Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Na lang denken en hulp uit Den Haag toch besloten de TDI die nu is de T3 ligt om te bouwen naar benzine. De afgelopen tijd veel informatie opgezocht wat een mogelijkheid kon zijn en uitgekomen om een 2.0 ABF motor.
Met enkele mensen hierover al 'discussie' gehad of dit de beste keus is, omdat een 2.0 8V (2E motor) ook een mogelijkheid is. Maar toch voor de ABF gegaan.
De TDI wordt komende tijd uitgebouwd. Intussen veel info verzameld over het inbouwen van een ABF, want dit is volgens de (duitse) forums niet 'plug en play'
Vandaag de motor opgehaald, met kabelboom, uitlaat, ECU, benzinepomp enz. Tijdens de TDI ombouw ook een topic hier gestart en veel nuttige en leuke reacties gehad. Dus nu weer opnieuw een topic, maar dan ombouw naar ABF. Opmerking en reactie zijn altijd welkom.
De eerste pic's:
Met enkele mensen hierover al 'discussie' gehad of dit de beste keus is, omdat een 2.0 8V (2E motor) ook een mogelijkheid is. Maar toch voor de ABF gegaan.
De TDI wordt komende tijd uitgebouwd. Intussen veel info verzameld over het inbouwen van een ABF, want dit is volgens de (duitse) forums niet 'plug en play'
Vandaag de motor opgehaald, met kabelboom, uitlaat, ECU, benzinepomp enz. Tijdens de TDI ombouw ook een topic hier gestart en veel nuttige en leuke reacties gehad. Dus nu weer opnieuw een topic, maar dan ombouw naar ABF. Opmerking en reactie zijn altijd welkom.
De eerste pic's:
Laatst gewijzigd door Mark op 23 feb 2014 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Sorry. This person has moved or deleted this image...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
De foto's weer teruggezet. Foutje....
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Ik zou verwachten dat je met de TDI ombouw alle moeilijke punten en de benodigde onderdelen voor deze ombouw al hebt gehad toch?
Wat voor bak ga je gebruiken?
jochem.
Wat voor bak ga je gebruiken?
jochem.
- Dirk von Campen
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
- Locatie: Ommen
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
komt er ook met dikke letters op de achteklep DOHC? net als bij die CRX ronnies?
maar zonder gekheid dikke motor en ziet er goed ( schoon uit ) gaat zo'n motor veel gebruiken?
maar zonder gekheid dikke motor en ziet er goed ( schoon uit ) gaat zo'n motor veel gebruiken?
Gr,
Dirk
1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Dirk
1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Is er iemand binnen het BUS-FORUM.NL die ooit een ombouw heeft gedaan naar een 2 liter (GTI) waterkoeler?
.
Wat de motor gaat verbuiken, weet ik niet. Zal niet zo zuinig lopen als de TDI. Gokje is tussen de 1:8 en 1:10. Maar ja, is een hobby auto en rij er geen duizenden km per jaar mee.
Ik hoor dat een TDI inbouwen niet het makkelijkste is, maar ik zal hiet ook nog wel problemen tegenkomen. Ik ga de standaard 5 versnellingsbak gebruiken. Ooit was de bedoeling om deze bak, die nog in de T3 ligt, om te bouwen naar een lange 5 ivm de TDI, maar aangezien dit nog niet is gebeurd kan ik de standaard 5 bak behoudenjochemt3 schreef:Ik zou verwachten dat je met de TDI ombouw alle moeilijke punten en de benodigde onderdelen voor deze ombouw al hebt gehad toch?
Wat voor bak ga je gebruiken?
jochem.
.
Heeeeel mooi om DOHC achterop een T3 te hebbenDirk von Campen schreef:komt er ook met dikke letters op de achteklep DOHC? net als bij die CRX ronnies?
maar zonder gekheid dikke motor en ziet er goed ( schoon uit ) gaat zo'n motor veel gebruiken?
Wat de motor gaat verbuiken, weet ik niet. Zal niet zo zuinig lopen als de TDI. Gokje is tussen de 1:8 en 1:10. Maar ja, is een hobby auto en rij er geen duizenden km per jaar mee.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Daan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
- Contacteer:
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
He Mark wat leuk nog een ombouw van TDI naar benzine. Mooi oerdegelijk blok ga je gebruiken heeft zijn staat van dienst in de loop der jaren wel bewezen in veel vag auto,s.
Groet Daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Veel succes Mark
Als je de motorbok wil gebruiken je weet waar die staat..
Als je de motorbok wil gebruiken je weet waar die staat..
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Ben eigenlijk wel jaloers op de abf. Wil misschien nog de inspuiting van de abf op de 16v pl zetten, ben ik gelijk van de spinnenkop af. Heb je toevallig foto's hoe het eruit ziet qua rail en injectoren?
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Moet deze motor rechtop gemonteerd? Of past het ook op 50 graden met je inlaat en cilinderkop?
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Ik denk dat het niet veel groter is dan de pl, dan past het allemaal net, voor de netjes kun je de baksteun iets lager hangen. Het past dus 50 graden gedraaid.
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Ik zal foto's maken van de rail en injectoren. Deze zijn wel diep verschuild onder de luchtaanzuig kanalen.Mitch schreef:Ben eigenlijk wel jaloers op de abf. Wil misschien nog de inspuiting van de abf op de 16v pl zetten, ben ik gelijk van de spinnenkop af. Heb je toevallig foto's hoe het eruit ziet qua rail en injectoren?
Groeten Michiel
De TDI die er nu in licht hangt schuin en dit past perfect. Deksel van de laadruimte past ook.TijnCU schreef:Moet deze motor rechtop gemonteerd? Of past het ook op 50 graden met je inlaat en cilinderkop?
Met deze ABF komt de, (zoals ik het maar noem) luchtaanzuigbrug bijna 5 cm boven de laadruimte uit als deze met de orginele TD steun wordt gemonteerd. Het blok wordt dan ook schuin geplaatst. De complete laadruimte ga ik dan ook een cm. of 6 verhogen en isoleren voor het geluid.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
He Mark,
Zou het geen optie zijn om de motor op te hangen met de TD motorbeugels uit een syncro? deze zorgen er voor dat de motor zo'n 6cm lager hangt dan in de de standaard 2wd bus en zou toch ongeveer jou probleem oplossen? De bak ietsje lager vastzetten mag geen probleem zijn lijkt me.
René
Zou het geen optie zijn om de motor op te hangen met de TD motorbeugels uit een syncro? deze zorgen er voor dat de motor zo'n 6cm lager hangt dan in de de standaard 2wd bus en zou toch ongeveer jou probleem oplossen? De bak ietsje lager vastzetten mag geen probleem zijn lijkt me.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Beugels van een Syncro zou een optie zijn.
Lijkt me toch vreemd dat de versnellingsbak zo'n 6 cm lager komt te hangen aan de achterkant. Voor mijn gevoel zakt de olie naar het laagste punt, waardoor de smering van de bak in gevaar kan komen. Of het zo is, weet ik niet....
Lijkt me toch vreemd dat de versnellingsbak zo'n 6 cm lager komt te hangen aan de achterkant. Voor mijn gevoel zakt de olie naar het laagste punt, waardoor de smering van de bak in gevaar kan komen. Of het zo is, weet ik niet....
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Ha Mark,
De bak zakt gewoon die 6cm mee naar beneden en alles blijft gewoon netjes recht zoals het was. Dat bedoelde ik met het lager vestzetten van de bak, je kunt toch aan de voorkant bijv. een 6x6cm koker gebruiken om de ophangsteun aan de bak ook diezelfde 6cm lager te laten uitkomen? Voor de aandrijfassen geen probleem wat in de praktijk bewezen is door alle 14" syncro's.
Als je wilt passen met die TD syncro beugels geef maar een gil, ik heb ze liggen in Didam.
Ik weet van een ombouw met een GTI motor in een syncro welke problemen kreeg met een aantikken van de linker chassisbalk door de spruitstukken en daar heeft destijds een aanpassing van de balk een oplossing gebracht.
René
De bak zakt gewoon die 6cm mee naar beneden en alles blijft gewoon netjes recht zoals het was. Dat bedoelde ik met het lager vestzetten van de bak, je kunt toch aan de voorkant bijv. een 6x6cm koker gebruiken om de ophangsteun aan de bak ook diezelfde 6cm lager te laten uitkomen? Voor de aandrijfassen geen probleem wat in de praktijk bewezen is door alle 14" syncro's.
Als je wilt passen met die TD syncro beugels geef maar een gil, ik heb ze liggen in Didam.
Ik weet van een ombouw met een GTI motor in een syncro welke problemen kreeg met een aantikken van de linker chassisbalk door de spruitstukken en daar heeft destijds een aanpassing van de balk een oplossing gebracht.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw naar ABF 2.0 16V motor
Zo, vandaag eens bezig geweest met de ABF motor . Ondanks dat de distributieriem er nog goed uit zag, deze toch maar vervangen. Nu is het nog makkelijk te doen en geeft mij rust voor de toekomst. Natuurlijk ook de spanrol vervangen en timing juist afgesteld.
Tevens inlaat/uitlaatpakkingen vervangen.
.
@ Rene,
Toch misschien iets over na te denken. Dank je voor het voorstel
Tevens inlaat/uitlaatpakkingen vervangen.
.
Foto's zijn niet even duidelijk, aangezien de aanzuigbrug erover heen zit. (helaas geen foto's gemaakt toen deze verwijderd was )Mitch schreef:Ben eigenlijk wel jaloers op de abf. Wil misschien nog de inspuiting van de abf op de 16v pl zetten, ben ik gelijk van de spinnenkop af. Heb je toevallig foto's hoe het eruit ziet qua rail en injectoren?
Groeten Michiel
@ Rene,
Toch misschien iets over na te denken. Dank je voor het voorstel
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor