsoen?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: biolite-brander

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Opvallend is dat Jacob zich nergens wat van lijkt aan te trekken, en dat hij berichten blijft plaatsen welke bepaalde reakties bij mensen uitlokken.
Op meerdere fora waar Jacob komt, is dit beeld te zien.
Fatsoen is is een breekbaar begrip, in dit topic heb ik geen onvertogen woord gezien.
Mocht je problemen hebben met gedrag van anderen, dan kun je gebruik maken van het uitroepteken.
Hier mee kun je je klacht kwijt over gedragingen van mede forum leden aan het forum beheer/moderator.

Theo
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: biolite-brander

Ongelezen bericht door rick »

Theo, wat moet je denken van iemand die reageert met "Tsssss [[head]]". Lijkt mij geen vriendelijke bedoeling achter te zitten.
Of daaropvolgend; "Niet zo druk zeker" (oftewel 'heeft niets beters te doen'). Hoe kun je dat anders lezen? Dat is toch gewoon beledigend, die twee opvolgende opmerkingen?

Jij vindt dus dat dit kan?

En wat is er nu weer verkeerd aan het topiconderwerp?

Ik zou bijna aan mezelf gaan twijfelen als ik hier in mijn buurt niet mensen had die over dit onderwerp vakkundig kunnen oordelen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: biolite-brander

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Niet met mij de discussie aan gaan, maar gebruik het uitroep teken.
En dan met de beheerder en of moderator je opmerkingen bespreken.

Theo
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Je kan in discussie gaan, maar dan eventueel in een nieuw draadje.
Jakob.J is een apart verhaal. Er is niets mis met dit laatste bericht, alhoewel ik soms de frustratie ook wel snap omdat hij persoonlijke berichten deelt zonder toestemming of wat aparte reacties. Hier een discussie over fatsoen op het forum, ik hoop niet dat een hetze en anti-hetze ontstaat.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door servicebus »

Dat deze auteur diverse malen de aandacht probeert te trekken met ofwel "geleende" onderwerpen of anderzijds onderwerpen om de eigen situatie onder aandacht te brengen blijkt dus wrevel op te wekken onder bepaalde leden.
Mijns inziens zijn de genoemde normen en waarden meermalen overschreden door Dhr J.J.
Evengoed is het dan niet netjes om hier negatief op te reageren.
Wellicht is het beter om je dan te onthouden van ieder commentaar [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Voormalig lid 91

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ik kan mij met voorgaande reacties over fatsoen goed vinden. Ik vindt ook dat Jacob berichten plaatst die niet altijd ieders interesse kunnen wekken, of die soms mensen irriteren. Als dat zo is, kun je er ook voor kiezen die berichten niet te lezen! De afzender van de plaatser staat er immers altijd bij. Belangrijker vindt ik echter dat Jacob wel o.a. zijn best doet om van de verschillende reacties te leren.

Had ik zijn berichten echt niets gevonden of mij eraan geïrriteerd, dan sla ik ze over en lees ze niet. Ook aangeven hoe zeer je je aan iemand ergert kan zeer kwetsend zijn. Toch lijkt het erop of er mensen zijn die er hobby aan hebben net die berichten op te zoeken, te lezen en hun ergernis te laten blijken. Jammer, ik zie hierin de echte vervuiling binnen dit (vooral mooie) forum
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Floris,

Dat je het verplaatst hebt is een goede zaak. Je verplaatst echter alleen de kritieken. Het verband is daarmee nu wel een beetje zoek. De beledigende reacties, waar het mij uiteindelijk om ging, mogen blijkbaar blijven staan. Moet ik daar de conclusie uit trekken dat je die toelaatbaar vindt en ter zake doende? Of is dat te kort door de bocht?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Rick,

Zonder in de diepte te gaan, Floris heeft een goede reden dit op deze wijze te doen. Hij is momenteel niet achter een computer maar vind het wel te belangrijk om niet te splitsen, dus met de beperkte middelen die hij had (lees telefoon :wink: ) heeft hij dit geknutseld. Dit wordt nog wel rechtgezet neem ik aan.

@ Ad: 100% mee eens [[thumbup]]

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Bareld
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 110
Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
Locatie: Veendam (Meeden)

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door Bareld »

Een schriftelijke discussie over dit soort onderwerpen leidt op fora leidt zo goed als zeker tot trammelant.

Tot nu toe heb ik niemand gezien die zich onbehoorlijk gedragen heeft. Het Bus Forum is het fatsoenlijkste forum welke ik ken.
Een opmerking "Niets beters te doen" vind ik geen enkel probleem. Maar sommige mensen trekken zich dat aan blijkbaar en ook dat leidt evengoed tot discussie. Zeg maar waar het dan van komt. Van degene die een opmerking maakt of van degene die zich hier aan irriteert.
Voor een discussie hierover heb je wel beide nodig. Als 1 van beide zich niet manifesteert blijft alles rustig.

Just my 2 cents.
Groet, Bareld
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Bareld,

Je zegt; "Een opmerking "Niets beters te doen" vind ik geen enkel probleem".
Daarmee wordt gelijk duidelijk dat opvattingen over wat wel en niet kan mijlenver uit elkaar kunnen liggen. En daar zal inderdaad een discussie geen einde aan maken. Misschien dat het wel meer inzicht geeft in de beweegredenen waarom men zoiets zegt.

Het is wel van belang dat men beseft dat zo'n opmerking als kwetsend ervaren kan worden. Het is namelijk een waarde-oordeel over iemand die men niet echt kent.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Bareld
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 110
Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
Locatie: Veendam (Meeden)

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door Bareld »

Helemaal mee eens Rick.

Behalve met je laatste zin. Maar dat had je al begrepen.
Verder laat ik het erbij. Geen zin om een discussie hierover te voeren en al helemaal niet op dit mooie forum. [[thumbup]]
Groet, Bareld
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door paramike »

Oef, net weer online op dit forum.

Ik begrijp beide reacties, de "[[head]]" reacties en de tegenreactie daarop. Mensen moeten soms hun frustratie uiten, ook al is dit gericht naar een persoon. Dit is natuurlijk niet acceptabel richting die persoon, maar om mensen nou monddood te maken? Ik weet het niet.

Als "kersverse" moderator weet ik nog steeds niet precies wanneer ik wel en niet moet ingrijpen...

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het bus-forum is een goed lopende verzameling van bus mensen.
Er wordt uitgesproken wat mensen denken en vinden, en dat gebeurt op een soms prikkelden wijze.
En dat kan tegen de grens van het toelaatbare aan schurken, maar er niet overheen!

Belangrijker is te onderzoeken waarom een persoon zo veel reakties krijgt, welke tegen de grens aan zitten.
Het kan komen dat de mensen, die de reakties geven, niet goed denken, of dat de persoon op de een of andere wijze deze reakties uitlokt.

JacobJ heeft in mijn beheerders tijd al 2 keer een tijdelijke ban gehad, en ik heb hem al eens verwijderd van het forum.
Allemaal om reden waarom deze discussie er nu is, en Erik en ik er toen heel duidelijk over dachten, dat willen we niet.
Je houd je aan de regels die we gesteld hebben, en sommige dingen wilden we niet, in het openbaar je ongenoegen uiten over een gebruiker, winkel, instellingen etc.
signalen die er op wijzen dat gedrag ontspoort, pak je als moderator op.
En dan ga je in gesprek met de mensen, buiten het forum om.
Dan probeer je om het ongenoegen op te ruimen of dat het gedrag veranderd.

Je past je aan, of je houd er mee op, zo simpel moet het eigenlijk zijn.
Als moderator duw en trek je onderwerpen een bepaalde kant op, en dat kan ook zijn dat je een onderwerp direkt in de prullenbak stopt.
De discussie stoppen voor hij is begonnen, een de plaatser er van op de hoogte brengen via PB waarom je dit gedaan hebt.
Dit heeft altijd goed gewerkt, en heeft het forum gemaakt tot wat het nu is.
Wil je een discussie houden in het openbaar, dan moet je er zelf boven op zitten als beheerder/moderator.
Jij bent de dan de voorzitter, en kunt sturen en ingrijpen.

Dit niet doen, zal leiden tot vragen waarom dit wel en dat niet?
Dat zie je hier nu ook al gebeuren, je krijgt een vraag over wat je vind wat kan en wat niet kan.
Ik zelf zou het onderwerp niet op het forum hebben laten staan, en de reden is dat het (alweer) plak en knip werk is.
En laat Jacob daar nu al tig keer op gewezen zijn.

Fatsoen is een groep mensen begeleiden langs de klippen van het internet forum leven, zonder dat mensen zich beschadigen aan de scherpe klippen.
Maar je mag ze wel laten zien, er op stuk lopen is niet nodig.

Theo
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Fatsoen op het forum

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Michiel,

Het is goed om je frustratie naar een ander te uiten als je je beledigd voelt of een vervelende opmerking te verduren krijgt. Dat vermindert vaak de boosheid. Maar dat gaat in dit geval niet op. Er wordt slechts een niet persoonlijk stukje geschreven. Dus waarom zo persoonlijk reageren? Als je je frustraties wilt uiten doe dat dan op een normale manier en beargumenteer wat je dwars zit. Dan leert de ander er misschien ook nog van. Dat dit misschien niet bij iedereen lukt of wat langer duurt kan nooit een reden zijn om grof te reageren.

Het zijn de moderators die het forum op een gepaste wijze in goede banen leiden.
Laatst gewijzigd door rick op 26 mei 2014 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gesloten