1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

download.jpeg
En zo ziet het er dan uit met een aaz dynamo op de afn uit een dwarsgeplaatste TDI. Met de verlaging van de motor past hij zo makkelijk onder je klep zonder dat je een deuk hoeft te slaan. Wel schijn je een vrijloop poelie op je dynamo te moeten zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Bij mij zit de dynamo op de orginele plek. Doordat de motordragers 4cm gezakt zijn past de dynamo mooi onder de klep.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Robin '84 T3 TD schreef: 31 jan 2018 14:51 Bij mij zit de dynamo op de orginele plek. Doordat de motordragers 4cm gezakt zijn past de dynamo mooi onder de klep.
Maar jij had ook een dwarsgeplaatste motor toch? Zou kunnen dat er verschil in poelies zit als je en stuurbekrachtiging en airco hebt dan zul je misschien alleen poelies moeten wisselen.

De foto's van wat te doen met een Audi dynamo staan hier nu in elk geval ook :buiken:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Johannus »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 29 jan 2018 20:48 Overigens zou ik die motordragers pas spuiten als je zeker weet dat de motor goed hangt. Ik dacht dat 1 cm naar voren ook genoeg was maar later bleek dat dit bijna 4 cm werd
Eh,.. dat hoop ik toch niet. Die oortjes vallen er nu echt niet meer vanaf hoor,..

Ik zal foto's maken en plaatsen zodra ik weer in de klusschuur ben. Heb nog genoeg andere dingen te doen, dus kan ik mij voorlopig nog wel even druk maken om andere dingen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Johannus »

Robin '84 T3 TD schreef: 31 jan 2018 14:51 Bij mij zit de dynamo op de orginele plek. Doordat de motordragers 4cm gezakt zijn past de dynamo mooi onder de klep.
Bij de Golf ligt de aircopomp naast de dynamo, samen op de multiriem
Bij de Audi/Passat zit de aircopomp aan de andere kant van het blok, bij de turbo in de buurt.

Afbeelding


Plaatje gevonden:
Zo zit het bij mij: ( Let op: geen AFN blok, maar de riemen en aggregaten kloppen allemaal)
Afbeelding


Als ik beide plaatjes vergelijk: De waterpomp is dus richtingsgevoelig????? op de Audi (bovenste plaatje) lijkt ie de andere kant op te draaien? ( Tegengesteld aan de draairichting van de krukas)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Klopt ik heb nu een dummy's voor de stuurpomp (Audi a4) maar ik ga de boel met de tijd vervangen voor de aaz waterpomp enz.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Johannus »

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARH!

Nadat de dooi langzaam weer inzette in de klusschuur, afgelopen weekend bezig geweest met het slopen van de Golf.

Project Kabelboom.

ECU opgezocht ( schutbord ) en vanaf die stekker de kabelboom uit de auto gevist.. maar dan, achter de ABS pomp, in de hoek, verdwijnt de kabelboom door het schutbord door naar binnen. Onder /achter het dashboard verwachtte ik een grote stekker die je los kunt halen, maar nee, niets van dat al.
Alleen maar een mega grote kluwe aan bedrading. De Cabrio is alles elektriek, van stoelverwarming, via ramen, airco, cabriolet-dak, álles. Dus voldoende draadjes in de auto.

Afknippen is niet echt zomaar een optie, ook omdat ik de OBD2 poort wil behouden, én de startonderbreker én de cruisecontrole ( pedaal sensoren en stuurkolomschakelaars) óók allemaal wil behouden.

Maar na een paar uur freubelen heb ik toch maar even opgegeven. Volgende keer verder.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Alles labelen en dan de zekeringskast eruit (deze stekkers hebben kleurtjes en kunnen er toch maar op 1 manier in 🙂 leuk klusje ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Johannus »

Na de grote stilte, maar weer eens wat gedaan vandaag.

Doel: Merktekens plaatsen voor BDP en eventueel distributie vervangen.

Eerst de oude koppeling van het AFN Golf blok gehaald, zodat de Audi bak er gemakkelijk op zou passen. Om de motor op BDP te zetten vervolgens eerst de oude Golf bak eraan. Gelukkig had ik die nog niet verkocht. Met het blok op BDP heb ik aan de distributieriemzijde de onderste poelie gemerkt. Toen de Golf bak eraf, en voor 't eerst de adapterplaat van Tim Shettle gepast. Die wilde goed passen op de pasbussen, máár vastzetten ging minder voortvarend. Sowieso zat er nog een spatplaat achter het vliegwiel verstopt, maar dat was niet het ergste: De twee gaten waar verzonken boutjes in komen, zaten niet helemaal goed gecentreerd. Met een vijl de adapterplaat licht aangepast, en de boutkopjes (inbus) ook rondom even met de slijptol aangepast.
Nu, de adapterplaat ertegen aan, en de Audi bak ervoor. Ja. Dat past. Pasbussen uit de oude JX over gezet in de bak, en met een kraspen/beitel een merkteken gezet.

Bak eraf, en hmm. Die spiebanen van de oude koppeling komen niet overeen met de bak? Ohja er moet natuurlijk een nieuwe Audi koppeling op.
Oh wacht. Dus ook het vliegwiel (Voor m'n hoofdstaan). Alles er weer af, nu ook 't vliegwiel eraf, om o.a. de spatplaat er achter weg te halen, de laatste boutjes van het carter aan te draaien, en om erachter te komen dat de achterste krukaskeerring lekt. Die bestellen we dus nieuw.

Máár eerst het Audi vliegwiel erop, met de starterkrans aan de andere kant, en een nieuw merkteken plaatsen. Blijkt dat het Audi Vliegwiel er niet eens heel ver naast zit met het merkteken. Een klap met de hamer, en voila: een tandje gemerkt op BDP.

Toen maakte mijn klushulp terecht de opmerking: Die Prise-as, van die nieuwe Audi bak, die steekt wel erg ver uit, en het uiteinde, dat lijkt wel alsof daar een lagertje op hoor.. Maar in jouw vliegwiel zit geen lager.

Oh shit.

Audi Bak aan Golf blok: Past dat dan wel? Er hoort inderdaad een lagertje in de achterkant van de krukas blijkt na een korte zoektocht op internet. Bij een Audi/Passat zit er een lagertje.. maar bij de AFN van de Golf niet. En ook bij de Golf versnellingsbak, is de prise as een stuk korter, zonder plaats voor een lagertje.

Past dat wel?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Lengte geplaatste bakken hebben allemaal een toplagertje. Vliegwiel en koppeling van de audi monteren op je blok. Nieuwlagertje in het vliegwiel en dan de bak eraan. Moet passen.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Johannus »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 25 mar 2018 21:59 Lengte geplaatste bakken hebben allemaal een toplagertje. Vliegwiel en koppeling van de audi monteren op je blok. Nieuwlagertje in het vliegwiel en dan de bak eraan. Moet passen.
Ik ben er inmiddels achter: het naaldlagertje 056105313C zit inderdaad op het uitstekende stukje van de prise-as. Het lagertje ligt echter niet in het vliegwiel of koppeling, nee, het steekt in de krukas. Toen kreeg ik nog even schrik, maar gelukkig: Het onderdeelnummer van de krukas van een Audi is AFN is wel gelijk aan dat van een Golf AFN.

Inmiddels besteld, inclusief keerring achterzijde blok, voorzijde blok, loctite, remmenreiniger, distributieset, multirem, spanrollen en nog méér losse toei.. Hopelijk schiet het met pasen dan weer eens een keer een beetje op,...

Huwelijk blok en bak hoop ik toch binnenkort te kunnen cheffen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (update: motorbeugels aangepakt)

Ongelezen bericht door Johannus »

Pics or it didn't happen:

Bovenste dooiepunt markering gemaakt in de bak:
Afbeelding
(op bovenstaande plaatje nog met het Golf Vliegwiel gemonteerd, dus starterkrans aan de verkeerde kant)

Afbeelding
En hier met het Audi vliegwiel erop: Komt precies op een tandje uit ( dus de tand gemarkeerd met een klap van een center-point )

Trek ik de bak eraf: WOW: gewoon exact op de plek van het originele Audi markeerpunt! :-)

(ik heb de 0 even doorgekruist, het streepje op het vliegwiel stond er dus al op).
Nu heb ik de uitsnede in de bak net niet diepgenoeg gemaakt om het streepje te zien, maar de tand is toch echt wel duidelijk.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

HIER moet dus een lagertje in komen begrijp ik:

Afbeelding

(in het midden van de krukas)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Jup [[thumbup]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

En nog een overall plaatje van de situatie:

Afbeelding

De pasplaat dus d'r op, en hop weer in de hoek tot pasen.

(Als je goed kijkt, zie je de pasbussen die ik uit de oude 1,6 heb overgezet in de adapterplaat. )
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Je bent er al bijna Jaap. Lager erin, bak eraan (aftapplug en bak ontluchter wel ff omdraaien) en hupsekee monteren die handel!
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Plaats reactie