Project T3 2.0 Moneypit

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

Voor de meelezers weer een update. Toen het moment supreme er was en ik de auto weer terug naar mijn eigen huis wilde rijden zodat hij veilig en droog in de garage kon staan, stopte van het een op het andere moment de koppeling met werken. Wat bleek? De zuiger in de gever cilinder kwam niet meer terug. Flink balen dus!

Uitendelijk maar besloten om een nieuwe koppelingscilinder te kopen. Als je dat gaat doen, heb je keuze uit een stuk of 20 leveranciers, waarbij er in werkelijkheid maar 4 of 5 verschillende fabrikanten zijn. Dus dan heb je een remcilinder van fabrikant X in een doosje van leverancier Y. Prijzen variëren van 30 euro tot 150 euro en het is niet altijd inzichtelijk welke fabrikant daarna levert. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een remcilinder van een fabrikant waar ik vertrouwen heb in de kwaliteit: ATE. Die zijn ook leverancier voor Mercedes en Porsche, dus daar heb ik wel vertrouwen in dan.

Een week later (vanmiddag dus) is de koppelingsgever cilinder aangekomen. Zojuist heb ik hem gemonteerd, ontlucht, remolie ververst en voilà het werkt weer als een tierelier. Inmiddels staat de bus dus eindelijk weer droog in mijn garage, en kan begin volgend jaar het avontuur van inrijden en APK gaan beginnen!

Heb nog 1 foto gemaakt met mijn telefoon voor hij er in ging:
Afbeelding

En hier was ik aan het knutselen om het geheel weer in de auto te krijgen.
Afbeelding

Bij deze nog een extra bedankje voor Henk die mee heeft gedacht en moeilijk te krijgen onderdelen beschikbaar stelde.
En daarnaast nog de persoon die me geholpen met het opbouwen van de motor, maar die zit nooit achter een computer...
gr, Cas
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door Bob »

casss schreef: en kan begin volgend jaar het avontuur van inrijden en APK gaan beginnen!
Nog een jaar wachten? :mrgreen:
Bob

2.5 TDI 2008
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

scherp, moet natuurlijk begin dit jaar zijn...
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Revisie CU motor

Ongelezen bericht door casss »

Inmiddels ben ik weer wat verder en heb ik de eerste 150km gereden. De auto is APK gekeurd, hoefde hiervoor alleen de claxon te repareren en een stuurhoesje te vervangen.

Voor die tijd had ik nog wel wat perikelen met de brandstofpomp. Die was nieuw, maar van mindere kwaliteit. Hij bleef lekken.. Uiteindelijk was ik het zat, en ook bang dat er brandstof in het blok zou lekken als het membraan stuk zou gaan. Uiteindelijk maar een elektrische pomp gemonteerd van Pierburg. Goede kwaliteit, ben ik in 1 x van het gezeur af.

Daarna ben ik toch nog bezig geweest met wat andere zaken. Zo waren de bougiekabels niet goed meer, dacht ik. Die vervangen voor nieuwe van Bosch. Toen bleek het euvel te zitten in de nieuwe (Bosch) verdelerkap die oversloeg. Inmiddels die ook vervangen. Ondertussen was ik lekker aan het doormeten, en bleek de bobine ook niet de juiste weerstand te hebben. Deze was voor een puntenontsteking in plaats van voor een elektrische ontsteking. Geen idee of het uitmaakt, maar voor de zekerheid een originele bobine gemonteerd.

De banden waren nog prima, maar iets groter dan origineel en de velgen waren niet helemaal mijn smaak. Daarom een setje busbanden in 15" gemonteerd op een set velgen die ik al had laten opknappen. Nog even de juiste bouten, moeren en centreerringen gekocht en al met al staat het een stuk beter. Oordeel zelf:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ook heb ik inmiddels voor het eerst stil gestaan met deze auto…
Ik hoorde een raar geluid in de aandrijflijn dat geleidelijk heviger werd. In een poging te identificeren waar het vandaar kwam, een klein blokje om gaan rijden. Na ongeveer 500 meter was ik er achter … ik kwam namelijk stil te staan zonder aandrijving. Wat bleek: 1 aandrijfas was losgelopen. Inmiddels is ook dat weer in orde, heb er weer wat fris vet in gedaan, op moment vast gezet en we kunnen weer door naar de volgende uitdaging…
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door casss »

Gisteren weer een stapje gezet. Er zaten stoelen in de auto, die er volgens mij origineel niet in zaten. Gisteren heb ik een set gebruikte stoelen gekocht met armleuningen. Niet perfect, wel een stuk beter dan wat er nu in zit.
gr, Cas
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door luizenbos »

Cas

je bent lekker bezig [[thumbup]] maar nou willen we de stoelen wel zien natuurlijk :D
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Velgen zien er goed uit trouwens ;) iets minder kijk mijn klauwen is ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door Ewout »

Yep, nieuwe velgen staan inderdaad stuk mooier!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door casss »

Bedankt voor de leuke reacties, ik ben er ook blij mee :)
Inmiddels ook een originele rubberen buis gescoord om 1 van de kachelkleppen bij de uitlaat te verbinden met het centrale luchtkanaal.
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door casss »

Weer 2 nieuwe stappen gezet: de tank bleek lek. Afgelopen week heb ik deze vervangen. Eindelijk van die benzinedampen af!
Daarnaast had ik een kleppenstoter die steeds zacht werd. Dit was reeds een nieuwe KolbenSchmidt stoter, echter nu weer een nieuwe nieuwe gemonteerd...
gr, Cas
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Goed bezig Cas! Nieuwsgierig;
hoe merk je dat een stoter steeds zacht wordt; Blijvende tik?
En hoe ontdekte je welke de boosdoener was; klepspeling meten?
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Ik heb ook nog steeds problemen met de stoters,o.a. van Febi.Heel verschillend.Soms hard en lang blijven tikken,dan weer licht tikken na een rit.Andere keer weer niks te horen ook niet bij starten.Misschien weer een keertje eeen beetje ATF olie toevoegen (ik gebruik 15W40)
@ John als het duidelijk kan horen kan je de klepdeksels eraf halen en kijken of er een tuimelaar een kortere slag maakt dan heb je gelijk de boosdoener.
Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door casss »

@John:
De manier waarop ik het merkte is dat na het starten het te lang duurde voordat het tikken weg is. Zodra het olielampje uit is, zou het tikken niet veel langer dan 15 seconden moeten duren. Bij mij was dat af en toe wel 10 minuten. Ook na demonteren, schoonmaken, vullen en terugmonteren.

De methode die ik gebruikte om te bepalen wat de boosdoener is: Ontstekingskerf op de krukaspoulie precies bij 0 graden zetten, dan kijken naar welke bougiekabel de rotor wijst. Vervolgens bij die cilinder met een schroevendraaier op de tuimelaar drukken, aan de onderzijde. Als je hem kan indrukken weet je dat er lucht in zit. Vervolgens met de versnellingsbak in zn 4 en 1 achterwiel omhoog gekrikt telkens de motor doordraaien naar de volgende cilinder en daar opnieuw proberen. Ik heb zelf ook een markering op de vliegwiel poulie gemaakt voor cilinder 4 en 2 (precies 180 graden tegenover de kerf).

Ik heb zelf trouwens KolbenSchmidt stoters gebruikt. Toen ik onder garantie een nieuwe vroeg, werd mij verteld dat dit zelden voorkomt bij KolbenSchmidt. Diegene die ik heb vervangen is nu goed, helaas blijkt er nu een tweede te zijn die niet helemaal 100 is.

@Henk:
Wat raar zeg! Ik heb ook alles nieuw. En na het vervangen van 1 van de stoters leek alles goed, maar kennelijk nu toch weer niet. Ben het wel een beetje beu nu, zou leuk zijn als het op een gegeven moment gewoon werkt… Ik gebruik overigens Castrol Classic 20W50.

Weet jij trouwens precies wat er gebeurt als je de stelbout van de klepstoter helemaal uitdraait? Veert het binnenwerk van de klepstoter direct helemaal naar de uiterste positie, of kan het zijn dat hij maar een klein stukje uitveert en pas na verloop van tijd helemaal weer bovenin de stoter zit?
gr, Cas
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Als de stoter druk houd komt ie direkt ,verliest ie druk pompt ie zich vol.Dit zou dan snel moeten gebeuren.
Ik heb het idee dat het klepje(kogeltje) onder in de boosdoeners zijn.Inmiddels div.merken geprobeerd,maar iedere keer weer problemen.
Het vreemde is dat het elke keer weer verschild,bij koude motor en warme motor.
20W50 lijkt mij wel een beetje te dik.probeer eens een bekertje ATF toe te voegen (moet ik nog doen)
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Cas, Henk, bedankt!

Bij mij heb ik soms na lange stilstand (paar weken) bij starten een tik die dan soms pas na 10 minuten weg is. Tikken komt dan ook niet meer terug totdat er weer langere tijd niet gereden wordt. Dit was zo bij de oude motor, en niet anders nadat de motor gereviseerd is. In de oude motor had ik 20W50m mineraal, in de nieuwe 15W40 half synthetisch. Heb me er dan ook nooit zorgen om gemaakt ;-)
@ Henk; kan t zijn dat ik je vorige week op A2 onder Utrecht tegenmoet kwam? (Ons buske naar zuiden, gele hoogdak richting Utrecht)
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Project T3 2.0 Moneypit

Ongelezen bericht door casss »

Vanmiddag weer een stukje gereden, na een minuut of 10 werd de auto weer stil. Moest even wat wegbrengen, toen ik daarna bij de auto kwam wilde de (nieuwe) startmotor niet draaien… Gelukkig met hulp van 2 omstanders de auto wel weer aan kunnen duwen. Eenmaal thuis deed de starter het weer prima...
gr, Cas
Plaats reactie