oliedruk probleem of electronica?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
FlonFlon
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2017 20:37

oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door FlonFlon »

Ik heb sinds een tijdje een hardnekkige oliedruk lamp en zoemer op mijn T3 1.7D. Het is een camper die ik niet veel, maar wel met veel plezier en liefde gebruik en onderhoud.

De zoemerproblemen begon afgelopen winter toen bij het starten de zoemer na een paar seconden af ging. Contact er af en weer opnieuw starten verhielp het probleem. Ik nam aan dat dit verklaard kon worden door koude en dus dikke motorolie (ik gebruik 15w40 ) waardoor er niet direct voldoende druk werd opgebouwd.

Daarna geen problemen, behalve dat soms het lampje tijdens het rijden even aanging en heel soms ook de zoemer zich dan heel kort liet horen.
Tot onlangs op de snelweg de zoemer na 10 km rijden aanging en niet meer stopte. Wegenwacht erbij na een uur, maar toen was de motor alweer zo afgekoeld dat er geen zoemer meer te bekennen was. Sindsdien gaat de zoemer af als de motor op bedrijfstemperatuur is (na zo`n 5-10 km).

Ik heb dit forum al flink doorzocht op mogelijke oorzaken en onderstaande ondertussen al aangepakt:
- olie en oliefilter vervangen
- oliedrukschakelaars (0.3 en 1.4 A) beiden vervangen
- oliepomp vervangen

Echter zonder bevredigend resultaat, want na 10 km rijden blijft het zo dat de zoemer afgaat. Even gas geven in zijn vrij zorgt er voor dat de zoemer weggaat, maar na iets verder rijden komt deze dan toch weer terug.

Ik heb wel eens gelezen dat het ook een electrisch probleem kan zijn (printplaat?), maar daar ben ik helaas niet erg in thuis. Daarnaast denk ik dat het eerder oliedruk gerelateerd is omdat de zoemer niet direct afgaat en pas als de motor op temperatuur is.

Mijn plan is nu om een VDO oliedruk sensor/opnemer in te bouwen en een meter te plaatsen zodat ik kan checken tijdens het rijden of de oliedruk voldoende is. Heeft iemand hier ervaring mee? En waar bouw ik deze in, ipv de schakelaar bij het oliefilter. En kan ik een VDO sensor kopen met 2 aansluitingen zodat ik ook de draad die nu naar de oliedrukschakelaar gaat kan behouden?

Of is er een manier waarop ik kan checken of het niet toch een probleem in de electronica is?

Dank voor het meedenken!
Ron
FlonFlon
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2017 20:37

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door FlonFlon »

Kleine aanvulling:

Bij het vervangen van het oliefilter is uiteraard ook de carterpan helemaal schoongemaakt en is er een nieuwe rubberen carterpakking op gezet.

Het zoemen blijft (vaak na zo`n 10 km rijden) en dan met name als het toerental sterk wijzigt (bv bij rotondes of schakelen). Even gas erop in zijn vrij helpt dan nog wel eens, maar uiteindelijk gaat niet weg.

Ik zit erover te denken een VDO oliedrukmeter en -sensor te plaatsen zodat ik de oliedruk kan meten tijdens het rijden. Heeft iemand ervaring met deze meters?

Dank!
Ron
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Zo als ik het lees, heb je een probleem met de motor zelf.
En geeft de zoemer keurig aan wat er aan de hand is.
Nu nog uitzoeken waarom heb je zo een lage druk?

Theo
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Olaf »

Leen even bij een bevriende garage een mechanische oliedruk meter. Een keer meten bij de 0.3 sensor en een keer bij de 1.4 sensor. Zijn die waardes goed, zoeken in de printplaat achter op de tellerunit( spaningsregelaar?) of kabelboom.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Voormalig Lid 27

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Ik had het zelfde probleem.
Oliepomp vervangen en het was over.
Bij mij zat het schuifblokje in de aanzuigbuis vast en de druk was veel te laag.
Ik heb gelijk een zwaardete pomp er op gezet van een 1.9 td met de aanzuigmond van de 1.6td er op.
Werkt best.
De zwaardere pomp is gebruikt om een hogere druk te krijgen en de sluitage van het blok op te vangen.
Ik zit nu rond de 1.6 a 2 bar met rijden.
Volgens mij is de 1.7d pomp het zelfde als van de 1.6td.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen..
Laatst gewijzigd door Voormalig Lid 27 op 24 jul 2017 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Voormalig Lid 27

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Ook een oliedrukmetertje in laten bouwen, kan je t mooi in de gaten houden allemaal..
Had ik veel eerder moeten doen.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Oliepomp vervangen en het was over.
Hij heeft al een nieuwe pomp er op gezet.
Ik zou een compressie test gaan doen, en de bedrading na lopen, contact van de temp zender tegen massa houden.
Led moet dan aan gaan.

Theo
Voormalig Lid 27

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Ja maar ik heb er een zwaardere pomp op gezet met meer subiet Theo.
Dit was op advies van Ad en René en het werkt perfect.
Nooit meer een lampje gezien of zoemer gehoord..
Voormalig Lid 27

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Ik heb t even nagekeken.
De oliepomp op een 1.7d is het zelfde als van een 1.6d en 1.6td.
De pomp die ik heb nu is van een golf 3 1.9td motorcode aaz.
Je pakt de 1.7d pomp er af, zet de aanzuigbuis over op de 1.9td pomp en monteren.
Past allemaal op elkaar [[thumbup]]
Ik heb m toen bij Boelm.nl besteld.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

als de overdrukklep in de aanzuigbuis vast zit en je zet diezelfde aanzuigbuis over helpt de zwaardere oliepomp ook niet.
verder zou de zoemer uit moeten gaan als de motor onder de 2000rpm komt.
de enige manier om zekerheid te krijgen is idd het plaatsen van een meter. dan weet je tenminste in plaats van te raden.
er bestaan idd sensors met 2 aansluitingen, moet je wel opletten of het een maak of een breek aansluiting is.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Voormalig Lid 27

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

De aanzuigbuis die ik geplaatst heb was er een met gangbare klep die René nog had liggen.
Bij mij was het exact zoals Ron omschrijft en dan zat je stijf in de auto van schrik.
De sensoren ben ik niet aangeweest...
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Coen »

Peilstok geijkt?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik heb het contact van een Porsche 924/944 gebruikt met 10 bar vdo meter. Het contact heeft 2 aansluitingen een voor de meter en 1 voor het signaal. Signaal heb ik nooit meer aangesloten omdat ik de actuele druk meer dan voldoende vind. Maar ik heb wel meer aan de bus verbouwt dus ik zou je aanraden om het signaal gewoon aan te sluiten.

Maar ik meen dat er meerdere contacten zijn met dubbele aansluitingen en 10 bar is echt niet nodig minder kan ook. Mijne is nooit verder gekomen dan 4,5 bar ofzo. Maar ik ga ook de meter gebruiken om brandstofdruk te bekijken ooit.

Groeten michiel.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
FlonFlon
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2017 20:37

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door FlonFlon »

Dank voor alle reacties. De oliepomp heb ik idd vervangen en bij Boelm werd me gezegd dat vervangen met een 1.7/1.6D pomp logischer en passender is dan met een 1.9D oliepomp. Zoals gezegd treden de problemen nu vooral op bij een teruggang in de toerental (bv afrit snelweg of naderen rotonde). Meestal helpt terugschakelen (dus meer toeren) dan wel om de zoemer uit te krijgen, maar niet altijd.

Een ervaren VW monteur vertelde dat zij vroeger dit probleem soms ondervingen door de oliedrukschakelaar bij het oliefilter van 1.4 bar te vervangen door een van 0.9 bar. MAAR... alleen als je zeker weet dat de oliedruk bij 80 graden en 2000 toeren goed is.

Alle garages in mijn buurt (Steenwijk) zijn tijdens deze zomervakantie zo druk dat ze nu geen tijd (en zin) hebben voor het meten van de oliedruk. En een drukmeter uitlenen wordt al helemaal niet gedaan. Dat wordt dus wachten tot na de zomervakantie....

Wat betreft de waarden voor de oliedruk tijdens het rijden:
  • Op een oudere post kwam ik dit tegen:
    "Bij de oliedruk is er veel verschil tussen koud en warm. De +- eerste 10km zal deze op toeren boven de 5 kg uitkomen. Eenmaal de olie warm is ,is de minimale druk 1,1kg bij 2000tr/min bij olie 80°C bij de JX en KY,volgens VAG,Bij de CS is dat 2kg. Op toeren schommelt dat ts 2,5kg en 4 kg met warme olie,bij mijn KY.
  • Kemperman schrijft dat hij met een 1.9D oliepomp rond de 1.6 a 2 bar met rijden zit.
Voor de meting (80°C, 2000 toeren) zal ik dan maar 1.1 bar aanhouden als ondergrens voor een goede oliedruk. Of zit ik dan te laag?
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Erik »

Ik herken je situatie helaas.
Na 10 km rijden is je olie redelijk op temperatuur en is dus dunner en dus heb je minder oliedruk. Als je lampje gaat branden en zoemer af gaat heb je dus te weinig oliedruk. Je hebt het prima gedaan door eerst de sensoren en daarna de oliepomp te vervangen om te onderzoeken wat de oorzaak is.
Nu het probleem echter nog steeds bestaat is er eigenlijk maar 1 conclusie en dat is dat je motor versleten is.
Je hebt je sensoren vervangen en zijn dus goed. Deze meten en vertellen je (lampje, zoemer) dat je oliedruk te laag is dus waarom wil je nog steeds zo graag op een andere manier je olie druk meten?

Ik heb het zelf ook gehad en dus ook mijn motor vervangen door gereviseerde JX.
Meteen wel ook links van mijn dashbord een VDO oliedruk meter geinstalleerd met een schaal van 0 tot 5 bar.
Bij de koude start staat de wijzer helemaal rechts (dus 5+ bar) en naarmate de motor warmer wordt gaat hij verder naar links.
Op deze manier kan ik prima de druk (extra) in de gaten houden.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: oliedruk probleem of electronica?

Ongelezen bericht door Olaf »

Heb je bij het vervangen van de oliepomp de overdrukklep in de aanzuigbuis gecontroleerd ?
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Plaats reactie