T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Olaf »

Pomp staat veel te laat.....
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Sterker nog, de pomp staat 180 graden verkeerd als je het mij vraagt... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ha, dankje voor de tip.
Ik heb de pomp ook nog niet geklokt en fijn afgesteld.
Wilde vooral ff weten of die pomp het nog deed.
De temperatuurmeter liep hoog op, lijkt er op dat de waterpomp het niet doet en na deze eerste run op het filmpie heb ik hem ook uitgezet.

Eerst had ik alleen de pomp met diesel volgespoten met een injectiespuit zonder naald.
Maar zo kreeg ik de pomp niet aan het pompen.
Op advies van Marcel zo'n handpompje in de brandstofslang geplaatst en zie hier het resultaat!

Had in 2015 al eens een compressietest uitgevoerd nadat de motor met mijn ouwe lekkende jx brandstofpomp al eens gelopen had.
Maar in cylinder 3 kreeg ik de speciale dop niet om de verstuiver, die drukte teveel tegen de motorwand aan.
Heb twee jaren later die dop later eens wat bijgeslepen en die cylinder getest en kwam ik op slechts 29 bar.
Maar toen deed die ouwe lekkende pomp niks meer...
Wil hem nadat ie tijdje mooi gelopen heeft nog eens testen, hopelijk komt die dan ook rond de 33 bar uit.
In dat geval wil ik hem dan inbouwen in een VW T3 Westfalia Joker Camping D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Die temperatuur heeft er volgens mij niks mee van doen. Dat kan ook door een massagebrek in het niveausensorcircuit zijn.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Marcel.S »

wat je ook doet met de techniek , laat de buitenkant zo als op foto 1 , geweldig [[thumbup]]

op technisch gebied , kan ik alleen zeggen gebruik je fantasie en zet hem op. :mrgreen:
Rebus
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 okt 2011 20:12

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Rebus »

Voor het aanpassen en reviseren van een t3 v-bak kan ik Tonny Vos aanraden.
Heeft 2 3H bakken van mij omgebouwd naar TDI. Heb er nu 15 dkm mee gereden met ca. 130 pk.
De andere aangepaste bak heeft ca 5 dkm gereden met ca. 100 pk.
Probleemloos.
Is ook stuk goedkoper dan €2999,=

Groet,
Rene
Groet,

René
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Rene,
ja dankje, ik was vorig jaar al eens bij een reviseur in Stadskanaal langsgegaan voor wat vragen over T3 5bakken.
Echter hij was niet bekend met T3 bakken, gaf met echter het 06 nummer van iemand die er wel veel van wist.
T. Vos stond er op het papiertje onder het telefoonnummer.
Heb hem gebeld met wat vragen, aannemende dat die bij me in de buurt woont, maar dat blijkt ergens Brabant te zijn.
Goed om te lezen dat jij tevreden bent over hem, want ik moet sowieso nog eens een goede aangepaste 5bak onder mijn huidige bus hebben.
Mijn huidige 3Hbak doet het nog prima maar die zit echt al tegen of over de 400.000 km en 1 bevestigingsoog waar de schakelstang aan vast zit is afgebroken.
Dan heb ik nog een 3H bak liggen die perfect schakelt maar zeer rauwe geluiden maakt in zijn 3, 4 en 5. En bij deze zijn de extra bevestigingsogen aan weerskanten van de bak afgebroken. Beetje lastig want aan 1 zo'n oog zit mijn Intercooler bevestigd
Daar heb ik heer Vos ook over gebeld, over die afgebroken ogen en dat rauwe geluid in die uitstekend schakelende 5bak.
En heb ik nog een 3H bak onder mijn sloopbusje zitten.

Heb nog niets besloten maar voel in combinatie met een TDI toch meer voor die geflipte Audibak.
Marcel uit Onderdendam heeft me er al flink over verteld en laten zien.
Voordeel daarvan is dat indien alle ombouwdelen eenmaal voorhanden zijn en als die bak nog eens stuk gaat, ik van de sloop goedkoop een goeie tweedehandse kan krijgen.
En vind dat de aluminium behuizing van die oude T3 bakken toch wel enigzins brokkelig en breekbaar wordt.
Vooral dus ook bij de bevestigingsogen. Maar Vos heeft er wel een oplossing er voor indien die ogen kapot zijn.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Michel.
Toen ik op het dashboard zag dat de temperatuur hoog opgelopen was heb ik hem meteen uitgezet.
Later aan slangen gevoelt van de waterpomp en de ingaande was lauwtjes en uitgaande was helemaal niet warm.
Daarom mijn vermoeden.
Maar op het dashboard brandt ook steeds de olielamp, had er anderhalf jaar geleden al eens een nieuwe 1,9D oliepomp ingebouwd om daar zeker van te zijn. Rooie lampje brandt nog steeds volop.
Soms brandt het oranje gloeilampje wel, meestal niet.
Ga binnenkort, alvast gewapend met een andere waterpomp, de tijd van de brandstofpomp stuk vroeger zetten en hopelijk weer starten en kijk ik ff in het watertankje of het daar wel stroomt.

In antwoord op Marcel: Doen we!
De pony bij de schuur waar mijn bus bivakkeert staat er altijd met de neus bovenop als ik er bezig ben met de bus.
En het is nog niet zo'n makkelijke hengst en ik heb nix met paarden maar moet om bij de bus te komen steeds langs hem heen.
En die laat mij er niet zo maar langs, ik moet altijd hooi of paardebrokken eind verderop strooien en dan snel bij de bus proberen te komen.
Doch sinds zo'n jaar is mijn dochter dol op paarden en gaat nu steeds met me mee en verwonderbaarlijk is dat wilde beest bij haar als een mak lammetje !
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Vanmiddag ff uurtje de tijd gehad om de brandstofpomp van de CS motor in de bruine bus vroeger te zetten.
Het resultaat is te zien op: https://youtu.be/VFlqTPuB578

Toen de motor liep ff in het watertankje gekeken en daar staat het water helemaal stil.
En de motor meteen maar weer afgezet.
Moet ik de oorzaak direct maar bij de waterpomp zoeken of kan het ook een andere oorzaak hebben?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Droyka
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2012 18:09
Locatie: Dieren

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Droyka »

Hoi Rob,

ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest en heb dit hele topic dus gemist. Ga ik nu ff inhalen ;-)
Ik heb zelf een doka met AGR en geflipte Passat bak. Prima combinatie, maar niet helemaal wat ik wil. De motor op de plaatjes lijken mij echt wel een AGR. Een voordeel van die motor is dat ie iets meer koppel heeft bij een lager toerental (vergeleken met een 1Z of AHU). Het blok lijkt ook iets degelijker te zijn, maar dat was bij die motoren toch al geen probleem. Je moet echter idd zelf de motorsteunen bouwen, en dat kan een uitdaging betekenen....
Ik weet niet of je nog steeds bezig bent met dit project, maar ik zou je dan misschien wat tips kunnen geven (en jij mij) mnt tot de ombouw. Overigens is het niet al te moeilijk om m te laten chippen naar 130-140 pk.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Roy,
Ben zelf ook al de hele zomer niet actief geweest op het forum, de bootjes en Fiat Ducato Kamper slokten alle klustijd.
Ik heb net dit weekend de partytent weer opgebouwd, om binnenkort daarin met deze Bruine Bus te beginnen.
Dubbele zeilen in de wanden gemonteerd zodat ie redelijk winddicht is en heb net een 2ehands warmtekanon gekocht.
Heb al jaaren twee grote gevulde gasflessen staan en die kan ik dan mooi opstoken deze winter.
Na wikken en wegen of ik toch maar niet voor een AFN moet gaan, wil ik toch maar deze AGR proberen.
Na wat ik aan research heb gedaan naar de AGR, heb ik vernomen dat ie inderdaad nog degelijker is.
400.000km halen schijnt voor een AGR heel normaal te zijn.
Voordeel van deze AGR is dat ie maar 90 pk heeft hoeven geven in zijn leven en dus niet afgeragt wordt.
Mocht er eens een nieuwe in moeten zijn er nog tig goede AGR motoren te vinden.
Die lamme kleine Wastgate turbo is wel een nadeel.

Maar Heel tof dat ik nu weet dat het in ieder geval mogelijk is met zo'n AGR !!!
Volgens de vorige eigenaar is ie flink gechipt dus wie weet geeft ie wel zo'n 130 a 140 pk.
Bij FINN-Turbo kun je een grotere Wastegate turbo kopen die volgens hun "Bolt on fit".
Met die turbo is ie goed voor 160 pk beweren ze. Weet niet of ie dan naar nog meer PK gechipt en verstoven kan worden.
En hebben ze een nog grotere Wastegate turbo voor de AGR maar die vergt enige adaptie.
Op het internet heeft er eentje zo'n AGR gepept naar 210 PK, beweert hij.
Ombouwen naar VNT turbo kan maar is lastig, wordt afgeraden.

Heb een paar maanden geleden een Cebora Monostar 1620 Synergisch lasapparaat aangeschaft. Geweldig klein licht en handzaam ding,
supergeschikt voor autoplaat en kan ik ook RVS en aluminium mee lassen. Staal tot 3,5mm dik. Is dat dik genoeg voor die motorsteunen denk je?
Lijkt mij juist wel leuk om die motorsteunen te lassen.
Maarja, moet natuurlijk niet zo zijn dat die motor er geregeld onderuit dondert door mijn gebraadt...
Mochten mij die motorsteunen zelf niet lukken, moet ik neef Laurie maar eens vragen en ik wil nog eens mailen naar Tim Shettle in de UK van Ultimate Engineering, om hem om advies te vragen over AGR en flipped Audi bak en of hij steunen etc er voor kan leveren.
En wat dat allemaal kost... Want heb komende maanden niet veel T3 geld op de plank liggen, dus eerst maar eens goedkoop proberen.

Komende week eerst een bezig met die ouwe CS motor die nu in de bus ligt.
Wil die oplappen nu die nog gemonteerd in de bus ligt en dan bewaren voor een andere bus.
Morgen ga ik hem eens goed schoonspuiten met de hogedrukreiniger.
Ik vermoed dat de waterpomp het niet doet, heb nog wel een sloopmotor staan voor andere pomp.
Ook ga ik wellicht nog ff twee andere brandstofpompen uitproberen of die het nog doen, want deze pomp is erg oud en ontbreekt de dikke veer.
Dan moet deze CS motor nog gekeramiseert worden met "Ceramizer" en ga ik de compressie weer meten.
Daarvoor moet ie urenlang stationair gaan dieselen en ben erg benieuwd hoe de compressiewaarden dan zijn?
Zullen de buren leuk vinden, vooral zoals nu zonder uitlaat....
Heb vorige maand bij de APK keuring van mijn ouwe Ducato 2,5D Kamper van de keuringsmeester te horen gekregen dat de motor zoo mooi en rustig liep! Die had ik vorig jaar gekeramiseert. En mijn buurman heeft paar maanden geleden een 15 jaar ouwe 170 PK sterke Astra 2.0 Turbo gekocht die beetje rauw liep en wat olie verbruikte. Die is inmiddels ook gekeramiseert en wow, loopt veeel mooier en olieverbruik is gehalveerd!
Indrukwekkend wel allemaal en ik wil nu op deze CS motor gaan kijken hoe de compressie waarden voor en na keramiseren zijn.

Denk dat ik pas over een week of drie met het TDI gedeelte bezig kan, want moet tussendoor ook nog ff de Suzuki van mijn vrouw een grote beurt geven en motor en Vbak keramiseren en nieuwe boiler installeren met nieuwe waterleidingen etc.

Ben natuurlijk wel nieuwsgierig wat jij dan niet goed of lekker vindt aan deze T3-AGR- flipped Audi bak combinatie?
En tips zijn zeer welkom, want ben TDI leek. In ieder geval erg handig om iemand te weten die al AGR ervaring heeft!
Ik ga in deze posting natuurlijk verslag doen van alle handelingen.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Droyka
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2012 18:09
Locatie: Dieren

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Droyka »

Hé, dat keramiseren lijkt mij ook wel interessant. Waarmee/hoe doe je dat?

Motorsteunen bouwen is op zich goed te doen al zijn er wel wat puntjes die ik ben tegen gekomen:
- ik heb ze zelf helemaal gemaakt van 10mm plaatstaal (afval van het lokale staalconstructie bedrijf). Zo nauwkeurig mogelijk de motor en bak op z'n plaats gehangen. Toen gaan meten, slijpen, passen, meten, slijpen, passen, enz. Tot ik een komplete steun in delen bij elkaar had liggen. Alles onder de auto aan elkaar gepunt en door hetzelfde bedrijf af laten lassen.
- alles paste perfect, maar na een paar duizend km braken de bouten waarmee de linker steun aan de motor vast zat. Sterkere bouten geplaatst (12.9 dacht ik) die ook na een 6-7duizend km afbraken (tijdens de vakantie). Noodreparatie laten uitvoeren, maar die hield het krap 1000 km. De exacte reden daarvoor is me nog niet bekend, maar ik vermoed dat het komt omdat ik voor de stevigheid ook een bout had gemaakt die haaks op de andere bouten (worden vanaf de zijkant ingedraaid) vanaf de tandriem zijde werd ingedraaid. Op het moment heb ik dat gewijzigd, maar heb er nog onvoldoende km's mee gereden om te concluderen dat het opgelost is. Ik kan er nu ook niet mee rijden omdat mijn bak kapot is gegaan.
- toen alles klaar was, kwam ik tot de ontdekking dat de motor maar een 10-12 cm boven de grond hing. Ik wist voordien wel dat de motor een cm of 4 lager tov de standaard motorsteun zou moeten komen, ivm de ashoek/ homokineten. Omdat het carter echter ook verder naar onder uitsteekt kom je uit op die 10 a 12 cm met porsche 924/944 homokineten. Aangezien ik in onze vakantie de minder dicht bevolkte gebieden op zoek, wil ik ook nogal eens op verlaten landweggetjes rijden, inclusief uitstekende rotsblokke. De motor hangt voor mij dus echt te laag, vandaar dat ik terug ga naar een originele t3 bak.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door luizenbos »

Roy

Als je wat foto's plaatst van de problematiek :D dan kunnen we misschien met je meedenken [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Roy,
Dat keramiseren doe je met "Ceramizer". Heb ik tijd geleden al eens topic over gepost en moet je maar ff zoeken op de term Ceramizer.
Heb tot nu toe als eerste eens een Johnson 6pk 2taktbuitenboordmotor er mee behandeld. En dat heeft gewoon goed geholpen. Motor start veel beter en loopt ook rustiger.. Daarna de 1986 2.5D Ducato Kamper met 240.000 en zijn versnellingsbak. Maar dat liep eigenlijk allemaal al mooi dus maakte niet erg veel verschil. Heb daarna mijn eigen busje behandeld en die loopt nu toch ook wel wat mooier. Maar die liep ook al wel goed en Ceramizer schijnt vooral effectief te zijn bij ouwe wat minder mooi lopende motor met compressie verschillen. De Opel van mijn buurman loopt echt duidelijk veel snorrender dan voor behandeling.
En heb gisteren de motor en Vbak van Suzuki met 175.000km van mijn vrouw behandeld en na 4 uren behandeling van stationair draaien loopt die 3cylinder toch stukkie mooier. Na 1500 km schijnt het effect te maximaliseren en ze beweren dat het 45 tot 70duizend km mee gaat.
Maar meten is weten en ik wil compressiewaarden gaan bekijken bij deze ouwe CS, vooral of cylinder 3 dan stuk hoger uitkomt.
Ik koop het op ebay in Duitsland voor zo'n 23 euro en laat het gratis versturen naar een postadres van mij net over de grens in Duitsland en haal het daar dan op.

Dankje voor de tip en uitleg over hoe jij de motorsteunen hebt gedaan.
lijkt mij ook goede werkwijze voor mij om te gaan proberen.
Dat de motor laag komt te hangen is inderdaad wel vervelend.
Met mijn huidige bus heb ik ook vaak achteraf zandwegen bereden.
Vaak ook snachts zo rond 01.00 en ergens in een wijngaard in Frankrijk ofzo de bus geparkeerd voor de nachtrust.

Der zitten toch wel flink wat lastige zaken met TDI ombouw.
Ik heb al jaren nog een KY motor liggen en een JX-sloopbusje met 3H 5bak voor alle ombouwdelen om die KY naar Turbodiesel met 3H 5-bak om te bouwen. En dan wat grotere wielen eronder of differentieel van de Vbak wisselen voor langere overbrenging.

Misschien toch maar weer een ouderwetse KY Turbodiesel met Intercooler met zo'n 95 pk in deze bruine bus leggen ipv TDI ???
Zo'n KY TurboDieselIntercooler is wel een lekker soepel lopende motor die tot hoog in toeren goed doortrekt.
Heeft iets andere rij karakteristiek dan een TDI, rijdt eigenlijk iets lekkerder, maar meer dan 100pk haal er er niet uit.
En zou graag toch nog eens met een zeg maar 140 tot 170pk busje willen rijden.
Ik denk er de komende twee weken nog ff goed over na en ga eens berekenen wat beide alternatieven me kosten.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door paul1976 »

Hoi,

Mocht je inderdaad van de flipped Audi versnellingsbak af willen, dan houdt ik mij aanbevolen.
Succes met de beslissing nemen.

Gr. Paul
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
Droyka
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2012 18:09
Locatie: Dieren

Re: T3 TDI ombouw met Golf IV motorcode AGR ???

Ongelezen bericht door Droyka »

luizenbos schreef: 16 okt 2017 14:08 Roy

Als je wat foto's plaatst van de problematiek :D dan kunnen we misschien met je meedenken [[thumbup]]
Komt goed, moet ik alleen ff de tijd hebben, ben altijd een beetje druk. :D
Plaats reactie