T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Best Forum.
Mijn huidige busje ga ik verlaten, het hoge dak heb ik niet meer nodig en wil weer in een Bulli rijden. En ga die Bulli ombouwen naar kampeerwagen met kleine Pop Top om zo min mogelijk extra luchtweerstand te hebben.
Nu meende ik onlangs een Golf III TDI met flinke voorschade op de kop getikt te hebben.
Ik zag hem staan op het terrein van een garage bij mij in de buurt en ff vragen wat ze er mee wilden doen.
Ik mocht hem voor 350,- euro hebben maar ze waren aan het verhuizen en de Golf moest dan ook snel weg.
De Garagebaas die ik wel goed ken beweert dat het om een gechipte en gepepte 170 pk sterke prima lopende TDI ging.
Heb de motor ook even horen lopen en klonk uitstekend.
En de volgende dag hebben de jonges van de garage hem bij me thuis afgeleverd.

Heb al even met Marcel en neef Laurie gebelt en gemailt wat die er als T3TDI expert er van dachten en Marcel wist me al snel te vertellen dat het een Golf IV is en geen III [[toast]]
Ik meende dat de Golf IV bredere achterlampen had, maar niet dus... [[head]]


Ik heb wat rondgesurft en in Engeland is er een T3 Atlantic die met TDI Pumpe Düse, 200pk en Passat Vbak rondrijdt.
Bernd Jeager in Duitsland heeft er ook zo 1 gebouwd. "Pumpe Düse ist wesentlich aufwändiger", beweert hij.
Ik weet niet of beiden een AFN Pumpe Düse gebruiken of een modernere TDI


Maar Marcel ziet ook wel mogelijkheden!

Op het motorblok van mijn donor kan ik geen zinnige motorcode ontdekken. Met op kenteken zoeken beweert Autoweek dat er een AGR motor in ligt.
Maar heb geen idee of het blok wat er nu in ligt wel de originele is.
Mocht het een AGR zijn dan passen dingen als dynamo etc van de JX er niet op. Maarja, ik heb die complete Golf dus kan ik in principe al die dinge uit de Golf gebruiken. Wellicht dat de motor er ongekanteld in moet en dat er dus een verhoogde motorkap op gemonteerd moet worden.
Maar dat is met mijn kampeerinrichting geen probleem, het bed houdt op waar de motorruimte begint.
Wel schijnt de versnellingsbak van de Passat B5 er zo op te passen ! Nou ja, op zijn kop dan.

Of het allemaal met de electronica gaat lukken..? Lijkt me zaak zoveel mogelijk het dashboard met alle meters knoppen en sensors over te gaan bouwen.
Doch ik ben een leek op auto electronica gebied, laat staan ingewikkelde TDI ombouw.

Die Engelse gast met zijn T3 Atlantic heeft beugels voor motorophanging en Vbak montage en bediening zelf gefabriceerd, en naar ik meen te lezen op dat forum kan hij ze ook voor anderen herproduceren.

Nu is mijn vraag of iemand op dit forum idee heeft of een AGR motor uit een Golf IV veel kans van slagen heeft in een T3.
Of dat er redenen zijn waarom dit niet kan, past of verstandig is, en ik er maar beter niet eens aan begin doch op zoek ga naar een AFN.
Ik heb er geen haast mee dus als het een ellenlang project wordt is dat ook niet zo erg.
Als ik ooit voor mijn dood nog maar eens een T3 Bulli met minstens 150pk met een toffe Vbak eraan kan rijden, vind ik het al best.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 07 mar 2017 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
jeroen pluimgraaff
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
Locatie: katwijk

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door jeroen pluimgraaff »

Volgens mij is een agr nog geen pumpeduse.
En kan deze wel ingebouwd worden. Alleen past de carterpan niet dus deze moet je verlassen of de motor rechtop monteren.

Gr jeroen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Jeroen,
ik weet ook niet of het een PumpeDüse oftewel een pompverstuiver is.
ik doe een foto van het motorblok bij en hoop dat iemand mij kan vertellen of het een pomperstuiver is of niet.
Maar op motorcode AGR kan ik bijzonder weinig vinden mbt T3.
Met de term TDI PD en PumpeDüse kon ik wel iets vinden over T3 en vandaar.
En ik weet dus ook niet zeker of het wel een AGR motor is die er in ligt.
Op het blok kan ik geen motorcode ontdekken wel staat er het volgende op:
Op het blok achter de pomp staat 80 HBH . maar dat schijnt het werk te zijn waar het blok gegoten is.
Onder dat 80 HBH staan in afgevlakte cirkels de cijfers 4 en 1 .

Dit is de link naar het Engelse T4 forum waar die Atlantic T3 TDI PD op staat.
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p ... 1f60828e2d

Over de AGR het ik mbt te T3 alleen het volgende kunnen vinden op een site:
"AGR Engine Swap:
Well.. the big difference between the AGR (and ALH, AHF, ASV etc.) and the JX, AAZ, 1Z etc.
is the block is different so you can't use any of the T3 diesel ancillaries mounts etc.
the only common thing is the bellhousing bolt pattern. This suggests an upright mounting
(using its own sump, and an adapter plate), and mounts etc fabricated.
The AGR uses a wastegate turbo, so doen't have the benefits of the VNT turbo used on the other later TDi engines.
So all in all not really an ideal choice for a T3 swap. "

Lastig met zoeken is dat de afkorting AGR bij TDI ook staat voor "AbGasRuckführung".
Daar zijn honderden hits op !

Weet iemand of de motor op de plaatjes een pompverstuiver is of niet?
En heeft iemand een idee hoe ik te weten kan komen of het inderdaad een AGR motor is die er in ligt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je hebt gewoon verstuivers en een verdelerpomp. Dus geen pumpeduse. Op je distributiekap hoort normaal een sticker te zitten die ook de motorcode vermeld. Die is er af zo te zien aan die vierkante vlek.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Ronald en Hylke.
Ha dank jullie, tis mij allemaal een stuk duidelijker of ik met die Golf IV motor moet doorgaan.
Tot voor een paar dagen wist ik ook vrijwel niets over de technische kant van de TDI.
Heb me gister en vandaag op het internet uren verdiept in het TDI gebeuren.
Heb wel vaker in een TDI Passat b5 taxi gereden met 90 en 110 pk en een Sharan met 130pk.
110 pk in een T3 lijkt mij eigenlijk al ruim voldoende mits die goed bij de Vbak past.
Ik zag de kapotte neus van die Golf op zaterdag achter het hek staan toen ik er langs kwam richting Groningen.
En op de terugweg ff gestopt en beter bekeken, het was in ieder geval een TDI.
En aan de achterlampen te zien oordeelde ik dat het een Golf III was...
Op maandagochtend meteen ff langsgeweest, maar de Baas heeft een gebroken been en was er niet.
Ik een monteur vragen wat ze met die Golf willen en hij zou met de baas bellen.
Ik hem nog wel vragen of hij wist wat voor motor er in lag en hoeveel pk.
Hij wist te vertellen dat het een gechipte TDI was, in ieder geval 110pk, misschien wel 130.
Nou, eigenlijk precies wat ik zoek, 130 pk zou een bonus zijn.
Uurtje later werd ik thuis gebelt dat ie 350,- euri moest kosten maar ook snel weg want ze waren de garage aan het verhuizen.
En volgende ochtend toen de baas er was die Golf gekocht. Ik had mijn compressietest doos bij me maar Baas Lammert meende
dat dat niet nodig was omdat ie prima liep. Ik ken hem al lang en hij is een zeer ervaren monteur dus heb ik hem maar op zijn woord geloofd.
En hij zei dat "die jonges" van wie de Golf was en die hem in de poeier hadden gereden, er veel aan gedaan hadden.
170 pk zei hij. Ik later nog vragen echt 170 pk? Ja knikte hij.
'Smiddags werd ie bij me afgeleverd en heb ik de motor zien en horen lopen bij het afrijden van de trailer en op mijn auto-tuin zetten.
Er staat 356duizend en nog wat op de teller.
Das alles wat ik tot dusver van de technische kant van die motor weet.

Ik ga er hooguit 5000 kilometer per jaar mee rijden dus met die kilometerstand valt te leven.
En pk's is ook niet alles, ik vind de combinatie van de motor op de juiste versnellingsbak eigenlijk belangrijker.
90 pk TDI op een T3 Vbak vind ik maar niks. Met die passatbak zou dat wel heel anders kunnen zijn denk ik.
Maar als ik 90 pk heb dan kies ik liever voor weer een ruim 90 pk sterke 1,7D KY motor met turbo, oliekoeler en intercooler zoals nu in mijn huidige bus.
Die korte slag hoge toeren motor trekt zo lekker soepel van 2500 tot wel 5000 toeren. De JX wordt wat trager in trekkracht boven de 4500 toeren, de KY turbo niet. Die trekt vol door tot tegen de 5000 en heeft met intercooler erbij ook zo'n 20 pk meer als de JX. Het rijdt simpelweg plezierig.
Dus als die Golfmotor uiteindelijk maar 90 pk gaat geven is het wel zuur.
Als ie 110pk gaat geven ben ik al tevreden maar als eerste moet ik binnenkort een proefrit aanvragen bij Marcel want ben zeer nieuwsgierig hoe dat rijdt met een T3 TDI en Passat Vbak. Als me die rit niet bevalt is deze GolfIV wellicht weer te koop.

Anders, moet ik op advies van Marcel, Jeroen en Hylke maar bezig hem in mijn mooie nieuwe bruine bus proberen te bouwen.
Maakt jullie geen zorgen, als ik dood ben en heb nooit meer dan 110 pk bereden in een T3 bus, dan valt daar voor mij ook wel mee te leven.
Mijn mooie nieuwe bruine busje wil ik van binnen en onder goed aanpakken en conserveren maar van buiten zo veel mogelijk origineel houden.
Ik baal er eigenlijk al van dat er een PopTop van minimale afmetingen op zou moeten.
Misschien ga ik hem eerst wel eens een jaartje op duur geel kenteken rijden... In ieder geval een kwartaal.

Dus, als het de originele AGR is, geen pompverstuiver maar wel 170 pk geeft, zou er dus een andere turbo op moeten zitten.
FIN-turbo beweert op hun site ze met "Bolt-on fitment" voor de AGR te leveren.
Zoals ie nu staat en met de bumper er helemaal voor gebogen kan ik niet veel van de turbo zien, volgens mij is het een heel gewone.
Heb met de camera nog niet meer kunnen kieken dan de intercooler en een foto in de bijlage
En kom er vrees ik ook niet eerder aan toe dan volgend weekend om hem te bokken en de turbo eens goed te bekijken.

Bedankt voor de duidelijke antwoorden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 06 mar 2017 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Hoi Rob,

Tdi van een Golf 4 kan. Als je geen elektra liefhebber bent dan wel de kabelboom er heel uithalen.
Met 110pk (of 130 [[thumbup]] ) rijd je bus het mooist met een audi bak en een dubbel massa vliegwiel van de audi.
Een adapterplaat tussen blok en v-bak kan je zelf maken of laten maken. Dikte van de plaat moet ook van de v-bak af.
Tim Shettle in The UK van Ultimate Engineering heeft complete kits voor de ombouw.
Zelf laten maken kan een stuk voordeliger zijn. Heb het zelf ook gedaan met een 90pk, nu met powerbox met een top van 150km/h [[bye]]

Succes
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

:he!!!: Die ken ik nog niet.
Welk vliegwiel gebruik je dan? Die van een Golf met adapterplaatje voor de startmotor?
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door marcel w »

nadeel van het aanpassen van je huidige bak is dat het flink meer kost als het plaatsen van de audi bak en de verlengde t3 bak blijft relatief zwak.
ik kom zsm ff langs voor een proefrit dan weet je in ieder gaval hoe mooi het rijd met de audi bak [[thumbup]]
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Precies Marcel, als Rob eenmaal met deze set-up gereden heeft is ie om ;)
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5458
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als ik maar 5000 km per jaar zou rijden, zou ik een 2E blok of een andere 2.0 benzine doen. Veel stiller dan zo´n TDI-aggregaat en een stuk goedkoper in de wegenbelasting.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ik denk dat ik ook in eerste instantie kies voor die audi Vbak.
Grote voordeel is dat als je het eenmaal zo gebouwd hebt en de bak gaat stuk, kun je zo van de sloop een andere audi Vbak halen en plugandplay doen.
Hetzelfde geldt voor de AGR motor, die is voorlopig 2ehands nog zat te krijgen itt de Golf III motoren.
Maar vooral omdat mijn rijervaringen mij geleerd hebben dat een Vbak die precies de rijkarakteristieken heeft die bij de motor past, flink meer krukas PK's op de weg krijgt dan iets wat maar bij elkaar gevoegd is omdat het past. Ik heb me vroeger bij BMW Taxi Groenewold verwonderd hoeveel PK BMW effectief op de weg krijgt en hoe lekker soepel en natuurlijk voelend dat rijdt. Volgens Jan Groenewold kwam dat door de Vbak. Met het ontwikkelen van een auto spendeert een autofabrikant natuurlijk ook veel tijd en geld om de motor en Vbak goed te laten passen. Niet alleen montagetechnisch maar ook qua rijgedrag, resonanties, trillingen etc.
Met een TDI en standaard T3 bak heb ik al eens gereden, was er niet kapot van. Die Renault UN1 Vbak past gewoon niet zo lekker en heb destijds mijn TDI plannen in de ijskast gezet, wachtend op een beter alternatief. Ben reuze benieuwd op die proefrit, Marcel ik heb je al gemailt.

Tsja, op de electronika en software zal ik moeten studeren. Ik fotografeer en documenteer alles zorgvuldig eer ik iets los maak en ga beslist die kabelboom zo intact mogelijk te demonteren. Heb de mazzel dat ik met vragen altijd terecht kan op dit forum en bij neef Laurie. En als ik er helemaal niet uit kom zet ik die bus op een trailer, rij ermee naar neef Laurie, ga op zijn baby sitten en heeft hij mooi de tijd om alles aan te sluiten :D

Hylke, ik zie dat jij een 1,7TDI hebt. Laurie opperde onlangs ook de 1,7 S/TDI omdat het een korte slag diesel schijnt te zijn.
Is dat inderdaad zo? En draait die motor ook meer toeren dan de 1,9 S/TDI ?
In dat geval zou een aangepaste versterkte T3 Vbak wellicht juist goed combineren.
Die prijs van 2999,- is wel oke voor een compleet gereviseerde, versterkte en plugandplay aangepaste T3 Vbak. Komen nog wel stevige transportkosten overeen denk ik. Al met al toch wel stevige prijs, maarja is dan ook als nieuw.
En er meteen 40% sperr bij laten zetten is ook wel aantrekkelijk.

Volgens mij geeft de geflipte Passat of Audi Vbak in Duitsland problemen met de TUV.
Op zijn kop zal wel niet mogen van Duitse ingenieurs.
En wellicht daarom dat ze het daar vooral zoeken in modificeren met de originele Vbak, voor korte slag hoge toeren diesel ontwikkelt.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Michel,
Ik zat zelf eigenlijk ook meer te denken aan een Benzine motor en dan evt op LPG.
Diesel is toch een aflopende zaak vrees ik.
Heb ook al flink gesurft op een benzine motor in de T3, klinkt allemaal goed en vrij probleemloos.
Maarja, ik zag onlangs die Golf staan, het was vlakbij en geen geklier met transport, heb alles van die Golf compleet en 350,- is wel leuke prijs.
Het stomme is dat ik voor de koop nog had willen vragen of het een Golf III was, maar was toen druk in het kantoortje en toe zei de baas 170 PK en ik meteen denken 170 pk....170pk.... eh... wat ken ik met 170 PK? Kon ik zo niet bedenken, heb ooit 2x een Ford Granada 2,8 gehad. De eerste met carburatie, de tweede met injectie. Die zouden zo rond de 170 gehad moeten hebben. Maar daar zat zo'n lullige 3-traps automaat op en daardoor zijn de PK's helemaal niet goed in te schatten. En IK zo denkend zei de baas:"...en hier ff tekenen..." en hij was van mij.
Al met al een impulsaankoop dus.
En als ie past moet ik het er nu ook maar mee doen dunkt me.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV Pumpe Düse ???

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Flip die bak van een golf en kijk er niet naar terug. Ga dan lekker voor een benzinemotor.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Het is niet zozeer dat ik zo dol ben op hoge toeren, maar de 1,6 diesel is zo'n lekker door de toeren lopende dieselmotor.
De eerste (en enige) keer dat mijn vader in een T3 jx reed kreet hij uit: "Jee wat een soepel motortje!"
En in combinatie met motor, gewicht en aandrijving achterin en torsie-vering voor, propelt dat de bestuurders cabine heerlijk vooruit.
Klein beetje als opstijgen met een vliegtuig, tenminste als je achter de knuppel zit. Alleen in je stoel gedrukt worden ontbreekt nog.
"Dit had ik moeten hebben!", zei hij daarna nog.
Maar hij heeft altijd een stugge trage Nissan 2.0 liter in lijn Dieselkampeerbusje gehad waar je boven op de motor zit.
Jullie zoudt eens voor de grap in een Fiat Ducato diesel uit 1986 met irritant trillende stuurversnellingspook moeten gaan rijden. Wiebel wobbel wiebel wobbel en horen en zien vergaat je!


En vandaag heb ik met Marcel zijn AFN TDI met Audi Vbak bereden!
Nou, trekkracht is met standaard AFN 110pk al ruim afdoende voor mij.
Het heeft alle T3 kiks en wWerd met stevig optrekken zelfs beetje in de stoel gedrukt!
Haha, dat zijn voor 1,6D rijders verre horizonten...
En de motor voelt ook lekker met de Vbak, trillingen, brommen en resonanties klinkt en voelt allemaal wel lekker en natuurlijk aan.
Accelereren doet ie goed, de trekkracht is imposant en loopt lekker door de versnellingen. De trekkracht komt abrupter en minder over de toeren verdeeld als bij mijn KY TDi. Maar erg leuk om steeds met de neus van het busje mee omhoog te veren bij het optrekken en dan achterover in je stoel gedrukt te worden.
Gewoon wat meer PK achterin je busje. Precies wat zo'n T3 busje altijd al had moeten hebben, en de 2,1 Injectie motor dat natuurlijk altijd al had.
Het bromt als op een vliegend tapijt!
Met 115pk benzine zal het wel zoefen, denk ik. Maar heb nog nooit in een benzinebusje gereden, laat staan met de 2,1i.

Kortom: Ja, ik wil wel zo'n TDI met minstens 110PK en Audi Vbak.

Denk nog even na of ik toch niet alsnog een AFN moet nemen of toch benzine 2E.
Staat ook net een leuke 2E te koop!
Doch, diesel, doorgaan met mijn AGR en 2ehands Audi bak erbij zoeken lijkt mij toch het meest voor de hand liggend.

Eerst moet ik de 1,6D van mijn nieuwe bruine Bulli aan het lopen zien te krijgen.
Er moet een nieuwe brandstofpomp op. Dat wordt dan al de 4e brandstofpomppoging.
Deze heb ik van neef Laurie van zijn ouwe Golf en ligt nog maar half jaar.
Zodra de motor enigzins loopt moet ik de bus nog voorbij het paard en door een drassig stuk weiland zien te krijgen.
Had met de laatste vorst nog snel een poging gewaagd om hem daar weg te krijgen met mijn 1000CC 3cylinder Suzuki. Maar de Bulli stond vast in zijn remmen en wilde niet mee. Ik naar huis en met mijn busje weer retour en de Bulli daarmee uit de schuur getrokken, met flink gas er op voorbij het paard en zo het weiland in. Nou, verder dan 30 cm ben ik met de achterwielen niet in het weiland geraakt.
De achterremmen van de Bulli zaten nog steeds vast en heb mijn eigen busje nog uit de klei moeten graven om weer thuis te kunnen komen.
Volgende ochtend meteen de achterremmen van de Bulli losgemaakt, maar toen was er alweer teveel dooi.
"Als het 14 dagen niet regent kan je er wel doorheen rijden", melde de eigenaar.
Dus dat kan dan nog wel jaaren duren met het weer van tegenwoordig.

Ik moet die turbo op mijn vermoedelijke AGR eens bekijken en gewapend met al mijn huidige kennis eens het nieuwe pand van de verkopende garage bezoeken. Vragen of de orginele motor er nog in ligt en hoezo 170 pk, maar liefste adres of telefoonnummer van de vorige eigenaar.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

He rob als je er de tijd voor hebt en de handigheid zou ik zeker voor deze tdi gaan met flipped box. Ik heb nu zelf de 1z met flipped box en ik moet zeggen (moet nog wel wat randzaken afronden) het rijd als een tiet zonder dat je om de haveklap je achterklep staat te ontvetten. Wat je wel krijgt is dat ombouw delen bij deze motor niet gaan passen door de hydraulische motorsteunen maar die zou je met een audi bak toch al beter zelf kunnen maken. En tja diesel oldtimers mogen de stad niet in (als ik naar de stad ga zet ik hem toch in het transferium en betaal 5 euro voor parkeren en openbaar vervoer ipv 15 voor 3 uurtjes in de stad) en worden extra belast maar dit is met een camper kenteken goed te doen en die 300 belasting die je dan per jaar extra betaald haal je er binnen notime uit op je brandstof.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Er is een eerste horde genomen in mijn TDI project.
Onlangs was ik bij neef Laurie en heb ik van hem een ouwe brandstofpomp gekregen waarvan ook de veer was afgebroken. Maar hij deed het een half jaar geleden nog wel en zo'n afgebroken veer op de hendel die naar de gaskabel leidt is toch alleen maar handig als je in de motorkap staat.
De mooie bruine Bulli die een TDI-er moet gaan worden moet eerst nog maar eens op de openbare weg zien te komen en dat gaat dan langs een paard en over een drassig grasveld. Eerdere poging om hem te slepen faalde en nu probeer ik de CS motor die erbij was aan het lopen te krijgen om hem op eigen kracht aan de openbaarheid te tonen. Nouja, tot aan de grens van de openbare weg en kort later gaat ie op de trailer naar mijn huis.
Mocht het niet (geheel) lukken over het grasveld, dan heb ik een onlangs aangeschafte draagbare 12Volt lier van Westfalia achter de hand voor de lastige stukken.
Ik heb er een filmpie van gemaakt en hier is de link naar het resultaat van de poging: https://youtu.be/B9GicELl0CI

Tis nie fraai, maar genoeg om langs het paard en over het veld te komen denk ik.
De temperatuur liep hoog op volgens de temperatuurmeter op het dashboard, ik vermoed dat de waterpomp het niet doet.
Heb er nog wel 1 liggen en komende week wil ik die gaan vervangen en dan wachten op mooi droog weer.
Of anders stevige vorst komende winter......
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 06 mei 2017 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie