Tanken met consumptie

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo,

Bij het volgooien van de tank had ik nog niets door, maar een half uur later lag er een goede plek met diesel onder de bus.
Tank lek, was de eerste gedachte. Dat viel mee.
Omdat alles aan de linkerkant nat was, ook bovenop, was de eerste conclusie dat het geen gat was in de bodem van de tank. Het druppelde ook niet meer, dus het gat zat echt hoog. Straat en tank drooggedept, en daarna even optrekken en remmen (3X), toen weer eens gekeken, maar er was helaas nog niets duidelijk. Die bovenkant van de tank is ook bijna onmogelijk te bereiken zonder hem los te halen.
Ik ben Leo's dieseltankreparatiehandleiding topic (FAQ) gaan lezen.

Lang verhaal kort verteld, de volgende dag vond ik het gat: in de ontluchtingsslang die naar het expansievat loopt.
aangevreten ontluchtingsslang.jpg
Die 4 slangen bestaan uit drie delen: rubber, nylon en weer rubber. Het bovenste rubberen deel had ik vorig jaar vervangen, het onderste deel was die dag blijven zitten, wegens moeilijk bereikbaar en later vergeten.
Daar zat het lek dan ook, en wel in het slangetje dat naar het achterste deel van de tank loopt.

Dit lag tegen de rand van de dwarse balk die tussen de B-stijlen zit. Na 23 jaar was het genoeg geweest, en had de balk er een gat in gebeten.
Toen ik aan de rechterkant ging kijken naar de slangen bleek daar op precies dezelfde plek vraat in de onderste/achterste slang te zitten, ook door de rand van de balk. Dat had mooier ontworpen mogen worden.
ontluchtingsvat met bovenste slangen.jpg
Ontluchting onderste slang naar achterkant tank tegen dwarsbalk.jpg
De slangetjes heb ik vervangen (6mm. binnendiameter), maar de nieuwe kwamen ook weer tegen de rand van de balk te liggen. Omdat ik over 23 jaar niet weer verrast wil worden heb ik een stukje profielrubber op de rand van de balk geschoven, zodat de slangen niet meer tegen ijzer liggen, zie de foto hierboven. Profielrubber zoals dat op de achterste sponning van de cabinedeuren zit, met ijzer erin waarmee het klemt.
profielrubber met ijzerversterking.jpg

Conclusie: Tank lekt, dan moet je de slangetjes ook bekijken, misschien wel als eerste.
Slangetje vervangen is mogelijk, soms zelfs noodzakelijk, maar het is wel een krampverwekkend klusje voor je handen, met name rechts onder/achter.
En als je daar toch bent, stop dan mogelijk gelijk een stukje rubber tussen de slangen en de balk.

Vriendelijke groet, Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Hier heb ik ook last van!
Mooi om te weten ik ga het nakijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door pyromancer »

Ik heb die ook een tijd geleden vervangen. Op ééntje na: rechtsvoor, één van de twee slangetjes kreeg ik niet los en ik kwam ik echt niet met mijn hand bij de aansluiting op de tank. Om die te vervangen zou de hele tank los moeten. Of gewoon los trekken, maar dat durf ik niet, omdat ik niet weet of het een plastic of een metalen aansluiting is. Als de boel breekt is het probleem nog veel groter...

Heb je misschien een tip hoe ik er wel bij kom?

Groet'n,

David
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo David,

Precies dat slangetje is het moeilijkst te bereiken.
Het zit op een metalen buisje dat van de achterkant van de tank komt.
Ik heb het risico genomen en hem er af gehaald, maar daarna wel even staan vloeken. Het duurde erg lang voordat ik de nieuwe er weer op had, met kramp en krassen in de handen.
Ik heb de dikkere ontluchtingsbuis die parallel aan de vulslang loopt boven (bij de tankvulopening) losgekoppeld, en hem opzij gedraaid. Toen had ik iets meer ruimte tussen de onderkant van de dwarsbalk en de tank. Het ging net.

Als dit niet lukt kan je de tank aan de voorkant mogelijk een klein stukje laten zakken om wat meer ruimte te krijgen. Let op dat de middelste ontluchtingsbuis (ja die is er ook) blijft zitten, deze zit met een beugel vast aan de dwarsbalk.

vriendelijke groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door pyromancer »

Dankjewel!
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door Cees »

Hoi,

Vorige week in Frankrijk het zelfde mee gemaakt met de bus van Chris, An zou betalen dus ik dacht gooi hem eens lekker vol voor Chris :wink: Je raad het al het lekte flink, en ja ook die slangetjes. Chris verteld wat te doen :roll:
Bij mijn eigen bus heb ik 2 jaar geleden toen mijn tank lek was direct alles vervangen, ik was toch al bezig :wink:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door marcel w »

ook bij mij laatst,was de tank aan het vullen om de reis naar huis vanuit denemarken aan te vatten.ik tanken en op eens denk ik,er loopt hier ergens water :o maar dat bleek diesel te zijn en met liters te gelijk [[head]] was een van de slangen op de tank gewoon helemaal van het knie stukje losgekomen :oops: dus pomp houder pis link omdat zijn hele tankstation onder de diesel zat en ik maar zo snel mogelijk de tank leeg gereden om daarna het slangetje weer op zijn plaats te drukken wat helaas niet te doen was dus voor het eerst in mijn leven de duct tape gebuikt om de slang zo goed en zo kwaad als het ging vast gezet [[thumbup]] morgen maar eens zien dat ik hem weer op zijn plek krijg :mrgreen:
dan ook de staat van alle andere slangen maar eens bekijken.
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door Cees »

Afgelopen vrijdag 2 lekkende bussen gespot na het tanken, nee noem geen namen :P :oops:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
abAFN
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:50
Locatie: Utrecht- Rijnsweerd

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door abAFN »

Hoi,
Zojuist terug van de APK, en afgekeurd wegens idd diesellekkage..
Ik weet dat ik bij het voltanken ook een plasje achterlaat, dus vulde ik de bus altijd maar tot de helft.
Dit gaat dus ook zonder lekkage, maar uiteindelijk wel voor afkeur..
Als het slangetje waar we het over hebben kapot is, lekt deze dus alleen bij het voltanken? of bij iedere tankbeurt?
Dit maakt voor mij even het verschil tussen rubber bestellen of een gehele tank.

groetjes, Ab
met vriendelijke groet
Ab Al-tamimi



Vw T3 1985, 1.9D 1Y
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Ab
Ik veronderstel dat de slang die bovenop de tank zit en vast gehecht zit aan het chassis lek is.Daarvoor moet de tank ervanonder gehaald worden en terwijl je bezig bent kan je alle doorvoerrubbers en slangetjes best vernieuwen ,zoals Steven ook aanraadt.
Bij de zoekfunctie,onder ''dieseltank'' zijn er voldoende fototopics te vinden.
Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
abAFN
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:50
Locatie: Utrecht- Rijnsweerd

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door abAFN »

Hoi allemaal
dank voor de tips, ik ga rubberen onderdelen bestellen!
Groetjes, Ab
met vriendelijke groet
Ab Al-tamimi



Vw T3 1985, 1.9D 1Y
Gebruikersavatar
keverjeroen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 195
Lid geworden op: 19 jul 2011 08:56
Contacteer:

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door keverjeroen »

Om geen nieuw topic te willen openen, reageer ik hier even.

Ik heb de zelfde slangetjes lek. Niet zozeer door slijtage, maar gewoon door ouderdom, ze verpulveren gewoon in mn handen. De stukjes nylon aan de kant van de ontluchtingstankjes had ik zo vervangen door nieuwe rubberen. Aan de andere kant was het lastiger. De 2 die het meest naar voren van de bus zitten heb ik op gevoel kunnen vervangen. Maar de 2 die het meest naar achteren zitten is me nog niet gelukt. Vanavond wil ik even de voorwielen er af halen om te kijken of ik er dan wel bij kan. Maar misschien heeft iemand nog tips? Waar moet ik mn hand instoppen en hoe kom ik daar het beste bij?

Ow en dan nog een vraagje, zit er verschil in een dieseltank en een benzinetank? Ik heb namelijk mooie foto's in het forum gezien van dieseltanks, maar misschien zitten de aansluitingen op een benzinetank wel ergens anders?!

Alvast bedankt!

Jeroen
Grt, Jeroen

In het bezit van een 83'er T3 camper met 1.9 DG WBX motor: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=18914

Zie ook mijn websites voor info over mijn kevers en bezochte meetings: www.vwkever.com en video's op www.youtube.nl/vwkever74
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Tanken met consumptie

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Tanks zijn hetzelfde en de aansluitingen zitten meer aan de zijkant en kan je inderdaad slecht bij.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Plaats reactie