Versnellingsbakolie verversen
Versnellingsbakolie verversen
He Hallo!
Ik wil graag de versnellingsbakolie verversen maar weet niet zeker welke de vul en aftap plug zijn. (2.0 cu)
Ook ben ik benieuwd wat voor olie ik het best voor deze bak gebruiken kan.
Ik hoor het graag!
Groet Evan.
Ik wil graag de versnellingsbakolie verversen maar weet niet zeker welke de vul en aftap plug zijn. (2.0 cu)
Ook ben ik benieuwd wat voor olie ik het best voor deze bak gebruiken kan.
Ik hoor het graag!
Groet Evan.
Busje komt zo
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Versnellingsbakolie verversen
vulplug zit aan de zijkant, aftapplug aan de voor- of achterkant (het is maar hoe je het bekijkt)
Eerst vulplug lossen dan pas aflaten.
Eerst vulplug lossen dan pas aflaten.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Versnellingsbakolie verversen
Oke bedankt voor jullie reacties. Ik had een beetje mijn twijfels, omdat de aftap plug aan de voorzijde niet op het laagste punt van de bak zelf zit.
Gr Evan.
Gr Evan.
Busje komt zo
Re: Versnellingsbakolie verversen
Maar de aftapplug zit toch ook niet aan de voorzijde?
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Versnellingsbakolie verversen
Even voor de duidelijkheid, zowel vulplug en aftapplug hebben een binnenzeskant 17
Re: Versnellingsbakolie verversen
Als ik dat had geweten, Steven, had ik nu geen imbus 17 gehad...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Versnellingsbakolie verversen
Heeft iemand ook een idee hoeveel ltr olie er ongeveer in de bak gaat? 3 a 4 ltr schat ik?
Gr Evan
Gr Evan
Busje komt zo
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Versnellingsbakolie verversen
Ik vul altijd tot de onderzijde van het vulgat, idd zo'n 4 liter.
Mochten anderen het hier niet mee eens zijn, ik doe het toch zo
Mochten anderen het hier niet mee eens zijn, ik doe het toch zo
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
- Locatie: katwijk
Re: Versnellingsbakolie verversen
Sommige bakken hebben iets minder nodig. Die moeten tot een cm of zoiets onder het vulgat gevuld worden.
Ik heb ooit ergens een staatje gezien. Kan het alleen niet zo snel vinden.
Jeroen
Ik heb ooit ergens een staatje gezien. Kan het alleen niet zo snel vinden.
Jeroen
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
- Locatie: katwijk
Re: Versnellingsbakolie verversen
Kijk even in het andere topic hieronder. Daar staat een pdf met alle versnellingsbakken en de vul inhouden staan erbij.
Jeroen
Jeroen
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Versnellingsbakolie verversen
Op blz. 36 staat in mijn "Handleiding voor de Volkswagen Transporter" (versie 6.81) over de versnellingsbakolie onder het kopje "Olie verversen" het volgende:
"Bij de schakelbak hoeft de olie niet te worden ververst".
Bedoelen ze dan dat bijvullen volstaat?
"Bij de schakelbak hoeft de olie niet te worden ververst".
Bedoelen ze dan dat bijvullen volstaat?
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Versnellingsbakolie verversen
OK, bedankt Steven
Heb net even gespit in de oude facturen van de vorige eigenaar, waaruit blijkt dat de bakolie lijkt te zijn vervangen in 2008.
Wellicht zal ik wel eens kijken of er bijgevuld moet worden, maar dat lijkt me dan voorlopig voldoende.
Heb net even gespit in de oude facturen van de vorige eigenaar, waaruit blijkt dat de bakolie lijkt te zijn vervangen in 2008.
Wellicht zal ik wel eens kijken of er bijgevuld moet worden, maar dat lijkt me dan voorlopig voldoende.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Versnellingsbakolie verversen
Ivar
Dan ben ruim 10 jaar verder uit ervaring kan ik vertellen dat het verschil goed merk baar is als je het eens zou verversen
Dan ben ruim 10 jaar verder uit ervaring kan ik vertellen dat het verschil goed merk baar is als je het eens zou verversen
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Versnellingsbakolie verversen
OK, Frits, dan zal ik dat eens proberen te doen.
Ben benieuwd of ik de vulplug dan loskrijg, want zo te lezen is dat nog wel eens een lastig karwei.
Het is me trouwens nog niet geheel duidelijk welk soort olie het beste is.
In mijn instructieboekje staat het volgende: "SAE 80 of 90 W-90, API GL4, resp. Mil. L-2105", terwijl ik hier op het forum ook gelezen heb dat bij voorbeeld Kroon Olie SP 1011 prima zou zijn.
Echter, die Kroon olie is dan wel een API GL5 en geen GL4, terwijl ik op een ander forum (van de Citroën 2CV) heb gelezen dat je geen API GL5 moet gebruiken indien er API GL4 is voorgeschreven, omdat er in de GL5 zwavel zit, hetgeen corrosie kan veroorzaken.
Geldt dat laatste dan niet voor onze T3's?
En nog een vraag: moet ik een olie gebruiken met de toevoeging EP (Extreme Pressure) of niet?
Ben benieuwd of ik de vulplug dan loskrijg, want zo te lezen is dat nog wel eens een lastig karwei.
Het is me trouwens nog niet geheel duidelijk welk soort olie het beste is.
In mijn instructieboekje staat het volgende: "SAE 80 of 90 W-90, API GL4, resp. Mil. L-2105", terwijl ik hier op het forum ook gelezen heb dat bij voorbeeld Kroon Olie SP 1011 prima zou zijn.
Echter, die Kroon olie is dan wel een API GL5 en geen GL4, terwijl ik op een ander forum (van de Citroën 2CV) heb gelezen dat je geen API GL5 moet gebruiken indien er API GL4 is voorgeschreven, omdat er in de GL5 zwavel zit, hetgeen corrosie kan veroorzaken.
Geldt dat laatste dan niet voor onze T3's?
En nog een vraag: moet ik een olie gebruiken met de toevoeging EP (Extreme Pressure) of niet?
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"