Welke motorolie moet ik gebruiken

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Henk van Anrooij
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 okt 2012 21:53

Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Henk van Anrooij »

De motor van mijn VW T3 met 2.0 CU blok is pas gereviseerd. Nu vraag ik me af welke soort olie ik moet gebruiken.
Er zit nu 10W40 in maar ik lees ook vaak dat 20W50 wordt geadviseerd. Ik rij met name in de zomer.
Ook hoor ik vaak iets over een loodvervanger om dit na een paar tank beurten toe te voegen. Is dat na een revisie nog nodig of is het onzin. Ook over de soort benzine hoor ik verschillende berichten. Natuurlijk euro 95 tanken maar in veel landen in Europa is aan de pomp alleen Euro95/E10 te koop met 10% ethanol. Mag dit in een gereviseerde motor of kan je dan beter euro 98 tanken. Euro 98 zorg wel weer voor een hogere motortemperatuur wat voor een luchtgekoelde motor ook weer niet goed is.
Zie ook foto weet iemand waarvoor dit is?

Henk van Anrooij
FullSizeRender.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Ik rijd met 15W40 maar 20W50 is ook bruikbaar (ik ga niet zeggen dat de 1 beter is dan de ander) Ik gebruik geen loodvervanger simpelweg omdat dat niet nodig is bij deze motoren, en in buitenland gebruik ik 95/E10 (ethanol kan sommige rubberdelen weekmaken/oplossen met als gevolg storing, verstopping of lekkage)dus 98 is veiliger in gebruik. Rubber op de foto is je warme luchtinlaat van je luchtfilter.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoe zorgt RON98 voor een hogere motortemperatuur?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Volgens mij ook niet alleen de mate van zelfontbranding ligt hoger, als de motor te warm word(luchtgekoelde dus) is er een gebrek aan koellucht, te weinig olie, of verkeerde afstelling van de ontsteking (andere mechanische defecten buiten beschouwing gelaten)
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik dacht dat de klopvastheid hoger was, niet de verbrandings waarde.
Maar waarom wil iedereen een stroperige olie bij een koude motor?
Ik zou dan de olie zo vloeibaar mogelijk willen hebben, dus het getal voor de W zo laag mogelijk.

Theo
Gebruikersavatar
Henk van Anrooij
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 okt 2012 21:53

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Henk van Anrooij »

Dank voor je reactie Tjeerd, hoort er nog iets op die rubberen ring gemonteerd te worden of is dit het?

Henk van Anrooij
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Tjeerd »

De regelklep van je luchtfilter als je tenminste nog een standaard luchtfilter/carburateurs hebt zie foto's.
Theo je hebt gelijk met klopvastheid (pingelen) zelf ontbranding is cetaangetal voor de diesels. [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door casss »

heb je hem al voor het eerst gestart?
gr, Cas
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door mad mud man »

Ik zou ivm eventuele garantie de olie gebruiken welke de reviseur voorschrijft....
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Erik »

Theo Postma schreef: 31 aug 2017 13:09 Maar waarom wil iedereen een stroperige olie bij een koude motor?
Ik zou dan de olie zo vloeibaar mogelijk willen hebben, dus het getal voor de W zo laag mogelijk.

Theo
Inderdaad. En als je motor nogal warm wordt, en dat is vaak het geval bij een zware T3, dan kan het zijn dat je olie te dun wordt en daardoor de oliedruk in je blok aan de lage kant is wat op lange termijn motorschade kan opleveren.

In dat geval zou je ook 10W60 kunnen overwegen. Deze olie is speciaal voor motoren die erg warm worden. Deze olie is bij koude motor net zo vloeibaar als 10W40 en blijft bij warme motor dik genoeg om je oliedruk op peil te houden.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Theo Postma »

olie in een T3 blijft dan hooguit net iets boven de 100 graden.
Niet direct iets om je zorgen over te maken dat je olie dan buiten de specs gaat lopen.

Theo
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Welke motorolie moet ik gebruiken

Ongelezen bericht door Erik »

De olie zelf zal best binnen de specs blijven bij die hoge temperaturen, dat hoor je mij ook niet beweren.
Feit blijft wel dat olie dunner wordt naarmate deze heter wordt. En daarmee neemt ook de oliedruk in het blok af.

Belangrijk is dat de oliedruk in het blok binnen de specs blijft en het liefst ruim voldoende binnen de specs.
Een motortje wat het zwaar heeft en daarbij ook nog eens net aan genoeg oliedruk, is niet bevorderlijk voor de levensduur.
Ruim voldoende in je oliedruk blijven zitten, juist ook tijdens zware ritten, is nooit verkeerd en dat kan je met deze olie bewerkstelligen.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Plaats reactie