Catastrofe...?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Catastrofe...?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ben ik druk met praatjes schrijven over de kapotte motor van een ander die zorgeloos en pechvrij wil rijden, gebeurt het mij.
En ik vrees catastrofaal...

Deed paar dagen geleden rondje Achterhoek en Twente, daar bij mijn zus gegeten en weer terug naar het Hooge Noorden met mijn KY TDLLK.
Slechts paar km voor aankomst bij de thuisbasis gaat plots het rode acculampje branden, ik rijdt nog ff door, zie dat de temperauur begint op te lopen en zet meteen de motor af. Multisnaar gebroken. Heb reserve in dashboardvakje liggen, maar het was al laat en donker en heb mijn vrouw gebeld om me naar huis te slepen. Was ook maar zo'n 3 kilometer.
Volgende dag motorkap er af en zag ik al wat vochtspettertjes her en der op de zwarte koelslangen.
Hij siste ook flink toen ik, direct na aan de kant zetten, onder de motor keek of de snaar er nog opzat.
Nieuwe riem er op gezet en gestart. Hij startte niet meteen op alle 4 cylinders, zo'n 2 seconden later wel op alle 4.
Heb er zo'n 10 kilometer mee gereden, niet harder dan 80kmh en alles leek wel ok, geen witte rook uit de uitlaat, noch donkere.
Gelukkig dacht ik nog, want ik heb er geen elektrisch nalooppompje op zitten en het kookte en siste wel beetje in de motorruimte.

Vanavond wil ik vriendin van mijn dochter wegbrengen met de bus maar....
startmotor draait keurig rond maar slaat niet aan, doet helemaal niets.
Oranje gloeilampje brandt en de rode lampjes ook.
Oliedruk lampje gaat ook uit na zo'n 20 seconden starten.

Net onder de motorkap gekeken, Brandstofpomp krijgt stroom bij contact, dieselleidingen lijken allemaal ok.
Maar overal kleine vochtdruppeltjes op de motor en koelslangen en met de vinger erover heen smerend ontdekt dat het ook vettige druppels zijn.
Blijkbaar heeftie olie of diesel en koelwater zitten sproeien. Wellicht dat daardoor de snaar vet is geworden, gaan slippen en breken.
Is ook duidelijk aan de snaar te zien dat ie verbrand is, de snaar was zo'n 2 jaren en 10.000km oud.
Kan verder niets bijzonders aan de motor ontdekken en met starten loopt de motor prima rond.
Maar de motor slaat niet aan, helemaal geen enkele reactie.
Heb de kap van de distributieriem iets terzijde gebogen, de riem draait wel.
De watertank zit tot de rand vol wel kleeft klein beetje smurrie aan de hals van de watertank.
Op de onderkant van de dop zit geen smurrie.
2e watertankje staat gortdroog, was 500 km geleden nog half vol.
Oliepeil staat op minimaal, terwijl die minstens half zou moeten staan want olieverbruik is tot nu toe nihil geweest.
Blijkbaar is hij op de laatste rit veel water en olie kwijtgeraakt.
Tijdens startmotor laten draaien komt er dikke donkere rook uit de uitlaat.
Tis nu te donker, morgen nauwelijks tijd, dus ga overmorgen alles maar eens nader bekijken.
Maar vrees het ergste....
Denk dat ik met mijn gescheur nu naar zo'n 80 a 100.000km mijn KY heb opgeblazen.
Vervelend want over een paar maanden zou hij naar de stalling, jarenlang nixen.
Nouja, we hebben veel plezier met elkaar gehad, maar hebben tegenwoordig grotere Kamper, was de laatste tijd toch al flauw
van dat hele hoge dak en heeft nu iemand zo'n KY TDLLK eens goed getest in vollast.

Compressie meten lijkt me wel goed idee.
Wat zou ik verder eens kunnen bekijken of testen?
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door René Vis »

Zekering nog heel voor het gloeien ?
Rene
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Tja.. ik hou mijn mond maar [[sad]] succes!
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Had vandaag geen tijd maar zag de kap van de motorruimte nog tegen de heg staan en die maar ff in de bus gelegd.
En alles in daglicht nog ff snel bekeken.
Lijkt toch niet dat er olie in de motorruimte heeft gesproeid, het was gisteren ook erg nat en vochtig en misschien dat er daarom wat neveldruppels her en der lagen. Toen mijn dochter gisteren de startmotor liet draaien heb ik met de zaklamp op de uitlaat geschenen en wie weet is die rook normale onverbrande diesel die zo heftig leek in het licht van de zaklamp.
En oei... het LDA staafje waar aan het uiteinde een kogel zit bleek uit de hendel op de brandstofpomp geschoten te zijn.
Zou die daarom geen diesel krijgen en niet willen starten...?
Nou, meteen nog maar weer eens gestart, maar niks.
Ja dankje Rene, morgen als eerste de zekeringen bekijken en als dat niet helpt, dan maar de compressie gaan meten.

morgenavond wellicht meer.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door wouter »

Mijn motorblok is ook vettig, als je door de regen hebt gereden zie je inderdaad druppels die vettig lijken op/rond het motorblok, dat kan dus ook van buiten komen. Ik heb ook eens met een los LDA staafje rond gereden, normaal gesproken trekt de veer in de LDA deze klep "dicht", dat wil zeggen geen extra diesel, bij turbodruk zal het staafje zorgen voor extra inspuiting. Lijkt mij niet dat hij daardoor niet kan starten.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Vandaag als eerste maar eens mijn "Und jetzt helfe ich mir selbst" uit de kast getrokken en "storingen bij de dieselmotor" doorgelezen. Nou, dat begon al lekker... Ik kon er met mijn verstand geen touw aan vastknopen. Doch mijn gevoel deed mij de pagina omslaan naar storingen bij de benzinemotor. Blijkt de uitgever de kopjes van "storingen bij de dieselmotor" en "storingen de benzinemotor" boven de teksten te hebben verwisseld !

Ben net met de problemen aan de slag geweest.
Als eerste Rene's advies opgevolgd en de zwarte deksel op de zwarte doos, waar zich het gloeirelais en de gloeizekering bevindt, opgelicht.
Nou, zekering zag er nog wel oke uit.
Toen een spelend kind van straat geplukt, dat instructies gegeven over hoe de contactsleutel op contact moet worden gedraaid, en vervolgens stroom gemeten op de voorste gloeier, gezien vanaf de rijrichting. Geen stroom !
"Ha, pfffff... gelukkig", dacht ik...
Daarna met een 220volt draad direct vanaf de + van de accu met de eerste gloeier contact laten maken, paar seconden gewacht en dat kind de motor laten starten. Geen resultaat. Wel duidelijk rook uit de uitlaat trouwens, dus diesel krijgt ie in ieder geval wel.

Nou heb ik, sinds zeer recent, alle rede en ratio overboord gegooid om vooral mijn gevoelens ruim baan te geven en dat gevoel liet me toch die gloeizekering eens nader bekijken. Kapje er even helemaal afgehaald, zag er niet verkeerd uit maar toen even met mijn vinger ertegen aan en...
Zekering toch stuk ! Drukte het zo uit elkaar. Fraaie breuk hoor, met blote oog nauwelijks te zien, moet erbij zeggen dat ik mijn leesbril niet op had.
Heb een 220volt draad op de plek van de zekering geklemd, en ja hoor, motor slaat weer aan :)
Kan ik voorlopig (zeg twee weken) met die 220Volt draad rijden of moet er eigenlijk meteen een nieuwe echte zekering in?

Busje stond ook niet helemaal mooi horizontaal, dus dat kan het oliepeil beinvloedt hebben. Toch er nog maar een halve liter bij ingegooid, full synthetische Valvoline 5W30, de eerste keer dat ik die olie er in gegoten heb bij de laatste verversbeurt. Normaal ververs ik er elk jaar en/of elke 7500km 5W40 van de Lidl of 5W40 van Mannöl.
Mijn geheugen is niet meer zo fotografisch als vroeger, maar meen te herinneren dat na laatste keer olie verversen met nieuw oliefilter erop en na even laten lopen, het oliepeil op half stond. Normaliter vul ik dat dan aan tot maximum, maar heb dat die keer volgens mij niet gedaan.
Ga komende kilometers het oliepeil geregeld ff checken.
Ook het 2e watertankje tot max bijgevuld en die ook maar in de gaten houden lijkt me.

Mijn vrees de motor opgeblazen te hebben schijnt dus ongegrond. Al dat gepraat over buspech heeft me paranoia gemaakt.
Toch wel mooi dat ik constateerde dat het staafje aan de LDA losgekomen was van de brandstofpomp.
Op de heenweg van mijn Achterhoek/Twente rit had ik rustig gereden. Vooral omdat een stevige wind recht van voren blies en dan maakt het teveel lawaai bij de A-stijlen. En ook niets gemerkt van die losse LDA staaf. Maar vond op de terug al dat ik beetje weinig power had. Doch het stortregende en met de wind nu vol in de rug ook niet het maximum er uit gehaald. Bovendien mag je daar ook maar 100 kmh.

Enfin, misschien toch maar weer mijn onderbuik vooral met verteren bezig laten houden.
Ik gooi alle angsten en fobieen overboord, laat de rede weer baas zijn en ga een proefrit maken.
En dan meteen testen of dat LDA staafje al langere tijd los zat.
Laatste snelheidstest kwam ik uit op 130 echte GPS kmh. Vond ik zelf al beetje weinig want toen, tienduizenden kilometers geleden, de snelheidsmeter nog wel werkte, en ik er nog geen intercooler op had zitten, haalde ik zo de 140 op de teller.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 26 okt 2017 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Steven, Wouter en anderen.
ja dankje voor het meelezen en adviezen.
Leek mij ook niet dat die losse LDA staaf het probleem kon zien, maar je weet maar nooit en los zat ie.
De Brezan had er geen en heb net 2 nieuwe gloeizekeringen besteld via internet!
En wie weet zit er ook nog 1 in mijn sloopbus, maar die heb ik net twee weken geleden bij grote schoonmaak van mijn werkplek, helemaal volgestouwd met T3 en andere zooi...
Wel erg toevallig allemaal dat zo'n riem zomaar slipt en verbrandt bij zo'n 100 kmh cruisen en kort daarna, voor het eerst in 10 jaren, de zekering klapt...

Ben net terug van op en neer naar Stad. Kinderen zijn twee dagen uit logeren en heb in Groningen Indonesich afgehaald om straks lekker rustig met mijn vrouw te gaan smikkelen. Heenweg rustig aan binnendoor, ons diner gescoort, daarna olie gepeild en water gecontroleerd. Olie stond op maximum en 2e watertank ietsie boven maximium, nadat ik hem eerder tot maximum had bijgevuld.
De terugrit ging over de snelweg, en... hij gaat weer stuk sneller! Weet niet hoe hard omdat mijn kmteller niet werkt en mijn zoon met zijn Smartphone uit logeren is, zodat ook GPS kmh niet geklokt konden worden. Doch de bus is nu weer duidelijk sneller, haalde menig in totdat ik achter op een politiewagen kwam te rijden, waar ieder ander wellicht ook met 130 achteraan hobbelde.
Mijn gevoel zegt dat ie nu weer zo tegen de 140kmh loopt. Motor loopt hoorbaar hoger in toeren, en opgegeven moment begon ik een trilling in het stuur te krijgen, die ik voorheen niet bereikte. Nog ietsie harder en de stuurtrilling verdween weer, maar kwam toen achter die politiewagen te zitten.
Ik rijdt schijnbaar al enige tijd met die LDA losgeraakt van de brandstofpomp.
Nou heb ik, sinds ik zo'n jaar geleden een nieuwe brandstofpomp monteerde, die pomp nog niet aangepast aan gebruik met de intercooler.
Mijn gevoel zei me dat het zo allemaal wel snel genoeg ging.
Doch mijn verstand zegt nu: "Rob, houdt je aan de fabrieksspecificaties en draai die pomp twee slagen verder open!"
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Catastrofe...?

Ongelezen bericht door marcel w »

Hey Rob,

hou je riem even goed in de gaten,kan best zijn dat bv je waterpomp wat zwaar loopt door slijtage en daardoor je riem opgevreten wordt!
Dat je LDA niet mee werkte zou je toch moeten merken,was bij mijn mechanische tdi een keer het rubber welke de pin bedient gescheurd,had toen het idee dat iemand stiekem de tdi had omgeruild voor een 1.6 D zo weinig vermogen had hij toen [[head]] :buiken:
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Plaats reactie