Project T3 2.0 Moneypit

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door casss »

In 2016 kocht ik dus mijn T3. Inmiddels is dit een beetje uitgelopen tot een project. In dit topic houdt ik de voortgang bij...

Nog voor dat ik goed en wel met mijn busje gereden heb, ging ik de olie verwisselen. In het oliefilter kwam ik wat sporen tegen die duiden op slijtage, daarnaast had ik op diverse plaatsen lekkage.

Van het een kwam het ander, en voor dat ik het wist had ik de motor zo ver uit elkaar dat revisie onvermijdelijk werd.
Ik had hem wel weer in elkaar kunnen zetten met minimale aanpassingen, maar onder het mom van ' first-time-right ', maar besloten om het gelijk goed te doen. Hierbij ga ik uit van de OEM uitrusting, vandaar ook de keuze voor hydro stoters.

In dit topic houd ik de wederopbouw bij en stel ik af en toe vragen.

De huidige status:
- Carter is nagemeten bij revisiebedrijf, vervolgens daar ook gelijnboord.
- Krukas is nagemeten en gepolijst door revisiebedrijf
- Cilinderkoppen: nieuw gekocht
- Cilinders: nieuw gekocht, Mahle
- Krukaslagers, nokkenaslagers nieuw (Mahle)
- Nokkenas nieuw (OEM)
- Hydraulische klepstoters nieuw, Q+ variant gekocht
- Volledige Pakkingset Reinz
- Nieuwe keringen
- Vloeibare pakking Elring
- nieuwe verdeler en rotor en bougies (Bosch)
- nieuwe brandstofpomp mechanisch

Over het algemeen is mijn tactiek bij het inkopen als volgt: eerst onderzoeken wat de best beschikbare kwaliteit/merk product is, vervolgens het internet afspeuren tot ik voor dat onderdeel de voordeligste prijs heb gevonden.

Wat ik nog moet vinden:
- 1 draadeind 155mm om de kop mee vast te zetten.
- oliepomp, is die CB maxi goed of kan ik de gebruikte pomp reviseren?
- inloopolie, moet nog onderzoeken welke.
- inloopvet voor de nokkenas/klepstoters, iemand aanbevelingen?
- stiften om de krukaslagers op de juiste plaats te houden
Laatst gewijzigd door casss op 05 apr 2017 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

Foto's zijn altijd leuk, hieronder het slachtoffer en de motor na het splitsen.

Mijn moneypit 8) , zoals hij geadverteerd stond:

Afbeelding

Een quote uit de advertentie:

" Motorisch compleet gereviseerd (oorspronkelijke motor uit andere VW T3 ingebouwd en verschillende onderdelen vervangen, alles opnieuw afgesteld)."

Tegen de tijd dat ik onderstaande foto kon maken wist ik inmiddels wel beter.
Althans, veel dingen waren inderdaad vervangen. Zo waren de warmtewisselaars en demper nog zo goed als nieuw, bovendien was de koppeling en de brandstofpomp nieuw, evenals de accu. Maar om de motor vervolgens gereviseerd te noemen, dat zou een straat te ver gaan. Hij liep mooi, maar lekte compressie (en natuurlijk olie, maar dat schijnt standaard te zijn :) )

Afbeelding

De eerste conclusie was om de nokkenas te vervangen. Als je dat echter doet, moet je de klepstoters ook vervangen.
Bovendien neem je ook gelijk het lagerwerk mee. Maar ja, als je de lagers gaat vervangen, kun je beter gelijk even lijnboren, is het gelijk helemaal goed. Maar ja, als je dat allemaal gaat doen, ga je dan koppen met wat scheurtjes monteren? Kennelijk een bekend euvel, en niet echt een issue. Maar ja, ik heb niet zin om alles over een paar maanden weer los te halen omdat er een klepzetel loszit. Bovendien zou ik dan op zijn minst de uitlaatkleppen moeten vervangen. Nou ja, dan maar nieuwe koppen. Maar goed, als ik bijna alles nieuw heb, waarom dan nog de oude cilinders monteren. Zagen er nog goed uit, geen grote stootrand erop, geen krassen. Maar ja, als je alles nieuw hebt, ga je dan oude cilinders en zuigers monteren? Dan maar even doorbijten en ook nieuwe cilinders bestellen. Dan kan ik er in principe 150.000km weer tegenaan. Als ik er 20.000 in totaal mee rijd, zou ik het veel vinden. Maar…. Ik ga er vanuit dat dat wel 20.000 relaxte kilometers worden, in plaats van op hete kolen zitten met de gedachte bij een ingelopen nokkenas of te hoog olieverbruik.
gr, Cas
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Cheetah »

[[thumbup]]
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Ewout »

Cas, geen half werk. Complimenten!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Een CU is een lucht koeler WBL?
en waarom vraag ik dit zo?
Ik denk, kenmerken in de carrosserie te zien, welke thuis horen bij een bus van na 85.
Knik bij de deur en kleine klink schuifdeur.


Theo
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 11 aug 2016 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door who2010 »

Zo, dat is geen half werk!

Ik heb dit ook achter de rug een paar jaar geleden, olie lekken hoeft niet hoor ;)
Ik heb destijds de bestaande koppen laten voorzien van nieuwe klepgeleiders en zittingen en de kleppen laten slijpen.
Koppen zijn op scheuren gecontroleerd (en geen scheuren gevonden) en de verbrandingsruimtes gelijk gemaakt in volume.
Tevens een NOS nokkenas(met nieuwe lagerschaaltjes) en hydraulische nokvolgers gemonteerd. De krukas was nog binnen tolerantie dus die is weer gebruikt. Wel een set nieuwe zuigerveren gemonteerd, compressie is na een paar honderd kilometer gecheckt en was op alle cilinders (nagenoeg) gelijk en lekvrij (= ik blij ;)
Motor draait al weer een paar duizend kilometer probleemloos. Wel pas het dopje op het deelvlak vd motor achter de nokkenas opnieuw gekit, dit lekte minimaal.
Succes met het samenbouwen! wordt vast een fantastisch blok!

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

Hoi Theo,

Ja CU is inderdaad luchtgekoeld. De klink in de schuifdeur is volgens mij niet de juiste, althans hij past niet helemaal mooi. Welke knik bedoel je verder?
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

Velgen gaan er trouwens ook onderuit, heb 15" BBS velgen klaar liggen, nieuw gecoat :)
gr, Cas
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Theo Postma »

onder bij de deur,links op de foto.
Of kun je een andere maken?

Theo
Gebruikersavatar
Jaak
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1551
Lid geworden op: 04 dec 2006 17:36
Locatie: Sittard

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Jaak »

Dacht dat de luchtgekoelde geen plastic kappen achter op de luchtinlaat hadden of heb ik het mis :oops:
Groetjes Jaak (sJaak veur de Ollanders :-)
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Tjeerd »

De plastic kappen zijn in 1981 gekomen en toen kon er nog steeds luchtgekoeld gekocht worden, maar ook een dieselmotor en die plastic kap heeft dan natuurlijk als voordeel dat de luchtaanzuigpijp gemakkelijk gemonteerd kan worden...
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

eindelijk is het zover, afgelopen week ben ik gestart met de wederopbouw van mijn motor.
Blok eerst van binnen nog even brandschoon gemaakt en begonnen met de assemblage van de krukas.
Mijn missie is om de auto voor december nog te laten rijden. Idealiter ook inclusief APK, maar dat kan volgend jaar ook.
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

who2010 schreef:Tevens een NOS nokkenas(met nieuwe lagerschaaltjes) en hydraulische nokvolgers gemonteerd. De krukas was nog binnen tolerantie dus die is weer gebruikt. Wel een set nieuwe zuigerveren gemonteerd, compressie is na een paar honderd kilometer gecheckt en was op alle cilinders (nagenoeg) gelijk en lekvrij (= ik blij ;)
Willem, weet jij nog wat voor een bouten je hebt gebruikt om het nokkenas tandwiel te monteren? Demontage van het nokkenastandwiel is gelukt, maar moet nog even erachter komen hoe ik hem vast zal zetten.

Wat heb je trouwens gedaan met het aluminum gedeelte waar de lucht door wordt aangezogen? Poedercoaten?
gr, Cas
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door who2010 »

Cas,

Ik heb een NOS nokkenas inclusief geklonken tandwiel gekocht (was een echt originele, in de oorspronkelijke verpakking) dus ik heb hem niet hoeven monteren. Volgens mij heeft Just Kampers (in Engeland) de juiste bouten, in elk geval wel tijdens mijn speurtocht naar een originele nokkenas.
De alu luchttunnel heb ik alleen laten glasparelen, is verder niets aan gedaan. Daar heb ik nu wel spijt van want het slaat nu wel dof en gevlekt uit. Ik zou hem spuiten denk ik met een goede etsprimer en daarna aflakken.

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

@willem, dank voor de tip.

Tussenstand nu is:
-Speciale bouten besteld voor het nokkenastandwiel, deze exact op maat gedraaid en gemonteerd
-nieuwe small end lagers van de krukas gemonteerd en met een ruimer exact pas gemaakt.

Voor de oliepomp zijn nog wat freesbewerkingen nodig om hem daadwerkelijk te kunnen gaan monteren. Hopelijk is het daarna gedaan met het op maat moeten maken van de onderdelen en wordt het meer een ' in elkaar schroef klusje'.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Hi Cas
Wat versta jij onder "small end" ,wat/waarom moet er aan de oliepomp gefreesd worden ?????.
Tip:Voordat je alles monteert Eerst krukas monteren zonder nokkenas en kijken of het soepel draait (carter helften vast zetten).Daarna nokkenas monteren (weer controleren)
Draait alles soepel carter helften in smeren met vloeibare pakking (beste bruine Locktite langzaam drogend).
Bij mij was er een nokkenas lager (Nokkenas zijde) te dik (K&S) standaard.Deze zat te strak,opstaande (Axiale) rand tussen nokkenas.
Al met al een hoop extra werk geweest,dit verwacht je niet van merk lagers [[head]]

Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Plaats reactie