Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
- Lally
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 mei 2009 12:39
- Locatie: Enschede (tijdelijk)
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Heej Jurgen,
Ik weet niet waar je woont, maar als je zo nu en dan in het oosten van het land (noem dat Enschede) bent, kom gerust eens bij mijn UTP kabels en Bob-de-Bouwer-broodtrommel kijken.
Zoals in mijn topic al beschreven, het is niet de mooiste oplossing, maar hij doet het onderhand al zo'n 70.000 km.
En werkelijk, die electronische TDI, ik ga nooit meer zonder!
Naast het heerlijke koppel van dit blok (50 in zijn vijf en zodra je uit de bebouwde kom bent rij je voor je het weet weer rustig 90), is het brandstofverbruik ook echt ongehoord.
Als ik een beetje doortrap en me nergens druk over maak rij ik 1:14, doe ik rustig aan en mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, haal ik 1:16.
Dus ondanks dat Rene zegt dat mechanisch heel prima werkt (wat oordelend naar zijn expertise zeker zo is), geef ik toch de voorkeur aan 1 keer de kabeltjes uitzoeken en NET dat beetje meer uit zo'n blok halen.
Overigens rij ik dus met de 66 kW AHU. Wat dat in pk's is weet ik niet precies, die zijn in 1960 ofzo al afgeschafd, maar zal iets van 90 pk zijn.
Maar wederom, wil je kijken en (mee)rijden, kom gerust een keer langs.
Groeten,
Laurens Jan
Ik weet niet waar je woont, maar als je zo nu en dan in het oosten van het land (noem dat Enschede) bent, kom gerust eens bij mijn UTP kabels en Bob-de-Bouwer-broodtrommel kijken.
Zoals in mijn topic al beschreven, het is niet de mooiste oplossing, maar hij doet het onderhand al zo'n 70.000 km.
En werkelijk, die electronische TDI, ik ga nooit meer zonder!
Naast het heerlijke koppel van dit blok (50 in zijn vijf en zodra je uit de bebouwde kom bent rij je voor je het weet weer rustig 90), is het brandstofverbruik ook echt ongehoord.
Als ik een beetje doortrap en me nergens druk over maak rij ik 1:14, doe ik rustig aan en mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, haal ik 1:16.
Dus ondanks dat Rene zegt dat mechanisch heel prima werkt (wat oordelend naar zijn expertise zeker zo is), geef ik toch de voorkeur aan 1 keer de kabeltjes uitzoeken en NET dat beetje meer uit zo'n blok halen.
Overigens rij ik dus met de 66 kW AHU. Wat dat in pk's is weet ik niet precies, die zijn in 1960 ofzo al afgeschafd, maar zal iets van 90 pk zijn.
Maar wederom, wil je kijken en (mee)rijden, kom gerust een keer langs.
Groeten,
Laurens Jan
T3 '87 camper. 1.9 TDI
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Bedankt voor de uitnodiging Laurens ik hou het in de gaten en het was niet negatief bedoeld van de kabels en trommels. Niets dan lof en respect hiervoor.
2 vraagjes nog even, je hebt een normale 3h bak erachter? En je motor deksel is nog origineel of verhoogd? Sorry ben het ff kwijt!
2 vraagjes nog even, je hebt een normale 3h bak erachter? En je motor deksel is nog origineel of verhoogd? Sorry ben het ff kwijt!
Laatst gewijzigd door JT3 op 03 nov 2011 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Alles kan, maar houd er wel rekening mee dat slijtage ook sneller gaat. Zo lang dat synchroon loopt met de inhoud van je portomonnee: geen probleem
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Bij mijn 96-er TDI Golf is er indertijd later een aanpassing gedaan aan de krukas om te voorkomen dat het krukastandwiel van de distributie-riem er af zou lopen. Misschien dat de monteur daar op doelt. De AAZ-motoren hadden een probleem als de riem vervangen werd en er geen nieuwe bout in werd gezet. De zaak liep dan in de soep. Een vriend van mij heeft zo zijn Passat verspeeld.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Lally
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 mei 2009 12:39
- Locatie: Enschede (tijdelijk)
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Heej Jurgen,
Ik rij inderdaad met zoveel mogelijk origineel (uit kostenoverweging vooral)
Ik heb een AAP versnellingsbak, die in principe redelijk gelijk zou moeten zijn aan de 3H. Alleen Heel ietsje langer.
Verder heb ik dus ook geen TDI prise-as geplaatst, want die zijn duur. 95 euro ex verzenden, dus daar had ik geen zin in. Dus ik heb het JX vliegwiel gebruikt, JX koppeling, etc. Ondanks dat meerdere mensen zeggen dat deze koppeling het koppel van de TDI niet aan zou kunnen, gaat dat al een hele tijd goed (zolang je geen olie op je drukplaat smeert dan )
Het jammer is wel dat het JX vliegwiel een stuk lichter is dan het TDI. Binnenkort wil ik toch het TDI vliegwiel plaatsen, maar aangezien ik nog steeds geen zin heb om 95 euro uit te geven heb ik het volgende bedacht:
Koppeling JX heeft diameter 216 mm (Of zoiets, ik weet niet uit mijn hoofd)
Koppeling TDI heef diameter 228 mm (wederom of zoiets)
Dus dat kan je niet zomaar verwisselen
Maar een koppeling van een DJ heeft ook 228 mm.
Dus het nieuwe plan is om het TDI vliegwiel, met een koppelingsplaat van een WBX, de drukgroep van de TDI en de priseas van de diesel te monteren.
Zo heb je dus een zwaarder vliegwiel, een koppeling dat een groter koppel aan kan, maar toch niet die 95 e voor die verdomde prise-as.
Goed idee?
Dan mijn motorplaat:
Ook mijn motorplaat zit nog gewoon op dezelfde hoogte, al is het wel een klein beetje krap daar. Nu heb ik bij mijn motor de multiriem vervangen door een V-snaar, aangezien de dynamo van de nieuwe motor niet lekker liep, er stuurbekrachtigings- en airco-pomp poelies op zaten waar ik niks mee kon, dus dan zou ik niet lekker uitkomen met de multiriem, vandaar al die rotzooi eraf gesloopt en de oude dynamo met V-snaar gemonteerd.
Het zou dus kunnen dat deze iets lager is dan die van de TDI, maar dat weet ik eigenlijk niet precies.
Maar! Daar gaan we binnenkort achter komen, want een vriend van mij hier gaat binnenkort zijn "origineel" opgebouwde TDI blok in de bus klussen, dus dan gaan we het zien.
En die kabels. Tsja, ik had destijds niet meer genoeg geld om daar nette kabel voor te nemen en dergelijke, dus toen maar op de Jopie-goekoopie manier. Maar zodra ik een loods of weer mooi weer heb dan ga ik daar eens druk mee aan de klus en alles netjes maken. Maargoed, het is natuurlijk wel makkelijker dat in 1 keer goed te doen.
Groeten,
Laurens Jan
Ik rij inderdaad met zoveel mogelijk origineel (uit kostenoverweging vooral)
Ik heb een AAP versnellingsbak, die in principe redelijk gelijk zou moeten zijn aan de 3H. Alleen Heel ietsje langer.
Verder heb ik dus ook geen TDI prise-as geplaatst, want die zijn duur. 95 euro ex verzenden, dus daar had ik geen zin in. Dus ik heb het JX vliegwiel gebruikt, JX koppeling, etc. Ondanks dat meerdere mensen zeggen dat deze koppeling het koppel van de TDI niet aan zou kunnen, gaat dat al een hele tijd goed (zolang je geen olie op je drukplaat smeert dan )
Het jammer is wel dat het JX vliegwiel een stuk lichter is dan het TDI. Binnenkort wil ik toch het TDI vliegwiel plaatsen, maar aangezien ik nog steeds geen zin heb om 95 euro uit te geven heb ik het volgende bedacht:
Koppeling JX heeft diameter 216 mm (Of zoiets, ik weet niet uit mijn hoofd)
Koppeling TDI heef diameter 228 mm (wederom of zoiets)
Dus dat kan je niet zomaar verwisselen
Maar een koppeling van een DJ heeft ook 228 mm.
Dus het nieuwe plan is om het TDI vliegwiel, met een koppelingsplaat van een WBX, de drukgroep van de TDI en de priseas van de diesel te monteren.
Zo heb je dus een zwaarder vliegwiel, een koppeling dat een groter koppel aan kan, maar toch niet die 95 e voor die verdomde prise-as.
Goed idee?
Dan mijn motorplaat:
Ook mijn motorplaat zit nog gewoon op dezelfde hoogte, al is het wel een klein beetje krap daar. Nu heb ik bij mijn motor de multiriem vervangen door een V-snaar, aangezien de dynamo van de nieuwe motor niet lekker liep, er stuurbekrachtigings- en airco-pomp poelies op zaten waar ik niks mee kon, dus dan zou ik niet lekker uitkomen met de multiriem, vandaar al die rotzooi eraf gesloopt en de oude dynamo met V-snaar gemonteerd.
Het zou dus kunnen dat deze iets lager is dan die van de TDI, maar dat weet ik eigenlijk niet precies.
Maar! Daar gaan we binnenkort achter komen, want een vriend van mij hier gaat binnenkort zijn "origineel" opgebouwde TDI blok in de bus klussen, dus dan gaan we het zien.
En die kabels. Tsja, ik had destijds niet meer genoeg geld om daar nette kabel voor te nemen en dergelijke, dus toen maar op de Jopie-goekoopie manier. Maar zodra ik een loods of weer mooi weer heb dan ga ik daar eens druk mee aan de klus en alles netjes maken. Maargoed, het is natuurlijk wel makkelijker dat in 1 keer goed te doen.
Groeten,
Laurens Jan
T3 '87 camper. 1.9 TDI
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
De veren in de koppelingsplaat van een benzine motor zijn minder sterk. Dit zou kunnen resulteren in schokken bij wegrijdenLally schreef:Dus het nieuwe plan is om het TDI vliegwiel, met een koppelingsplaat van een WBX, de drukgroep van de TDI en de priseas van de diesel te monteren.
Zo heb je dus een zwaarder vliegwiel, een koppeling dat een groter koppel aan kan, maar toch niet die 95 e voor die verdomde prise-as.
Goed idee?
- Lally
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 mei 2009 12:39
- Locatie: Enschede (tijdelijk)
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Hmm.
Dat doettie dus nu ook al een beetje. Is weg als ik iets gas bij geef voor het op laten komen van de koppeling.
Dat wilde ik dus oplossen (of verminderen) door het plaatsen van het zwaardere TDI vliegwiel.
En ter zijner tijd door het plaatsen van hydro-motorsteunen en het vervangen van hiet versnellingsbak-ophang-rubber.
Maargoed, die laatste twee kosten weer geld, dus dat is voor als het volgende loonstrookje binnen is.
Groeten,
Laurens Jan
Dat doettie dus nu ook al een beetje. Is weg als ik iets gas bij geef voor het op laten komen van de koppeling.
Dat wilde ik dus oplossen (of verminderen) door het plaatsen van het zwaardere TDI vliegwiel.
En ter zijner tijd door het plaatsen van hydro-motorsteunen en het vervangen van hiet versnellingsbak-ophang-rubber.
Maargoed, die laatste twee kosten weer geld, dus dat is voor als het volgende loonstrookje binnen is.
Groeten,
Laurens Jan
T3 '87 camper. 1.9 TDI
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Dat schokken bij wegrijden kan dus komen door
- te lichte veren in de koppelingsplaat
- olie op de koppelingsplaat
als het aan de koppelingsplaat ligt, zullen hydro-motorsteunen niet werken
- te lichte veren in de koppelingsplaat
- olie op de koppelingsplaat
als het aan de koppelingsplaat ligt, zullen hydro-motorsteunen niet werken
- busfever
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 21 nov 2006 22:23
- Locatie: Nabij Utrecht
- Contacteer:
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Ooit, 15 jaar terug, ben ik op een zoldertje bij tansportbedrijf van Heezik in Maarsen geweest.
Daar was een technische man die bezig met VW dieselpompen aan te passen voor tuning in golfjes voornamelijk.
Ik ging eigenlijk bij hem langs voor het inbouwen van een 3,2 liter motor van Ford, één mix van granada/scorpioblok want van Heezik had 2 VW T3 bussen lopen met zo'n motor voor het leveren van onderdelen aan eigen personeel/vrachtwagen waar dan ook in Europa.
Ik ben maar simpel, begonnen met een 2,8 Granada blok
Klopt hij haalde 110 pk met gemak uit een 1,6 TD maar met de warmte huishouding had hij de meeste moeite vertelde mij.
Nee JT3 ga lekker met een 90pk AHU motor electronisch rijden en zoek er later een boxje (chip) of verstuivers bij neem een goede interkoeler en je beleeft er lang een hoop plezier aan zonder dat alles stuk loopt.
succes
Daar was een technische man die bezig met VW dieselpompen aan te passen voor tuning in golfjes voornamelijk.
Ik ging eigenlijk bij hem langs voor het inbouwen van een 3,2 liter motor van Ford, één mix van granada/scorpioblok want van Heezik had 2 VW T3 bussen lopen met zo'n motor voor het leveren van onderdelen aan eigen personeel/vrachtwagen waar dan ook in Europa.
Ik ben maar simpel, begonnen met een 2,8 Granada blok
Klopt hij haalde 110 pk met gemak uit een 1,6 TD maar met de warmte huishouding had hij de meeste moeite vertelde mij.
Nee JT3 ga lekker met een 90pk AHU motor electronisch rijden en zoek er later een boxje (chip) of verstuivers bij neem een goede interkoeler en je beleeft er lang een hoop plezier aan zonder dat alles stuk loopt.
succes
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Klopt Mark, ik heb het ook al vaker gehoor en als je zoekt op het volksforum dan kom je het ook tegen.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Ben ik ook voorstander van.Lally schreef:geef ik toch de voorkeur aan 1 keer de kabeltjes uitzoeken en NET dat beetje meer uit zo'n blok halen.
Ik heb een AFN blok erin liggen met de JX in en uitlaatspruitstukken. Wil ik van de winter weer aanpakken om compleet weer AFN spruitstukken etc aan te bouwen. Het rijdt geweldig !!
Groetjes Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....
Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende
Twitter @franzlind
Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende
Twitter @franzlind
Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
- heintje
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 31 jan 2010 01:09
- Locatie: N.Br
verschil 1y en aef
kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een aef en een 1y is qua bouw?
Kan aan een aef komen ,maar ik weet niet of die er zo ook in kan net als een 1y
Kan aan een aef komen ,maar ik weet niet of die er zo ook in kan net als een 1y
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 10 nov 2011 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht bij het lopende topic gevoegd
Reden: bericht bij het lopende topic gevoegd
Mvg Heino
T3 bestel 1.6d 1988 voor onderdelen GESLOOPT
T3 Doka 1.6d 1986
Vw 181 1971 VERKOCHT
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD 2007
Suzuki ltz-400 quad 2008
T3 bestel 1.6d 1988 voor onderdelen GESLOOPT
T3 Doka 1.6d 1986
Vw 181 1971 VERKOCHT
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD 2007
Suzuki ltz-400 quad 2008
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: verschil 1y en aef
Heb even hier zitten kijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo ... el_engines
Staat altijd uitgebreide uitleg, maar kom in dit geval niet verder dan dat de AEF 47 ipv 50PK levert en in een Skoda Felicia zat..
Wellicht een andere dieselpomp? (er staat bij ' timing belt-driven Lucas AEF mechanical distributor injection pump'.
Wie oh wie...
Gr. Remko
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo ... el_engines
Staat altijd uitgebreide uitleg, maar kom in dit geval niet verder dan dat de AEF 47 ipv 50PK levert en in een Skoda Felicia zat..
Wellicht een andere dieselpomp? (er staat bij ' timing belt-driven Lucas AEF mechanical distributor injection pump'.
Wie oh wie...
Gr. Remko
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
- heintje
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 31 jan 2010 01:09
- Locatie: N.Br
Re: verschil 1y en aef
het is een motor uit een polo...
Mvg Heino
T3 bestel 1.6d 1988 voor onderdelen GESLOOPT
T3 Doka 1.6d 1986
Vw 181 1971 VERKOCHT
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD 2007
Suzuki ltz-400 quad 2008
T3 bestel 1.6d 1988 voor onderdelen GESLOOPT
T3 Doka 1.6d 1986
Vw 181 1971 VERKOCHT
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD 2007
Suzuki ltz-400 quad 2008
- Steven
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 19 mar 2005 18:24
- Locatie: Lelystad
Re: verschil 1y en aef
Een aef is een 1,9D met 47kW bij 4400/min, 124 Nm tussen de 2000 en 3000 toeren
Een 1Y heeft dezelfde motor eigenschappen. Is ook een 1,9D met 47 kW bij 4400/min
Moterbouw ziet er ook hetzelfde uit tussen de moters, zal weinig verschil in hebben gezeten in die tijd.
Een 1Y heeft dezelfde motor eigenschappen. Is ook een 1,9D met 47 kW bij 4400/min
Moterbouw ziet er ook hetzelfde uit tussen de moters, zal weinig verschil in hebben gezeten in die tijd.
Grtz Steven
Volkswagen Bestel (1989) 1.9TDI 66kW
Motor ombouw naar 1Z mechanisch, voltooid
Geventileerde schijven voor en gewone schijven achter, 312 x 25 en 294 x 13,5, voltooid
VAG naslagwerk(alle werkplaatsboeken)
Volkswagen Bestel (1989) 1.9TDI 66kW
Motor ombouw naar 1Z mechanisch, voltooid
Geventileerde schijven voor en gewone schijven achter, 312 x 25 en 294 x 13,5, voltooid
VAG naslagwerk(alle werkplaatsboeken)
- gt3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 23 okt 2007 16:27
- Locatie: Delft
Re: verschil 1y en aef
De verschillen die ik zo weet:
aef heeft idd een Lucas pomp. Daar zitten wat extra draadjes aan, dus dat is even uitzoeken als je die gaat inbouwen
Verder heeft die een riem die behalve de dynamo en de waterpomp ook direct de stuurbekrachtigingspomp aandrijft. Als je die niet wilt gebruiken moet je een andere riem zoeken. En dat is er eentje met 5V's in tegenstelling tot 6V's bij een 1Y
De waterpomp is iets anders, dus die kun je niet vervangen door die van een 1y of een 1.6d
Volgens mij zit de kachelaansluiting niet aan het uiteinde van de kop, maar wordt ergens afgetapt.
De oliepijlstok zit aan de andere kant van het blok.
mvg, Gerhold
aef heeft idd een Lucas pomp. Daar zitten wat extra draadjes aan, dus dat is even uitzoeken als je die gaat inbouwen
Verder heeft die een riem die behalve de dynamo en de waterpomp ook direct de stuurbekrachtigingspomp aandrijft. Als je die niet wilt gebruiken moet je een andere riem zoeken. En dat is er eentje met 5V's in tegenstelling tot 6V's bij een 1Y
De waterpomp is iets anders, dus die kun je niet vervangen door die van een 1y of een 1.6d
Volgens mij zit de kachelaansluiting niet aan het uiteinde van de kop, maar wordt ergens afgetapt.
De oliepijlstok zit aan de andere kant van het blok.
mvg, Gerhold
t3 9 persoonsbus 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982