DG start en stationair probleem
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
DG start en stationair probleem
Hoi,
M'n DG van '88 startte en reed goed maar ik had een olielek. Ik heb de krukaskeerring en opvulschijven vervangen en daar de bus toch op de brug stond heb ik ook de ontluchting bovenop de benzinetank gerepareerd daar er een plastieken y gebroken was.
Na 2 weken in de werkplaats gestaan te hebben start hij koud moeilijk en met warme motor niet. Stationair laten draaien lukt noch met koude noch met warme motor. Ook als ik de tankdop eraf haal heb ik deze problemen.
Als ik blijf gas geven blijft de motor draaien en kan ik ook rijden. Het rijden gaat zoals voorheen maar doordat hij stationair niet blijft draaien valt de motor bij elke stop uit
Wie o wie weet wat ik getoucheerd / verkeerd gedaan heb?
M'n DG van '88 startte en reed goed maar ik had een olielek. Ik heb de krukaskeerring en opvulschijven vervangen en daar de bus toch op de brug stond heb ik ook de ontluchting bovenop de benzinetank gerepareerd daar er een plastieken y gebroken was.
Na 2 weken in de werkplaats gestaan te hebben start hij koud moeilijk en met warme motor niet. Stationair laten draaien lukt noch met koude noch met warme motor. Ook als ik de tankdop eraf haal heb ik deze problemen.
Als ik blijf gas geven blijft de motor draaien en kan ik ook rijden. Het rijden gaat zoals voorheen maar doordat hij stationair niet blijft draaien valt de motor bij elke stop uit
Wie o wie weet wat ik getoucheerd / verkeerd gedaan heb?
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: DG start en stationair probleem
Wat voor opvulschijven heb je vervangen?
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: DG start en stationair probleem
de schijven tussen motorblok en vliegwiel, over de krukas (vw 021 105 28x)
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: DG start en stationair probleem
Dat zijn afstel ringen om de axiale speling mee af te stellen. Dit mag enkel gebeuren na vervangen van de hoofdlagers! Waarschijnlijk draait je krukas nu te zwaar Door te dikke ringen....
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: DG start en stationair probleem
Van de 4 ringen die erin zaten waren er 3 gebroken.
In de officiële handboeken staat er nergens dat het hoofdlager dan ook vervangen moet worden alsook had ik het fototopic van Leo M gezien waarbij ook hij niks meldde over het hoofdlager.
In de officiële handboeken staat er nergens dat het hoofdlager dan ook vervangen moet worden alsook had ik het fototopic van Leo M gezien waarbij ook hij niks meldde over het hoofdlager.
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: DG start en stationair probleem
Dan is er ooit al mee gekloot, er horen maar 3 ringen in te zitten. Je hebt nu kans dat het later vast op de krukas zit, en je de speling meet/voelt tussen het lager en het Carter. Als je ooit eens een Carter los hebt gehad snap je wel wat ik bedoel
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: DG start en stationair probleem
Ik heb 3 ringen geplaatst en zoals gemeld rijdt de bus zoals voorheen (als je start en direct wegrijdt). De startmotor is 8 jaar en heeft er maar 12.000 km opzitten.
- TheoT3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
- Locatie: Leuven
Re: DG start en stationair probleem
Lieven
Axiale speling heb wel nodig op de krukas, neem niet alle speling weg. Met de bougies er uit moet je in ieder geval je motor vlot met de handen kunnen ronddraaien.
Beter iets teveel speling dan te weinig. Daar zijn gegevens van .
Groeten
Theo
Axiale speling heb wel nodig op de krukas, neem niet alle speling weg. Met de bougies er uit moet je in ieder geval je motor vlot met de handen kunnen ronddraaien.
Beter iets teveel speling dan te weinig. Daar zijn gegevens van .
Groeten
Theo
Theo
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: DG start en stationair probleem
Onder het motto 'ik ken er nu niks van maar kan wel expert worden" vandaag maar weer eens aan de slag geweest en ... hij start weer
De boosdoener was de carburator. Het ventiel die de benzinetoevoer afsluit was half blijven hangen. Foto's en details komen later deze week.
De boosdoener was de carburator. Het ventiel die de benzinetoevoer afsluit was half blijven hangen. Foto's en details komen later deze week.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: DG start en stationair probleem
oke daar heb ik wel aan gedacht maar niet geschreven.
ik ga er van uit dat deze het doet of niet doet, maar half zijn werk doet ?
Weer wat om te onthouden
Theo
ik ga er van uit dat deze het doet of niet doet, maar half zijn werk doet ?
Weer wat om te onthouden
Theo
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: DG stationair probleem
En het stilvallen is terug
Na het probleem met het ventiel in de vlotterkamer heb ik eent 80-tal km gereden zonder stilvallen, zowel met koude als warme motor. Zaterdag een rit gedaan van een 90-tal km en toen viel hij stil bij koude motor. Eenmaal de motor op bedrijfstemperatuur viel hij niet meer stil ... even, want halfweg de rit viel hij ook met warme motor stil bij elk rood licht. Mits licht gas geven kan je de motor draaiende houden.
Ondertussen een revisieset op de carburator geplaatst, choke afgesteld, co afgeregeld, vacuums zijn ok maar het probleem blijft. Ik kan toch moeilijk de 2 stationaire stelschroeven volledig inschroeven
Wat me opvalt is dat bij warme motor deze stilvalt als je het gaspedaal lost en remt. Als je afremt op de motor en hierbij terugschakelt blijft de motor 8 op 10 keer wel draaien.
De motor start zowel koud als warm quasi direct.
Na het probleem met het ventiel in de vlotterkamer heb ik eent 80-tal km gereden zonder stilvallen, zowel met koude als warme motor. Zaterdag een rit gedaan van een 90-tal km en toen viel hij stil bij koude motor. Eenmaal de motor op bedrijfstemperatuur viel hij niet meer stil ... even, want halfweg de rit viel hij ook met warme motor stil bij elk rood licht. Mits licht gas geven kan je de motor draaiende houden.
Ondertussen een revisieset op de carburator geplaatst, choke afgesteld, co afgeregeld, vacuums zijn ok maar het probleem blijft. Ik kan toch moeilijk de 2 stationaire stelschroeven volledig inschroeven
Wat me opvalt is dat bij warme motor deze stilvalt als je het gaspedaal lost en remt. Als je afremt op de motor en hierbij terugschakelt blijft de motor 8 op 10 keer wel draaien.
De motor start zowel koud als warm quasi direct.
- mad mud man
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
- Locatie: ergens op de Veluwe
Re: DG start en stationair probleem
Als je remt en hij valt stil kan dat een vacuumlek zijn in je rembekrachtiger, als bij stationair lopen je het rempedaal intrapt mag het toerenal van de motor niet veranderen!! (en helemaal niet uitvallen...)
Niels
Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: DG start en stationair probleem
Die test moet ik ook eens proberen, tenminste als dat ook voor een DJ geldt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- mad mud man
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
- Locatie: ergens op de Veluwe
Re: DG start en stationair probleem
Dat zou ook een DJ verstoren, eigenlijk elk systeem met vacuum bekrachtiger. De slang naar de bekrachtiger is ook best lang... kan op de plaatsen waar een aftakking ed zit inscheuren. Ook het terugslagventiel kan defect zijn. allemaal betrekkelijk eenvoudig te verhelpen. De laatste keer had ik roestvorming tussen de afdichting remcilinder en bekrachtiger na demontage tbv laswerk bij een (echte) MIni.. maar voordat je daar achter bent, hij sliste of siste niet hoorbaar vanaf de stuurpositie.
Niels
Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: DG start en stationair probleem
mijn DJ doorstaat die test
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: DG start en stationair probleem
Net de test gedaan en de bus doorstaat de test. Aangezien de bus soms niet stilvalt moet het een beweegbaar onderdeel zijn die vaak vast komt te zitten.