Project T3 2.0 Moneypit
Re: Revisie CU motor
small end daar versta ik de lagers onder waar de zuigerpen in draait.
De oliepomp moet bewerkt worden, omdat hij zonder bewerking tegen het hart van de nokkenas aankomt.
Bovendien heb ik het geklonken nokkenastandwiel nu met bouten vastgezet op de nieuwe nokkenas.
De koppen van de bouten steken enigszins verder uit dan de klinknagels deden.
Ik heb een nieuwe oliepomp van Schadek gekocht (met een iets hogere capaciteit,) omdat ik niet een gebruikte pomp op een praktisch nieuw blok wilde zetten.
De te dikken nokkenaslager is een goede tip, deze had ik ook gevonden op de site van hotrod. Ik zal voordat ik alles definitief dichtmaak inderdaad een keer proefpassen.
Uiteindelijk inderdaad een halve dag bezig geweest met de boutjes afdraaien voor het nokkenastandwiel, en een halve dag met het uithalen van de small end lagers. Is dus niet een simpele kwestie van erin persen.
De oliepomp moet bewerkt worden, omdat hij zonder bewerking tegen het hart van de nokkenas aankomt.
Bovendien heb ik het geklonken nokkenastandwiel nu met bouten vastgezet op de nieuwe nokkenas.
De koppen van de bouten steken enigszins verder uit dan de klinknagels deden.
Ik heb een nieuwe oliepomp van Schadek gekocht (met een iets hogere capaciteit,) omdat ik niet een gebruikte pomp op een praktisch nieuw blok wilde zetten.
De te dikken nokkenaslager is een goede tip, deze had ik ook gevonden op de site van hotrod. Ik zal voordat ik alles definitief dichtmaak inderdaad een keer proefpassen.
Uiteindelijk inderdaad een halve dag bezig geweest met de boutjes afdraaien voor het nokkenastandwiel, en een halve dag met het uithalen van de small end lagers. Is dus niet een simpele kwestie van erin persen.
gr, Cas
Re: Revisie CU motor
Vandaag weer mooi wat voortgang geboekt. Na de perikelen met een verkeerd setje krukaslagers, kon ik vandaag eindelijk de krukas goed proefpassen. Met de nieuwe lagers paste alles perfect. Eerst nog 1 x monteren zonder pakkingmateriaal om te testen of alles soepel draait. Omdat dat goed ging, heb ik nog 1 x alles schoongemaakt en daarna de carterhelften weer voor (hopelijk) lange termijn tegen elkaar geschroefd. De grote bouten, moeren en tussenliggende ringen voorzien van een beetje vloeibare pakking, daarna alles op moment aangetrokken. Alles draait nog soepel, dus op naar de volgende stap. Bovendien, zoals in mijn andere topic, vanmiddag 2 chokekleppen bij Henk gescoord. Hier ben ik superblij mee, want deze dingen zijn niet zomaar ergens los te krijgen.
Zaterdag ga ik weer verder, dan heb ik op de planning staan:
- axiale speling op de krukas meten/stellen.
- zuigers, cilinders en koppen monteren
- oliepomp monteren
De aandachtspunten die ik voorzie:
- moeten er pakkingen onder de cilinders, of alleen vloeibare pakking?
- de oliepomp is een gemodificeerde pomp van Schadek. Volgens Mecatechnic zou hij zo moeten passen, maar dat is niet het geval. We hebben de pomp zelf al bewerkt en pasklaar, nu nog het pompdeksel. Hiervoor had ik een stalen deksel van een keverpomp besteld, dit zou volgens Mecatechic ook moeten passen. Niet dus. Ik moet dus uitzoeken of we dit deksel gaan gebruiken (we hebben de randen er al afgehaald), of dat er ook nog een optie is om een aluminium deksel te gebruiken. Iemand dit al zelf uitgevogeld?
- op welk moment moet ik de AMC koppen aantrekken, om zeker te zijn dat ze zonder koppakking niet lekken, maar ook om zeker te zijn dat ik ze niet te straks aantrek.
Van het weekend weer een update
Zaterdag ga ik weer verder, dan heb ik op de planning staan:
- axiale speling op de krukas meten/stellen.
- zuigers, cilinders en koppen monteren
- oliepomp monteren
De aandachtspunten die ik voorzie:
- moeten er pakkingen onder de cilinders, of alleen vloeibare pakking?
- de oliepomp is een gemodificeerde pomp van Schadek. Volgens Mecatechnic zou hij zo moeten passen, maar dat is niet het geval. We hebben de pomp zelf al bewerkt en pasklaar, nu nog het pompdeksel. Hiervoor had ik een stalen deksel van een keverpomp besteld, dit zou volgens Mecatechic ook moeten passen. Niet dus. Ik moet dus uitzoeken of we dit deksel gaan gebruiken (we hebben de randen er al afgehaald), of dat er ook nog een optie is om een aluminium deksel te gebruiken. Iemand dit al zelf uitgevogeld?
- op welk moment moet ik de AMC koppen aantrekken, om zeker te zijn dat ze zonder koppakking niet lekken, maar ook om zeker te zijn dat ik ze niet te straks aantrek.
Van het weekend weer een update
gr, Cas
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Revisie CU motor
Cas,metalen ringen uit de pakkingset onder de cilinder monteren.Koppen 30nm (niet vaster draaien)
Groeten
Henk
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Revisie CU motor
Waarom zonder koppakking monteren?
Rene
Rene
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Revisie CU motor
Ik heb destijds de (losse) cilinders ingeslepen in de koppen met fijne (kleppen-)slijppasta totdat beide vlakken zichtbaar grijs werden.
Met de (dunne) metalen ringen (shimringen) de cilinderhoogtes gelijk gemaakt en de koppen zonder pakkingen gemonteerd.
Nu, bijna 2000km verder nog steeds perfect dicht en compressie nog steeds perfect.
Wel de koppen na 100 km even nagetrokken.
M.vr.gr.
Willem.
Met de (dunne) metalen ringen (shimringen) de cilinderhoogtes gelijk gemaakt en de koppen zonder pakkingen gemonteerd.
Nu, bijna 2000km verder nog steeds perfect dicht en compressie nog steeds perfect.
Wel de koppen na 100 km even nagetrokken.
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Re: Revisie CU motor
De cilinderkoppen zin van AMC. In de doos waarin de koppen komen zit een briefje waarop expliciet vermeld staat dat deze koppen zonder koppakking gemonteerd moeten worden. In de kop zelf zit een verhoogde rand waar de cilinder op moet afdichten.René Vis schreef:Waarom zonder koppakking monteren?
Rene
gr, Cas
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Revisie CU motor
Koppen mogen niet nagetrokken worden!!!!!!
Groeten
Henk
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Re: Revisie CU motor
gisteren weer een stuk verder gekomen. De motor zit inmiddels helemaal in elkaar. Al het plaatwerk heb ik gestraald, geprimerd en gespoten. Ging nog flink wat meer tijd in zitten dan ik rekening mee had gehouden. Wat moet er nog gebeuren:
- Plaatwerk ' proefmonteren', daarna definitief monteren
- Koeltunnel monteren, ventilatorfan monteren
- Vliegwiel monteren
- Koppeling monteren
- Axiale speling krukas controleren / afstellen
- Inlaatspruitstukken en carburateurs monteren
- Thermostaat monteren (misschien nog even een mooi beugeltje ervoor maken
- Uitlaat monteren
- geheel in de auto hangen
- olie vullen (via sensor-opening)
- olie op druk brengen door te starten zonder aangesloten bobine.
- inloopprocedure volgen
- APK
- inrijden
Ik ga straks weer aan de slag, hopelijk kan ik vandaag het blok klaar maken voor het in de auto monteren.
- Plaatwerk ' proefmonteren', daarna definitief monteren
- Koeltunnel monteren, ventilatorfan monteren
- Vliegwiel monteren
- Koppeling monteren
- Axiale speling krukas controleren / afstellen
- Inlaatspruitstukken en carburateurs monteren
- Thermostaat monteren (misschien nog even een mooi beugeltje ervoor maken
- Uitlaat monteren
- geheel in de auto hangen
- olie vullen (via sensor-opening)
- olie op druk brengen door te starten zonder aangesloten bobine.
- inloopprocedure volgen
- APK
- inrijden
Ik ga straks weer aan de slag, hopelijk kan ik vandaag het blok klaar maken voor het in de auto monteren.
gr, Cas
Re: Revisie CU motor
Goedenavond mede-busforummers,
Weet iemand waar deze rubber ring hoort? Deze zat in de revisie-set van Reinz
Inmiddels ben ik weer wat verder met mijn project. Ik moet nog 1 shim kopen om de axiale speling af te stellen, vliegwiel monteren en keerring monteren, vervolgens kleppen stellen en dan kan hij gemonteerd worden in de auto.
Weet iemand waar deze rubber ring hoort? Deze zat in de revisie-set van Reinz
Inmiddels ben ik weer wat verder met mijn project. Ik moet nog 1 shim kopen om de axiale speling af te stellen, vliegwiel monteren en keerring monteren, vervolgens kleppen stellen en dan kan hij gemonteerd worden in de auto.
gr, Cas
Re: Revisie CU motor
De ring is qua diameter gelijk aan de dichtring aan de vliegwiel zijde, die ligt op de foto er onder.
gr, Cas
Re: Revisie CU motor
Henk wist het antwoord direct, het betreft de pakking voor het deksel in het carter.
gr, Cas
Re: Revisie CU motor
Inmiddels is het zover, de motor heeft zijn eerste 20 minuten gelopen! Na wat problemen met onvoldoende brandstof toevoer ging ik twijfelen aan de ontstekingsvolgorde, maar inmiddels ben ik erachter dat alles goed zit. Toen hij eenmaal goed liep, gelijk een kwartier met verhoogde toeren laten draaien. Nog even een nieuwe gaskabel monteren en een nieuwe brandstofpomp en dan kan ik hem weer naar binnen rijden, de garage in. Hopelijk dit weekend
gr, Cas
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Revisie CU motor
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )