JX slaat niet aan

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door krisg »

Stefan doet starters en dynamo's
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Tjeerd »

mdeco schreef: 15 jan 2018 18:21

Ik denk dat het probleem op die hoogte eerder met de koppeling te maken zal hebben. Dat die vastzit ofzo want ik heb ook aan de krukas gedraaid en die krijg ik niet in beweging.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Als je de krukas niet rond krijgt zou de motor zelf niet geblokkeerd zijn?? Ik vind het een beetje een raar verhaal worden, start wel/niet en nu de krukas die niet rond gaat, ik zou even duidelijk uitsluiten wat er nu wel of niet gebeurd.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Tjeerd schreef: 16 jan 2018 12:42 Als je de krukas niet rond krijgt zou de motor zelf niet geblokkeerd zijn?? Ik vind het een beetje een raar verhaal worden, start wel/niet en nu de krukas die niet rond gaat, ik zou even duidelijk uitsluiten wat er nu wel of niet gebeurd.
Ik heb de motor niet weten draaien. Tijdens het aanrijden leek het even alsof hij vertrokken was maar verder dan een paar seconden stotteren kwam het niet. Maar daarvoor kon ik de motor wel laten ronddraaien.

Ik begin al te denken dat ik beter een andere motor begin te zoeken :) Het lijkt niet te stoppen.
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Nu word het iets duidelijker een openliggende motor in elkaar zetten distributie erop en afstellen en dan starten en niet aanslaan, juiste koppakking gebruikt ??(dikte en voor dit type motor) Motor kan je niet links en rechtsom verdraaien? distributieriem versprongen tijden aanslepen ? ff checken en anders de kop er weer af....
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Er zijn maar 3 dingen belangrijk bij een diesel: compressie, diesel en timing.
Als jij de V indicatie op het vliegwiel gevonden hebt en de juiste afstelprocedure hebt gevolgd, is de timing goed. Ik weet niet of je de compressie kunt meten, maar geen beweging in de motor kunnen krijgen, komt een beetje over als een vastloper of blokkerende distributie. Je moet het zelf weten, maar waarom trek je die motor niet even uit elkaar om te kijken wat de interne conditie is? Qua tijd valt dat hartstikke mee als je dat goed voorbereid. Na controle zijn er twee opties: Of de motor is overleden, dan weet je wat je te doen staat. En als het allemaal nog netjes is en je zou alle zuigerveren, olieschraapveren, drijfstangbouten, hoofdlagers en krukaslagers vervangen, dan kost je dat de hoofdprijs niet als het verder goed lijkt en dan heb je gewoon weer een goed blok, maar moet je nog wel je pomp (laten) reviseren (wat je zo'n 500 euro kost). Qua tijd is dat in een maand of twee te doen als je het heel relaxed doet. In België is het lastig om een andere motor in te bouwen toch? Het is zo een beetje giswerk voor iedereen hier. Zeker omdat we er geen filmmateriaal ofzo van zien.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Er zat een koppakking bij de motor en ik heb eenzelfde nieuw besteld, alsook nieuwe kopbouten en deze volgens het boekje vastgezet. De riem lijkt mij nog goed te liggen. Kan natuurlijk niet verdraaien om zeker te zijn dat ik bij de juiste merkpunten uitkom maar hij staat ook goed op spanning.
Ik krijg er zowel links als rechtsom een heel klein beetje beweging op, juist een beetje speling.

Zal ik dit weekend de kop er even terug afhalen en zien wat de zuigers zeggen. Zie ik dan wel verder.

Een andere motor is in België op zich geen groot probleem als het dezelfde motortype is. Als ik hier nu een ander 1.6td in leg gaat niemand dat ooit merken of over vallen. Het is meer als ik er een 1.9tdi zou inleggen dat dit een probleem kan worden.
Ik kan wel een filmpje maken maar helaas gaat dat momenteel niet veel zeggen want er zit nergens beweging in :)

Maarten
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Tjeerd »

[[thumbup]] succes we blijven het volgen
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Ik heb daarnet tussen de buien door even wat nagekeken.
De distributieriem is eraf en nu kan ik de krukas wel draaien. Niet helemaal rond natuurlijk maar de zuigers zitten denk ik dus niet vast aan de cilinderwanden.
De dieselpomp draait ook rond, dat gaat wel niet gelijkmatig. Ik bedoel dat hij met snokjes rondgaat. Eerst een grotere weerstand om dan ineens een heel stuk rond te draaien. Ik weet niet of dit normaal is?

Kan het zijn dat de nokkenas te moeilijk ronddraait? Dat de klepstoters teveel weerstand bieden?
Er valt mij onder het kleppendeksel niets van overmatige slijtage of schade op. Er zat ook wel wat olie op dus met het aanslepen zal er wel olie rondgepompt zijn.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat je de pomp met schokjes ronddraait is normaal. Als je de nokkenas niet rond kunt draaien is dat een mooi begin van een onderzoek, want dat is niet normaal.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Ik daarnet nog even verder gekeken. En de nokkenas zit muurvast. Deze keer zonder distributie proberen bewegen en er is geen beweging in te krijgen.
De nokkenaspolie moet met 45NM vastgezet worden en dit gaat perfect zonder blokkering. Lijkt met dus niet normaal.
De beugeltjes (ik weet de juist naam niet) die de nokkenas vastzetten staan ook op moment vast.
Ik krijg beweging in de klepstoters dus die zitten ook niet vast (ik kan ze wel niet helemaal open duwen, maar dat komt allicht door de minikoevoet die ik daarvoor gebruik)

Iemand nog ideeën? Ik staat niet echt te springen om de kop er terug af te halen omdat er juist nieuwe kopbouten en pakking inzitten. Maar vrees dat er geen andere optie meer is.

Maarten
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik weet dat er verschillend diktes in koppakking zijn dacht 3 maten daar zit dus ook verschillen in wellicht kan dat ook wat beteken voor je kleppen :?:
los even meedenkend . :D
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Tjeerd »

mdeco schreef: 21 jan 2018 12:22
De beugeltjes (ik weet de juist naam niet) die de nokkenas vastzetten staan ook op moment vast.
Zitten deze op de juiste plaats en niet per ongeluk een halve slag gedraaid, stuk voor stuk losdraaien en zien wanneer je de nokkenas weer kan draaien.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

luizenbos schreef: 21 jan 2018 12:27 ik weet dat er verschillend diktes in koppakking zijn dacht 3 maten daar zit dus ook verschillen in wellicht kan dat ook wat beteken voor je kleppen :?:
los even meedenkend . :D
Daar denk ik de juiste van te hebben. De kop was helaas gedemonteerd toen ik hem kocht, maar er zat een koppakking bij. Een met 3 gaatjes en die zit er nu ook tussen.
Tjeerd schreef: 21 jan 2018 21:08

Zitten deze op de juiste plaats en niet per ongeluk een halve slag gedraaid, stuk voor stuk losdraaien en zien wanneer je de nokkenas weer kan draaien.
Dat zou wel kunnen, kan ik eens proberen. Er zijn inderdaad 2 kanten aan, ik dacht dat daar weinig verschil in zat (kon in de handboek ook niets over vinden) maar ik kan ze wel eens apart losmaken en zien of er een verschil is. Of ze allemaal andersom plaatsen, want nu staan ze allemaal in dezelfde richting.

Bedankt voor de tips, ik houd jullie op de hoogte van verdere vorderingen :)
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door marcel w »

wil de nokkenas ook niet rond als je de krukas wat verdraaid?
wat ik wil zeggen,raken je kleppen niet de zuigers?
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Johannus »

mdeco schreef: 21 jan 2018 22:08 Dat zou wel kunnen, kan ik eens proberen. Er zijn inderdaad 2 kanten aan, ik dacht dat daar weinig verschil in zat (kon in de handboek ook niets over vinden) maar ik kan ze wel eens apart losmaken en zien of er een verschil is. Of ze allemaal andersom plaatsen, want nu staan ze allemaal in dezelfde richting.
Oei.
Nokkenaslagerkappen. Die kan/mag je niet verwisselen.
De gaten voor de nokkenas worden, terwijl de lagerkappen gemonteerd zijn, gekotterd. Dus elke kop is inclusief lagerkappen 'uniek'. Wisselen van die kappen kán voor schade zorgen.
Als je de kop gedemonteerd, met losse lagerkappen en met losse nokkenas hebt gekregen, dan weet ik niet of je merktekens hebt waaraan je kan herkennen welke lagerkap waar hoort.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je geluk hebt, zijn ze eerder los geweest en heeft iemand ze met een priem gemerkt...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie