Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: verschil 1y en aef
Hier staat een mooie ombouwhandleiding voor de AEF :
http://www.brick-yard.co.uk/forum/16cs- ... ine#428158
Kan haast niet misgaan zo
http://www.brick-yard.co.uk/forum/16cs- ... ine#428158
Kan haast niet misgaan zo
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- heintje
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 31 jan 2010 01:09
- Locatie: N.Br
Re: verschil 1y en aef
allemaal bedankt voor de info,maar zoek wel een 1y.das makkelijker inbouwen!!
heb over een paar weken toch tijd genoeg als ik in de ziektewet zit!!
heb over een paar weken toch tijd genoeg als ik in de ziektewet zit!!
Mvg Heino
T3 bestel 1.6d 1988 voor onderdelen GESLOOPT
T3 Doka 1.6d 1986
Vw 181 1971 VERKOCHT
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD 2007
Suzuki ltz-400 quad 2008
T3 bestel 1.6d 1988 voor onderdelen GESLOOPT
T3 Doka 1.6d 1986
Vw 181 1971 VERKOCHT
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD 2007
Suzuki ltz-400 quad 2008
Re: verschil 1y en aef
Zijn deze motoren ook niet in de T4 bus gebruikt? Daar was het probleem dat ze minder geschikt zijn voor ombouw in een T3 omdat de gaten voor de motorsteunen niet op de benodigde plaats zitten waardoor je dus zelf motorsteunen mag gaan maken. Dat geld ook voor alle motoren welke in de lengte ingebouwd zijn zoals in de passat's de audi's e.d.
René
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: verschil 1y en aef
Bij de motor die ik hier onder handen heb voor Bart's bus heb ik de gaten voor de steunen moeten opboren en tappen. De versteviging zat er wel, maar de draad voor de bouten niet
verschil tussen aaz en 1y?
Beste mensen, is er verschil tussen een AAZ en 1Y motor?
Ik kan dus een 1.9, 1Y motor kopen en wil deze in de LLE bouwen op dezelfde manier als een AAZ.
Zoals mij het verteld is, is aan 1y hetzelfde als een AAZ alleen de benaming is dus anders.
Maar kan ik dan simpelweg de diesel pomp van de 1Y gebruiken of moet ik dan een aaz pomp hebben vanwege de turbo?
Of juist de 1.6 pomp gebruiken?
Ik kan dus een 1.9, 1Y motor kopen en wil deze in de LLE bouwen op dezelfde manier als een AAZ.
Zoals mij het verteld is, is aan 1y hetzelfde als een AAZ alleen de benaming is dus anders.
Maar kan ik dan simpelweg de diesel pomp van de 1Y gebruiken of moet ik dan een aaz pomp hebben vanwege de turbo?
Of juist de 1.6 pomp gebruiken?
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 10 nov 2011 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht bij het lopende topic gevoegd
Reden: bericht bij het lopende topic gevoegd
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: verschil tussen aaz en 1y?
Ja,
1Y heeft 47KW en 64 PS (zuigdiesel, niet voorzien van oliesproeiers onder de zuigers)
AAZ 55KW en 75PS (turbodiesel)
Verder zijn ze mechanische gelijk op wat verschillen in brandstofpomp en inspuiters na
1Y heeft 47KW en 64 PS (zuigdiesel, niet voorzien van oliesproeiers onder de zuigers)
AAZ 55KW en 75PS (turbodiesel)
Verder zijn ze mechanische gelijk op wat verschillen in brandstofpomp en inspuiters na
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Re: verschil tussen aaz en 1y?
Joep bedankt, dus een 1Y moet voorzien worden van een AAZ dieselpomp en verstuivers en dan kan ik mijn JX delen overbouwen.
Beter is dus een AAZ te zoeken.
Beter is dus een AAZ te zoeken.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Volgens mij past dat alleen in een Doka/Enka en niet in de busuitvoering.JT3 schreef:Joep bedankt, dus een 1Y moet voorzien worden van een AAZ dieselpomp en verstuivers en dan kan ik mijn JX delen overbouwen.
Wat beter is, is moelijk te zeggen en er is al heel veel over geschreven.JT3 schreef:Beter is dus een AAZ te zoeken.
De 1Y schijnt vrij betrouwbaar te zijn in de T3, de AAZ staat weer bekend als een heethoofd, dus wat meer aanpassingen nodig. Het is maar net wat je wilt.
p.s. Tijdens dit schrijven was ik 2 x het topic kwijt Theo?
Edit: Er zijn overigens veel motorombouwen gedaan, ik zelf nog niet dus ik ga niet vertellen wat het beste is. Dat kunnen anderen veel beter vertellen, die het al meerdere malen hebben gedaan....
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
hoi jurgen,
een aaz (turbo diesel) pomp op een 1y (zuig diesel) zetten heeft geen zin.de 1y heeft geen turbo en dus ook niet de regeling voor de turbo nodig die op de aaz pomp zit.je kunt dan beter de pomp van de 1y er op laten zitten.zou je wel een turbo er op willen zou je eerst in de motor moeten kijken of de zuiger bodem sproeiers er wel in zitten en dan een turbo,spruitstuk en olie koeler moeten kopen.
groet marcel
een aaz (turbo diesel) pomp op een 1y (zuig diesel) zetten heeft geen zin.de 1y heeft geen turbo en dus ook niet de regeling voor de turbo nodig die op de aaz pomp zit.je kunt dan beter de pomp van de 1y er op laten zitten.zou je wel een turbo er op willen zou je eerst in de motor moeten kijken of de zuiger bodem sproeiers er wel in zitten en dan een turbo,spruitstuk en olie koeler moeten kopen.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
Dank voor jullie reacties, voor zover mij nu is verteld zouden de AAZ en 1Y het zelfde blok zijn enkel het inwendige verschillen (dus het verschil zal hm wel zitten in de zuiger bodem sproeiers). Een olie koeler hangt al onder nijm bus en gezien de prestatie van afgelopen zomer is mijn koeling goed van het huidige JX blok.
Dus toch maar weer verder zoeken naar een AAZ blok.
Dus toch maar weer verder zoeken naar een AAZ blok.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
Dit weet ik niet helemaal zeker maar ik dacht er er wel verschillen zijn tussen de 1Y en de AAZ welke dan zitten in de dikte van de klepstelen en de dikte van de drijfstangen. Dat is ook het verschil tussen de 1Z en de AFN TDI bijvoorbeeld.
Ook heb ik begrepen dat er 1Y motoren met en zonder zuigerbodemkoeling bestaan??
Persoonlijk ben ik een echte voorstander van een 1.9TDI ombouw wat mijn inziens voor ongeveer dezelfde inversteringen kan. Dat is een doorontwikkelde motor met een hoger rendement, dus sneller, sterker en zuiniger maar ja wie wil dat nou ?
René
Ook heb ik begrepen dat er 1Y motoren met en zonder zuigerbodemkoeling bestaan??
Persoonlijk ben ik een echte voorstander van een 1.9TDI ombouw wat mijn inziens voor ongeveer dezelfde inversteringen kan. Dat is een doorontwikkelde motor met een hoger rendement, dus sneller, sterker en zuiniger maar ja wie wil dat nou ?
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
Hey Renée ik snap je maar je moet er wel bij zeggen wat het allemaal extra met zich mee brengt en ik hoop dat je dan ook snapt dat iedereen voor zich moet bepalen waar hij voor gaat. Ik zit niet te wacht op hetvfabriceren van een motor steun, daar heb ik ook niet de spullen voor. Ook de electronica zie ik erg tegen op en dat brengt ook weer kosten met zich mee. Daarbij komt dat ik nog met een witte nummerplaat rij, in ik de bus eigenlijk geen maanden kan missen.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
JT3 schreef:Hey Renée ik snap je maar je moet er wel bij zeggen wat het allemaal extra met zich mee brengt en ik hoop dat je dan ook snapt dat iedereen voor zich moet bepalen waar hij voor gaat. Ik zit niet te wacht op hetvfabriceren van een motor steun, daar heb ik ook niet de spullen voor. Ook de electronica zie ik erg tegen op en dat brengt ook weer kosten met zich mee. Daarbij komt dat ik nog met een witte nummerplaat rij, in ik de bus eigenlijk geen maanden kan missen.
Jurgen, mijn motor is een mechanische 1Z TDI die gewoon in de JX steunen hangt en een JX turbo gebruikt met de bijbehorende spruitstukken en uit in en uitlaat dus allemaal heel erg standaard zoals het normaal in de bus zit. Alleen de pomp en de verstuivers zijn anders en er moet een intercooler bij maar dat is dan ook het verschil
Zo een motor op bouwen kost net zoveel tijd als een JX of een KY met turbo of een AAZ danwel 1Y waarbij mijn ervaringen met de AAZ niet echt positief zijn geweest en dat zijn ze nu met de TDI wel.
Ik zeg niet je iets moet ik geef alleen wat informatie waar je mee mag doen wat je wilt
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
Hey Rene stuur eens een PB met je tel nummer zou graag eens even wat dingen willen weten van je.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
- fred
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 04 apr 2005 19:26
- Locatie: abcoude
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
hey jurgen,
je kan ook volgende week langskomen in didam ,
zie topic "help david de winter door" , daar lopen meer dieselmensen rond en dan kan je nog wat opsteken van hoe het in zijn werk gaat met sleutelen aan je bus ....
je kan ook volgende week langskomen in didam ,
zie topic "help david de winter door" , daar lopen meer dieselmensen rond en dan kan je nog wat opsteken van hoe het in zijn werk gaat met sleutelen aan je bus ....
T3 bus bouwjaar 1982
1.6 td jx
1.6 td jx
Re: Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
En vooral ook blijven doorschrijven in dit topic. Het wordt interessant om al die verschillen en voor- en nadelen eens op een rijtje te krijgen. Zeker nu het is samengevoegd
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper