Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK 8-(

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK 8-(

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo,

Ik heb een probleem. Mijn busje(30jr. oud, 1.6d, 5bak) is de laatste tijd snel slechter gaan schakelen. Ik heb al wat stappen genomen, maar ik heb nog wel wat vragen liggen. Deze winter merkte ik dat mijn bus lastig schakelde. Niet zozeer in 1 versnelling maar meerdere; als hij warm was ging het beter. Ik had minder problemen als de buiten temp hoger was. Ergens vanuit het koppelingshuis maakte eea ook best wat rumoer als ik de koppeling intrapte en stil stond voor het stoplicht.

Inmiddels deed heb ik de volgende zaken aangepakt:
- Bakolie vervangen
- Koppelingsplaten(+priseas-lager/keringen/drukgroeplager en het hulsje waarover dat heen en weer glijdt)
- schakelstangmechanisme smeren/nalopen(op dat punt heb ik ook wel slijtage, maar ik neem even aan dat dat niet voor mijn huidige probleem zorgt)

Behalve het rumoer is er eigenlijk weinig veranderd. Toen ik laatst bij een lange rit merkte dat schakelen, erg lastig werd, wist ik dat ik verder moest zoeken. Ik reed wel even door, want het was net topdrukte mbt meeting. Het probleem werd behoorlijk erger na wat rondjes in Limboland. Bij hoge snelheid kon ik niet terugschakelen; (in zijn vrij geen versnelling meer vinden) (bijna niet) en voor het stoplicht kreeg ik hem net in zijn 1/2 en hikte hij bij een laag toerental. Maar ik ben thuis gekomen. Alles wees op een probleem met het ontkoppelen.

Een van de zaken die ik niet deed bij het vervangen van de koppeling ed, was het systeem ontluchten, en aandacht schenken aan het feit dat bij het verwijderen van de koppelingsnemer(bakzijde) ook het cylindertje los kwam en de remvloeistof eruit liep; iets wat duidt, zo weet ik nu, op een nemer die aan vervanging toe is. Toen ik wilde ontluchten brak de nippel. inmiddels heb ik de koppelingsnemer vervangen. En heb ik naar mijn beste kunnen ontlucht.
1. Eerst met een potje met een slang en een laag vloeistof dan pompen tot er geen lucht meer komt. (niet vergeten bij te vullen he!); na een rondje rijden bleek er eigenlijk weinig veranderd. 2e poging om goed te ontluchten:
2. Daarna koppeling in; stuk hout er tussen om hem bendeden te houden, en achter ontluchtingsnippel lossen (hefboompje bak gaat omhoog) en weer vastdraaien. Tot er geen lucht kwam. (maar er kwam geen lucht meer)

Het probleem is niet opgelost.

Mijn eerste gedachte is dat de gever aan vervanging toe is. Ook omdat voor mijn gevoel het hefboompje van de bak maar een kleine slag maakt. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Graag wil ik van jullie weten of jullie na mijn verhaal denken dat die analyse een logische is. Ook zou ik willen weten of ik de werking van de koppelingsgever (pedalen) kan meten als deze is ingebouwd. Ik vind het gewoon zonde van moeite en geld om alles zomaar te vervangen via de trail en error methode.

Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes Rolf
Laatst gewijzigd door RVB op 15 jun 2012 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door rick »

Je kunt in stilstand controleren of hij in de praktijk voldoende ontkoppelt.
Als je de koppeling helemaal indrukt heeft de auto dan de neiging om te gaan kruipen? Zo ja, dan wordt onvoldoende ontkoppeld.
Van belang is ook om te kijken in welke pedaalstand de auto begint te kruipen. Is dat al meteen nadat je koppeling iets lost of is dat in een hogere stand. De stand van het pedaal waarop wordt ontkoppeld is namelijk een indicatie of voldoende in alle omstandigheden wordt ontkoppeld.
Onvoldoende ontkoppelen kan bij warm weer en een hete motor minder problemen opleveren dan in een koude situatie.

Controleer het bovenstaande eerst.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Rolf
Van alle T3's die hier komen zijn zowel koppelinsgever als koppelingsnemer vervangen.
Ik herken je probleem onmiddellijk.Hopelijk is de koppelingsnemer kompleet vervangen,want enkel het vernieuwen van de rubbertjes hield het bij mij,als test niet lang uit.
Ik heb hier alle foto's en uitleg op een rij gezet over die pompjes...

KLIK,het vernieuwen van de koppelinsgever.

KLIK voor de koppelingsnemer.

KLIK,reviseren koppelingsnemer,af te raden.

KLIK ,reparatie koppelingsleiding.

KLIK,nog wat reparatie en detail-piep-foto's

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door Cees »

Ben bang dat je toch echt bèduh mot veâhrvangen èkel :wink: :mrgreen: :buiken:
Maar dat had ik je ook al in ABN verteld :mrgreen:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door RVB »

Dank voor jullie antwoord:

@ Rick: Helder en logisch. Maar het is juist dat wat ik lastig vind om te meten. Ik denk om het volgende:
1: Er is een veschil in het kruipen van de auto(dus er wordt via de gebrekkige koppeling zoveel energie overgebracht dat de auto in beweging komt), en dat de gebrekkige koppeling slechts een zwiep geeft aan het mechanisme wat in zijn vrij geen weerstand ondervind. Tussen de versnellingen in staat hij even in zijn vrij namelijk. Mijn eerste klacht was slecht schakelen, en idd het laatste stukje wat ik reed hikte de auto als ik stil stond voor het stoplicht.
2. Het lijkt mij dat het de vraag is of je het kopp pedaal als indicatie kan gebruiken als de 'gever' niet goed functioneerd.
Ik ben zelf benieuwd hoe het hefboompje (welke hoek) zou moeten staan aan de bak zelf... of het verschil, in graden bijvoorbeeld. Mijn idee is dat er bij mij maar een beperkte slag gemaakt wordt. Ik hoop dat want anders klopt er daar binnen iets niet... :|

@ Leo: Ik heb natúurlijk eerstgezocht op koppeling en je fotoseries doorgenomen. Ik heb idd een andere nemer gemonteerd! :D Maar wat ik beschrijf komt je bekend voor alszijnde een kopp. probleem? Ik moet zeggen dat ik ooit iets deed wat wel hielp, maar voor mij niet logisch leek. Ik had een vrije slag van het kopp.pedaal. dwz een stukje waarin het kopp.pedaal alleen de de veer uittrok en niet de cylinder in beweging zette. Ik heb dat opgelost door het staafje wat aan te draaien. Misschien was hij daar al aan het stuk gaan.

@Cees: Ik weet zekâh dat jèh zèh dat je als je mèh was je bèduh sâh ferfanguh; de gevâh en de nemâh. Mah alst effe kan hah ik me centuh in me êguh zak weetjuh :wink:

gr. Rolf
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Rolf
Als de speling op het koppelingspedaal te groot wordt,is één der pompen meestal defect.
Veelal gaat de koppelingsgever lekken,net op je voeten...en anders is dat pompje binnenin verroest door het condenswater,van de remvloeistof te weinig te verversen.
Als het pedaal teveel speling heeft ,na het monteren van een nieuwe koppelingsnemer kan het gebeuren dat de drukstift die op het pompje zit te kort is.Zie foto.Ik heb het nooit verstaan,maar daar lijken twee uitvoeringen te bestaan.In ieder geval is de koppelingshuis van je oudere T3 net iets anders dan van de jongere T3.
Ik heb nog nooit aan de uitregeling van het pedaal zelf zitten schroeven,steeds simpel de koppelingsgever vernieuwd,waar geen enkele T3 aan ontsnapt.
Op de foto kan je het verschil zien in lengte van de verschillende drukstiften.
Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door RVB »

hmmm twee uitvoeringen. ... ?
Ik ga er maar van uit dat dat het niet is. Vandaag de gever vervangen.....


groetjes Rolf
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht... is het de gever?

Ongelezen bericht door youpie123 »

Succes Rolf [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door RVB »

Hoofdkoppelingscylinder ook vervangen.
Stukkie rijden, afgezien van het feit dat mijn hele doppendoos(216delig van de lidl in open toestand) uit het hoogdak knalde(niet de eerste keer) toen ik remde ging het goed. Tot het niet goed ging eigenlijk. Ik eea nog eens aangedraaid, wellicht verloor ik druk.

Maar wat blijkt. Alle versnellingen werken. Maar als ik uit zijn 4 (van de 5) kom dan komt hij er niet helemaal uit. In zijn vrij blijft er iets bezig als of je hem vanuit zijn vrij zonder te koppelen in een versnelling wil duwen. Als ik rijd en ik druk mijn koppeling in van de 4e versnelling en zet hem in zijn neutraal dan gebeurd er wat als ik de koppeling los laat, Iets resoneerd mee. Het lijkt erop dat hij niet in zijn geheel uit zijn versnelling komt. Als ik via de 4 en de neutraal in een andere versnelling wil komen dan gaat dat soms moeizaam. Als ik eenmaal in een andere versnelling rijd dan zijn de problemen over. Dus dan is er geen verschil in zijn neutraal met koppeling en zonder koppeling in. Phoe.

(Her)Kent iemand dit?
Wat is er aan de hand?
Prognose?
En op welke termijn?

vr. Groet, Rolf
Gebruikersavatar
minro
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 377
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:57
Locatie: veendam

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door minro »

Hoi Rolf,
Naar mijn gevoel zeg ik druklager en of vingerplaat die wat ingesleten is. [[thumbup]] [[bye]]
met vriendelijke groeten Bert
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait
T3 California 1.6 td 1989
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Rolf
Heb je bij het vervangen van de koppelingsnemer de juiste lengte van drukstift gemonteerd.Ik heb een tiental jaren geleden eens gehad dat de bijgeleverde drukstift een cm tekort was,zoals getoond op vorige foto.
Dan ontkoppelt hij ook niet geheel.
Verder kan het zijn dat vuil in de koppelingsleiding je parten speelt,daartoe is onder 1kg druk ontluchten aangewezen.Je zou verschieten wat vuil er in dat remvloeistofpotje kan zitten,ondanks het filtertje.Ooit heb ik bij een slecht onderhouden T3 een gans vel uitgehaald dat net voor de toevoer zat.Indien de koppelingsleiding slecht ontlucht is,zal de koppeling ook niet geheel ontkoppelen.
En verder kan bvb een verkeerd geleverde koppeling/drukgroep ook raar doen...dat maakte ik ook al mee,rond het jaar 2000.Pipo was juist geboren,herinner ik mij.
En Kris met zijn groene Cindy-bus heeft hier ook tweemaal zijn bak moeten demonteren,,,daar hadden we een oud model koppelingshuis gemonteerd ,dat niet samengaat met de nieuwere bakken.Soms is het mij ook een raadsel...Alles net het zelfde,maar net niet gepast.
Niemand kan tippen aan René met de syncro,die haalde zijn v-bak er 8 keren al uit,dacht ik. :mrgreen: Dus niet wanhopen.
Succes Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door Leo M »

minro schreef:Hoi Rolf,
Naar mijn gevoel zeg ik druklager en of vingerplaat die wat ingesleten is. [[thumbup]] [[bye]]
Dag Bert
Dat heeft Rolf net allemaal vernieuwd.
Wat kan is dat de onderdelen niet conform zijn of in een zelden geval de ontkoppelingsvork schade heeft opgelopen.Dat zag ik hier ook al voorbij komen.Hopelijk zit het toplager juist gemonteerd,,,
Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door RVB »

Leo / Bert dank,

Eerst maar eens kijken of ik idd het juiste drukstiftje heb. En dat bracht mij direct op het idee dat ik wellicht de drukstift aan de voorzijde weer wat moet inkorten omdat ik deze eerder had uitgesdraaid ivm een vrije slag van het kopp. pedaal. Het feit dat jullie nog steeds naar de koppeling kijken en daarna naar iets bij het kopphuis geven mij wat hoop. Ik wil niet dat mijn bak stuk is nl.

Voor mij blijft wel wazig hoe het kan dat de neutraal van mijn bus met de pook in de de neutrale positie niet geheel gevonden kan worden. Ik zat zelf te denken aan wat ik deed aan de bak. Ik moet bekennen dat ik ooit, niet wetende dat er maar 1 positie is waarin het schakelmechanisme aan de as die de bak in gaat en met een flink stuk ongeduld best wel wat druk op die as heb uitgeoefend. Ik had daar achteraf een slecht gevoel over.

Wordt vervolgd. En mensen die iets herkennen; ik hoor het graag!

vr. Gr. Rolf
Voormalig lid 91

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Bus achteren omhoog zetten bij het ontluchten wil ook wel eens helpen. De koppelingsleiding is vrij dik, en daardoor heel lastig te ontluchten. Door de dikte van de leiding en het niet geheel vlak lopen ervan blijven luchtbellen soms "hangen"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Mijn bus ontkoppelt slecht...is het de gever? of de BAK

Ongelezen bericht door RVB »

Dank Ad. Ik wil dat GRAAG nog eens proberen, maar ik heb een erg slecht gevoel bij mijn bak eerlijk gezegd. Zou graag jouw idee daarover horen... Zie nieuw doorover:

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... e3ba42ff27

groetjes Rolf
Plaats reactie