Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Eelko
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2016 13:23

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Eelko »

Bedankt voor de tip. Alle onderdelen zijn nu binnen en het in elkaar zetten kan beginnen.
Er komen een boel nieuwe onderdelen in waaronder nieuwe cilinderkoppen, nokkenas, stoters, nieuwe cylinder en zuigerset, waterpomp enzo...
De stukjes rubberen slang op de injectors zijn flink verweerd. Kan ik hier gewoon nieuwe stukjes brandstofleiding op zetten?
Groeten,
Eelko

1985 VW Vanagon Westfalia 1.9 WBX Digijet Wolfsburg edition
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Zekers, ik zou alle brandstofslangen zelfs preventief vervangen. Normaal gebruik je 13mm slangen klemmen voor 8mm brandstofslangen maar ik zou 12mm gebruiken voor de korte stukjes op de injectoren, heeft bij mij als een gelekt omdat het net niet lekker afdichtte.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Eelko
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2016 13:23

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Eelko »

De camper is weer terug maar loopt nog erg slecht. Er zaten wat scheurtjes in de vacuümslangen. Deze vervangen waarna het probleem bleef. Ook na nogmaals afstellen van de lmm veranderde er niets. Waarschijnlijk is de LMM/AFM defect. Iemand hier verstand van en die dit kan repareren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Eelko

1985 VW Vanagon Westfalia 1.9 WBX Digijet Wolfsburg edition
Gebruikersavatar
jacobh
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 okt 2013 15:47
Locatie: Epse

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door jacobh »

Je kunt de verschillende weerstands waardes meten en ook de temp1 sensor waarde. Als je de zwarte kap verwijderd kun je de weerstandsbaan bekijken schoonmaken en eventueel de voeler iets verbuigen zodat deze over vers stukje gaat lopen.

Symptoom van een slechte AFM is het horten en stoten tijdens het rijden.
- '83 T3 Vanagon 1.9 Benzine
Eelko
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2016 13:23

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Eelko »

Heb idd vanochtend de AFM losgehaald. De contacten schoongemaakt en de voeler iets verbogen zodat die over een nieuw stukje vd weerstandsbaan loopt. Hij loopt nu wat rustiger maar we zijn er nog niet. Morgen gaan ze hem op opnieuw afstellen en ontluchten middels een nieuw te maken ontluchting op de radiator. Duimen dat het dan eindelijk goed is...
Groeten,
Eelko

1985 VW Vanagon Westfalia 1.9 WBX Digijet Wolfsburg edition
Eelko
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2016 13:23

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Eelko »

We zijn nu drie jaar verder en een boel euro’s armer. Helaas is het nog steeds niet helemaal oké....😣
Het probleem lijkt nu toch steeds duidelijker te worden dat het onregelmatig stationair draaien komt door de 35jr oude kabelboom. Hotrod Doesburg bevestigt dit ook na doormeten en veel vervangen van stekkertjes en kabels. Na rondbellen geeft Dream an Drive aan gespecialiseerd te zijn in elektra van de T3 en dat ze een nieuwe kabelboom opnieuw kunnen maken. Helaas ook erg prijzig....😞. Op het forum vind ik weinig terug over het vernieuwen van de kabelboom bij een WBX injectie.
Graag hulp om dit zo goed en betaalbaar mogelijk op te lossen. Wil toch ooit nog eens met vertrouwen in mijn Vanagon op vakantie kunnen.
Laatst gewijzigd door Eelko op 08 aug 2020 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Eelko

1985 VW Vanagon Westfalia 1.9 WBX Digijet Wolfsburg edition
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Bob »

Volgens mij is Dream and Drive nu overal specialist in. Begon met blok revisie, toen versnellingsbakken.......... [[head]]
Bob

2.5 TDI 2008
Eelko
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2016 13:23

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Eelko »

Dat lijkt inderdaad zo. Ben benieuwd of er nog meer elektra-specialisten zijn in het maken van een kabelboom voor mijn T3
Groeten,
Eelko

1985 VW Vanagon Westfalia 1.9 WBX Digijet Wolfsburg edition
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Een kabelboom van een T3 bestaat uit verschillende "takken". Je kan deze 1 voor 1 uithalen en draad per draad vernieuwen. Is niks moeilijks aan, je hebt enkel wat geduld en een goede nijptang nodig.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door insomnia »

Lievenn schreef: 09 aug 2020 11:54 Een kabelboom van een T3 bestaat uit verschillende "takken". Je kan deze 1 voor 1 uithalen en draad per draad vernieuwen. Is niks moeilijks aan, je hebt enkel wat geduld en een goede nijptang nodig.
Lijkt mij ook... belangrijkste is idd hier volgens mij geduld, correct materiaal (juiste kleur en dikte draden) goede boekhouding in de vorm van foto's en notities van hetgeen je doet .

Zo heb ik ook mijn hele bus gedemonteerd en uit elkaar gehaald.

Je kunt bij de hornbach maar natuurlijk ook ebay/ali express ook tywraps met notitie ruimte kopen. Hier heb ik vele onderdelen voorzien van een nummer en subnummers en in een catalogus gezet (schriftje :wink: ). Werkte perfect
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Er zijn specialisten die voor beroep een draadboom namaken. Kost wat..... Ligt er ook aan wat je afspreekt voor de prijs. (uitbouw, inbouw, hergebruik stekkers of alles nieuw, afwerking kabelboom, garantie op de kabelboom zelf, garantie op goede werking na vervangen kabelboom, opniuew inrgelen motor en componenten.... Kan gerust zijn dat je met een nieuwe kabelboom nog steeds andere componenten moet nazien, daar kan ook veroudering en storing in zitten.

Scoor een gebruikte en probeer die eerst ui na het succesvol doormeten. Dan kan je de oude eventueel nabouwen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Kire »

Eelko schreef: 09 aug 2020 11:24Ben benieuwd of er nog meer elektra-specialisten zijn in het maken van een kabelboom voor mijn T3
RoonT3 schreef: 09 aug 2020 12:20Er zijn specialisten die voor beroep een draadboom namaken. Kost wat.....
In Engeland zit een bedrijf die o.a. voor Land Rover's de nodige nieuwe bedrading maakt: https://www.autosparks.co.uk o.a. ook voor de T2 "campervan". De T3 staat er niet bij, maar misschien willen ze die ook wel (na)maken.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Mitch »

Simpel gezegd heb je een motorkabelboom, die moet je dus zien na te bouwen. Dat is iets anders dan een volledige kabelboom bouwen. Er moet wel naar die kabelboom een goede 12v (soms 2) lopen. Ook niet spannend. Of ik dit dream and drive zou laten doen? Ik weet het niet, ik heb de neiging mensen die andere mensen een goed gevoel over zichzelf willen geven nadat ze flink betaald zijn vertrouw ik niet zo (zijn 'andere werk"). Maar dat is persoonlijk. Geen idee waar ze zit, maar als ik HotRod hoor dan denk ik omgeving Zwolle.

Groeten Michiel

PS, maar ik twijfel over de stelling dat het de kabelboom is, je zou eerder zeggen, een kabel.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Andere richting: Je kunt ook eens bij BS-autotune kijken. Die maakt zeker een nette kabelboom voor je. Echter wellicht is een gesprekje over een prefab kabelboom met zijn ECU ook wel rendabel. Levert mogelijk een veel netter lopende motor op met componenten die minder fragiel zijn en zeker courant mochten er problemen zijn...
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Nee maar staat wel bovenaan mijn lijstje.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Wat nog meer repareren/nakijken bij revisie 1.9 WBX Digijet

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik heb een bs autotune computer er in zitten. Maakt het leven een stuk makkelijker kan ik je zeggen. Mocht je het willen overwegen stuur een pb want er zijn een paar sensoren die je moet hebben voordat het gaat werken.

Groeten Michiel

Pa ik heb het overigens op een golf 2 16v gti blok.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Plaats reactie