Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
- captain slow
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2807
- Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
- Locatie: Brummen
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Dat heb je netjes gemaakt Mark
Groetjes Jan
Groetjes Jan
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Strak werk Mark
Welke v-bak met welke overbrenging ga je gebruiken?
Welke v-bak met welke overbrenging ga je gebruiken?
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Heel erg mooi,
Ik wou dat ik dat kon
Ga zo door - ook met het plaatsen van die foto's!
Remko.
Ik wou dat ik dat kon
Ga zo door - ook met het plaatsen van die foto's!
Remko.
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Mark,
Opmerking waterpomp / thermostaat
Net onder het nieuwe bochtje wat je op de waterpomp hebt gezet zit een gietstalen nok aan het carter.
Ik neem aan dat je hier iets van af hebt gehaald om het kunststof t3 bochtje te plaatsen.
Dit was bij mij ook gedaan (1.9 tdi). Bij mij echter te weinig. Dit betekende dat de thermostaat niet meer verwijderd kan worden zonder de waterpomp te verwijderen
Erg leuk als je met een dit klusje snel denkt uit te kunnen voeren.
Mijn actie was om deze nok (na verwijderen van de waterpomp) weg te halen.
Zo kan in de toekomst de thermostaat in ieder geval zonder moeite worden vervangen.
Opmerking waterpomp / thermostaat
Net onder het nieuwe bochtje wat je op de waterpomp hebt gezet zit een gietstalen nok aan het carter.
Ik neem aan dat je hier iets van af hebt gehaald om het kunststof t3 bochtje te plaatsen.
Dit was bij mij ook gedaan (1.9 tdi). Bij mij echter te weinig. Dit betekende dat de thermostaat niet meer verwijderd kan worden zonder de waterpomp te verwijderen
Erg leuk als je met een dit klusje snel denkt uit te kunnen voeren.
Mijn actie was om deze nok (na verwijderen van de waterpomp) weg te halen.
Zo kan in de toekomst de thermostaat in ieder geval zonder moeite worden vervangen.
Jeroen
vw t25 camper 1981 tdi verkocht
vw t2b 1977 doka 2l lpg kdfi (in rust tot 2017)
saab 96 v4 1973
vw t4 multivan 1995 2.4D allias slome slak
vw t25 camper 1981 tdi verkocht
vw t2b 1977 doka 2l lpg kdfi (in rust tot 2017)
saab 96 v4 1973
vw t4 multivan 1995 2.4D allias slome slak
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
De flens heb ik geplaatst zonder de waterpomp te verwijderen en zonder deze 'nok' op het carter te verwijderen. Zelf enkele malen de flens geplaatst en verwijderd, maar geen probleem. Wel dient de stuurbekrachtigingspomp verwijderd te worden.dekota schreef:Mark,
Opmerking waterpomp / thermostaat
Net onder het nieuwe bochtje wat je op de waterpomp hebt gezet zit een gietstalen nok aan het carter.
Ik neem aan dat je hier iets van af hebt gehaald om het kunststof t3 bochtje te plaatsen.
Dit was bij mij ook gedaan (1.9 tdi). Bij mij echter te weinig. Dit betekende dat de thermostaat niet meer verwijderd kan worden zonder de waterpomp te verwijderen
Erg leuk als je met een dit klusje snel denkt uit te kunnen voeren.
Mijn actie was om deze nok (na verwijderen van de waterpomp) weg te halen.
Zo kan in de toekomst de thermostaat in ieder geval zonder moeite worden vervangen.
Het carter van een TDI en ABF verschild in kleine dingen. Zo paste bij de TDI de rechter motorsteun zonder aanpassingen. Bij de ABF heb ik een rand moeten verwijderen om de motorsteun te plaatsen.
De versnellingsbak die nu in de bus zit heeft de code 8E met dieselklok
1e 2e 3e 4e 5e Diff.
4.111 2.333 1.476 1.023 0.822 4.857
Ga eerst hier meer rijden en kijken hoe dit bevalt.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Afgelopen week een OBD set besteld om de ABF motor uit te lezen. Ook een verloopkabel erbij genomen om van OBD1 naar OBD2 te gaan. De stekkertjes zijn helaas niet meer op de kabelboom aanwezig, dus........ weer zelf wat gaan 'bakken''.
Hieronder een foto van het naaldlager (toplager) dat in de krukas wordt geplaatst. Hierin komt de prisas van de versnellingsbak. Deze week het vliegwiel en drukgroep monteren.
Dit weekend de orginele benzinepomp getest en heb hier zwaar mijn twijfels over of deze nog goed is. Nu blijkt dat er een aparte opvoerpomp nodig is om de 'drukpomp' van brandstof te voorzien. En om de drukpomp lager dan de tank te gaan hangen lijkt mijn ook geen optie.
Dus dan maar op zoek naar een nieuwe universele injectiepomp met een druk van 3 a 4 bar.
Hieronder een foto van het naaldlager (toplager) dat in de krukas wordt geplaatst. Hierin komt de prisas van de versnellingsbak. Deze week het vliegwiel en drukgroep monteren.
Dit weekend de orginele benzinepomp getest en heb hier zwaar mijn twijfels over of deze nog goed is. Nu blijkt dat er een aparte opvoerpomp nodig is om de 'drukpomp' van brandstof te voorzien. En om de drukpomp lager dan de tank te gaan hangen lijkt mijn ook geen optie.
Dus dan maar op zoek naar een nieuwe universele injectiepomp met een druk van 3 a 4 bar.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- a_j
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Hoi Mark, hoort dat naaldlager niet precies andersom in de krukas? Ik dacht dat die rubber ring aan de buitenkant moest zitten en er zo voor zorgt dat het lagervet in het lager blijft.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Of dat het stof er niet in komt.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Klopt helemaal.
Vanavond het lager eruit gehaald en een nieuwe gepaatst met de ring naar voren. Tevens het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd.
Bedankt voor de tip
Vanavond het lager eruit gehaald en een nieuwe gepaatst met de ring naar voren. Tevens het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd.
Bedankt voor de tip
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Goed bezig... Moet toch maar eens tijd maken om te kijken
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Ja, het is al weer even geleden.........prive, werk, overige hobby's enz, maar de T3 en ABF zijn "married"
Toch in de vrije uurtjes het motorblok in de bus gelepeld. Is mij 100% meegevallen, maar nu de rest nog.....
Blok hangt aan de versnellingsbak en past goed. Draait op de startmotor ook nog rond
Nu de uitlaat, koelslangen en natuurlijk niet te vergeten de kabelboom
Toch in de vrije uurtjes het motorblok in de bus gelepeld. Is mij 100% meegevallen, maar nu de rest nog.....
Blok hangt aan de versnellingsbak en past goed. Draait op de startmotor ook nog rond
Nu de uitlaat, koelslangen en natuurlijk niet te vergeten de kabelboom
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Mooi! Ben benieuwd hoe dat loopt, succes met bekabelen en aansluiten
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Afgelopen week de tank onder de bus vandaan gehaald. Kwam toch nog ruim 8 liter diesel uit de tank. De tank zag er goed uit en had geen slecht plekken. Deze zal wel eens eerder zijn vervangen.
De tank gespoeld met benzine en nieuwe slangen en rubbers geplaatst. Helemaal weer tip-top, dus 'hangen we de tank even onder de bus'......... En de tank hangt er nu nog niet onder...... deze week weer een uitdaging.
- Uitlaat inmiddels geplaatst. Deze zit .
- Gaskabel verlengd.
- Stuurbekrachtigingspomp aangesloten.
- Aanzuiglucht temperatuursensor geplaatst.
Nu wachten op de nieuwe brandstofpomp en dan volgende week met de bekabeling aan de slag.
De tank gespoeld met benzine en nieuwe slangen en rubbers geplaatst. Helemaal weer tip-top, dus 'hangen we de tank even onder de bus'......... En de tank hangt er nu nog niet onder...... deze week weer een uitdaging.
- Uitlaat inmiddels geplaatst. Deze zit .
- Gaskabel verlengd.
- Stuurbekrachtigingspomp aangesloten.
- Aanzuiglucht temperatuursensor geplaatst.
Nu wachten op de nieuwe brandstofpomp en dan volgende week met de bekabeling aan de slag.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Ziet er mooi uit Mark
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Deze week weer het e.e.a. gedaan.
De 'aanzuiglucht temperatuursensor' pas gemaakt. Voorlopig komt er een K&N luchtfilter op, die in nog heb liggen. Ben wel erg benieuwd of deze niet te veel lawaai gaat maken. Mocht dit luchtfilter niets zijn, dan gaat er in de toekomst een dicht luchtfilter in.
Ook de bekabeling deze week voor een groot gedeelte in orde gemaakt. De overbodige spaghetti er uit geknipt. Wel komt de originele relaiskast van de Golf achter in de bus te zitten, met de ECU en de originele lasbox van de T3. De laadvloer wordt 10cm opgehoogd en geisoleerd.
Nu nog kijken hoe de extra oliedruk en temperatuurmeter aan te sluiten.
Kortom, het begint op te schieten. Wacht nog op de brandstofpomp en nog een paar kleine dingen.
Blok inmiddels afgevuld met 15W40 olie.
Luchttemperatuur sensor in de aanzuigbuis gemonteerd:
De spaghetti die uit de kabelboom is geknipt.
Start van de nieuwe kabelboom
De 'aanzuiglucht temperatuursensor' pas gemaakt. Voorlopig komt er een K&N luchtfilter op, die in nog heb liggen. Ben wel erg benieuwd of deze niet te veel lawaai gaat maken. Mocht dit luchtfilter niets zijn, dan gaat er in de toekomst een dicht luchtfilter in.
Ook de bekabeling deze week voor een groot gedeelte in orde gemaakt. De overbodige spaghetti er uit geknipt. Wel komt de originele relaiskast van de Golf achter in de bus te zitten, met de ECU en de originele lasbox van de T3. De laadvloer wordt 10cm opgehoogd en geisoleerd.
Nu nog kijken hoe de extra oliedruk en temperatuurmeter aan te sluiten.
Kortom, het begint op te schieten. Wacht nog op de brandstofpomp en nog een paar kleine dingen.
Blok inmiddels afgevuld met 15W40 olie.
Luchttemperatuur sensor in de aanzuigbuis gemonteerd:
De spaghetti die uit de kabelboom is geknipt.
Start van de nieuwe kabelboom
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Kijk ik zeg goed bezig