Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
bartje
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mar 2005 00:41
Locatie: Berlaar (Vlaanderen)

Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door bartje »

Hey
ik heb onder onze T3 en Golf II een trekhaak gemonteeerd. (bij de golf voor bescherming en bij de T3 om als werkpaard te dienen, foto's volgen nog...)
Ik heb effe een schema gemaakt met de kleurcodes, gemakkelijk om zo de pries juist aan te sluiten.

Zo is het dus bij ons maar ik weet dat er 2 officiële manieren bestaan om de trekhaak aan te sluiten maar dees is de meest voorkomende

Afbeelding

Zo dus voor diegene die nog een trekhaak moeten aansluiten is het weeral wat minder werk... :)
VWT3Groeten
Bart
Bart3 wisselstukken
www.bart3.be
VW T3 gesloten besteller van 1989 1.6 TD Syncro! (dagelijks werkbeest)
VW T3 Bluestar van 1989 1.6 TD
VW T3 minibus van 1983 1.9 benzine
VW T3 minibus van 1987 1.9 benzine
+ wat slopers
Gebruikersavatar
busje303
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 560
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:03
Locatie: Horssen, Gelderland

Ongelezen bericht door busje303 »

Hallo bart, altijd nuttig zo'n schema, bedankt [[thumbup]]
Ik moest even denken wat een pinker zou kunnen zijn :mrgreen: , heelijk toch die taalnuances.
Overigens mag je in Nederland zo je mistachterlicht niet aansluiten. Er moet een voorziening inzitten dat het mistachterlicht van de auto uit gaat als je er een aanhanger achter hebt hangen én je het mistachterlicht wilt gebruiken. Dit om verblinding te voorkomen, als je er een caravan achter hangt bv, schijnt de automistlamp tegen een hele grote reflecterede witte wand aan.
Dit maakt het wel lastiger om het officieël te doen [[head]]

Je kunt natuurlijk je aanhanger wel voorzien van een mistachterlicht, de kabels netjes wegwerken in de kabelboom,
maar vergeten om de aansluiting ook in je stekker te maken. :mrgreen:
Tenslotte, hoe vaak rij je met een aanhanger in dichte mist..........
"Hou je van sleutelen?" vroeg iemand toen we onze T3 net gekocht hadden.

Verkocht:
T3, 1,9 TD, TDI onderblok, AAZ kop en zuigers, 5 bak, genaamd Doornroosje
Gebruikersavatar
Ironbird
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1084
Lid geworden op: 04 aug 2006 21:35
Locatie: België

Ongelezen bericht door Ironbird »

Hej Bart,

Leuk zo'n schema. [[thumbup]] Mij heeft men wel steeds iets totaal anders verteld... (en ik sluit ook zo aan :mrgreen: ) De achterlichten hangen links en rechts op één draadje (de rode) De overblijvende draad wordt niet gebruikt. Die zou dienen woor een constante 12v voor bvb binnenverlichting in de aanhanger.

De massa is bruin. En de middelste pin van de stekker zou altijd het "gewone" achterlicht zijn.

Ben je zeker van jou schema? Ik vindt het nogal vreemd. Als ik jouw aanhanger aan mijn auto zou koppelen zouden er rare dingen gebeuren :o

De pinkers en de massa zijn gelukkig wel al dezelfde pin. Het mistlicht ook.




Vriendelijke groeten, Brent
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Steven V schreef:

Niemand? Ik ben toch niet de eerste? :shock:
Gewoon achter de achterlichten, voor de stekker.
Mooi droog, en makkelijk.

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
Ironbird
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1084
Lid geworden op: 04 aug 2006 21:35
Locatie: België

Ongelezen bericht door Ironbird »

Ik geloof dat ik in het zwarte bakje in het motorruim heb afgetakt. Werkt ook perfect:)



mvg, Brent
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Hallo.

Even een oud topic omhoog schoppen hoor.

Die kleurcodes van de kabelboom van een t3 zoals hierboven bij de 1e post van Bartje vermeld staan zijn die van een bus van voor `85 of van na`85 of maakt het niks uit.
Ik ga er vanuit dat in Nederland i.p.v de mistlampen op grijs-wit de draad voor de constante stroom gebruikt wordt...ja toch,niet dan?

Kan ik ook gaan puzzelen om de kabels aan te sluiten,mechanisch zit de trekhaak aan de bus nu...op een bout na...die pakt niet op een of andere manier...dus maar eens een wat langere opscharrelen binnenkort.
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Ik erger mij ook aan de brandende mistlampen van caravans en/of aanhangers hoor, alleen gebruik ik de constante voor de koelkast,mijn mistlamp gaat buiten de stekker langs met een extra draad.
Voor die zeldzame keren dat ik met een aanhanger van een ander rij die een mistlamp heeft op die aansluiting,draai ik gewoon het lampje uit de fitting en neem ik het risico op een boete van 30 euro,liever dat dan zon brandende lamp continu op de kar.
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Hmm...moet het wel compatibel blijven met 7-polig ,dat zit nl op onze 30 jaar oude Rapido klapcaravan en die wil ik origineel houden.
Ik ga eerst eens even uitpuzzelen hoe het in de bus zit,waar het zit en hoe het in de stekker van de Rapido zit...prutsen we daarna vrolijk verder! [[thumbup]]
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Ik kan natuurlijk ook gewoon die pen voor het mistachterlicht blijven gebruiken(wel geschakeld) en de draad voor de constante op een andere manier maken...is dan wel zo simpel.

Om nu elke keer de schakelaar weg te halen.....trouwens eerst maar eens de mistlamp op de bus úberhaupt werkend weten te krijgen... :mrgreen:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Neuh...maar ja...dat is een verplichting opgelegd door onze wijze heren in den Haag....Dus heeft het volk daaraan maar te voldoen...voor de rest wil ik hem wel zoveel mogelijk origineel houden,maar nu ik ff nadenk heb ik aan de caravan de "walstroom" aansluiting idd ook al veranderd naar een steviger en moderne variant i.p.v. de iets minder gangbare franse uitvoering die erop zat.
Scheelt weer een of andere,niet meer te vinden contrastekker.
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
huubvc
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 feb 2010 21:26
Locatie: Grubbenvorst

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door huubvc »

kijk eens naar deze
aansluiting voor 7 polig en 13 polig
http://www.theoaltman.nl/cms1/files/wer ... tekker.gif
Groeten Huub

t3 caravelle 1983
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Nou....stekkerdoos zit erop en de draden zijn aangesloten zoals "normaal" is.
Ik heb de dradenprut aangesloten in het bekende zwarte doosje linksvoor in het motorruim...was wel ff proppen om alle draden en kroonsteentjes in het doosje te krijgen,naast die giga stekker en relais en nog tig kleine stekkertjes die er al in zaten.
Misschien bedenk ik later nog wel een oplossing om het allemaal wat compacter te krijgen b.v bijplaatsen in die giga stekker...of dat hele ding weghalen en alles 1 op 1 zetten.

Weet iemand of die pinnen uit die stekker ook los te krijgen zijn,dan is bijplaatsen van de draden een goede optie.
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Zoo....afgelopen weekend even een`controle-aanhanger` aan de bus gehangen en alles werkt in een maal zoals het hoort...behalve het mistlicht,maar die werkt op de bus ook niet [[uuhhmm]] .....dus daar gaan we nog eens naar kijken.
Valt niet tegen voor een electra-amateur. :mrgreen:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door captain slow »

Bedankt Bart!! Toch handig als je een T3 en een GolfII rijdt, alles in 1 overzicht [[thumbup]]

Groetjes Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Aansluiting trekhaak VW T3 (tips voor doehetzelvers)

Ongelezen bericht door anco »

Dank allemaal voor jullie prima adviezen. Ik kan aan de slag.
In het zwarte doosje links-achter heb ik inderdaad de witte ronde stekker gevonden met 7 polen. Ik heb hem uiteengeklikt en toen bleek deze wederom inderdaad, voor de verlichting achter te zijn. Ik ga net als Kris daar aftappen. Ik zie geen andere oplossing dan de draden daar door te snijden, de trekhaakdraden in te voegen en te solderen. Isoleren met tape denk ik, want krimpkous is me qua toepassing niet bekend. Op allekabels.nl heb ik tenslotte 7 polig verlengkabel gevonden en een adapter. Niet zo duur. Later koop ik misschien nog een stekkerdoos met mistschakelaar.
Onze bus is een vroege WBX 1.9 dg benzinemotor bouwjaar 1983 (november 1982).

Hartelijke busgroet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie