werkt syncro wel??????????

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
avro
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2011 20:07
Locatie: Ulvenhout

werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door avro »

Hoi, ik heb twijfels over de werking van de syncro, ik heb een inschakelbare, ik ga dit binnenkort eens proberen met een garagekrik. Ik heb al wel onder de auto gekeken, nu zie ik wel de vacuumbediende sper voor en achter maar de inschakelbare lengte bak, daar zie ik niets? Iemand enig idee.

gr Ad
Ad
Voormalig lid 91

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Hoi Ad
een syncro werkt met een koppeling die aangrijpt onder belasting (visco koppeling). Hierdoor rijdt je altijd 4x4. Als je voor en achter sper hebt, heb je de mooiste versie.

De visco koppeling kan verharden of lek raken, waardoor het systeem niet meer goed werkt. Als je de ontkoppelaar niet vindt, is het te kort door de bocht om te stellen dat het systeem daarom niet in orde is.
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door Per »

Hoi Ad,

Je hebt dus 3 knopjes op je sperrebedienings paneel in plaats van de gebruikelijke 2 (of minder).
Meestal is dan de visco koppeling vervangen door een vaste koppeling maar dat hoeft niet altijd.
Voor de ontkoppelaar zou je onder je bus toch ook een vacuumkastje moeten vinden.
Ben wel voorzichtig met die krik test ik vind dat niet ideaal werken.
Rij dan gewoon de blub of los zand in dan krijg je ook een idee of ie werkt.
Als achter alles blijft draaien en voor doet niet mee dan is er dus iets met de visco.
Hou wel een andere auto, tractor of een schop bij de hand om je er weer uit te halen.

Op de remmenbank zou je ook een test kunnen doen. Achterwielen in de bank zetten.
In de 1 zetten. Geen gas geven en de koppeling langzaam laten opkomen.
De achterwielen zouden dan net vrij kunnen ronddraaien.
Ga je gas geven dan komt de voorwiel aandrijving erbij en wordt de bus uit de remmenbank getrokken.
Wordt de bus direct uit de bank getrokken dan zit er geen visco meer in of een hele harde.

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
avro
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2011 20:07
Locatie: Ulvenhout

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door avro »

Hoi, onder de bus zitten idd een 3 tal soort bollen die voor het vacuum zouden moeten zorgen, de achter sper werkt wel, altans het lampje gaat branden als je hem inschakeld en een stukje rijd. De uitvoering die ik heb heeft 3 knoppen. En het lampje van de visco heeft nog niet gebrand, van de voor sper ook niet (kan ook niet als de visco niet inkomt) vandaar mijn twijfels. Ik kan ook de aansluiting van het vacuum slangetje bij de visco niet vinden. Zal het spul er eens onderuit halen, koppeling moet toch vervangen worden. Als de visco niet werkt is dit ligt dit meestal aan de olie heb ik gelezen, klopt dit en de oplossing is simpel?

gr Ad
Ad
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door René »

Ha Ad,

VW heeft een syncro nooit geleverd met een 3e knopje op dat paneel, dat is later nagemaakt van bouwtekeningen welke er wel waren omdat VW ooit een soortgelijk ontwerp uitgevoerd heeft met een bowdenkabeltje waarmee 20 finse busjes uitgerust waren. Origineel dus eigenlijk zo goed als onvindbaar maar als later geproduceerd accessoire wel op meerdere plaatsen te koop.

Zit er bij jou bus zo'n 3e knop dan is dit accessoire ingebouwd en kun je de vierwielaandrijving dus aan en uit zetten daarmee. Als deze schakelaar vast staat in de uitgeschakelde stand dan heb je geen vierwielaandrijving natuurlijk, staat hij wel netjes ingeschakeld maar de voorwielen doen nog helemaal niets dan is je visco stuk :oops: Deze schakelaar zit in de neus van de versnellingsbak ingebouwd pal naast de flens waar de cardanas op geschroefd zit.

De visco koppeling werkt overigens niet zoals Ad aangeeft als er een belasting op komt maar deze gaat werken als er een verschil in draaisnelheid tussen de voor en achterwielen ontstaat die groter is dan 5 a 6 %, theoretisch kun je dat natuurlijk ook een belasting noemen bedenk ik me :???:

Als je het voor elkaar kunt krijgen om de 3 lampjes aan het branden te krijgen op het sperrenpaneeltje dan moeten :!: alle 4 de wielen aangedreven worden, staat bijvoorbeeld de voorsper uit dan kunnen het ook 3 wielen zijn :wink:

Kijk goed uit waar je een krik onder zet met dit soort testacties, voor je het weet zit de krik door je carter geboord :???:

Succes met testen,

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door Per »

Die 3 bollen heeft iedere T3 dat zijn buffervaatjes/tankjes voor het vacuum systeem.
Daarmee worden de sperren en ontkoppelaar bedient. Maar ook de carburateur(als je die hebt) en de rembekrachtiger.

Volgens mij praten we nu een beetje langs elkaar heen.
Ga nog eens zoeken naar 3 van deze vacuum kastjes/schakelaars. Zie foto hieronder.
Afbeelding
Die zou je er toch 3 onder je bus moeten hebben.
Het kan zijn dat er iets mis is met het vacuumkastje van de ontkoppelaar.
Vast geroest asje in de bak of het voordiff. Komt nogal eens voor als het lang niet gebruikt is.
Dat is het zelfde als dat je je sperren het niet doen en je ze vrij moet maken met veel kruipolie.
Of een kapot membraam in de vacuumschakelaar. De schakelaar bestaat uit 2 kamers met een membraam ertussen.
Op 1 van de 2 kamers staat het vacuum. Als het membraam kapot is werkt het niet.
Het vacuum bij de voordiff zou je ook nog kunnen checken. (maar dat zal waarschijnlijk wel goed zijn als je het achter ook hebt)

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Voormalig lid 91

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Per schreef:Die 3 bollen heeft iedere T3 dat zijn buffervaatjes/tankjes voor het vacuum systeem.
Daarmee worden de sperren en ontkoppelaar bedient. Maar ook de carburateur(als je die hebt) en de rembekrachtiger.
Per, een gewone T3 heeft die bollen niet, die dienen als vacuum buffer voor o.a. de schakelaars. Voor enkel de rembekrachtiging is dit buffervat niet nodig.
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door reindert »

dat kastje van perry kost trouwens niet de wereld (40 euro) heb ze bij mij ook los moeten maken en achter moeten vervangen. Als je ze weer in elkaar zit vul dan het afdichtrubber helemaal af met vaseline. Dan kan er minder snel water bijkomen en blijft het langer heel. En voor een langdurige levensduur gewoon eens in de 2 weken / maand even op een parkeer terrein beide sperren gebruiken. Dan blijft het allemaal langer heel!
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
avro
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2011 20:07
Locatie: Ulvenhout

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door avro »

Bedankt voor de reactie's, hier kan ik wat mee, de twee vacuumkastjes van de voor en achtersper had ik al gevonden, nummer 3 gaan we zoeken, samen met de bewuste asjes die vast kunnen zitten. Ik neem aan onder het vacuum kastje.

gr
Ad
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door Per »

Ja die zitten onder het kastje.
In de as zit een kleine spie. Deze kun je met wat moeite er voorzichtig uittikken.
Dan komt het vacuumkastje los als je de boutjes waarmee het kastje vast zit al heb losgemaakt.
Maak in een 4mm dikke pen(uit mijn hoofd) een klein gleufje. Steek dat kleine spietje terug als je je zelfgemaakte pen erin hebt zitten.
Je zou ook een oude schroevendraaier, of lange schroef of bout kunnen gebruiken.
Spuit de as flink in met kruip olie eg. wd 40 (universeel)
of als je een kruipolie wilt die roest aanpakt en oplost dan kun je beter Caramba rasant pakken.
http://www.carambashop.nl/a-6714858/flow/rasant-100-ml
of Motip Professional Kruipolie met roestoplosser. (dan gaat het wat sneller)
http://www.motip.com/?page=23&id=769

En ga nu de as heen en weer bewegen net zo lang totdat hij goed los gekomen is en makkelijk vrij kan bewegen.
Test alles even uit of het weer werkt.
En maak het karweitje of door er ketting vet op te spuiten dat blijft langer zitten als kruipolie en roest krijgt dan niet zo snel weer een kans.
En idd net zoals Reinier zegt goed vaseline of vet in het afdicht rubber dat tussen de bak en het vacuumkastje zit.
Het klinkt lastiger als dat het is. Het is vrij recht toe recht aan.

Linkje naar een engelse site: http://www.syncro.org/DiffLock.html
Op de Nederlands/Belgische site vind je ook veel info: http://www.syncronautslowlands.com

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door reindert »

en dan nog een tip van jip: Bij mij zaten die kastjes soms met een bout en een moertje vast en soms zonder moer. Dan zat er in de houder schroefdraad. Voordat je alles stijf %$&%$&-t draai alleen aan de boutjes :)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
avro
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2011 20:07
Locatie: Ulvenhout

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door avro »

We gaan binnenkort aan de gang, verslag komt..................

Ad
Ad
Gebruikersavatar
Ironbird
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1084
Lid geworden op: 04 aug 2006 21:35
Locatie: België

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door Ironbird »

Hoi Ad,

Je schreef een paar posts terug dat je veronderstelt dat het lampje van de voorsper niet kan branden als het middelste lampje niet brandt. Dit is niet waar. De voorsper (evenals de achterper en de inschakelbare 4x4) kan perfect apart ingeschakeld worden [[thumbup]]. Alvorens je die vacuümkstjes gaat losschroeven zou ik eerst eens controleren of je wel vacuum krijgt op deze kastjes. Dit kan je doen door de schakelaar op het dashboard uit te trekken, en dan het slangetje aan het vacuumkastje bij het differentieel dat op het blauwe gedeeltte zit los te halen. Als er vacuum op zat zal je dat dan wel horen. (wel eerst de motor even laten draaien uiteraard om vacuum te creëeren.)

Op onderstaande foto zie je trouwens waar het vacuumkastje voor de inschakelbare 4x4 (middelste knopje) zou moeten zitten. Dit zit op de neus van de versnellingsbak naast de flens voor de cardanas.

AfbeeldingAfbeelding

Groeten, Brent
avro
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2011 20:07
Locatie: Ulvenhout

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door avro »

Hoi, koppeling is vervangen, en het syncro gedeelte nagekeken. Wat was er nu aan de hand, het is een ex brandweerbus, de middelse knop was er deskundig bij gemaakt en diende voorheen voor de bediening van de zwaailamp, nu deed hij idd niets meer. Ook geen inschalbare bak dus.
Het misterie van de niet inkomende voorste sper, en een ander 'gevoel' indeze knop, was bijna nog simpler. Deze knop moet bediend worden door trekken en draaien, een veertje zorgt hievoor. Als het veertje er niet meer aanzit doet dat ding het niet. En als je nog nooit aan zo'n knop gezeten hebt weet je ook niet dat je moet draaien en trekken. Ik dus. Als je vervolgens het schakelpaneel demonteerd en het een beetje bekijkt komt het allemaal goed. :lol: [[head]]
Nu zijn de deur rubber aan de beurt.

bedankt voor de reactie's gr Ad
Ad
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door reindert »

draaien en trekken??

Ik hoef alleen maar te trekken hoor! ;)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: werkt syncro wel??????????

Ongelezen bericht door René »

reindert schreef:draaien en trekken??

Ik hoef alleen maar te trekken hoor! ;)
Ha Reindert,

Dan heb je de boel gesloopt want het verhaal van Ad klopt helemaal, eerst een slagje draaien voordat de knop zich uit laat trekken. Dit geld alleen voor de voor-sper overigens want de achtersper kun je wel zo uittrekken.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie