Koelsysteem - Circulatiepomp
Koelsysteem - Circulatiepomp
Hoi,
Had even een korte vraag over het aparte circulatiepompje.
(ter verduidelijking een plaatje gevonden : )
Dit pompje werkt naar mijn mening alleen als het gloeisysteem in werking treed, wanneer men start en als de thermoschakelaar het motortje aan massa legt.
Het pompje heeft namelijk altijd 30+ (constante plus) dit pakt hij van het gloei relais en hij gaat draaien als die aan massa wordt gelegd (zie schema)
Wat is nou het exacte nut van deze pomp? Starten en gloeien gaat om enkele secondes.. (Nieuwe tdi motor gloeit niet eens met mooi weer)
Dus zou hij alleen blijven circuleren als het koelwater 107 graden is? Lijkt me wat hoog!? Men zegt dat het om een soort naloop regeling gaat als de motor uit staat? Maar dit kan ik zo niet uit het schema halen. (Ja als het koelwater 107 graden is.. dan gaat hij om het relais heen aan massa maar dit lijkt me een erg hoge temperatuur.
Misschien handiger om een soort timer te plaatsen dat hij na de start een tijdje circuleert.
Of zie ik dit verkeerd? Graag jullie visie! Dank alvast
Hier het schema van het motortje.
Had even een korte vraag over het aparte circulatiepompje.
(ter verduidelijking een plaatje gevonden : )
Dit pompje werkt naar mijn mening alleen als het gloeisysteem in werking treed, wanneer men start en als de thermoschakelaar het motortje aan massa legt.
Het pompje heeft namelijk altijd 30+ (constante plus) dit pakt hij van het gloei relais en hij gaat draaien als die aan massa wordt gelegd (zie schema)
Wat is nou het exacte nut van deze pomp? Starten en gloeien gaat om enkele secondes.. (Nieuwe tdi motor gloeit niet eens met mooi weer)
Dus zou hij alleen blijven circuleren als het koelwater 107 graden is? Lijkt me wat hoog!? Men zegt dat het om een soort naloop regeling gaat als de motor uit staat? Maar dit kan ik zo niet uit het schema halen. (Ja als het koelwater 107 graden is.. dan gaat hij om het relais heen aan massa maar dit lijkt me een erg hoge temperatuur.
Misschien handiger om een soort timer te plaatsen dat hij na de start een tijdje circuleert.
Of zie ik dit verkeerd? Graag jullie visie! Dank alvast
Hier het schema van het motortje.
Groeten Bart!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
bij 107 graden gaat de pomp werken.
Dat is om warmte stuwing te voorkomen in de kop.
Theo
Dat is om warmte stuwing te voorkomen in de kop.
Theo
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
[*]Laat nou maar gewoon zitten en probeer niet slimmer te zijn dan de ingenieurs van VW.
De generatie Dieselmotoren in de T3 is niet ontworpen voor plaatsing achterin dus er is een noodgreep gedaan die jaren meegaat en gewoon zijn werk doet.
De generatie Dieselmotoren in de T3 is niet ontworpen voor plaatsing achterin dus er is een noodgreep gedaan die jaren meegaat en gewoon zijn werk doet.
Laatst gewijzigd door Coen op 15 okt 2017 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- VFRikus
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
- Locatie: Gasselternijveen
- Contacteer:
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Ik ben in het verleden ook wel eens een dergelijk pompje onder de motorkap van een T4 tegen gekomen en bij mijn weten lag bij die auto de motor toch in het vooronder.
Rikus
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Misschien is het korte lopen bij de start bedoeld om vastslaan van de pomp te voorkomen?
Laatst gewijzigd door Roerdomp op 26 apr 2012 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Krek!Roerdomp schreef:Misschien is het korte lopen bij de start bedoelt om vastslaan van de pomp te voorkomen?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Het gaat me meer om het aansluiten. Gezien het relais in samenwerking werkt met het gloeirelais en laat dit relais nu net vervallen zijn.Coen schreef:[*]Laat nou maar gewoon zitten en probeer niet slimmer te zijn dan de ingenieurs van VW.
De generatie Dieselmotoren in de T3 zijn niet ontworpen voor plaatsing achterin dus er is een noodgreep gedaan die jaren meegaat en gewoon zijn werk doet.
Duidelijk dank jullie wel Nu nog even zien waar ik de sensor ga plaatsen in het blok liefst denk ik maar!
Groeten Bart!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Bart,
ik weet niet of de TDI net zo'n warmtestuwing heeft als bij de JX als de motor afgezet wordt na een inspannen rit. Het pompje dient dus om koeling te geven als de waterpomp niet meer draait en te voorkomen dat door gebrek aan koeling de kop krom trekt.
Om te voorkomen dat het pompje het niet doet op het beslissende moment wordt het telkens bij starten en stoppen even geactiveerd.
Coen
ik weet niet of de TDI net zo'n warmtestuwing heeft als bij de JX als de motor afgezet wordt na een inspannen rit. Het pompje dient dus om koeling te geven als de waterpomp niet meer draait en te voorkomen dat door gebrek aan koeling de kop krom trekt.
Om te voorkomen dat het pompje het niet doet op het beslissende moment wordt het telkens bij starten en stoppen even geactiveerd.
Coen
Laatst gewijzigd door Coen op 15 okt 2017 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Hoi
Die nalooppomp draait mee bij het starten ,om vast komen van de pomp te verhinderen.
Die nalooppompen worden al heel lang gebruikt,bij de andere VW modellen ook,reeds vanaf de eerste turbo-dieselmotoren.
Groeten Leo M
Die nalooppomp draait mee bij het starten ,om vast komen van de pomp te verhinderen.
Die nalooppompen worden al heel lang gebruikt,bij de andere VW modellen ook,reeds vanaf de eerste turbo-dieselmotoren.
Groeten Leo M
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
- Erik
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Hierbij een aanvulling op de circulatiepomp.
Omdat mijn circulatiepomp / nalooppompje al een aantal jaren kapot was was ik al een tijdje opzoek naar een andere.
Een nieuw orginele is lastig en/of onbetaalbaar. Via via had ik een orginele 2ehands te pakken gekregen maar deze bleek zo broos dat ik die eigenlijk niet wilde monteren.
Omdat het maar om een simpel 12v pompje gaat hoeft het natuurlijk niet het orginele VW onderdeel te zijn.
Via Ebay Duitsland heb ik uiteindelijk een pompje gevonden die past. De aansluitingen van de pomp is bij mij 20mm. Eerder had ik al een keer 16mm binnen gekregen (terwijl er in de omschrijving wel 20mm stond! ) maar nu dus eindelijk de goeie.
En slecht 59 euro dus dat valt erg mee tov het orginele onderdeel.
De electra aansluiting was helaas wel anders dus ik heb hiervoor wel nog een apart stekkertje moeten aanschaffen.
E.e.a. aangesloten en werkt weer perfect.
Een paar foto's ter illustratie.
Omdat mijn circulatiepomp / nalooppompje al een aantal jaren kapot was was ik al een tijdje opzoek naar een andere.
Een nieuw orginele is lastig en/of onbetaalbaar. Via via had ik een orginele 2ehands te pakken gekregen maar deze bleek zo broos dat ik die eigenlijk niet wilde monteren.
Omdat het maar om een simpel 12v pompje gaat hoeft het natuurlijk niet het orginele VW onderdeel te zijn.
Via Ebay Duitsland heb ik uiteindelijk een pompje gevonden die past. De aansluitingen van de pomp is bij mij 20mm. Eerder had ik al een keer 16mm binnen gekregen (terwijl er in de omschrijving wel 20mm stond! ) maar nu dus eindelijk de goeie.
En slecht 59 euro dus dat valt erg mee tov het orginele onderdeel.
De electra aansluiting was helaas wel anders dus ik heb hiervoor wel nog een apart stekkertje moeten aanschaffen.
E.e.a. aangesloten en werkt weer perfect.
Een paar foto's ter illustratie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1572
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Netjes! Wellicht goed om merk/type pomp even te vermelden. Dan is de busser die over een jaar hetzelfde probleem heeft je zeer dankbaar!
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- Erik
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Hoi Ewout
Ja goed punt
Het gaat om de volgende pomp:Thermo Teufel 379 O Kühlwasserpumpe Elektrisch 12Volt
Hier een voorbeeldlink waar hij op amazon te koop is.
https://www.amazon.de/Thermo-Teufel-379 ... B00I3KXA5G
Ja goed punt
Het gaat om de volgende pomp:Thermo Teufel 379 O Kühlwasserpumpe Elektrisch 12Volt
Hier een voorbeeldlink waar hij op amazon te koop is.
https://www.amazon.de/Thermo-Teufel-379 ... B00I3KXA5G
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
is ook al een tientje duurder geworden
Maar ik sla deze pomp even op, wie weet wat je er nog mee kunt doen voor een water boxer.
Theo
Maar ik sla deze pomp even op, wie weet wat je er nog mee kunt doen voor een water boxer.
Theo
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Hoe wist je dat je pompje kapot was?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Erik
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Coen,
Ik zag op een gegeven moment mijn temperatuur van de koelvloeistof oplopen en na een tijdje ging ook het lampje knipperen.
Dus toch maar even stoppen op de vluchtstrook. Motordeksel eraf en toen zag ik al snel het euvel. Het water spoot aan alle kanten uit het pompje.
Zo lek als een mandje dus van ouderdom.....maar hij draaide nog wel
De ANBW gebeld en die heeft toen de koppeling ertussen gezet die je op foto 1 nog ziet zitten. Gewoon doorgelust dus.
Dat de pomp kapot was, was in mijn geval dus vrij duidelijk. Als hij niet meer draait bij het starten en boven de 107 graden zal je dat denk ik niet zo snel merken. Testen of hij het nog doet kan je doen door even de slangen los te halen en kijken of hij nog draait bij het starten. Wel even de koelvloeistof opvangen of er tijdelijk zo'n koppeling tussen zetten.
@Theo: Hij is idd 69,- euro hier, ook toen al op ebay trouwens. De mijne was 59 maar dat was dus die 16mm aansluiting. Ik heb toen zonder meerprijs de juiste(20mm) van 69,- gekregen.
Eigenlijk is hij dus gewoon 69,- euro en niet 59,-.
Ik zag op een gegeven moment mijn temperatuur van de koelvloeistof oplopen en na een tijdje ging ook het lampje knipperen.
Dus toch maar even stoppen op de vluchtstrook. Motordeksel eraf en toen zag ik al snel het euvel. Het water spoot aan alle kanten uit het pompje.
Zo lek als een mandje dus van ouderdom.....maar hij draaide nog wel
De ANBW gebeld en die heeft toen de koppeling ertussen gezet die je op foto 1 nog ziet zitten. Gewoon doorgelust dus.
Dat de pomp kapot was, was in mijn geval dus vrij duidelijk. Als hij niet meer draait bij het starten en boven de 107 graden zal je dat denk ik niet zo snel merken. Testen of hij het nog doet kan je doen door even de slangen los te halen en kijken of hij nog draait bij het starten. Wel even de koelvloeistof opvangen of er tijdelijk zo'n koppeling tussen zetten.
@Theo: Hij is idd 69,- euro hier, ook toen al op ebay trouwens. De mijne was 59 maar dat was dus die 16mm aansluiting. Ik heb toen zonder meerprijs de juiste(20mm) van 69,- gekregen.
Eigenlijk is hij dus gewoon 69,- euro en niet 59,-.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1572
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Koelsysteem - Circulatiepomp
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991