Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Hulpveren inkorten.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Zo is vandaag maar weer bewezen, metaal maakt inderdaad gelukkig :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Mooi spul ;) Tim heeft het maar druk met die Hollanders
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door Johannus »

Koel (en bekend) spul van Tim.

Verder nog vorderingen gemaakt?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

He Justin,

Hoe staat het met de ombouw??
Al een kabelboom gevonden en iemand die deze aan kan passen?
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Ik heb in de eerste week van de kerstvakantie de remmen aangepakt terwijl ik zat te wachten op de onderdelen van Tim. Deze hier ben ik een aardig eind gekomen. Heb me verkeken op de tijd die daar voor nodig is. Het komt echt neer op een complete rem-revisie. Alles vast- en verroest. De steun die de remblokken op zijn plaats houden, pasten niet eens meer om de schijf. Even voor het idee :roll:
Er was dus al een hele tijd niets een gedaan en daarmee tijdrovend.

Verder ben ik nog niet gekomen. De tweede week kwam de studie al weer om de hoek zetten helaas...

Wel kan ik waarschijnlijk de versnellingsbak inkorten bij een oom van me op een freesbank.
Nou ja, na deze week dan, eerst maar wat tentamens maken... [[sad]]
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door Johannus »

Tentamens, Werken.

pfff. altijd 't zelfde :-)

Maar je moet wel een beetje opschieten hoor! Ik heb inmiddels ook weer stappen gezet zaterdag!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Johannus schreef: 14 jan 2018 15:19 Tentamens, Werken.

pfff. altijd 't zelfde :-)

Maar je moet wel een beetje opschieten hoor! Ik heb inmiddels ook weer stappen gezet zaterdag!
Hahah, herkenbaar? ;)

Ik zag het in je topic! Makkie hè? Blokkie d'r uit halen?

Maar ach, zolang je me niet inhaalt :lol:
De groeten, Justin
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Mensen!

In de aanloop naar de klusweek van volgende week, zit in weer eens te prakkiseren en heb ik een vraag.
(Houd er rekening dat deze vraag van een leek komt op het gebied van elektronica en de TDI-kabelboom... :mrgreen: )

Is het mogelijk om álles achterin bij de motor te houden van de kabelboom?
Tuurlijk, ik wil wel controlelampjes en meters naar voren hebben zodat ik de boel onder het rijden nauwkeurig in de gaten kan houden. Maar ik bedoel dan de verlichting e.d. Kan ik gewoon die van de bus behouden? Ik zit er namelijk ook aan te denken om het originele gaspedaal te behouden en de potmeter in de motorruimte te plaatsen. Om het gaspedaal minder zwaar te laten werken wil ik de hefboom waaraan de gaskabel komt, vergroten.

Het zijn zo maar even wat gedachten, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ja het kan maar je krijgt wel een fout code als je de pedaalstekkers niet aansluit (zijn vast andere oplossingen voor) en opzich is het wel prettig om de obd stekker voor te hebben met (rijdend) uitlezen. Je kunt meer aderige kabels kopen en er daarvan 1 naar voren leggen ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door Johannus »

Justin,

Ik ben óók van plan de motorcomputer gewoon 'apart' te houden van de rest van de elektronica.
-gaspedaal in het motorruim (met nieuwe kabel, via het brickwerks topic :-) om de boel soepel te houden eventueel ook de hefboom aanpassen)
-alles van de bus 'voorin' origineel houden. Voor mij geen Golf klokkenwinkel of anderzins moderniteiten. de OBD aansluiting zet ik naast de computer neer (die ik waarschijnlijk onder de achterbank een plekje geef). Uitlezen doe ik met een ELM127 Bleutooth adapter ( voor Torque op m'n telefoon ). En als ik met VAGCOM aan de slag moet, nou, dan snor ik de stekker wel even op :-)

Máár ik wil wel de pedaalschakelaars plaatsen, en wellicht het snelheidssignaal voor de cruizecontrol vanaf de originele T3 tellerbehuizing halen, én tevenss een cruisecontrol hendel plaatsen.
Oók houd ik de optie open om uiteindelijk met de airco van de Golf aan de slag te gaan,.. allemaal mogelijkheden die draadjes naar vóren vereisen.

Echter: Voor enkel de motor te laten draaien hoeft er niets naar voren te lopen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Ik kan niets anders dan concluderen dat wij de zelfde smaak hebben Jaap!
Idd, voor mij mooi de originele teller en de boel lekker origineel houden.
Zo zie ik dat ook voor me met de OBD aansluiting. Ik denk er aan om ook die in de motorruimte te plaatsen zodat ik nergens last van heb als ik de boel ga betimmeren. Als er al rijdend uitgelezen moet worden laat ik de klep er gewoon af en iemand daar zitten :D

De snelheidsmeter zit toch gewoon met een kabel bij het voorwiel? Cruisecontrol is iets dat bij mij op de finetuning list staat, voor als alles rijd en functioneert. Desnoods maak ik een houtje touwtje cruisecontrol :D

Het enige waar ik dan nog mee zit, is het starten en afzetten, daarvoor moet je wel een kabel die er al ligt van het vorige blok gebruiken lijkt me? Verder zou je alles zo kunnen laten toch?
De groeten, Justin
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door sjoerd »

startmotor-draden idd van de Bus gebruiken , de TDI kijkt geloof ik naar de krukas sensor , zo weet ie wel dat ie draait.( er er komt dan spanning op de ecu, een geschakelde plus heb je dacht ik ook wel achterin)
het voorgloeien heb ik wel uit de ECU gehaald , kan de tuner ook het warm-start-tdi-probleem aanpakken-, voorgloeirelais dus nu aangestuurd door een draadje uit de ECU(stekker) .
Ik heb de ECU ook onder de achterbank, maar dan wel aan de motorzijde...., de sleutel van de golf en een paar relais heb ik wel onder de achterbank binnen. , zo heb je eventueel ook nog de startblokering... ( maar kan een tuner ook uitprogrameren. ( ik kreeg hem eerst niet aan de praat door die startblokering, maar na een reset met een uitleesapp wel...( stond dus idd eerst op startblokering in de foutcodes)

watertemp en oliedruk kun je vanaf het blok pakken, ( ook naar de ECU..? dacht ik zo)
geschakelde plus vanaf contact moet dus op de ecu komen, voorgloeilampje komt uit de ecu ( is immers ook storingslampje - bij donor golf3)
hoeft niet per se, maar ik heb hem wel....= handig vindt ik.

en de pedaal schakelaars, of je moet dit ook uit laten programeren , de ECU kijkt naar de schakelaars, zo had ik ze eerst in de war , en moest ik 2 x gasgeven na elke remactie... en soms ook noodloop als dit niet goed zit.... en als je later cc wilt , dan moet het toch( als cc via ecu gaat dan)
die pedaal schakelaars komen wel precise, anders idd gekke foutcodes, tenminste bij mij destijds. ( ecu kijkt gewoonweg naar de tijd die tussen de schakelaars zit , moet binnen 0,3 sec komen geloof ik ( verbreek en maak contact op je rempedaal) . Ik heb een schakelaar van een A6 gebruikt , deze heeft een maak-verbreek contact, anders moet je dus 2 schakelaars op je rempedaal "prutsen" . CC heeft dan nog 1 op de koppeling.

toerenteller komt vanaf je dynamo, de golf 3 gebruikt daar andere communicatie-signaal voor dus wil deze niet via de ECU.

De ecu heeft geloof ik maar 6 signalen nodig dan wil ie wel lopen.
komen dus een paar bij als je oa gloeilampje wilt, cc,

zal eens kijken of ik nog notities daarvan heb......
groeten
Sjoerd
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Thanks voor je info nog Sjoerd!

Zó, weer een productief dagje gehad vandaag:
- olieaanzuigbuis 1Y overgezet op de AFN
- carterpan 1Y overgezet op de AFN met nieuwe pakking
- kleppendekselspakking vervangen
en nog wat andere onderdelen gehaald bij Boelm waaronder een nieuwe steun + rubber voor de bak, nieuwe koppelingsset, nieuwe gasdrukveren voor de kofferklep en een EGR-afdekplaatje!

Een vraagje, is er een andere mogelijkheid om de 2 boutjes van de carterpan die bij het vliegwiel zitten op een andere manier vast te krijgen dan door het vliegwiel te demonteren?
Momenteel heb ik alleen de beschikking over een accuboormachine met een passend bitje waarmee ik de troxboutjes kan aandraaien, en die kan er niet bijkomen door de carterpan.

Morgen naar een metaalbewerker in Steenwijk want ik heb nog steeeeds niemand kunnen vinden die 15 mm van mijn versnellingsbak kan halen... :shock:
En ik ga het hele blok en de bak ook even ontvetten en afspuiten zodat ze weer mooi schoon zijn :D
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

die 2 inbus boutjes is ff pielen met een lange inbus of torx sleutel. overigens 18 nm is genoeg anders verdruk je je carter pakking en blijft hij lekken ;) sleutel kost geen drol. nadeel van de flippedbox is dat je er bijna niet bij komt door de pasplaat.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Ga ik morgen aan het pielen :D

Nóg een vraagje, wie heeft een adres voor mij waar ik mijn bak kan laten inkorten?
Het liefst in regio Zwolle. Vandaag bij een bedrijf geweest die vertelde dat het minimaal 250 euries gaat kosten omdat het zo moeilijk vastzetten is o.i.d. Niet leuk meer in ieder geval.
De groeten, Justin
Plaats reactie