lekker toeren met een TDI

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Beste forumleden.
Sta ik zo'n 2 maanden geleden, aan de vooravond van mijn vakantie met de bus, bij een benzinepomp de banden spannend te maken, komt er iemand in een blauwe overal en op een snorscooter(vast vet opgevoert) op me af en begint beetje te kletsen over mijn busje. Maar ik had de kop vol met vakantiedingen die mee moeten en of ik alles wel bij elkaar en ingepakt had. Al 3 dagen was ik de bus aan het inpakken voor de vakantie en als laatste ging savonds rond achten ik de bandenspanning controleren.
Enfin, nadat ik hem vertelde dat dit een 1,7 TDintercooler was, klom hij op zijn praatstoel, want van VW diesels peppen wist hij blijkbaar het een en ander.
Na mijn opmerking dat de ky TDi zoo lekker rijdt in combinatie met de T3 V-bak en dat die combinatie met een TDI niet zo lekker is, zegt hij:" Nou, dan haal je die toerentalbegrenzer van de TDI er toch gewoon af!"

Volgens hem is een TDI zoals de AFN net zo geschikt voor toeren als een JX of KY. Neen, geschikter zelfs, want de TDI heeft zelfs nog betere koeling dan een KY of JX. Hij beweerde o.a. een Audi V6 (of V5, weet ik niet meer) maar liefst 6750 toeren te laten draaien!

Maar ik was dus in mijn hoofd druk en al vol met vakantiedinge en helemaal niet met busjeprutsen en heb ik vergeten zijn adres of telefoonnummer te vragen....

Heeft iemand van jullie ervaring met een TDI net zo veel toeren te laten draaien als een KY TD of JX???
Volgens hem gaf dat helemaal geen problemen, vooral niet als je met de TDI motor net zo bewust rijdt als met een KYtd of JX.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Franz
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2273
Lid geworden op: 26 sep 2008 19:37
Locatie: Leende

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Franz »

Hey,

Waarom zou je dat doen ?? De AFN doet zijn werk tussen 1250 en 3500 tpm. Waarom zou je hem 5000 tpm willen laten krijsen ?? Ik voel me er niet prettig bij als ik nu 130 rijdt. Dan gaat ie nogal tekeer.

Groetjes Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....

Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende

Twitter @franzlind

Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Frans,
nou, om eens wat vlotter in te kunnen halen bijvoorbeeld.
Bovendien heb je kans dat de motor juist stiller gaat lopen als ie hoger in toeren komt bij hogere snelheden, zoals de JX en Ky dan snorren.
En wie weet is accelereren in wat hogere toeren juist ook gunstig voor de levensduur van de standaard T3 TD bak.

Maar het grootste vermaak ligt er natuurlijk in om heel af en toe een T4tje te kunnen pesten!
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Coen »

Maximum koppel ligt rond de 2000 toeren bij een TDI. Het is een lange slag motor met 'por' in een lager toerengebied dan de 1600 diesels.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Rob, als ik jouw info zo lees ben ik bang dat je elk motortje stuk krijgt. "Bovendien heb je kans dat de motor juist stiller gaat lopen als ie hoger in toeren komt bij hogere snelheden"??? Waar haal je 't vandaan zo'n theorie? Nu heb ik maar 7 jaar lagere school gehad en alleen een zwemdiploma dus jouw info maakt me nieuwsgierig, vertel......

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Coen,
En zou die por dan ook niet in een hoger toerengebied kunnen werken? Ik kan mij voorstellen dat VW tegenwoordig een dieselmotor wil leveren die goed is voor ruim boven de 300.000 km. Das met een JX beslist niet het geval, meeste haalden de 200.000 niet. Wellicht zijn de hogere toeren van een JX daar debet aan.
Maar voor iemand zoals ik, die toch niet meer dan zo'n 10.000 km per jaar in zijn bus rijdt, betekent dat die altijd nog 10 a 15 jaren met een onbegrensde TDI kan rijden. En begint verder niet aan een ombouw voor de Renault versnellingsbak die wel leuk schijnt te zijn met eenTDI.

Haha, Ruud, het is vooralsnog niet mijn motor hoor. Daarom vraag ik ook op het forum of iemand dat ooit al eens heeft geprobeerd, hoe dat rijdt met zo'n onbegrensde TDI in een T3, voordat ik er zelf aan begin.
Voor zover ik begrijp is een AFN zo beetje eenzelfde motorblok als een JX en dus ook eenzelfde toerental zou moeten kunnen draaien. Wellicht zal de levensduur van de AFN dan verkorten naar eenzelfde iets als de jx. Zij het dat de AFN door zijn betere en meer koeling het nog langer zou moeten uithouden.
Mijn ervaring met een JX is dat ie zo rond de 90 het rustigst, met 115 kmh het mooist loopt, tot 125 wat bonkiger en met 130 juist weer wat stiller bromt door de hogere toon die van het blok komt.

De persoon die ik bij de benzinepomp sprak beweerde al meer dan 100.000 km een onbegrensde TDI in een busje te hebben.
En ik heb van enkele TDI rijders vernomen dat ze toch wel wat pit missen als je een TDI aan je T3 versnellingsbak hangt. En die bak heeft misschien juist een hekel aan veel koppel in lage toeren, zeker als je er grotere banden onder legt. En dat zal de levensduur van die bak verkorten, en zo'n bak is wellicht prijziger dan een redelijke TDI er elke 100 a 150.000 km inhangen.
Een andere goede oplossing voor een T3 TDI zou de UN1 versnellingsbak van Renault zijn, maar das nie goedkoop en omvangrijkere klus daar die bak fysiek iets meer dan 10 cm langer is dan een originele T3 TD 5bak.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 21 sep 2011 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Coen »

Rob,

ik rijd al jaren in een Golf TDI, en ik heb de ervaring dat hoge toeren (boven de 2800) de motor een onrustbarend geluid laten maken en dat de versnelling, het optrekken dus, het best gaat rond de 2000 toeren.
Dat de JX vaak niet de 200.000 overleeft heeft te maken met het 'underpowered' zijn van de motor t.o.v. het gewicht van de bus. In de loop van de tijd heeft VW aardig wat gesleuteld aan de bakverhouding, de ventilator, de koeltunnel etc. om de problemen te tackelen.
Zoals je elders kan lezen is een AAZ een goede keus om de bus van zijn plaats te krijgen. Snelheid bereik je er echter net zo min mee. Daarvoor heb je kracht in de hogere toeren nodig, oftewel een benzinemotor. Kijk eens op '2E umbau' op http://2e-im.vw-bus.net/?cat=4
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door René »

vwt3fan schreef:Hoi Coen,
En zou die por dan ook niet in een hoger toerengebied kunnen werken? Ik kan mij voorstellen dat VW tegenwoordig een dieselmotor wil leveren die goed is voor ruim boven de 300.000 km. Das met een JX beslist niet het geval, meeste haalden de 200.000 niet. Wellicht zijn de hogere toeren van een JX daar debet aan.
Ha die Rob,

Wat een lastig te doorgronden verhaal heb je hier neergepend, sommige zaken kloppen maar er staat ook een hoop onzin bij.
Als eerste moet je eens stoppen met jou motor een TDI te noemen want een KY met turbo en intercooler is nog steeds geen TDI motor, dat zorgt alleen maar voor verwarring.
Verder is een JX een goed gebouwde motor die zeker wel meer dan 200.000km kan maken, zo heb ik in een bus gezeten welke bijna 5 ton gedraaid had zonder motor of bak revisies. Ellende wordt veroozaakt door veel te hard trappen met zo'n apparaat want geduld hebber we niet meer tegenwoordig. Hoe zwaarder de auto en de rechtervoet des te lager valt het te halen kilometrage uit, daar zit verder geen standaard "dan is hij kapot" getal aan vast.

Een TDI motor kan wel meer toeren maken als je hem niet begrenst maar het rendement is in dat gebied een stuk beroerder dan in het lage toeren gebied. Een elektronisch geregelde TDI kan in de computer geregeld worden en de mechanische TDI kun je inderdaad gewoon sneller laten lopen zodat hij de 5000 tpm weer haalt. Waarom zou je dat doen? geld weggooien door een hoger verbruik? veel meer herrie in je auto? Wel een dure lastige ombouw doen maar de bak niet mee aanpassen?

De TDI is de betere motor vanwege het hogere rendement bij een lager verbruik met als extra voordeel een lagere temperatuur. In een T3 vraagt het om een goede berekening van de overbrengingsverhoudingen in de aandrijflijn en dus niet effe simpel een TDI aan een CS bakkie hangen en dan gaan zoeken naar een mogelijkheid om je motor meer toeren te laten draaien :roll:

Als je iets doet ...

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Coen en Rene.
Inderdaad erg verwarrend in dit artikel dat ik mijn naar turbodieselintercooler omgebouwde 1,7 KY motor een TDi noem (geen TDI!). Zelf heb ik dus geen TDI, maar heb wel een busje staan met hefdak waar ik in wil gaan rijden zodra de kinderen niet meer mee willen in mijn huidige hoogdakbusje. Voor dat hefdakbusje heb ik alle benodigde spullen verzameld om daar ooit een KY turbodieselintercooler met 3H 5-bak van te maken.
Doch de KY motor die ik heb liggen moet daar voor gereviseerd worden en das al duurder dan een redelijke 2ehands TDI moet kosten. Een Renault UN1 bak er in plaatsen vergt nogal wat ombouw en kost minstens zo'n 1000 euro en ik heb nog niet veel ervaringsverhalen gehoord over hoe die combinatie TDI-UN1 in de praktijk rijdt. En weet ik niet zo goed welke configuratie ik nu voor dat hefdakbusje moet uitkiezen...

Zelf heb ik dus geen ervaring met rijden met een TDI, bezijdens een ritje als passagier bij mijn neef die inmiddels wel een 90pk TDI er in heeft liggen. En die op dit forum altijd beweert een heel rustige rijder te zijn, maar dat was tijdens dat ritje niet helemaal het geval, en na de "boink" van mijn hoofd tegen het busplafond zei die: "Oh ja, was vergeten te vertellen dat ik niet aan drempels in de weg doe....".
In ieder geval weet ik van hem dat hij wat pit en topsnelheid mist aan zijn TDI in combinatie met een standaard TD 5-bak, dat hij voelt dat de combinatie TDI met de standaard 5-bak niet helemaal jofel is. En dat hij niet zo tevreden is met het wat 'bonkige' lawaai dat zijn TDI maakt bij kruisen met zo'n 110 kmh. Dat lijkt geen aangename snelheid te zijn voor een TDI met T3 TD bak en hetzelfde heb ik innmiddels al van meerdere TDI rijders vernomen.
Het zou kunnen dat de TDI in een T3 minder 'bonkig' loopt als ie juist wat meer toeren draait, bij de JX is dat mijns inziens wel het geval.
Dat het verbruik hoger zal liggen en de levensduur verkort zal je dan voor lief moeten nemen. In mijn geval met slechts 10.000 km per jaar is dat echter niet zo'n probleem. En een andere TDI er in leggen nadat je busje al eens naar TDI is omgebouwd, lijkt mij ook vrij simpel en niet zo prijzig.

Een AHU met 90 pk is hetzelfde blok als fabrieksaf gepepte TDI's met 140 pk dus een 90 pk TDI zit echt niet aan zijn top. En om sporadisch meer toeren te maken met de motor goed op temperatuur, en een oorspronkelijk motordesign dat ontworpen is voor hoge toeren, is natuurlijk iets anders dan domweg een busje aftrappen.
Maar ik weet het niet en daarom mijn vraag of er iemand op het forum is die dit wel weet, of er iemand is die onbegrensd TDI rijdt?

Degene die ik ontmoet heb bij de benzinepomp heeft mij ook een adres van een goede en niet zo dure spuiter gegeven en daar ben ik vorige week langsgegaan en gevraagd of zij die persoon bij de pomp kennen. En wellicht heb ik nu zijn naam maar het telefoonnummer dat ik erbij heb klopt niet. Doch Hoogezand is niet zo groot en ik vermoed dat hij ergens op een scheepswerf werkt, want die liggen tegenover die benzinepomp en zo zag hij er ook wel uit. Dus ik denk hem wel weer te kunnen traceren en maar besloot zijn beweringen eerst eens op dit forum te zetten.
Voor zover ik van de spuiter begreep is hij altijd bezig met VW klussen en doet ie ook aan keverracen. Hij beweerde dus probleemloos al meer dan 100.000 km gereden te hebben met een onbegrensde TDI aan een standaard 5-bak en ik kreeg van hem niet de indruk dat ie erg sloom met dat busje reed. De TDI is wellicht erg 'gedownsized' zodat ook de grootste, zwaarste, ijskoude 'Trapper' hem niet stuk kan krijgen. In dat geval zou het voor de T3 chauffeur die met gevoelig en delicaat achterwerk rijdt, geen probleem moeten zijn om, indien gewenst, wat meer toeren te draaien.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Voormalig lid 91

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

vwt3fan schreef:Bovendien heb je kans dat de motor juist stiller gaat lopen als ie hoger in toeren komt bij hogere snelheden, zoals de JX en Ky dan snorren.
:buiken: De JX en KY maken boven in het toerengebied toch ook herrie :buiken:
Rijdt met een KY eens 115. Moet je ook niet bang zijn uitgevallen :buiken:
Laat je niet teveel wijsmaken, als een TDI bij meer toeren beter liep had VW het zelf ook wel gedaan
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Haha, Ad, het gaat ook niet alleen om een TDI maar om een TDI aan een T3 5bak met de resonantie van een T3 !
Daar hebben ze bij VW wellicht niet over nagedacht bij ontwikkeling van de TDI motor.

En mijn KY TDi met 3H-bak loopt juist erg lekker zo rond de 110-115. Vanaf 115 gaat ie wat bonken en resoneren maar vanaf zo 130 zoemt het als een reuzebij!

Iemand zou het gewoon eens moeten proberen, hoe dat rijdt, T3TDI zonder begrenzer.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 21 sep 2011 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Coen »

vwt3fan schreef:en een oorspronkelijk motordesign dat ontworpen is voor hoge toeren
dat is dus niet waar!! TDI levert nu juist vermogen bij LAGE toeren
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Rob. Zoals je al zegt kom je onder een aangepaste bak niet uit om het koppel van de TDI op te vangen. Zo'n bak kost aangepast en gereviseerd ook een slordige 1500euro bij Booten. Aanschaf van een 5bak zal nog zo'n 500euro zijn+transport en montage dus ga je richting de 2500euro. Een UN1 bak vergt wel wat aanpassing met inbouwen en ophanging maar kan wel een koppel van 200Nm hebben en zo'n 300pkaatjes.

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Franz
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2273
Lid geworden op: 26 sep 2008 19:37
Locatie: Leende

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Franz »

vwt3fan schreef:Een AHU met 90 pk is hetzelfde blok als fabrieksaf gepepte TDI's met 140 pk dus een 90 pk TDI zit echt niet aan zijn top. En om sporadisch meer toeren te maken met de motor goed op temperatuur, en een oorspronkelijk motordesign dat ontworpen is voor hoge toeren, is natuurlijk iets anders dan domweg een busje aftrappen.
Hey rob,

Het ontwerp van de TDI motor is een lange slag motor, Dat wil zeggen dat de slag langer is dan de boring in mm. Een korteslagmotor is geschikt voor hoge toerentallen, een langeslag motor is daar minder geschikt voor.

Als zoals jij beweert de motor voor hoge toerentallen geschikt zou zijn hadden ze de mapping (electronische regeling) wel dusdanig anders geregeld dat de motor over een langer bereik meer vermogen levert dan de luttele 90 of 110 pk af-fabriek.

Het oppeppen van de motor gebeurt vooral met koppel. En koppel x toerental = vermogen. Daarmee kan ik jou theorie weerleggen omdat het koppel van de TDI instort bij een hoog toerental. Dit ook vanwege de kleptiming en ligthoogte van de kleppen.

Mvg Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....

Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende

Twitter @franzlind

Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door marcel w »

hoi,

en toch snap ik wel (denk ik) waar rob op aan stuurt.ik rijd nu al een tijdje meet 1,9diesels in mijn bus en die willen niet heel graag veel toeren draaien.af en toe als je ff vlot wil is dat een beperking omdat je gewoon net een beetje pit boven in de toeren mist.nu kun je dat natuurlijk ondervangen door een bak aan te laten passen of een andere bak(bv un1) te monteren maar dat is best prijzig.als je nu de tdi/aaz zo aan kunt passen dat de motor wat meer toeren kan draaien en daarbij ook z'n vermogen nog levert krijg je een motor karakter waarmee je gewoon lekker 100/110 kunt cruisen maar ook als je wilt eens wat makkelijker ergens aan voorbij kunt of makkelijker in kan voegen als er een korte invoeg strook is waar je soms gewoon niet snel genoeg op gang komt om (netjes)in te voegen.je doel zal niet moeten zijn om constant rond de 140 te rijden met een schreeuwend blok achter in maar zo af en toe zou ik het wel fijn vinden als het blok iets langer door wil als dat ie nu kan/wil.
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: lekker toeren met een TDI

Ongelezen bericht door Bob »

Ik rijd nu 4 jaar dagelijks in mn bus en heb nog niet de behoefte gehad harder te rijden dan 100 km/u.

Dan zou ik wel een andere auto kopen.
Bob

2.5 TDI 2008
Plaats reactie