Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: 1Y met turbo van 1.6 td!
Nee, geen roet.
Re: 1Y met turbo van 1.6 td!
Dan is dat een mooie foolproof budgetoplossing waarbij je gewoon een busbak kunt gebruiken.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: 1Y met turbo van 1.6 td!
Douwe, dat is een interessante gedachte. Om te kijken of ik het begrijp: door de openingsdruk te verhogen, krijg je een fijnere verneveling, betere verbranding en dus meer vermogen? Om te compenseren dat je verstuiver (iets) later inspuit, en de hoeveelheid brandstof gelijk te houden, verhoog je de opbrengst van de pomp? Zou je de pomp ook nog iets moeten vervroegen om het tijdstip van inspuiting beter te krijgen?
Heeft dit geen nadelen, ergens op de levensduur van het een of ander..?
Heeft dit geen nadelen, ergens op de levensduur van het een of ander..?
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: 1Y met turbo van 1.6 td!
Wouter, mijn gedachtegang is idd dat als je de druk verhoogt er iets meer brandstof in dezelfde tijd kan worden ingespoten. Vandaar de opbrengst iets verhoogd.
Pomptiming zou mss iets vroeger kunnen, maar het draait nu als een trein, dus laat ik het zo.
Het vemogen van een AAZ zal ik zo niet halen, maar ik ben erg tevreden met deze setup.
En geen tussen turbo due stuk kan gaan
Pomptiming zou mss iets vroeger kunnen, maar het draait nu als een trein, dus laat ik het zo.
Het vemogen van een AAZ zal ik zo niet halen, maar ik ben erg tevreden met deze setup.
En geen tussen turbo due stuk kan gaan
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Dag allemaal!
Ik heb van de week het besluit genomen om niet meer te gaan 'martelen' met een ouderwetse diesel, maar voor een TDI in m'n bussie te gaan! Ik heb een 1.9 TDI 110PK AFN blok met 192k km op de teller en een DHL 5 bak gekocht!
De ombouw mag gaan beginnen!
Ik ga niet de in- en uitlaatspruitstukdelen van een JX gebruiken, dus alle motorsteunen zullen custom moeten worden gemaakt. Heeft iemand dit eerder gedaan en dus de afmetingen van de motorsteunen?
Of anders tips om ze zelf te gaan uitmeten, hoe dat het makkelijkst en correct te doen is?
Nu zit ik nog met het elektronische gedeelte. Het liefst wil ik namelijk de originele tellers van de bus gebruiken en dan overige meters zoals toerental, olie temperatuur en - druk, turbodruk en koelwatertemperatuur. Iemand tips en uitleg over hoe ik dat kan doen?
En oh, de aandrijfassen, die mogen maar onder een bepaald aantal graden, maar door de flipped DHL zal deze hoek te groot zijn, ik lees hier een aantal dingen over andere aandrijfassen, homokineten en de bus verlagen, kan iemand mij daar wat meer duidelijkheid over geven?
Ik kan niet wachten om te beginnen!
Ik heb van de week het besluit genomen om niet meer te gaan 'martelen' met een ouderwetse diesel, maar voor een TDI in m'n bussie te gaan! Ik heb een 1.9 TDI 110PK AFN blok met 192k km op de teller en een DHL 5 bak gekocht!
De ombouw mag gaan beginnen!
Ik ga niet de in- en uitlaatspruitstukdelen van een JX gebruiken, dus alle motorsteunen zullen custom moeten worden gemaakt. Heeft iemand dit eerder gedaan en dus de afmetingen van de motorsteunen?
Of anders tips om ze zelf te gaan uitmeten, hoe dat het makkelijkst en correct te doen is?
Nu zit ik nog met het elektronische gedeelte. Het liefst wil ik namelijk de originele tellers van de bus gebruiken en dan overige meters zoals toerental, olie temperatuur en - druk, turbodruk en koelwatertemperatuur. Iemand tips en uitleg over hoe ik dat kan doen?
En oh, de aandrijfassen, die mogen maar onder een bepaald aantal graden, maar door de flipped DHL zal deze hoek te groot zijn, ik lees hier een aantal dingen over andere aandrijfassen, homokineten en de bus verlagen, kan iemand mij daar wat meer duidelijkheid over geven?
Ik kan niet wachten om te beginnen!
De groeten, Justin
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Kijk, dit wordt een heel ander gesprek...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Hoek aandrijfassen: Je zult sowieso de motor + bak iets lager gaan ophangen, zodat de hoek al wat kleiner wordt. Verlagen van de bus maakt 'm nog kleiner. Eventueel kan je de homokineten nog vervangen voor Porsche (924?) homokineten, die een grotere hoek aan kunnen, maar dat is niet perse nodig ( heb ik begrepen ).
Sowieso zal je adapters nodig hebben om de aandrijfassen pas te maken aan de bak. Tim Shettle heeft 't allemaal te koop: van adapterplaat voor de bak, tot baksteun, motorsteunen en aandrijfas-adapters.
Heb je een Audi/Passat blok of een Golf blok gekocht? Dat maakt uit voor wat betreft de motorsteunen.
Ik ben met een zelfde soort ombouw bezig: AFN + EAB versnellingsbak. Hink nu nog op de laatste onderdeeltjes, en het inkorten van de versnellingsbak.
Sowieso zal je adapters nodig hebben om de aandrijfassen pas te maken aan de bak. Tim Shettle heeft 't allemaal te koop: van adapterplaat voor de bak, tot baksteun, motorsteunen en aandrijfas-adapters.
Heb je een Audi/Passat blok of een Golf blok gekocht? Dat maakt uit voor wat betreft de motorsteunen.
Ik ben met een zelfde soort ombouw bezig: AFN + EAB versnellingsbak. Hink nu nog op de laatste onderdeeltjes, en het inkorten van de versnellingsbak.
Met vriendelijke groet,
Jaap
---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Jaap
---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Klopt, 4 cm lager en 1 cm naar voren heb ik begrepen. Of nog verder?Johannus schreef: ↑22 nov 2017 09:30 Hoek aandrijfassen: Je zult sowieso de motor + bak iets lager gaan ophangen, zodat de hoek al wat kleiner wordt. Verlagen van de bus maakt 'm nog kleiner. Eventueel kan je de homokineten nog vervangen voor Porsche (924?) homokineten, die een grotere hoek aan kunnen, maar dat is niet perse nodig ( heb ik begrepen ).
Sowieso zal je adapters nodig hebben om de aandrijfassen pas te maken aan de bak. Tim Shettle heeft 't allemaal te koop: van adapterplaat voor de bak, tot baksteun, motorsteunen en aandrijfas-adapters.
Heb je een Audi/Passat blok of een Golf blok gekocht? Dat maakt uit voor wat betreft de motorsteunen.
Ik ben met een zelfde soort ombouw bezig: AFN + EAB versnellingsbak. Hink nu nog op de laatste onderdeeltjes, en het inkorten van de versnellingsbak.
Tim Shettle had ik inderdaad ook al gevonden, zal bij hem waarschijnlijk ook een pasplaat voor de bak afnemen. Maar vind het een beetje zonde van m'n geld om dure steunen bij Tim aan te gaan schaffen terwijl ik kennissen heb die kunnen lassen, wat jij?
Ik heb een Passat AFN uit 1995 gekocht.
Ik las het Johannus, je topic is een aanmoediging voor mij om het ook te doen!
De groeten, Justin
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Ah.
Nou, dat spul wat ik van Tim heb binnen gekregen ziet er in ieder geval heel goed uit.
Ik wijk iets af van Tim: ik heb een Golf blokje, dus de motorsteun aan 'non-turbo' zijde kan ik sowieo origineel houden. Daarnaast ga ik voor het uitlaatspruitstuk van de 1.6TD, adapters voor de turbo, en zo dan ook de originele 1.6 TD uitlaat: Dan kan ik óók de motorsteun aan turbo-zijde gewoon origineel houden, en hoef ik, bijvoorbeeld op vakantie (ik heb een camper) mij geen al te grote zorgen te maken als de uitlaat bijvoorbeeld lek gaat: Dan kan bijvoorbeeld de Kwitfit nog gewoon zorgen voor een vervangende uitlaat: Stock standaard.. Mijn afweging ( hoewel ik ook vrienden heb die heel goed kunnen lassen) is dat ik liefst zo min mogelijk custom aan slijtage onderhevig spul. Dus ook standaard aandrijfassen (standaard homokineten), standaard uitlaat, standaard 'zo veel mogelijk'. Als het even kan wil ik, als het afwijkend is aan de 1.6TD (JX) dat het dan standaard 1.9TDI (AFN) spul is (koppeling bijvoorbeeld)
Maar goed: Mijn tijd is zo verdomd beperkt
Nou, dat spul wat ik van Tim heb binnen gekregen ziet er in ieder geval heel goed uit.
Ik wijk iets af van Tim: ik heb een Golf blokje, dus de motorsteun aan 'non-turbo' zijde kan ik sowieo origineel houden. Daarnaast ga ik voor het uitlaatspruitstuk van de 1.6TD, adapters voor de turbo, en zo dan ook de originele 1.6 TD uitlaat: Dan kan ik óók de motorsteun aan turbo-zijde gewoon origineel houden, en hoef ik, bijvoorbeeld op vakantie (ik heb een camper) mij geen al te grote zorgen te maken als de uitlaat bijvoorbeeld lek gaat: Dan kan bijvoorbeeld de Kwitfit nog gewoon zorgen voor een vervangende uitlaat: Stock standaard.. Mijn afweging ( hoewel ik ook vrienden heb die heel goed kunnen lassen) is dat ik liefst zo min mogelijk custom aan slijtage onderhevig spul. Dus ook standaard aandrijfassen (standaard homokineten), standaard uitlaat, standaard 'zo veel mogelijk'. Als het even kan wil ik, als het afwijkend is aan de 1.6TD (JX) dat het dan standaard 1.9TDI (AFN) spul is (koppeling bijvoorbeeld)
Maar goed: Mijn tijd is zo verdomd beperkt
Met vriendelijke groet,
Jaap
---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Jaap
---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Jaa gelijk geef ik je daarin zeker, maar ik heb een 1Y als 'donor' dus dan zou ik de JX delen moeten aanschaffen, zo'n uitlaatspruitstuk van een JX ligt volgens mij nou ook niet echt voor het oprapen, en is dus ook zeer prijzig.
Tja, het zijn overwegingen die je moet maken.
De steun aan de non-turbo zijde, hoeveel verschilt die van de 1Y steun?
Misschien dat ik hem kan aanpassen ofzo, dan heb je een beetje een richtlijn met het meten van de overige steunen
Tja, het zijn overwegingen die je moet maken.
De steun aan de non-turbo zijde, hoeveel verschilt die van de 1Y steun?
Misschien dat ik hem kan aanpassen ofzo, dan heb je een beetje een richtlijn met het meten van de overige steunen
De groeten, Justin
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Als het goed is is de steun die aan je 1y zit dezelfde als van de bus origineel. Als je deze eerst op het blok zet en dan de boel uitlijnen met bijvoorbeeld de bak steun van Tim shetlle zodat je de steun aan oliefilter zijde kan maken en dan pas de Turbo zijde steun zelf maken. En daarna je uitlaat spruitstuk erop
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Dat is inderdaad ook geen slecht idee Sjoerd!
Ik heb vanavond ook nog wat zitten te prakkiseren.
Stel, ik heb die baksteun en pasplaat van Tim, en bevestig dat allemaal aan elkaar, hang dat onder de bus, hang het blok aan een takel in de motorruimte en stel heb zo precies op hoogte, en meet dan de motorsteunen uit
Volgens mij is dat ook een optie namelijk!
Ook zag ik vanavond na weer wat speurwerk dat men de motorsteunen aan het chassis bevestigd door middel van een soort klemmende motorsteunen. Heeft iemand hier ervaring mee? Op deze manier zit je niet meer (om het een beetje grof te zeggen) te 'kutten' met die motorbeugels!
Dit idee!
Lijkt mij een hoop ruimte te geven
Ik heb vanavond ook nog wat zitten te prakkiseren.
Stel, ik heb die baksteun en pasplaat van Tim, en bevestig dat allemaal aan elkaar, hang dat onder de bus, hang het blok aan een takel in de motorruimte en stel heb zo precies op hoogte, en meet dan de motorsteunen uit
Volgens mij is dat ook een optie namelijk!
Ook zag ik vanavond na weer wat speurwerk dat men de motorsteunen aan het chassis bevestigd door middel van een soort klemmende motorsteunen. Heeft iemand hier ervaring mee? Op deze manier zit je niet meer (om het een beetje grof te zeggen) te 'kutten' met die motorbeugels!
Dit idee!
Lijkt mij een hoop ruimte te geven
De groeten, Justin
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Justin
ik dacht eigenlijk dan je dan zo een steun moest hebben op je motor steunen dit had op mijn tdi maar wel met de gewone t3 bak
ik dacht eigenlijk dan je dan zo een steun moest hebben op je motor steunen dit had op mijn tdi maar wel met de gewone t3 bak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
ik heb dit voor je uitlaat en inlaat spruitstuk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!
Zó, even een update'tje!
Ik heb een passat 5 bak + AFN op de kop kunnen tikken! Het torretje had net 192.000 gelopen, maagdelijke km-stand voor een diesel van 1995 lijkt me zo. Word morgen gehaald! Daarnaast zijn de onderdelen besteld bij Tim, hartstikke goed contact gehad met hem. Waarschijnlijk heb ik de spullen nog voor de kerst binnen! Dat word de vakantie nuttig besteden.
Ik heb de pasplaat, aandrijfadapters en de baksteun bij Tim gekocht. De motorsteunen wil ik custom (laten) maken, en bevestigen aan de langsbalken van het chassis zodat de buizen overbodig zijn.
Enige wat ik nog nodig heb is de kabelboom van een Golf 3, want daar heb ik een mooi aansluitschema van.
Waar ik overigens nog het meest tegenop zie, al die draadjes
Heeft iemand nog enige tips om dat aan te pakken? Zodat het een beetje overzichtelijk blijft? Verwacht dat ik daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Ook aangezien ik graag de tellerbak van de bus wil blijven gebruiken.
Ik heb er zin in en houdt jullie op de hoogte met tussendoor wat vragen!
Ik heb een passat 5 bak + AFN op de kop kunnen tikken! Het torretje had net 192.000 gelopen, maagdelijke km-stand voor een diesel van 1995 lijkt me zo. Word morgen gehaald! Daarnaast zijn de onderdelen besteld bij Tim, hartstikke goed contact gehad met hem. Waarschijnlijk heb ik de spullen nog voor de kerst binnen! Dat word de vakantie nuttig besteden.
Ik heb de pasplaat, aandrijfadapters en de baksteun bij Tim gekocht. De motorsteunen wil ik custom (laten) maken, en bevestigen aan de langsbalken van het chassis zodat de buizen overbodig zijn.
Enige wat ik nog nodig heb is de kabelboom van een Golf 3, want daar heb ik een mooi aansluitschema van.
Waar ik overigens nog het meest tegenop zie, al die draadjes
Heeft iemand nog enige tips om dat aan te pakken? Zodat het een beetje overzichtelijk blijft? Verwacht dat ik daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Ook aangezien ik graag de tellerbak van de bus wil blijven gebruiken.
Ik heb er zin in en houdt jullie op de hoogte met tussendoor wat vragen!
De groeten, Justin