Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Ongelezen bericht door JKiers »

Hallo allemaal!

Zoals jullie hier kunnen lezen:
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=29471
heb ik een projectje gekocht!
Mijn eerste T3. En wel een ex-defensie met een 1Y motorblok die de 1.7d heeft vervangen. Nu was het een koopje omdat er schade aan het blok is. Wat de oorzaak daarvan is ben ik nog niet helemaal zeker van, ook al zei de vorige eigenaar dat hij met te weinig olie had gelopen, twijfel ik daaraan.
Er zat genoeg olie in om niet kapot te lopen. De hoeveelheid koelvloeistof daartegen vond ik wat weinig. Oorzaak is ook niet het belangrijkste, ook al is dat wel handig om je een beetje een idee te geven waar te zoeken. Fixen is belangrijker!
Nu loopt, correctie, liep het blok wel, alleen vermoedelijk alleen op olie, of in ieder geval meer op olie dan op diesel.
Conclusie blok gaat los en grondig geïnspecteerd worden en eventueel gereviseerd worden als er niet te veel kapot is.

Ik loop al wat vooruit op de zaken, want het blok ligt er pas sinds zondag naast de bus, en ik denk al wat te doen na dat het blok klaar is.

Mij lijkt namelijk 64pk en 124Nm echt te weinig voor de bus die toch zo'n 1600/1700 kg gaat wegen. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om er een 1.9td van te maken met de aanbouwdelen van de 1.6td. Waarom niet gewoon een AAZ pakken? Nou, de turbo van de 1.6 is groter, en dat in combinatie met een intercooler zou toch een 85 pk wel mogelijk moeten zijn, en misschien nog wel iets meer.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ombouw?
Alle tips, do's & don'ts zijn meer dan welkom!

Thanks alvast!
Laatst gewijzigd door JKiers op 21 nov 2017 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Als de 1y zuigerbodemkoeling heeft moet dit geen probleem zijn.

Ik weet niet of je al toegang hebt tot de t3 wiki maar hier staat een goede uitleg mbt 1.9td en jx delen.

http://transporter-techniek.nl/phpBB3/d ... bouw:start
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

Dat lees ik ook inderdaad. Zit er vanaf een bepaald jaar zuigerbodemkoeling in, of is dat puur checken?
Wat ik vooral lees zijn koelingsproblemen wanneer je de 1Y 'opvoerd', waartegen men een oliekoeler plaatst. Feitelijk zou deze vóór de radiateur moeten worden geplaatst, maar is dat technisch uitvoerbaar bij een T3? "Stroomt" de olie dan wel genoeg?
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Bodem koeling is checken onder elke zuiger zit een olie sproeier. Carter eraf en dan kun je deze zien. Oliekoeler is verkrijgbaar als set met de juiste slangen enz. Weet niet zeker of hier een pompje tussen zit. Dacht het niet maar durf dit niet te zeggen. 1.9 td zijn heet hoofden. Dit is met de tdi (directe injectie) opgelost. Misschien een idee om een sdi als jx op te bouwen? Ik weet niet of dat al eens gedaan is en wat het effect is van een jx brandstof pomp op zo'n motor
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Justin,
Voor zover mij bekend is de 1Y identiek aan de 1Z behalve dat ie iets dunnere "zuigerbouten"schijnt te hebben. Maar dat lijkt geen probleem te zijn.
Een 1Y heeft dus zuigerbodemkoeling. Een extra oliekoeler wordt inderdaad sterk aangeraden.
Je hebt i.p. twee soorten oliekoelers, een wat kleinere die je voor je radiator zet en een ietwat grotere die je aan de bijrijderskant naast de Vbak kunt plaatsen. Voor beide heb je geen extra pompje nodig.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
spridget
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 okt 2008 20:56

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door spridget »

ik heb voor mijn 1z met oliekoeler wel de "sterkere"versie van de oliepomp v/h blok genomen.
Groeten Eric

t3- td - jx
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 24 okt 2017 17:16 Misschien een idee om een sdi als jx op te bouwen? Ik weet niet of dat al eens gedaan is en wat het effect is van een jx brandstof pomp op zo'n motor
Een sdi is toch eigenlijk exact het zelfde als een tdi alleen dan zonder turbo? Ik heb het liefste een tdi er in wat betreft vermogen en koppel, maar ik schijt zeven kleuren bagger als ik alleen al denk aan alle elektronische rommel :roll: En ik heb meer met mechanische motoren waar lekker weinig elektronica aan te pas komt, want die kan ik negen van de tien keer aardig gemakkelijk zelf oplossen in plaats van vreemde storingen. Vandaar mijn keuze voor het tunen van de 1Y :D

vwt3fan schreef: 24 okt 2017 19:28 Hoi Justin,
Voor zover mij bekend is de 1Y identiek aan de 1Z behalve dat ie iets dunnere "zuigerbouten"schijnt te hebben. Maar dat lijkt geen probleem te zijn.
Een 1Y heeft dus zuigerbodemkoeling. Een extra oliekoeler wordt inderdaad sterk aangeraden.
Je hebt i.p. twee soorten oliekoelers, een wat kleinere die je voor je radiator zet en een ietwat grotere die je aan de bijrijderskant naast de Vbak kunt plaatsen. Voor beide heb je geen extra pompje nodig.
Thanks voor de waardevolle info!
Een oliekoeler naast de versnellingsbak spreekt mij wat meer aan, aangezien je geen compleet leidingssysteem onder de bus door hoeft te maken naar voren toe. Heb je een voorbeeldje van zo'n oliekoeler naast de bak? En vanaf waar uit het blok stroomt de olie naar de koeler toe en waar gaat het er weer in?
spridget schreef: 24 okt 2017 20:28 ik heb voor mijn 1z met oliekoeler wel de "sterkere"versie van de oliepomp v/h blok genomen.
De sterkere versie, dat moet je me even uitleggen, welke pomp is sterker dan welke en waar kan ik die vinden?
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Dat is wat ik zeg ;) een sdi of tdi (met name 1z ) zou toch net als een aaz 1y met jx pomp en Turbo opgebouwd kunnen worden? Of zie ik daarin iets over het hoofd. De tdi/sdi blokken zijn al weer wat jonger dan de 1y en hebben directe injectie. Dat je dan wat "mogelijk vermogen" inleverd door de jx pomp moet je dan voor lief nemen of zoals in Engeland veel gedaan word een brandstof pomp van een land Rover 300 tdi (mechanisch) op een ahu of 1z bouwen. Geen draadjes ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ik heb ergens nog 2 25rij's oliekoelers voor naast de bak nieuw in de doos liggen, zal ze overmorgen tevoorschijn halen en fotootje van maken.
Je sluit hem aan op je kleine standaard oliekoeler mbv een flens die bij de oliekoeler set is. En op die flens kun je evt. ook nog oliedrukmeter en olietemperatuurmeter aansluiten.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JT3 »

Een AAZ met turbo en alle aanbouwdelen van een JX. Pomp laten afstellen, intercooler erbij en je hebt 100pk.
Een TDI blok met een AAZ pomp kan ook(hierop komt vast wel commentaar; maar t kan wel)
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 24 okt 2017 20:59 Dat is wat ik zeg ;) een sdi of tdi (met name 1z ) zou toch net als een aaz 1y met jx pomp en Turbo opgebouwd kunnen worden? Of zie ik daarin iets over het hoofd. De tdi/sdi blokken zijn al weer wat jonger dan de 1y en hebben directe injectie. Dat je dan wat "mogelijk vermogen" inleverd door de jx pomp moet je dan voor lief nemen of zoals in Engeland veel gedaan word een brandstof pomp van een land Rover 300 tdi (mechanisch) op een ahu of 1z bouwen. Geen draadjes ;)
Klinkt niet slecht, maar ik voel me nog niet geroepen om de eerste te zijn die dat gaat proberen :D
vwt3fan schreef: 24 okt 2017 21:55 Ik heb ergens nog 2 25rij's oliekoelers voor naast de bak nieuw in de doos liggen, zal ze overmorgen tevoorschijn halen en fotootje van maken.
Je sluit hem aan op je kleine standaard oliekoeler mbv een flens die bij de oliekoeler set is. En op die flens kun je evt. ook nog oliedrukmeter en olietemperatuurmeter aansluiten.
Oehh, dat klinkt heel goed, vooral ook omdat je de mogelijkheid hebt om die meters aan te sluiten, lijkt mij sowieso niet verkeerd!
Ik wacht je foto's af!
JT3 schreef: 24 okt 2017 22:35 Een AAZ met turbo en alle aanbouwdelen van een JX. Pomp laten afstellen, intercooler erbij en je hebt 100pk.
Een TDI blok met een AAZ pomp kan ook(hierop komt vast wel commentaar; maar t kan wel)
Kijk, van dat soort cijfers word je blij :D
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

JT3 schreef: 24 okt 2017 22:35 Een TDI blok met een AAZ pomp kan ook(hierop komt vast wel commentaar; maar t kan wel)
Als dit een slechte tdi maar goeie aaz maakt snap ik niet dat er iemand klaagt [[thumbup]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door luizenbos »

zelf had ik ook 1y 1900 daar had ik alle jx delen op over gezet dus ook met de turbo dat liep heel gewoon prima weet alleen hoe het moest met wast gate een makkelijke combinatie maar hij liep er prima op

wat hogere wielen en div aan bij aan bouwen maakt het geheel af :wink:

oja als even de carterpan eraf haald zie vanzelf de olie zuigerbodemkoeling zitten kan even niet foto's vinden .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ik heb vandaag beetje in Duitsland gesurft op TDI met mechanische pomp en zonder veel elektronica.
Directe inspuiting is natuurlijk veel beter.
En schijnt toch allemaal te kunnen en ga ik me nog eens beter op inlezen.

De AAZ heeft geen goede reputatie met maximaal peppen en niet te heet worden....
De KY schijnt koeler te blijven en haal je in ieder geval nog zo'n 80 a 100duizend km als je hem met tegen de 100pk vol berijdt.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JT3 »

Mechanische TDI kan maar de pomp is erg prijzig. Ik heb vorig jaar iemand gesproken met een Ahu motor en een standaard Dieselpomp erop. Het zal niet optimaal zijn maar t kan wel.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door vwt3fan »

ja, zag al zoiets staan van € 1700,- staan voor zo'n mechanische brandstofpomp bij Busscheune.
Maar begreep niet helemaal wat er bij stond, hij is zo duur omdat ie uit delen van 2 pompen in elkaar gezet moet worden of zoiets.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie