Van diesel naar benzine
Van diesel naar benzine
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt om de T3 ('82) 1.7D (4 Vrsn.) van m'n broer over te nemen (projectje waar al veel aan verbeterd is), maar wil de dieselmotor gaan vervangen door een benzine! Dit om in de overgangsregeling voor oldtimers te komen (scheelt aanzienlijk in de belasting!) en om toekomstige verbodsgebieden voor diesels nog gewoon in te mogen!
Hij raadde me aan s op fora rond te vragen naar het beste advies. Dus bij deze de volgende vragen;
- Wat zijn de opties voor een benzinemotor, zonder al te veel aan te moeten passen?
- Wat moet er daarbij nog aangepast worden?
- Wie kan m evt voor me ombouwen?
(Kom zelf uit N-O Brabant)
- Wat zijn de kosten hiervoor? (Orde van grootte)
Om jullie wat beter van dienst te zijn, wil ik de bus vooral voor het volgende gaan gebruiken;
- Vooral als tweede wagen rondom huis
- Hoeft niet perse harder dan 100 km/u (als ik er maar n vrachtwagens mee in kan halen!)
- Ga er geen bergen mee in, maar n kleine aanhanger of vouwwagen moet ie wel kunnen hebben
- En wil verder zo weinig mogelijk aanpassen (en zo min mogelijk kosten, maar wel degelijk spul!)
Hoop dat jullie me kunnen overtuigen hem over te nemen en binnenkort n T3-er te worden
Mvg, Rob
Ik sta op het punt om de T3 ('82) 1.7D (4 Vrsn.) van m'n broer over te nemen (projectje waar al veel aan verbeterd is), maar wil de dieselmotor gaan vervangen door een benzine! Dit om in de overgangsregeling voor oldtimers te komen (scheelt aanzienlijk in de belasting!) en om toekomstige verbodsgebieden voor diesels nog gewoon in te mogen!
Hij raadde me aan s op fora rond te vragen naar het beste advies. Dus bij deze de volgende vragen;
- Wat zijn de opties voor een benzinemotor, zonder al te veel aan te moeten passen?
- Wat moet er daarbij nog aangepast worden?
- Wie kan m evt voor me ombouwen?
(Kom zelf uit N-O Brabant)
- Wat zijn de kosten hiervoor? (Orde van grootte)
Om jullie wat beter van dienst te zijn, wil ik de bus vooral voor het volgende gaan gebruiken;
- Vooral als tweede wagen rondom huis
- Hoeft niet perse harder dan 100 km/u (als ik er maar n vrachtwagens mee in kan halen!)
- Ga er geen bergen mee in, maar n kleine aanhanger of vouwwagen moet ie wel kunnen hebben
- En wil verder zo weinig mogelijk aanpassen (en zo min mogelijk kosten, maar wel degelijk spul!)
Hoop dat jullie me kunnen overtuigen hem over te nemen en binnenkort n T3-er te worden
Mvg, Rob
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Van diesel naar benzine
Douwe is de man die hier ervaring mee heeft om te doen.
Neem contact met hem op met wat de mogelijkheden zijn.
De zoek functie kan ook al veel informatie geven.
Theo
Neem contact met hem op met wat de mogelijkheden zijn.
De zoek functie kan ook al veel informatie geven.
Theo
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Van diesel naar benzine
De eenvoudigste ombouw is naar een ADY (uit een golf GTI)
Deze ligt er net zo in als een diesel.
Motorsteunen kun je weer gebruiken.
Kabelboom is een verhaal apart.
De standaard diesel versnellingsbak is wel aan de korte kant
Deze ligt er net zo in als een diesel.
Motorsteunen kun je weer gebruiken.
Kabelboom is een verhaal apart.
De standaard diesel versnellingsbak is wel aan de korte kant
Re: Van diesel naar benzine
Hoi Douwe,
Ik ben blij dat je al gereageerd hebt (en zo snel!), want was al aan t zoeken waar ik je kon vinden! (Moet nog n beetje inkomen in de fora-wereld )
Ik lees dat de bak aan de korte kant is (betreft dat afmetingen of verhoudingen?), maar kan hij wel blijven zitten? En zo ja, wat zijn de consequenties?
Kabelboom moet een nieuwe in/aangepast worden, verwacht ik!?
En heb je toevallig kennis van een/enkele naam/namen die de ombouw zouden kunnen verzorgen?
Ik ben blij dat je al gereageerd hebt (en zo snel!), want was al aan t zoeken waar ik je kon vinden! (Moet nog n beetje inkomen in de fora-wereld )
Ik lees dat de bak aan de korte kant is (betreft dat afmetingen of verhoudingen?), maar kan hij wel blijven zitten? En zo ja, wat zijn de consequenties?
Kabelboom moet een nieuwe in/aangepast worden, verwacht ik!?
En heb je toevallig kennis van een/enkele naam/namen die de ombouw zouden kunnen verzorgen?
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Van diesel naar benzine
Met de korte bak bedoel ik de overbrengings verhouding.
Hij kan blijven zitten, maar je draait onnodig veel toeren.
En inderdaad, ik doe dit soort klussen vaker.
Hij kan blijven zitten, maar je draait onnodig veel toeren.
En inderdaad, ik doe dit soort klussen vaker.
Re: Van diesel naar benzine
Aah kijk, je kunt dat zelfs zelf!
Aan watvoor kosten moet ik denken voor de ADY-motor en het in-/ombouwen?
En maakt hij dan heel veel meer toeren dan normaliter? (En over t hele bereik, of is t bij hoge toeren juist meer of minder?) Want als ie (blijft) 'janken' lijkt me in potentie wel iets om gek van te worden!...
(Zijn er overigens nog meer opties voor de bestaande 4-bak?)
Aan watvoor kosten moet ik denken voor de ADY-motor en het in-/ombouwen?
En maakt hij dan heel veel meer toeren dan normaliter? (En over t hele bereik, of is t bij hoge toeren juist meer of minder?) Want als ie (blijft) 'janken' lijkt me in potentie wel iets om gek van te worden!...
(Zijn er overigens nog meer opties voor de bestaande 4-bak?)
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Van diesel naar benzine
mss een tip om het praatje van kosten en zo via PB verder af te handelen?
Wat ook gebruikelijk is op het forum, om je berichten met je naam af te sluiten.
Theo
Wat ook gebruikelijk is op het forum, om je berichten met je naam af te sluiten.
Theo
Re: Van diesel naar benzine
Hoi Theo,
Bedankt voor de tips!
Zoals gezegd moet ik nog n beetje thuis raken in de fora-wereld, maar aldoende leert men
Mvg, Rob
Bedankt voor de tips!
Zoals gezegd moet ik nog n beetje thuis raken in de fora-wereld, maar aldoende leert men
Mvg, Rob
Laatst gewijzigd door Rob op 26 sep 2017 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Van diesel naar benzine
De 1.7 KY is voor buspuristen nog wel een gewild object... De enige echte busdiesel
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen