Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Dank voor de foto's, het geheel loopt dus onder de aanzuigbuizen door. Hmm eens kijken of ik iets kan shoppen op de sloop wellicht.
Mbt de bak, zoals René het aangeeft heb ik het ook opgelost, een koker geplaatst tussen de baksteun en de balk. Je kunt ook zo'n koker plaatsen tussen de voorste bevestiging van de motorbeugels. Mooiste is om de oude steunen te gebruiken die hebben nog scharnierpunten maar je moet wel (als het 4-bak steunen zijn) de ophangpunten iets naar achteren verplaatsen.
Groeten Michiel
Mbt de bak, zoals René het aangeeft heb ik het ook opgelost, een koker geplaatst tussen de baksteun en de balk. Je kunt ook zo'n koker plaatsen tussen de voorste bevestiging van de motorbeugels. Mooiste is om de oude steunen te gebruiken die hebben nog scharnierpunten maar je moet wel (als het 4-bak steunen zijn) de ophangpunten iets naar achteren verplaatsen.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Zo, morgen de TDI er uit halen en een mede T3 eigenaar blij maken met deze motor.
Inmiddels wat spullen voor de ABF motor gevonden.
- vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat van een 1600 diesel
- stuurbekrachtingspomp
- orginele motorsteunen
Nu nog een 1600 D/TD carterpan en oliepomp voor de ABF motor.
Eerste ABF motor 'Plug en Play' shock gehad.
- Linker motorsteun kan maar met 2 bouten op het carter vastgezet worden ipv. 3. Hiervoor dus een aanpassing gemaakt.
- Rechter motorsteun past, echter de warmtereflector van de uitlaat wel hier en daar aanpassen/uitslijpen omdat deze tegen de motorsteun aan komt.
Inmiddels wat spullen voor de ABF motor gevonden.
- vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat van een 1600 diesel
- stuurbekrachtingspomp
- orginele motorsteunen
Nu nog een 1600 D/TD carterpan en oliepomp voor de ABF motor.
Eerste ABF motor 'Plug en Play' shock gehad.
- Linker motorsteun kan maar met 2 bouten op het carter vastgezet worden ipv. 3. Hiervoor dus een aanpassing gemaakt.
- Rechter motorsteun past, echter de warmtereflector van de uitlaat wel hier en daar aanpassen/uitslijpen omdat deze tegen de motorsteun aan komt.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Het is al even geleden, maar weer een update. Inmiddels de kever verkocht (3 hobby auto's is te veel van het goede). Nu dus met de opbouw van de ABF verder.
Toch besloten om de koppakking te vervangen. Nu is het een stuk makkelijker dan als het blok in de bus ligt.
Inmiddels het blok aan het strippen. De originele carterpan verwijdert. De aanzuigsnorkel van de originele oliepomp nog vervangen door een T3 aanzuigsnorkel, of deze verlengen. Lees verschillende verhalen wat het beste zou zijn. Momenteel denk ik dat ik voor de originele T3 snorkel ga.
Nog een paar foto's:
De ABF motor in de motorsteun:
Orginele carterpan verwijderd. Hier is de orginele ABF oliepomp te zien met aanzuigsnorkel. Deze aanzuigsnorkel wordt verlengd of maakt plaats voor een T3 diesel aanzuigsnorkel
Aftakking naar een extra oliekoeler, met ingebouwde thermostaat.
Toch besloten om de koppakking te vervangen. Nu is het een stuk makkelijker dan als het blok in de bus ligt.
Inmiddels het blok aan het strippen. De originele carterpan verwijdert. De aanzuigsnorkel van de originele oliepomp nog vervangen door een T3 aanzuigsnorkel, of deze verlengen. Lees verschillende verhalen wat het beste zou zijn. Momenteel denk ik dat ik voor de originele T3 snorkel ga.
Nog een paar foto's:
De ABF motor in de motorsteun:
Orginele carterpan verwijderd. Hier is de orginele ABF oliepomp te zien met aanzuigsnorkel. Deze aanzuigsnorkel wordt verlengd of maakt plaats voor een T3 diesel aanzuigsnorkel
Aftakking naar een extra oliekoeler, met ingebouwde thermostaat.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Lekker bezig
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Nou Dennis, en die motorsteun is handig.........
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Tjonge,
Je brengt me op ideeen
Groet Franz
Je brengt me op ideeen
Groet Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....
Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende
Twitter @franzlind
Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende
Twitter @franzlind
Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Mooi dat je er ff een tot je beschikking hebt
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Gisteren de cilinderkop verwijderd om de koppakking te vernieuwen. Niet dat deze stuk was, maar het zekere voor het onzekere.
Van een nieuwe koppakking en nieuwe cilinderkopbouten besteld, aangezien dit z.g. 'rekbouten' zijn.
De kop ziet er voor een '97 motor goed uit.
Morgen de koppakking ophalen en kijken of de kop gevlakt moet worden.
Weer een paar pic's voor de mensen die geintereseerd zijn
De kop net verwijderd van het onderblok
Van een nieuwe koppakking en nieuwe cilinderkopbouten besteld, aangezien dit z.g. 'rekbouten' zijn.
De kop ziet er voor een '97 motor goed uit.
Morgen de koppakking ophalen en kijken of de kop gevlakt moet worden.
Weer een paar pic's voor de mensen die geintereseerd zijn
De kop net verwijderd van het onderblok
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Ik zou de spanner van de nokkenasketting ook even controleren cq vervangen als ik jou was.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Van het weekend weer aan het hobby'en geweest.
De spanner van de nokkenasketting zal ik zeker controleren.
Nieuwe koppakking en rekbouten opgehaald. Tevens een klepdekselpakking en carterpan pakking besteld.
De kop is gelukking vlak, dus geen bewerking nodig..... Kop en cilinder schoongemaakt en deze week de boel in elkaar bouwen.
Olieaanzuigpijp (snorkel) verlengd met een stukje pijp. De ruimte tussen de onderkant van de carterpan en de snorkel is nu ongeveer ruim 1 cm. Hier een mooie foto van kunnen maken door het gat van de vulpijp in het carter.
Al is het voor later, maar toch eens gaan kijken hoe de uitlaat passend te maken op de flens van het uitlaatspruitstuk. Idee is om de orginele 1.6 TD uitlaat te gebruiken.
En weer een paar pic's
De nieuwe Reinz koppakking met rekbouten
Verlenging van de orginele ABF aanzuigbuis
Foto door het gat van het T3 carter. [/b
De spanner van de nokkenasketting zal ik zeker controleren.
Nieuwe koppakking en rekbouten opgehaald. Tevens een klepdekselpakking en carterpan pakking besteld.
De kop is gelukking vlak, dus geen bewerking nodig..... Kop en cilinder schoongemaakt en deze week de boel in elkaar bouwen.
Olieaanzuigpijp (snorkel) verlengd met een stukje pijp. De ruimte tussen de onderkant van de carterpan en de snorkel is nu ongeveer ruim 1 cm. Hier een mooie foto van kunnen maken door het gat van de vulpijp in het carter.
Al is het voor later, maar toch eens gaan kijken hoe de uitlaat passend te maken op de flens van het uitlaatspruitstuk. Idee is om de orginele 1.6 TD uitlaat te gebruiken.
En weer een paar pic's
De nieuwe Reinz koppakking met rekbouten
Verlenging van de orginele ABF aanzuigbuis
Foto door het gat van het T3 carter. [/b
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
De week weer enkele avonden bezig geweest.
ABF = plug & play : Er zijn toch wel enige aanpassingen nodig. Maar ja, daar is het hobby voor.
Linker motorstun past niet direct. Het hitteschild van de uitlaat moet aangepast worden. Hier een stukje uitgehaald.
De rechter motorsteun past helemaal niet. Van de 3 bevestigingsgaten zijn er 2 bruikbaar. Tevens zit er aan de onderkant van het carter een verdikte rand, waardoor de orginele T3 steun niet past. Of dit alleen bij de ABF motor is weet ik niet. Bij de AAZ was dit niet het geval.
Deze verdikte rand voorzichtig met de slijptol verwijderd. Er is "vlees" genoeg om dit verdikte stuk weg te halen en eindelijk.....de steun pas met nog maar met 2 bevestigingsbouten. In het carter een draad getapt om de steun met 3 bouten te bevestigen.
Carterpan past zonder aanpassingen. Nieuwe pakking ertussen en ......klaar.
Komende week de cilinderkop plaatsen, de uitlaat passend maken en het blok verder opbouwen. Intussen een T3 flens voor de waterpomp besteld. Nu op zoek naar een uitlaatbuis van een T3 TD.
Op de laatste foto is te zien hoe schuin het blok in de bus komt te liggen.
ABF = plug & play : Er zijn toch wel enige aanpassingen nodig. Maar ja, daar is het hobby voor.
Linker motorstun past niet direct. Het hitteschild van de uitlaat moet aangepast worden. Hier een stukje uitgehaald.
De rechter motorsteun past helemaal niet. Van de 3 bevestigingsgaten zijn er 2 bruikbaar. Tevens zit er aan de onderkant van het carter een verdikte rand, waardoor de orginele T3 steun niet past. Of dit alleen bij de ABF motor is weet ik niet. Bij de AAZ was dit niet het geval.
Deze verdikte rand voorzichtig met de slijptol verwijderd. Er is "vlees" genoeg om dit verdikte stuk weg te halen en eindelijk.....de steun pas met nog maar met 2 bevestigingsbouten. In het carter een draad getapt om de steun met 3 bouten te bevestigen.
Carterpan past zonder aanpassingen. Nieuwe pakking ertussen en ......klaar.
Komende week de cilinderkop plaatsen, de uitlaat passend maken en het blok verder opbouwen. Intussen een T3 flens voor de waterpomp besteld. Nu op zoek naar een uitlaatbuis van een T3 TD.
Op de laatste foto is te zien hoe schuin het blok in de bus komt te liggen.
Laatst gewijzigd door Mark op 18 mar 2014 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Schuiner dan de TDI of lijkt dat maar zo?
Binnekort maar eens een bakkie komen doen
Binnekort maar eens een bakkie komen doen
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Deze motor ligt net zo schuin als de TDI. Zo in de motorsteun lijkt het wel erg schuin. De orginele 1.6 D of TD ligt ook zo schuin.Dennis Caravelle schreef:Schuiner dan de TDI of lijkt dat maar zo?
Binnekort maar eens een bakkie komen doen
Bakkie => Altijd gezellig.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Intussen het motorblok weer aan het opbouwen.
Nieuwe koppakking geplaatst en hitteschild aangepast. De uitkepingen van het hitteschild moeten nog netjes afgewerkt worden.
De flens van de waterpomp vervangen door een T3 model.
De uitlaat passend gemaakt met een 1.6 TD uitlaat. 2 avonden aan het passen en meten geweest en een mooi kuntswerk gemaakt. Het hele geheel aan elkaar gehecht en............. geen rekening gehouden met de motorsteun dus.......maar weer opnieuw begonnen.
Hier zit dus ook de motorsteun
Nieuwe koppakking geplaatst en hitteschild aangepast. De uitkepingen van het hitteschild moeten nog netjes afgewerkt worden.
De flens van de waterpomp vervangen door een T3 model.
De uitlaat passend gemaakt met een 1.6 TD uitlaat. 2 avonden aan het passen en meten geweest en een mooi kuntswerk gemaakt. Het hele geheel aan elkaar gehecht en............. geen rekening gehouden met de motorsteun dus.......maar weer opnieuw begonnen.
Hier zit dus ook de motorsteun
Laatst gewijzigd door Mark op 18 mar 2014 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Ziet er nu al goed uit Mark
Ga zo door.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Ga zo door.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Gisteravond toch maar weer aan de slag gegaan met de uitlaat. En nu met succes
- De " 2 in 1" collector van het uitlaatspruitstuk naar de "TD uitlaat" afgemaakt.
- De TD uitlaatpijp voorzien van een flexibel gedeelte.
- Ring van schroefdraad van de Lambdasonde in de uitlaatbuis gelast.
Plaatjes zeggen meer dan woorden........
Het gat waar de ring ingelast wordt voor de lambdasonde
De complete TD uitlaatbuis met lambdasonde
En nu past de uitlaat en de motorsteun
De 'home made" aansluiting van het orginele ABF spruitstuk naar de TD uitlaatbuis
- De " 2 in 1" collector van het uitlaatspruitstuk naar de "TD uitlaat" afgemaakt.
- De TD uitlaatpijp voorzien van een flexibel gedeelte.
- Ring van schroefdraad van de Lambdasonde in de uitlaatbuis gelast.
Plaatjes zeggen meer dan woorden........
Het gat waar de ring ingelast wordt voor de lambdasonde
De complete TD uitlaatbuis met lambdasonde
En nu past de uitlaat en de motorsteun
De 'home made" aansluiting van het orginele ABF spruitstuk naar de TD uitlaatbuis
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor