Schakelmechanisme revisie
- hanzzz...
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 12 feb 2007 09:13
- Locatie: scheveningen
- Contacteer:
Re: Schakelmechanisme revisie
Hoi Jurgen,
check ook even of je motorophanging helemaal goed aangedraaid is!! Na een motorwissel kan het voorkomen (zelfs na twee jaar, zoals bij mij), dat de bouten langzaam lossen, waardoor de motor ietsje zakt en dus de bak wat naar "achter" gaat hellen, met als gevolg dat hij steeds moelijker in z'n achteruit gaat! Ik moest hier helaas "the hard way" achter komen. Bij mij waren de 3 bouten van de motorsteun aan de bijrijderszijde langzaam speling gaan geven (daar zit in de golf ook geen motorsteun aan vast dus zijn soms een beetje verroest). Langzaam ging hij steeds slechter in z'n achteruit, tot m'n motortje na een goede drempel met z'n bips op straat lag... je weet maar nooit!
check ook even of je motorophanging helemaal goed aangedraaid is!! Na een motorwissel kan het voorkomen (zelfs na twee jaar, zoals bij mij), dat de bouten langzaam lossen, waardoor de motor ietsje zakt en dus de bak wat naar "achter" gaat hellen, met als gevolg dat hij steeds moelijker in z'n achteruit gaat! Ik moest hier helaas "the hard way" achter komen. Bij mij waren de 3 bouten van de motorsteun aan de bijrijderszijde langzaam speling gaan geven (daar zit in de golf ook geen motorsteun aan vast dus zijn soms een beetje verroest). Langzaam ging hij steeds slechter in z'n achteruit, tot m'n motortje na een goede drempel met z'n bips op straat lag... je weet maar nooit!
groetjes,
Hans
'84 poptop camper,AGT bak, 1z motor
Hans
'84 poptop camper,AGT bak, 1z motor
Re: Schakelmechanisme revisie
oke ik zal er meteen naar kijken vanavond maar verwacht dat de oorzaak ligt bij het feit dat vorig jaar een andere bak ingebouwd is en de Oost Duitse garage niet wist hoe je het e.a. af moest stellen.
Kan iemand het bovenstaande afstel verhaal bevestigen?
Kan iemand het bovenstaande afstel verhaal bevestigen?
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Schakelmechanisme revisie
Nou gisteren avond nog even (veel te lang) onder de bus gelegen. De achterste kunststof bal (die aan de bak zit vervangen). Toe ik de oude en nieuwe naast elkaar had liggen voor de gein even nagemeten met de schuif maat en wat denk je; de nieuwe is kleiner dan de oude????? Scheelt nog net geen millimeter. Nou ja toch maar gemonteerd want op beide stond een origineel VAG logo.
Terug gemonteerd maar nu gaat hij helemaal niet meer. De stand van de pook staat nu naar voren en de krijg hem niet meer eruit. De bal aan de v-bak zit als het ware klem in de aluminium behuizing aan het eind van de schakel stang.
Ik denk dat ik de schakel stang nu moet in korten zodat niet te ver naar achteren gaat.
Terug gemonteerd maar nu gaat hij helemaal niet meer. De stand van de pook staat nu naar voren en de krijg hem niet meer eruit. De bal aan de v-bak zit als het ware klem in de aluminium behuizing aan het eind van de schakel stang.
Ik denk dat ik de schakel stang nu moet in korten zodat niet te ver naar achteren gaat.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Schakelmechanisme revisie
Wel goed vet eraan gedaan?
Als de bol te ver uit de huls komt, kan hij klem komen zitten. Schakelstang een klein beetje bijbuigen zou dan kunnen helpen.
Als de bol te ver uit de huls komt, kan hij klem komen zitten. Schakelstang een klein beetje bijbuigen zou dan kunnen helpen.
Re: Schakelmechanisme revisie
Hallo Ad, vanavond nog eens op m'n gemak eronder gedoken. Als eerste de hevel nagekeken op de v- bak, deze bleek goed te zitten. Daarna de stang terug gezet zoals deze aanvankelijk stond. Weer geprobeerd en weer vast. Probleem zat m bij de bak, de bol kwam ter ver uit de kom. Vervolgens de bevestiging van de laatste nylon bus losgedraaid en helemaal in z'n geheel naar boven gedrukt. Vervolgens alles nog ff nagelopen en geprobeerd.
Als nieuw!
Als nieuw!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Schakelmechanisme revisie
Ik krijg inspiratie van dit soort berichten.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Schakelmechanisme revisie
Het is even wat werk en niet makkelijk als de wagen gewoon op de grond staan maar het resultaat is echt een verademing. Gewoon met 2 vingers schakelen en niet meer zoeken naar zijn achteruit.
Op naar het volgende project!
Op naar het volgende project!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Schakelmechanisme revisie
Ha Jurgen,
Ik ben ook van plan zo'n revisie te gaan uitvoeren. Welke onderdelen heb je precies vervangen?
Ik dacht zelf aan:
- revisiesetje pook van T3bus.nl
- schakelhaak:
- lagerbusjes schakelstang:
Plus de nodige stofhoezen.
Is vervanging van deze schakelvork ook nodig?
Ik ben ook van plan zo'n revisie te gaan uitvoeren. Welke onderdelen heb je precies vervangen?
Ik dacht zelf aan:
- revisiesetje pook van T3bus.nl
- schakelhaak:
- lagerbusjes schakelstang:
Plus de nodige stofhoezen.
Is vervanging van deze schakelvork ook nodig?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Schakelmechanisme revisie
Hallo Leo,
Van de schakelhaak heb ik alleen de kunststof bal vervangen en de schakelvork niet. Heb ook alles bij T3bus besteld.
Heb me wel voor genomen iedere 6 maanden even alles opnieuw te voorzien van wat extra vet.
Wat mij erg heeft geholpen is alles goed markeren zodat je terug kunt gaan naar de huidige afstelling en weer van daaruit afstellen.
Van de schakelhaak heb ik alleen de kunststof bal vervangen en de schakelvork niet. Heb ook alles bij T3bus besteld.
Heb me wel voor genomen iedere 6 maanden even alles opnieuw te voorzien van wat extra vet.
Wat mij erg heeft geholpen is alles goed markeren zodat je terug kunt gaan naar de huidige afstelling en weer van daaruit afstellen.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Schakelmechanisme revisie
Bedankt Jurgen! Spullen besteld.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Schakelmechanisme revisie
Dag leo F
Je kunt de stofhoezen met deze schuifdingen niet monteren tenzij je ze aanpast. Er is bij VW een wijziging geweest, waarbij de schuifmof in harder plastiek werd uitgevoert, en waarbij de stoefhoezen dan wel passen
Je kunt de stofhoezen met deze schuifdingen niet monteren tenzij je ze aanpast. Er is bij VW een wijziging geweest, waarbij de schuifmof in harder plastiek werd uitgevoert, en waarbij de stoefhoezen dan wel passen
Re: Schakelmechanisme revisie
Ha Ad,
Bedoel je deze?
(Die heb ik ook besteld.) Zo ja, wat moet er dan aangepast worden?
Bedoel je deze?
(Die heb ik ook besteld.) Zo ja, wat moet er dan aangepast worden?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Schakelmechanisme revisie
Ze zijn te lang en zacht, en zullen na montage met rubbers zo gaan klemmen dat je niet meer kunt schakelen. Dit schuiflager werd in de T3 gebruikt zónder de harmonica rubbers, en dan werkt het prima
Met deze rubbers heb je deze huls nodig
http://www.t3bus.nl/contents/nl/d58.html
Dit pas samen met de harmonica rubbers in de oude houder en houd stof en vuil goed tegen
Met deze rubbers heb je deze huls nodig
http://www.t3bus.nl/contents/nl/d58.html
Dit pas samen met de harmonica rubbers in de oude houder en houd stof en vuil goed tegen
Re: Schakelmechanisme revisie
Even een kleine opgraving:
Als T3-newbie (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=21&t=22426) heb ik het een en ander te leren. Na een kort ritje, waarbij de T3 niet-zo-trefzeker schakelt krijg ik hem op zijn laatst niet meer in zijn achteruit en in zijn 1e versnelling. Na lang klooien kan het wel, dus ik maak me geen zorgen over de bak zelf, maar ik verdenk het schakelmechanisme.
Hierboven en in één van de FAQ (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=19&t=6247) sectie staat het één en ander beschreven over een revisie van het schakelmechanisme.
Mijn vragen:
- Zit het in het mechanisme of in de pook?
- Welke onderdelen kan ik het beste vervangen om bovenstaand probleem aan te pakken? Deze (Kleine revisieset versnellingspook http://www.t3bus.nl/contents/nl/d58_02.html)
Het gaat om een T3 1981 1.6 Diesel 50pk.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groeten,
Marcel
Als T3-newbie (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=21&t=22426) heb ik het een en ander te leren. Na een kort ritje, waarbij de T3 niet-zo-trefzeker schakelt krijg ik hem op zijn laatst niet meer in zijn achteruit en in zijn 1e versnelling. Na lang klooien kan het wel, dus ik maak me geen zorgen over de bak zelf, maar ik verdenk het schakelmechanisme.
Hierboven en in één van de FAQ (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=19&t=6247) sectie staat het één en ander beschreven over een revisie van het schakelmechanisme.
Mijn vragen:
- Zit het in het mechanisme of in de pook?
- Welke onderdelen kan ik het beste vervangen om bovenstaand probleem aan te pakken? Deze (Kleine revisieset versnellingspook http://www.t3bus.nl/contents/nl/d58_02.html)
Het gaat om een T3 1981 1.6 Diesel 50pk.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groeten,
Marcel
Groeten, Marcel
1981 T3 1.6 Diesel NA
1981 T3 1.6 Diesel NA
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Schakelmechanisme revisie
Ga eerst maar de olie vervangen.
Stangen verschuiven niet zo maar van plek.
Theo
Stangen verschuiven niet zo maar van plek.
Theo