Versnellingsbak DZ 82er diesel/ Ombouw DY

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Versnellingsbak DZ 82er diesel/ Ombouw DY

Ongelezen bericht door Olaf »

Hoi sleutelaars,

Al een jaar of 2 joelt mijn versnellingsbak een beetje, maar gaat nu hij wat meer belast word door de 1.9d toch wat meer lawaai maken [[feuer]]
Nou heb ik er nog een korte bak (lengte van de bak) met 3 ribben onder zitten, welke moeilijk te vinden is .
Past een jongere bak met 6 ribben er zo onder, of gaat dat niet passen, wie weet hier het antwoord op, en wat ik eventueel moet veranderen. [[thumbup]]
De huidige bak bak heeft wel gewoon een hydraulische koppeling, en is een 4 bak.

Groeten, Olaf
Laatst gewijzigd door Olaf op 04 mar 2012 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
gt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 okt 2007 16:27
Locatie: Delft

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel

Ongelezen bericht door gt3 »

Een jongere bak past er niet zomaar onder. Je moet de motor ophangbeugels vervangen en de schakelstang. En de lengte van de koppelingsleiding en de gaskabel zijn eigenlijk een paar cm te kort, maar dat is meestal niet zo'n groot probleem.

Wat is de DZ eigenlijk voor een bak? In het getriebe schema staan er een aantal vraagtekens. Weet je bij welk blok die origineel hoorde?

Als je interesse hebt in een DM bak, die heb ik nog liggen. Dat is een oud type bak origineel voor een diesel. Alleen zit er nu het koppelingshuis van een benzine op, omdat ik die gewisseld heb.

groeten, Gerhold
t3 9 persoonsbus 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel

Ongelezen bericht door Olaf »

Hoi Gerhold,

Kan je voor een jongere bak de voorste versnellingbaksteun aanpassen ? Deze heeft bij mij nog erg veel ruimte, ik weet niet hoe dat zit met een nieuwere.
Een DZ bak is volgens mij ook een korte bak, is idd erg weinig over bekent. Deze bak hoort orgineel ,ook volgens de sticker onder het dashbord, in mijn 82er diesel.
De DM bak die jij hebt, is dit ook een zogenaamde 3 ribs bak ? Dit is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing :D

Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Voormalig lid 91

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Bij een diesel en een moderne bak moet je de motor draagbeugels aanpassen of vervangen. Bij latere modellen staat de bevestiging van de motor ca 4 cm verder naar achteren. Dit verschil zit enkel in de beugels, niet in de alu steunen. Het overloop vaatje past dan mogelijk ook niet meer.

Voor de 4 en de 5 bak zijn 2 verschillende steunen in omloop. Bij ombouw van de oude bak naar 4 of 5 moderne bak zul je ook deze moeten vervangen.

De oude bak wordt geschakeld met schotten, de nieuwe met een aluminium bus.
De schotten schakelen de bak met 2 plastiek bolletjes, de alu bus met 1 plastiek bolletje.

Het stangenstelsel van de oude bak is dunner, en anders gelagerd. Bij de nieuwe schakelstang zit het lager achter de tank, voor het oudere systeem vindt je het boven de tank.

E.a. vraagt om heel wat aanpassingen, maar is wel uitvoerbaar
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel

Ongelezen bericht door Olaf »

Hoi Ad,

Bedankt voor de uitleg ! Ik ga denk ik voor een orginele 3 ribs bak, is het snelste weer klaar, gebruik de bus namelijk dagelijks.


Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel

Ongelezen bericht door Olaf »

Vandaag de bak vervangen voor een DY bak, welke 4 cm langer is als de DZ. Ook zit het schakelgebeuren op een andere plaats.
Versnellingsbak T3 003.JPG
Versnellingsbak T3 005.JPG
Gelukkig had ik van de nieuwe bak ook de voorste ophanging, en een stukje schakelstang.
De voorste steun was zo lang, dat ik deze 4cm kon inkorten.
Versnellingsbak T3 008.JPG
Gehecht.
Versnellingsbak T3 009.JPG
Zo kwam ik dus weer op de zelfde lengte uit.
Versnellingsbak T3 010.JPG
Bakje gemonteerd, en de schakelstang op lengte gemaakt en aan elkaar gelast. Een stuk naar voren zit een stelmogelijkheid om het laatste beetje mee af te stellen.
De bus schakelt weer perfect, een maakt geen bijgeluiden meer :D

Groeten, Olaf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel/ Ombouw DY

Ongelezen bericht door marcel w »

mooie oplossing [[thumbup]] maar hoe heb je de schakelstang nu aangepast,gewoon het laatste stukje van het oude type er aan gelast?
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel/ Ombouw DY

Ongelezen bericht door Olaf »

Hoi Marcel,

Ik had bij de nieuwe bak het laatste stuk schakelstang, kan je nog net zien op de laatste foto. Nadat de bak er onder zat, bak in zijn vrij en de pook ook ongeveer.
De orginele stang ne het nieuwe stuk naast elkaar gehouden, aftekenen en slijpen maar. Hierna gehecht, en proberen of alle versnellingen werkte, iets fijner afgesteld bij het koppelstuk vlak achter de tank. En aflassen maar :mrgreen:
Net nog even weer een stukje gereden, en ga morgen de stang nog even iets langer afstellen, pook komt nu net bij het in zijn 1 zetten af en toe tegen het bakje onder de pook.

Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Versnellingsbak DZ 82er diesel/ Ombouw DY

Ongelezen bericht door marcel w »

duidelijk [[thumbup]]
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Plaats reactie