Roerdomp schreef:Doordat de carterontluchting (deels) geblokkeerd is, zuigt hij olie naar de verbrandingskamer. Maar als jouw garage zegt dat dit het niet is, welke verklaring hebben zij dan? Het is niet uniek voor VW.
Roerdomp schreef:
Voor de garage zelf is het ook niet een geval waar ze dagelijks mee te maken hebben. zij hebben er ook niet echt een verklaring voor, maar wel een oplossing. Van vw bestaan er ook bepaalde sets die ze vroeger konden instaleren voor dit probleem, alleen het probleem is dat je ze niet meer kan bestellen en zelfs tekeningen zijn moeilijk te vinden wat toen de oplossing op het probleem was. De t3 staat nu bij de garage dus ik hoop dat het probleem dit weekend opgelost is, provisorische maar toch goed
Als je een niet origineel kleppendeksel hebt met de onjuiste carterontluchting kan olie(en condenserende damp) daarin richting je inlaat. Normaal gesproken moet de olie vanuit de dop teruglopen in je kop. de TD heeft een soort terugslag/druk klep die een gewone diesel niet heeft.
[quote="RoonT3"]
Helaas is de omleiding dat de olie naar buiten werd geloodst niet de oplossing tot het probleem geweest.
Na een test rit en de motor flink laten forceren kwam er niet alleen carterdamp uit maar ook olie zelf uit.
We hebben de terugslagklep (van de link) bekeken en die deed ook niet heel veel meer dus die is besteld. In het hele verhaal zou dit de oplossing kunnen zijn en dat hoop ik van harte.
Anders lijkt het er op dat de motor gereviseerd moet worden of ik moet er een nieuw blok in laten zetten, beide niet goedkoop.
Het is ook gek dat ik 2 jaar zonder problemen heb gereden en zelf 2 keer naar spanje ben gegaan voordat het eerste probleem met de turbo begon.
Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
Groetjes
RoonT3 schreef:Als je een niet origineel kleppendeksel hebt met de onjuiste carterontluchting kan olie(en condenserende damp) daarin richting je inlaat. Normaal gesproken moet de olie vanuit de dop teruglopen in je kop. de TD heeft een soort terugslag/druk klep die een gewone diesel niet heeft.
Net terug van een testrit met de nieuwe terugslag klep.
Qua olie verbruik kwam er nu alleen wat damp uit en geen olie zelf dus dit is erg positief!
Maar zoals je al kan lezen zit er een "maar" aan het verhaal, Helaas..
Tijdens het stationair draaien en rijden maakte de motor meer geluid dan normaal en miste hij ook wat pit in het optrekken.
Ik dacht dat misschien de turbo niet goed vast zou zitten maar ik moest verder rijden om de olietest te doen.
Het rijden over de snelweg ging voorspoedig totdat ik in een bocht moest terug schakelen waarbij de motor afsloeg. Ik had nog vaart en wanneer ik de koppeling omhoog deed sprong de motor weer bij. Dit deed hij vervolgens elke keer wanneer ik moest afremmen. Wanneer ik stil stond bleef hij wel gewoon stationaire draaien al zag je dat het dynamo lampje wel lichtjes aan het flikkeren was.
Kan iemand mij helpen? Het zakt een beetje in mijn schoenen op het moment..
Waar woon je Benny? Misschien kan iemand even meekijken. Als een diesel afslaat, krijgt hij te weinig diesel. Dieselfilter al eens vernieuwd? Lawaai zou ik ook proberen te traceren. Dit kan door loszittende beplating en/of uitlaat erger lijken dan het is.
Roerdomp schreef:Waar woon je Benny? Misschien kan iemand even meekijken. Als een diesel afslaat, krijgt hij te weinig diesel. Dieselfilter al eens vernieuwd? Lawaai zou ik ook proberen te traceren. Dit kan door loszittende beplating en/of uitlaat erger lijken dan het is.
Ik kom zelf uit Middelburg, Zeeland. BrandstofFilter is recentelijk nog vervangen. Geluid zou de uitlaat kunnen wezen, alleen is het wel gek dat hij minder pit had met het optrekken dan voorheen.
Mvg
Er zijn zoveek oorzaken. Het vacuumslangetje van de LDA kan los zitten waardoor er geen extra brandstof ingespoten wordt als de turbo opspoelt, maar ook kan gewoon de tankontluchting niet goed zijn. Of een lekkende aanvoer. Inspectie door een vakbekwame monteur moet de oorzaak toch snel aan het licht brengen. Over de JX kun je veel zeggen, maar het is geen rocketscience...
De rit door de tunnel naar den overkant is geen aanrader nu denk ik? Ik kom misschien volgende week nog naar die kant maar die afspraak moet ik nog maken.
Roerdomp schreef:Er zijn zoveek oorzaken. Het vacuumslangetje van de LDA kan los zitten waardoor er geen extra brandstof ingespoten wordt als de turbo opspoelt, maar ook kan gewoon de tankontluchting niet goed zijn. Of een lekkende aanvoer. Inspectie door een vakbekwame monteur moet de oorzaak toch snel aan het licht brengen. Over de JX kun je veel zeggen, maar het is geen rocketscience...
Bedankt voor de infomartie. Zou het ook de brandstofpomp kunnen wezen?
Mvg Benny
De brandstofpompen van Bosch zijn zeer solide en gaan normaal gesproken vele 100.000-en km's mee. Vocht en vuiligheid in de brandstof heeft hier invloed op, maar daarvoor heb je een brandstoffilter. Een luchtlek ergens (kan ook op de pomp bij gashevel) is aannemelijker dan een defecte pomp. In mijn ogen althans.
"Alleen wanneer de motor op hol slaat dan wordt er wel veel olie verbuikt en zie je dan ook een grote zwarte rookwolk van achter de bus vandaan komen"
Ik heb wel een paar keer een auto zien staan op de vluchtstrook waar de motor van op hol geslagen was, maar dan was de rook niet zwart maar wit blauw.
Zwart is toch van de diesel?
Ook zou de hele achterkant op de bus onder de olie moeten zitten en de olie uit de uitlaat moeten komen toch?
Een op olie lopende motor is haast niet te stoppen, stopt hij spontaan?
"Alleen wanneer de motor op hol slaat dan wordt er wel veel olie verbuikt en zie je dan ook een grote zwarte rookwolk van achter de bus vandaan komen"
Ik heb wel een paar keer een auto zien staan op de vluchtstrook waar de motor van op hol geslagen was, maar dan was de rook niet zwart maar wit blauw.
Zwart is toch van de diesel?
Ook zou de hele achterkant op de bus onder de olie moeten zitten en de olie uit de uitlaat moeten komen toch?
Een op olie lopende motor is haast niet te stoppen, stopt hij spontaan?
Gelukkig was het nog niet zo ver!
Ik had de motor afgeremd door terug te gaan in een lagere versnelling en de koppeling laten schieten zodat deze afremd op de motor zelf. De motor deed weer normaal na enkele seconden. Achteraf las ik dat dit ook de enige oplossing hier voor is. Ik heb er geen directe schade aan overgehouden.
Het probleem van het lopen op olie lijkt nu verholpen te zijn door het vervangen van de terugslag klep. Al komt er nog een beetje carterdamp uit, maar dit is niet heel ernstig omdat het nu in de buitenlucht wordt geloodst.
Het volgende probleem dat de motor uit viel tijdens het terugschakelen is nog steeds niet gevonden door de garage.
Gister belde de garage en zeiden ze dat de motor nu ook moeilijk aan gaat. Wanneer de motor warm is gedraaid en daarna uit gezet wordt en weer gestart dan start die zoals normaal. Zoals eerder vermeld maakte de motor tijdens de testrit en het uitvallen en harder geluid en had hij minder pit dan voorheen.
Iemand die dit probleem erkent?
Voor degene die al langer actief zijn op dit forum, is het beter als ik een nieuw onderwerp start en de "motor op hol" afsluit?