Uitlaat CS

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Ik ga binnenkort een uitlaat aanschaffen. Ik was van plan deze bij Thomas Koch te kopen, een Ernst uitlaat. Nou zie ik op eBay van die complete uitlaten die vrijwel niks kosten: http://www.ebay.de/itm/Schalldampfer-An ... 43a49f7c42. Bij Thomas betaal je meer dan het drievoudige. Ik neem aan dat die ook drie keer langer meegaat? Wie heeft hiermee ervaring?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door Olaf »

Ik heb een half jaar geleden zo'n uitlaat van Ebay gekocht, kompleet met voorpijp met zo'n flexibel stuk er in,pakking, klemmen en ophangrubbers. Koste 79 euro inclusief verzenden :shock:
Zag er degelijk uit, en paste gewoon goed. Hoe deze op langere termijn zich houd weet ik niet, maar er zit nog geen iritante rammel in die ik wel had in mijn Ernst uitlaat [[thumbup]]

Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Leo F
In uitlaten zit veel verschil.Zo is een dure Eberspächer een absorptiedemper,waarbij de gassen veel sneller naar buiten gaan en PK winst geeft.
De flexibele dure bocht ,die bij een CS optie is,heb ik ooit gemonteerd van VAG en deze haalde geen 100.000km.Deze flexibele bocht gaf minder trillingen door,maar nu zit er weer een vaste bocht op,welke 4X minder kost en veel langer meegaat.
Als je de uitlaat vernieuwt,kan je best de drie ophangrubbers ook vernieuwen en als de bocht ook moet vernieuwd worden,hou dan rekening met 4 koppige moeren aan de uitlaatcollecteur,welke veelal kapot gebrand zijn bij een oude uitlaat en dus moeilijk loskomen.Soms dienen ook de 4 tapeinden te worden vervangen en natuurlijk de dichting.

Klik hier voor een merk-overzicht van uitlaten

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Voormalig lid 91

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Olaf schreef:Hoe deze op langere termijn zich houd weet ik niet, maar er zit nog geen iritante rammel in die ik wel had in mijn Ernst uitlaat [[thumbup]]
Die ervaring heb ik ook, en ik heb nu ook een goedkopere gemonteerd. Wel verdenk ik de uitlaat ervan dat mijn turbo nu minder druk geeft. Veel klagen kan ik niet, de bus loop ook met wat minder turbodruk heel mooi [[thumbup]]
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Vandaag de uitlaat ontvangen voor € 87,00 inclusief montageset bestaande uit 2 ophangrubbers, 1 pakking, 1 klem en 4 koperen moeren. En inclusief verzendkosten. Het was deze op eBay: http://www.ebay.de/itm/370566586353?ssP ... 1497.l2649De uitlaat blijkt van Pools fabrikaat te zijn:
http://www.asmet.pl/asmet2007/katalog/V ... 45,9180u,1
De uitlaat ziet er niet gek uit en voelt stevig en zwaar aan:
Afbeelding
We zullen zien hoe hij zich in de praktijk gedraagt. Montage kan pas plaatsvinden als de bus uit de stalling komt in maart volgend jaar...
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door Olaf »

Hoi Leo,

Ik heb mijn uitlaat er afgelopen weekend ivm motorombouw onder uit gehad, en zag er nog prima uit, ongeveer 9000 km gereden. Volgens MIJ gewoon een prima koop [[thumbup]]


Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

De nieuwe uitlaat is vandaag gemonteerd. Ziet er mooi uit en klinkt prima. Ik hou jullie op de hoogte over hoe hij zich houdt.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
wesley
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
Locatie: Etten-leur

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door wesley »

Ik heb gekozen voor een flexibele voorpijp en demper van een 1700 diesel, dit omdat ik bezig ben met het plaatsen van de 1y motor. Waarom voor een 1700?
Ik wilde af van die continu lekkende en rammelende uitlaatverbinding van demper naar voorpijp. Bij een 1700 zit het aan elkaar met bout/moer verbinding.
Dit is vele maten beter. Ik heb hem besteld bij uitlaatdiscounter.nl alles was binnen 1 dag binnen en ik betaalde voor de demper iets van 55 euro, de voorpijp had ik namelijk al.
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Dit is de uitlaat een half jaar en ca. 20.000 km later:
Afbeelding
Er is alleen wat roest aan de lasnaden waarmee de pijpen aan de demper zitten. En de beugel is natuurlijk enigszins verroest.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door pyromancer »

Mijn goedkope uitlaat is er anderhalf jaar geleden op gegaan en is ook nog prima.

Groeten,

David
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door marcel w »

zier er nog netjes uit [[thumbup]]
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Tijdens onze laatste reis naar Turkije kwam er een scheur in de ophangbeugel aan de linkerzijde. Dat is de beugel die vastgelast zit op de demper. Omdat ik al meerdere keren scheurende onderdelen heb gehad (2x olievulpijp) geef ik (nog) niet de schuld aan deze uitlaat. Ik kan hem nog steeds aanbevelen. Zeker voor het geld dat hij kost. Hij zit er nu al 50.000 km onder.
Waarom die onderdelen scheuren is mij niet duidelijk. Als hij stationair loopt zie je de motor behoorlijk trillen. Maar is dat niet zo bij de meeste diesels?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb vorig najaar nog een scheur gehad in de beugel aan de rechterkant van de demper. Die is vakkundig gelast in Italië. De uitlaat gebruik ik nu alweer 70.000 km. Al met al kan ik zeggen dat deze uitlaat is aan te bevelen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Na ca. 80.000 km is het flexibele gedeelte van de uitlaatpijp lek geworden. En wordt het tijd om die pijp te vervangen. De demper doet het nog steeds goed.
Dit keer kies ik voor een pijp zonder flexibel gedeelte.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Mill
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2013 14:06
Locatie: Tilburg

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door Mill »

Ik heb er nu ook een CS uitlaat onder en ben bezig om een voorpijp te maken voor de uitlaat van een TD (grotere diameter) en het uitlaatspruitstuk ban een 1900 D (1Y)
Verder heb ik nog een extra demper besteld om in de voorpijp te bouwen om te kijken of het geluid dan wat rustiger gaat worden.
demper TD.jpg
demper.jpg
Verder nog wat buis en bocht materiaal en nu nog tijd om te klussen :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Robin
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat CS

Ongelezen bericht door leof »

Zoals gemeld ging tijdens de vakantie dit voorjaar de uitlaat pijp kapot. Het flexibele deel dichtte niet meer helemaal af. Het gaas aan de buitenkant was hierdoor weggebrand. Ik ben er wel mee naar huis gereden, want van extra lawaai was niet zoveel te merken. De pijp heeft het vier jaar (ca. 60.000 km) uitgehouden. De demper die destijds tegelijk vervangen is, zit er nog steeds op.
Ik heb nu een pijp zonder flexibel deel laten plaatsen: hier aangeschaft.
Ik ben benieuwd hoe dit zich houdt.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie