1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Inmiddels is de distributie en de multiriem vervangen, zit het pilot-lager in de krukas, Vliegwiel, en de koppeling erop, pasplaat op z'n plek en kan de bak er bijna aan.


Problemen:

- Peilstok. Ik wil de JX peilstok zetten, maar dat past niet. Het gat in het 1.9 blok is te groot geloof ik? Hoe zit het met de lengte? Kan ik met de AFN1.9 peilstokhuls en de JX peilstokhuls niet een hybride variant maken? Dus de onderste helft van de AFN in het blok laten steken, afzagen en de JX peilbuis hier pasmaken/lassen?

- Bochtje op termostaatdeksel. Die had ik vervangen voor de JX bocht, want de hoek van het bochtje is anders. Nu pastte de JX bocht niet goed in verband met iets andere rand van de gietmal van het onderblok.. dat pas gevijlt, maar nu past de steun van de stuurbekrachtigingspomp niet meer ( ARRGH). Terug de AFN bocht dus terugplaatsen?

- Olie-water-warmtewisselaar: Lijkt niet lekker te passen in combinatie met de motorsteun en het plastic-oliefilter-wissel-lek-bakje. Die warmtewisselaar van de AFN is een flink stuk groter: zal ik dan maar beter die van de JX gebruiken?

- De turbo en de in- en uitlaatspruitstukken moeten er nog op.
-- Ik gebruik het JX uitlaatspruitstuk
-- Ik gebruik Tim Shettle's adapters van JX naar Audi-AFN turbo
-- Ik heb een Audi AFN turbo ( ja, en ik heb een Golf AFN blok )

Vragen:
0 - Welk inlaatspruitstuk moet ik straks gaan gebruiken? Die van de JX? of die van de AFN? EGR kan ik afdoppen ( aangezien ik waarschijnlijk toch geen Euro 3 omkeuring ga doen, kan ik die EGR eventueel wel missen)
0 - Moet ik pakkingen gebruiken tussen de adapterplaatsen van Tim Shettle? (Iemand ervaring mee? )
0 - Ik wil liefst mijn originele luchtfilter blijven gebruiken, maar dat wordt denk ik een uitdaging: Los van de technische problemen (luchtmassameter) is mijn vraag: past dat uberhaupt omdat het 1.9 blok groter (hoger) is, (maar 't blok zakt wel 4 cm) ? Kan ik die grote ronde trommel eigenlijk nog wel kwijt? Ik wil de luchtaanzuiging namelijk gewoon origineel in het linker-'oor' houden, met eventueel origineel luchtfilter, en dan ergens voor de turbo de luchtmassameter tussen bouwen.

Heel veel vragen, graag allemaal met foto's, links, handleidingen en direct beantwoorden allemaal :-) Dan kan ik zaterdag weer verder prutsen :-)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Jaap, het blok past onder het deksel maar vanwege de tdi inlaat past de broodtrommel niet meer.
Ze worden ook wel ingekort icm een ander luchtfilter zodat ie toch nog gebruikt wordt.
Of toch maar aan de open filter??
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Ennuh..

Met airco pomp en dynamo op z'n plek?
Past dan het blok nog wel onder het deksel?

Gister grote stappen gezet. peilstok aangepast, stuurbekrachtigingspomp leeg gehaald, waterpomp vernieuwd, en veel, heel veel aangepast aan de steun voor de stuurbekrachtingspomp, zodat de T3 waterslang op het JX wateruitlaatbochtje past, én de boel met de motorsteun past.

Foto's volgen!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Okay.

Foto time

Peilstok was één van de eerste dingetjes.

Zie hier:
Afbeelding

De peilstok van de 1.9 TDI uit de Golf is dikker, en heeft een veel korter stukje 'in het carter', terwijl de 1.6 JX peilbuis een veel langer geleide stuk heeft dat de peilstok een stuk verder geleiding geeft het carter in.

De diameter buitenmaat van de JX peilstok is 8 mm,. die van de AFN circa 10.. maar belangrijker: die van de AFN heeft dus een binnendiameter van 7mm.

Eerste gedachte: van 2 peilstok-buizen één maken door de boel ergens aan elkaar te bakken.

Tweede gedachte: AFN peilstokbuis inkorten, uitboren tot inwendig 8 (met nog slects 1mm wanddikte resterend, en erg recht boren!!) en de JX peilstokbuis dóór de AFN buis steken.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Afbeelding

Tada!

Net een klodder groene Loctite (versie: heel erg vast) een stukje AFN peilstokbuis over de JX peilstokbuis geschoven ( met een beetje motivatie (hamer) wilde het geheel zich wel vereenigen).

De JX buis zit maar minimaal hoger dan origineel dus dat kan ik eventueel justeren door nieuwe keepjes in de peilstok aan te brengen.
De peilstokbuis verder een beetje verbogen zodat deze bij de dynamosteun uitkomt, en het oogje/lipje bovenaan daarvoor eraf geslepen en (tijdelijk) met een klemmetje verderop weer vastgemaakt.

Nice? Nice!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

:D Netjes
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Er waren een aantal zaken te doen, en de peilstok was vooral de eerste, omdat deze straks onbereikbaar achter de motorsteun zal gaan verdwijnen.

Die motorsteun kwam goed van pas. Daar kreeg ik best hoofdpijn van namelijk. Op de vorige pagina kan je een overall plaatje zien ( https://i.imgur.com/b0aEjjw.jpg ) waarbij je de olie-water-warmtewisselaar goed kunt herkennen. Deze is bij specifiek de AFN motor een stuk groter uitgevoerd dan de standaard warmte-wisselaar die VW al zo'n beetje sinds het jaar kruik gebruikt. Bummer. Gelukkig had ik de oude van de JX nog liggen, al was daarvan natuurlijk de O-ring van vergaan, en al eens door iemand met kit gerepa-dicht-geplakt. De o-ring van de AFN warmtewisselaar had een andere maat, dus, echt definitief monteren was er niet bij. Wel gewisseld. dat wel. Dus ook het middelste pijpje, want die is bij de JX een stukje korter. Nu past het plastic olie-lekbakje ook gewoon weer.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Next up: De uitlaatbocht van de waterpomp.
Bij de Golf AFN zit daar een haaks bochtje op, met vervolgens een soort klem aansluiting met weer een haakste bocht omhoog.

Dat ging in iedergeval NIET passen, want wederom: Motorsteun. Het duurde echter wel even voor ik daar achter was. Het bochtje van de Golf had al wel een beetje een vreemde vorm vond ik, maar later had ik pas door dat daar geen slang, maar een stukje pijp opgeklemt moest ( de typische slangtule-nek ontbrak ).


Deze vorige week nog gewisseld voor de bocht van de JX. en weer terug, en weer heen.

Omdat ik de airco pomp en de TDI dynamo wilde behouden moet de stuurbekrachtingspomp wèl terug op het blok komen: De poelie fungeert als een spanrol voor de V-snaar van de waterpomp.
Voor de bevestiging van dit span systeem zit er eerste een houder op het onderblok geschroeft. De houder bleek niet te passen met het JX wateruitlaatbochtje: die staat iets te ver omhoog. Gewoon een klein hoekje uit de steun slijpen dus:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Klein hoekje eruit.
Passen: Ja, nu is het bochtje vrij

Maar zo past er geen slang op natuurlijk.

Back to the drawing board. Iets meer eruit dus. Want met de pas-slang erop, bleek er natuurlijk ook nog een klem op te moeten, etc etc..
Afbeelding

GROOT hoekje eruit geslepen. Kijk maar even goed ja, daar is ineens niet een klein hoekje uit, nee, en is FLINK aan gewichtsreductie gewerkt.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Voor de duidelijkheid, na nóg een weightloss kuurtje ( nu is het aluminium tot aan de verstevingsribben weg gehaald ), nu past het bochtje, de slang én de slangklem, én is de slangklem plaatsbaar met steun gemonteerd:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

De oplettende lezer ziet vervolgens dat de slang waarmee ik de boel heb gepast, géén JX slang is, of in iedergeval, dat de slang niet op de juiste wijze gemonteerd zit. de slang moet de andere kant op wijzen, en richting de koelwaterbuizen wijzen.

Ik kwam er al snel achter dat deze klem zo goed als onbereikbaar is bij ingebouwde stuurbekrachtingspomp, en dus bij ingebouwde motor,.. ik ben gaan graven, heb je juist JX slan erbij gevonden, en heb deze 'zo goed en zo kwaad als mogelijk' nu alvast gemonteerd, hopelijk met de juiste verdaaiing.. want het is ECHT krap met de motorsteun er net naast, en de stuurbekrachtingspomp-bevestiging op bovenop.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Overigens, nog eens over die stuurbekrachtigingspomp

De pomp zelf heb ik niet nodig vooralsnog (want geen stuurbekrachting in de bus: Het stuurhuis ontbreekt, de fusee's onbreken, en de leidingen zijn er ook al niet). Maar de pomp's poelie werkt dus wel als spanner.. Een dummy-pomp draaien zag ik niet zitten (heb geen draaibank), dus ik wilde de pomp dan maar gewoon droog laten draaien.

- wordt het lagertje niet gesmeerd door de stuurbekrachtigingsolie?
- wordt het pompje niet heet doordat ie altijd draait en niet wordt gesmeerd?
- komt er geen vuil en troep in?

Ergo: Loopt het pompje niet gewoon vast na een tijdje alleen als spanrol te zijn gebruikt?

Dus: Open halen dat huisjes, en kijken wat erin zit.
Afbeelding

Van boven naar beneden: Op de achterkant van de bankschroef zie je nog net het draaiende deel van een schottenpompje liggen, inclusief de schotjes. Dat deel hebben we eruit gelaten. De rest van het huisje werd gevuld met o.a. een veer ( om de boel op z'n plek te houden ), en een naaldlagertje in de kop ( om onbalans in de as op te vangen) en een keerring op de as. Het asje bleek onafhankelijk van de stuurbekrachtigingsolie gelagerd. Waarschijnlijk gewoon een SFK rollager achter de poelie.

Afbeelding
(schottenpomp: een excentrisch huis, een draaiend middendeel, schotjes die naar buiten schuiven door centrifugaalkracht en zo de olie onder druk door het huisje naar buiten druken.


Mooi!
Met bovenstaande onderdeeltje verwijderd de pomp weer in elkaar gezet, afdoppen en klaar voor montage:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Volgende uitdaging?
Volgende uitdaging!

De steun op het blok pastte dan inmiddels wel, waardoor de slang mét klem past zitten achter de steun.. de pomp hangt in een draaiende deel waarmee de V-snaar op spanning wordt gebracht..
Dat draaiende deel monteren bracht het volgende probleem aan het licht: Een hoekje wringt met de krapperuimte op de slang.

Foto van een proefpassing:
Afbeelding

En een foto van toen de boel vrijwel pas was:
Afbeelding

(uiteindelijke resultaat is ietsje mooier glad geschuurd zodat de scherpe kantjes eraf zijn).

Ja.. het past allemaal!

Jeuh! Kunnen we eindelijk de waterpomp vervangen! Alle steunen er weer vanaf, en dan ziet een frisse waterpomp er zo uit:

Afbeelding

(Zie ook direct de peilstok die nog niet definitief terug in het blok is geslagen).

Gelukkig ook in dit stadium even de waterslangen van de JX erbij gezocht, en zo ook ontdekt dat het waterhuisje op de kop van de JX er wel het zelfde uitziet als die van een AFN, maar dan het gaten patroon van de boutjes wel veranderd is. En ook de loop van de waterslangen (met een T-splitsing ipv met een extra naloop waterpompje ) is gewijzigd. De slang tussen kop en waterpomp verwisseld voor de JX slang, T-stuk er tussenuit, en nu alleen nog wat twijfel over de stand van de pijpjes op de olie-water-warmtewisselaar. Ik vermoed ondertussen dat de pijpje, anders dan op de foto, een kwartslag gedraait moeten worden, zodat de aansluitingen een beetje omhoog wijzen?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

De waterpomp is vlak voor de 1.6 JX vastliep aangeschaft, ik ga er even vanuit dat deze dezelfde draairichting heeft als bij de AFN? zal toch wel?

Hier nog een korte overview:

Afbeelding

Zie het uiteinde van de peilstokbuis bovenaan de dynamo: moet nog worden vast gezet, en ook de JX waterslang, met beschremrubber om de bocht bij de motorsteun:Ik hoop maar dat ie zo ongeveer in de juiste richting hangt, want zoals ik al zei: Als de stuurbekrachtingspomp straks eenmaal gemonteerd zit, inclusief V-snaar enzo, dan word het daarna verrekte lastig om de slang te lossen.

Ik begin mij wel steeds meer zorgen te maken om het motordeksel: Of het wel past met de dynamo op deze plek, met de airco pomp er naast, lijkt het alsof de dynamo voor verder omhoog komt, zo richting inspuitpomp..

Alhoewel: Als ik dit plaatje van internet bekijk:
Afbeelding
dan zit de dynamo gewoon hoog gemonteerd,.. en is bijvoorbeeld dat waterpomp-uitlaatbochtje inderdaad vreselijk veel beter bereikbaar :lol: [[head]]


but is all has been done before:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Jaap,

ik vind de passing van de slang langs de steun nog steeds erg krap. Dat kan de nodige slijtage geven, wees daar op bedacht.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

RoonT3 schreef: 09 apr 2018 08:46 Hallo Jaap,

ik vind de passing van de slang langs de steun nog steeds erg krap. Dat kan de nodige slijtage geven, wees daar op bedacht.
De uiteindelijke passing is niet te zien op de foto's, want ik heb vooral gepast met een oude golf slang.

Ik zal zorgen dat de JX slang zal vrij liggen. Dat moet nog blijken als de V-snaar erop zit en gespannen staan. De beugel beweegt namelijk enigzins, als de boel op spanning wordt gezet.

De JX slang is op een van de laatste foto's te zien, waarbij er een rubberhuls om de slang zit, daar waar de slang langs de motorsteun buigt. Dáár kan de slang door trilling zeker schuren. Bij de tule van de waterpomp is er (vrijwel) geen mogelijkheid om te trillen, omdat de plastic tule dus IN de slang zit aldaar. Toch bedankt voor de bezorgdheid natuurlijk, en ik zal er zeker op letten!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie