Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mark »

Na lang denken en hulp uit Den Haag :wink: toch besloten de TDI die nu is de T3 ligt om te bouwen naar benzine. De afgelopen tijd veel informatie opgezocht wat een mogelijkheid kon zijn en uitgekomen om een 2.0 ABF motor.
Met enkele mensen hierover al 'discussie' gehad of dit de beste keus is, omdat een 2.0 8V (2E motor) ook een mogelijkheid is. Maar toch voor de ABF gegaan.

De TDI wordt komende tijd uitgebouwd. Intussen veel info verzameld over het inbouwen van een ABF, want dit is volgens de (duitse) forums niet 'plug en play'

Vandaag de motor opgehaald, met kabelboom, uitlaat, ECU, benzinepomp enz. Tijdens de TDI ombouw ook een topic hier gestart en veel nuttige en leuke reacties gehad. Dus nu weer opnieuw een topic, maar dan ombouw naar ABF. Opmerking en reactie zijn altijd welkom.

De eerste pic's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mark op 23 feb 2014 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Sorry. This person has moved or deleted this image... :roll:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mark »

De foto's weer teruggezet. Foutje....
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Ik zou verwachten dat je met de TDI ombouw alle moeilijke punten en de benodigde onderdelen voor deze ombouw al hebt gehad toch?
Wat voor bak ga je gebruiken?

jochem.
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

komt er ook met dikke letters op de achteklep DOHC? net als bij die CRX ronnies? :lol:

maar zonder gekheid dikke motor en ziet er goed ( schoon uit ) gaat zo'n motor veel gebruiken?
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mark »

Is er iemand binnen het BUS-FORUM.NL die ooit een ombouw heeft gedaan naar een 2 liter (GTI) waterkoeler?

jochemt3 schreef:Ik zou verwachten dat je met de TDI ombouw alle moeilijke punten en de benodigde onderdelen voor deze ombouw al hebt gehad toch?
Wat voor bak ga je gebruiken?

jochem.
Ik hoor dat een TDI inbouwen niet het makkelijkste is, maar ik zal hiet ook nog wel problemen tegenkomen. Ik ga de standaard 5 versnellingsbak gebruiken. Ooit was de bedoeling om deze bak, die nog in de T3 ligt, om te bouwen naar een lange 5 ivm de TDI, maar aangezien dit nog niet is gebeurd kan ik de standaard 5 bak behouden

.
Dirk von Campen schreef:komt er ook met dikke letters op de achteklep DOHC? net als bij die CRX ronnies? :lol:

maar zonder gekheid dikke motor en ziet er goed ( schoon uit ) gaat zo'n motor veel gebruiken?
Heeeeel mooi om DOHC achterop een T3 te hebben [[pukey]] [[pukey]]
Wat de motor gaat verbuiken, weet ik niet. Zal niet zo zuinig lopen als de TDI. Gokje is tussen de 1:8 en 1:10. Maar ja, is een hobby auto en rij er geen duizenden km per jaar mee.
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Gebruikersavatar
Daan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 778
Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
Contacteer:

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Daan »

He Mark wat leuk nog een ombouw van TDI naar benzine. Mooi oerdegelijk blok ga je gebruiken heeft zijn staat van dienst in de loop der jaren wel bewezen in veel vag auto,s. [[thumbup]]
Groet Daan

Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.

busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Veel succes Mark [[thumbup]]
Als je de motorbok wil gebruiken je weet waar die staat.. [[toast]]
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mitch »

Ben eigenlijk wel jaloers op de abf. Wil misschien nog de inspuiting van de abf op de 16v pl zetten, ben ik gelijk van de spinnenkop af. Heb je toevallig foto's hoe het eruit ziet qua rail en injectoren?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door TijnCU »

Moet deze motor rechtop gemonteerd? Of past het ook op 50 graden met je inlaat en cilinderkop?
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik denk dat het niet veel groter is dan de pl, dan past het allemaal net, voor de netjes kun je de baksteun iets lager hangen. Het past dus 50 graden gedraaid.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mark »

Mitch schreef:Ben eigenlijk wel jaloers op de abf. Wil misschien nog de inspuiting van de abf op de 16v pl zetten, ben ik gelijk van de spinnenkop af. Heb je toevallig foto's hoe het eruit ziet qua rail en injectoren?

Groeten Michiel
Ik zal foto's maken van de rail en injectoren. Deze zijn wel diep verschuild onder de luchtaanzuig kanalen.

TijnCU schreef:Moet deze motor rechtop gemonteerd? Of past het ook op 50 graden met je inlaat en cilinderkop?
De TDI die er nu in licht hangt schuin en dit past perfect. Deksel van de laadruimte past ook.
Met deze ABF komt de, (zoals ik het maar noem) luchtaanzuigbrug bijna 5 cm boven de laadruimte uit als deze met de orginele TD steun wordt gemonteerd. Het blok wordt dan ook schuin geplaatst. De complete laadruimte ga ik dan ook een cm. of 6 verhogen en isoleren voor het geluid.
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door René »

He Mark,

Zou het geen optie zijn om de motor op te hangen met de TD motorbeugels uit een syncro? deze zorgen er voor dat de motor zo'n 6cm lager hangt dan in de de standaard 2wd bus en zou toch ongeveer jou probleem oplossen? De bak ietsje lager vastzetten mag geen probleem zijn lijkt me.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mark »

Beugels van een Syncro zou een optie zijn.

Lijkt me toch vreemd dat de versnellingsbak zo'n 6 cm lager komt te hangen aan de achterkant. Voor mijn gevoel zakt de olie naar het laagste punt, waardoor de smering van de bak in gevaar kan komen. Of het zo is, weet ik niet....
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door René »

Ha Mark,

De bak zakt gewoon die 6cm mee naar beneden en alles blijft gewoon netjes recht zoals het was. Dat bedoelde ik met het lager vestzetten van de bak, je kunt toch aan de voorkant bijv. een 6x6cm koker gebruiken om de ophangsteun aan de bak ook diezelfde 6cm lager te laten uitkomen? Voor de aandrijfassen geen probleem wat in de praktijk bewezen is door alle 14" syncro's.
Als je wilt passen met die TD syncro beugels geef maar een gil, ik heb ze liggen in Didam.

Ik weet van een ombouw met een GTI motor in een syncro welke problemen kreeg met een aantikken van de linker chassisbalk door de spruitstukken en daar heeft destijds een aanpassing van de balk een oplossing gebracht.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor

Ongelezen bericht door Mark »

Zo, vandaag eens bezig geweest met de ABF motor [[thumpsup]]. Ondanks dat de distributieriem er nog goed uit zag, deze toch maar vervangen. Nu is het nog makkelijk te doen en geeft mij rust voor de toekomst. Natuurlijk ook de spanrol vervangen en timing juist afgesteld.

Afbeelding

Tevens inlaat/uitlaatpakkingen vervangen.


.
Mitch schreef:Ben eigenlijk wel jaloers op de abf. Wil misschien nog de inspuiting van de abf op de 16v pl zetten, ben ik gelijk van de spinnenkop af. Heb je toevallig foto's hoe het eruit ziet qua rail en injectoren?

Groeten Michiel
Foto's zijn niet even duidelijk, aangezien de aanzuigbrug erover heen zit. (helaas geen foto's gemaakt toen deze verwijderd was :oops: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ Rene,
Toch misschien iets over na te denken. Dank je voor het voorstel [[thumbup]]
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Plaats reactie