Ombouw schakelstangen naar laatste type

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door yuli »

Kan iemand mij helpen aan met wat informatie :?:

Ik heb een '82 er T3 (oorspronkelijk een diesel, motorcode CS) nu met aangepaste 4 Bak (van een CU). Het complete schakelsysteem van mijn bus is nog CS (tevens 4 ton kilometer oud) dus het oude type met twee bollen. Mijn bus heeft een verhoogde vloer en stand kachel.

Mijn schakelstangen raken het chassis en dat maakt een herrie. Er mist het e.a. qua doorvoer rubbers en wat er is ingelopen en afgevallen met de loop der decennia ‘s. Deze rubbers maar ook andere delen zoals die twee bollen (schakelarm) zijn niet of nauwelijks meer te vinden van het oude systeem.

Nu is mijn plan om het hele traject van voor naar achter om te bouwen naar het nieuwe systeem en waar nodig daarvan alles te vervangen met nieuwe onderdelen die wel te verkrijgen zijn.

Lijkt mij een prima plan? Of denk ik te simpel.. Tips zijn welkom. [[thumbup]]
Tevens hoop ik in 1 keer alles te vinden dus als iemand wat weet of een donor heeft dan hoor ik het graag.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Euh, moet je dan ook niet je versnellingsbak wijzigen?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Id.bevesteging aan de bak is anders.Onderdelen zijn nog wel te koop (soms tijdelijk niet leverbaar) Het schurende geluid heb ik opgelost door er een oliekous over de stang te schuiven.Schakelstang kan je naar voren uitbouwen (hoeft de tank er niet onderuit)
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Idd een stukje pvc pijp van 10 cm over de lengte aan 1 kant inzagen en daarvan het begin in een v zagen. Deze kun je precies achter de tank bij de splinekoppeling over de schakelstang schuiven (waar origineel de vet bol zat). Dit werkt bij mij en andere prima 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door yuli »

Bedankt voor de reacties.

Voorkomt die oliekous / pvc sleeve ook een beetje het doorhangen? Of moet ik dat ergens anders zoeken?

Ik heb gezien dat ik mijn pook een beetje kan "optillen" of de stang van onder wat omhoog kan duwen en dan raakt er een heel even niets met schakelen.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Nee voorkomt allen het piepen en schaven van de stang. Voor de pook zijn revisie setjes te bestellen evenals de bak kant dit scheelt natuurlijk ook weer speling en dergelijke.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Nylon busjes+borstbout onderaan de pook vervangen scheelt soms al een hoop speling.De geleide pen achter in de schakelstang (aan de bakzijde)
wil nog wel eens verbuigen bij motorwissel,hierdoor komt de stang ook lager t.o.v. de doorvoer in het chassis.Nylon ring op deze geleidepen versleten of gebroken.In het kniestuk van de schakelstang zitten ook nylon bussen,maar gebeurt meestal weinig mee.
Officieel zit er een nylon glijplaat in het bakje onder de pook om het "roeren"te beperken (naar 3 en 4) Helaas waarschijnlijk niet meer te koop.
Gr.Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: Ombouw schakelstangen naar laatste type

Ongelezen bericht door yuli »

Sjoerd & Henk bedankt voor de reactie, Ik ga hiermee aan de slag!

Duidelijke uitleg. Die Nylon ring weet ik wat je bedoeld. Die heb ik al vervangen (na lang zoeken naar een nieuwe) want die was idd versleten door over de grond te schuren bij het monteren van de motor. Ik heb inderdaad niet gekeken of de pen nog recht is ga ik maar is even controleren dan! Heb hem wel los gehad om hem her te positioneren dus mogelijk is die krom.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Plaats reactie