1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door bartk »

Hallo forum gebruikers,

Ik ben sinds vandaag hier nieuw ik dacht misschien zitten hier een paar mensen die ervaringen met dit project(tje)
die een x aantal vragen van mij kunnen beantwoorden en misschien wat handige tips hebben. Mogelijk dat jullie mij hier nu vaker gaan zien als T3 liefhebber :P

Ik heb zelf een T3 met een 1600 turbo JX motor, nu verbruikt deze of waarschijnlijk de turbo veel olie en kom ik net niet helemaal lekker met het verkeer mee.
Nu kwam er bij toeval een seat inca aanrollen met een verrot chassis, de motor die hier in lag betrof een 1900 diesel met de motorcode 1Y.
Na wat internetten kwam ik er achter dat dit blok identiek is met de welbekende AAZ alleen zit er jammer genoeg geen turbo op.

Het blok ligt inmiddels op tafel en ik heb het carter er even onder weg geschroefd en er zitten olie sproeiers onder de zuigers dus dat is goed nieuws. Want zoals jullie nu vast begrijpen wil ik graag hier ook een turbo op bouwen!
Maar kan ik nu mijn huidige turbo laten reviseren en deze op het 1Y blok plaatsen? Of zit er standaard op de AAZ blokken een grotere turbo?
Wat ik nog meer ga overzetten van mijn JX blok is het ; Inlaat spruit stuk, uitlaatspruitstuk, aanzuigmond(zeef van carter) en uitlaat van overzetten. Vergeet ik hier nog iets van?
En de huidige brandstof pomp die nu op de 1Y zit heeft die genoeg over om te leveren als ik de turbo erbij aanschroef? Of moet dit pompje worden opgeschroefd? Ik kan natuurlijk ook 1 van een AAZ blok afhalen..?

Nja ik denk vast dat iemand hier ervaring mee heeft! Alle tips zijn welkom

Alvast bedankt,

Bart
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door bartk »

Toevoeging: D.m.v de zoekfunctie niks gevonden op "1Y motor" maar ik kwam dit tegen :
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=19&t=17972

Dit helpt me al aardig de goede richting in
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Bart. Turbo kan en dan nog een andere carterpan en nog een olie-retourleiding. Reken op een 720euro extra hiervoor. Waarom eigenlijk? Die 1y is een probleemloos superblok. Als je nog meer pk's en koppel wilt ga dan voor een TDI-blok.

Succes met de ombouw en vergeet je naam niet onder je berichten!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

bartk schreef:Toevoeging: D.m.v de zoekfunctie niks gevonden op "1Y motor" maar ik kwam dit tegen :
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=19&t=17972

Dit helpt me al aardig de goede richting in
Mss dat de term AAZ ombouw wat meer sucses zou geven? [[thumbup]]
Met het niet afsluiten van je berichten, loop je het risico dat je je berichten straks niet weer kunt vinden.
En een PB van mij krijgt :D met daarin nog maals de afspraken die je hebt gemaakt met ons.

Theo
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door marcel w »

hoi bart,de pomp van een 1y is niet direct geschikt voor een ombouw naar td omdat deze geen lda (lade druck anreicherung) heeft.de 1.6 td pomp heeft deze wel en is ook prima geschikt voor je 1.9 met turbo.houdt er wel even rekening mee dat je zorgt voor een hele goede doorstroom van de olie die je turbo verlaat,als daar een kleine oploop of vernauwing in zit gaat je turbo snel naar de haaien omdat deze niet zijn hete olie niet goed kwijt kan.vor wat het carter kun je gewoon die van de jx gebruiken.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Ironbird
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1084
Lid geworden op: 04 aug 2006 21:35
Locatie: België

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Ironbird »

Hoi Bart,

Voor de prijs die je zou betalen om jou turbo te laten reviseren koop je makkelijk een compleet 1900TD of zelfs TDI blok. Ik zou dus niet aan die 1Y motor beginnen als je toch een turbo wilt. Het gaat je echt duurder uitkomen. En het is ook meer werk. :mrgreen:

Tip: als je er de ruimte voor hebt: Koop een totallos Golf 3 met motor die je wilt, en verkoop de rest in onderdelen. En van wat er nog overblijft krijg je nog wat op de sloop. Je moet niet heel gek doen om de complete aankoopprijs terug te verdienen hoor (uit ervaring) [[thumbup]]

Groeten, Brent
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door bartk »

Ja daar zit wat in, maar ik kan misschien ook een 2e hands turbotje om te kop tikken.
Die 1y motor heeft in principe niks tot weinig gekost.

Ik verwacht met de 1y ook geen wonderen maar met in combinatie met een andere bak hoop ik toch wat meer mee het verkeer mee te komen
Ik hou een tdi blok nog even in het achterhoofd.
Theo Postma schreef: Mss dat de term AAZ ombouw wat meer sucses zou geven? [[thumbup]]
Met het niet afsluiten van je berichten, loop je het risico dat je je berichten straks niet weer kunt vinden.
En een PB van mij krijgt :D met daarin nog maals de afspraken die je hebt gemaakt met ons.

Theo
Theo, wat je precies met het niet afsluiten van mijn berichten bedoeld snap ik niet helemaal... Heb de forum regels wel door gelezen.
marcel w schreef:hoi bart,de pomp van een 1y is niet direct geschikt voor een ombouw naar td omdat deze geen lda (lade druck anreicherung) heeft.de 1.6 td pomp heeft deze wel en is ook prima geschikt voor je 1.9 met turbo.houdt er wel even rekening mee dat je zorgt voor een hele goede doorstroom van de olie die je turbo verlaat,als daar een kleine oploop of vernauwing in zit gaat je turbo snel naar de haaien omdat deze niet zijn hete olie niet goed kwijt kan.vor wat het carter kun je gewoon die van de jx gebruiken.
groet marcel
Dank marcel, dan gebruik ik die ook van mijn huidige JX blok, de turbo leiding kan ik het beste laten maken denk je niet?
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door luizenbos »

Bart [[thumbup]]

Wat jij zojuist schreef heb ik gedaan 1y golf en de jx turbo overgezet + alle toebehoren het rijd lekker .

marcel [[thumbup]]

lda (lade druck anreicherung ik weet niet wat het doet maar ik heb gewoon de 1y pomp gehouden wat zou ik dan moeten merken :?:

het rijdwel lekkkkkkker pittig :?: :mrgreen: vr--gr-- frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Voormalig lid 91

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

LDA zorgt voor meer diesel inspuiten als de turbo druk levert. Als die er niet op zit levert de turbo mss wel druk, maar geeft de brandstofpomp niet meer diesel als zonder turbo = geen vermogenswinst van de turbo.
marcel w schreef:de pomp van een 1y is niet direct geschikt voor een ombouw naar td omdat deze geen lda (lade druck anreicherung) heeft.de 1.6 td pomp heeft deze wel en is ook prima geschikt voor je 1.9 met turbo.
Klopt niet helemaal, er zitten een paar haken en ogen aan!

De JX pomp is afgesteld voor een 1600 blok, wat meer toeren mag en kan maken als een 1.9. Bij het klakkeloos overnemen zonder opnieuw afstellen van max toerental loop je risico op schade door teveel toeren maken.

De JX pomp is afgesteld voor een 1600 blok en zal, ondanks dat een 1.9 iets meer vermogen kan en mag leveren, niet meer diesel inspuiten als voor de 1600 (70 pk) tenzij dit opnieuw afgesteld wordt.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

bartk schreef:...en kom ik net niet helemaal lekker met het verkeer mee.
Bart
Dit begrijp ik niet. Ik rijd >35.000 km per jaar in een BMW 320D en daar heb ik last van het tegenovergestelde. Het overige verkeer komt niet helemaal lekker met mij mee. :lekkerpuh: Maar met mijn Joker met JX-motor ben ik net zo'n slak als de rest. Sterker nog, ik vind hem best nog wel aardig vooruit komen. Nu woon ik wel in het noorden van het land, misschien scheelt dat een stuk... :roll:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Bob »

Ironbird schreef:Koop een totallos Golf 3 met motor die je wilt, en verkoop de rest in onderdelen. En van wat er nog overblijft krijg je nog wat op de sloop. Je moet niet heel gek doen om de complete aankoopprijs terug te verdienen hoor (uit ervaring)
Mijn ervaring is anders; mijn Golf reed nog gewoon, motor er uit en de rest op Marktplaats. Geen reacties. De markt is denk ik verzadigd. Dan maar naar de sloop. Zonder motor: vrijwaring kon ik krijgen, verder niks.
Mij hoor je niet klagen hoor; voor 600 euro had ik de ombouw klaar. [[thumbup]]
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door luizenbos »

bob [[thumbup]]

Mij hoor je ook niet klagen de golf gekocht voor 275 euro na wat afdingen de zeer goede banden +velgenverkocht voor 75 euro het oude t3 blok 125 euro dynamo 30 euro .
nog heel veel dingen hergbruikt voor de bus de rest weglaten halen maar de oude pomp die heb ik nog :mrgreen:

Wat hebt het me wel gekost olie + oliefilter uitlaat +inlaat pakkingen + olie pomp nog net niet 200 euro = RESTANT NOG BOVEN 45 EURO :buiken:

VR--GR-- FRITS
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door marcel w »

@ad,

het klopt dat de 1,6 td pomp een andere afstelling heeft omdat de motor een ander karakter heeft en binnen andere grenzen werkt.maar echt een probleem hoeft dat niet te zijn.een 1.9 td kan en mag best een 1000 toeren meer draaien,daar gaat ie niet direct van kapot,wel van elke keer vol in de toeren rammen bij elk stop licht sprintje :mrgreen: maar het beste,zeker als je een betrouwbare motor wilt,is om de pomp aan te passen of nog beter een aaz pomp te gebruiken [[thumbup]]
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door luizenbos »

ad [[thumbup]]
marcel [[thumbup]]

dus met andere woorden met een aangepaste pomp me oude dus zou ik meer kracht of snelheid kunnen genereren :?: of is het niet de moeite om de oude pomp over zetten als ik toch binnen de veilige marge zit zit er dan noch dan voordeel in :?:

ik zit nu op 3000 toeren bij bij 100km zonder de grotere banden vr--gr--frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door Thomasrs »

frits even tussen door, je hebt problemen met je bussie, maar rij je nu op je 18inch of standaard??
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1y motor in T3 bouwen + turbo !?

Ongelezen bericht door luizenbos »

18 inch achter 265 / 35 9 half inch :mrgreen: gr frits
Laatst gewijzigd door luizenbos op 25 aug 2011 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie