JX slaat niet aan

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Hey

Ik ben een beetje vastgelopen in met een projectje.
Een tijdje terug had ik een bus gekocht met jx motor erin. De motor zou goed gewerkt hebben volgens de verkoper.
Echter wou hij een revisie doen en lag bijgevolg de cilinderkop op de achterbank. Hij is moeten verhuizen en had geen
plaats meer voor een niet rijdende bus dus heb ik hem overgenomen.

Nu heb ik de cilinderkop terug gemonteerd, nieuwe koppakking en cilinderbouten gebruikt, maar krijg ik de motor niet gestart.

Wat heb ik gedaan :
-cilinderkop vastgezet, bouten op moment
-nieuwe gloeibougies (krijgen stroom, maar blijven wel 20s gloeien)
-alles op tijd gezet (brandstofpomp gelijk met streepje, krukas via v-bak gat, nokkenas langs achterkant vastgezet)
-12v op de brandstofpomp gezet

De turbo is nog niet aangesloten en de koelvloeistofslangen/sensoren ook niet.

De motor gloeit voor(redelijk lang wel) en draait rond maar slaat niet aan.
Er komt wel diesel uit de pomp, als ik een buisje losdraai loopt er toch uit.

Ik zit dus een beetje vast, kan het zijn dat de pomp 180° fout staat?
Ondanks dat de streepjes wel uitgelijnd staan?
Ik veronderstel dat de afwezigheid van koelvloeistof en bijhorende druk en temperatuursensoren geen invloed hebben op het
aanslaan?

Mijn idee was om eerst de motor te horen draaien vooraleer ik er nieuwe koelvloeistof en dichtingen/waterpomp enzo ging ingooien.
Kwestie dat als er ergere problemen zijn dit niet voor niks is geweest.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt

Maarten
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Pomppoelie 180 graden draaien... [[thumbup]]
Ziehttp://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... n&start=64
Mijn oude pomp was intern 180 graden gedraaid.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Roerdomp schreef: 15 dec 2017 17:38 Pomppoelie 180 graden draaien... [[thumbup]]
Ziehttp://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... n&start=64
Mijn oude pomp was intern 180 graden gedraaid.
Bedankt, zal ik dit weekend eens proberen.
Had al zo een vermoeden maar was niet zeker of het mogelijk was dat die intern gedraaid kon zijn.

Mvg

Maarten
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In principe niet, maar in feite wel... [[sad]] Ik weet niet of je alle suggesties uit mijn post gelezen hebt, maar die van Rene Vis over de vastzittende schotjes zou ik nog even lezen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Ik heb vandaag de pomp 180° gedraaid, helaas geen verschil.
Wat Rene zegt over die schotjes zegt zou wel eens het probleem kunnen zijn. Ik denk dat de pomp niet genoeg aanzuigt, er bleef lucht in de leiding zitten.
De diesel komt nu vanuit een jerrycan die naast de motor staat en ik heb nu met een handpompje de leiding vol gezet. Maar geen verschil.
Wat me wel opviel is dat uit de retourleiding zo goed als niets komt. Een paar druppeltjes diesel tijdens het starten maar verder niets.

Zou een elektrisch pompje helpen om genoeg druk te geven? Mijn handpomp is niet echt voorzien om druk te geven, eerder om een tank leeg te pompen en dergelijke dus de diesel komt door de aansluitingen ervan. Ik begrijp uit die topic dat zoiets helpt om een slecht lopende pomp los te krijgen maar de mijne doet denk ik helemaal niets.

Ook heb ik ergens gelezen dat aanslepen zou helpen om de pomp op gang te krijgen, iemand ervaring mee?

Mvg

Maarten
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

hylkeanne schreef: 17 dec 2017 23:09 Daar hoort ook tijdens het starten (zo is het bij mij) volop dieselolie uit te komen, ook als de motor niet aanslaat. Weet je zeker dat de afsluitklep werkt?

Hylke
Daar ben ik niet zeker van. Is er een manier om dat te testen? Als ik 12v op de pomp zet hoor ik wel een klik.


Maarten
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je het echt zeker wilt weten zou je een ander exemplaar moeten gebruiken, maar lucht in de pomp zou ik eerst uitsluiten... Ik heb met een grote oliepompspuit aangesloten op de retour net zo lang gezogen tot ik geen bellen meer had. Dat werkte wel terwijl pompen met zo'n buitenboordmotorhandpompje niet werkte.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Roerdomp schreef: 18 dec 2017 18:00 Als je het echt zeker wilt weten zou je een ander exemplaar moeten gebruiken, maar lucht in de pomp zou ik eerst uitsluiten... Ik heb met een grote oliepompspuit aangesloten op de retour net zo lang gezogen tot ik geen bellen meer had. Dat werkte wel terwijl pompen met zo'n buitenboordmotorhandpompje niet werkte.
Dat kan ik inderdaad best eens proberen, dom dat ik daar nog niet aan gedacht had. Ik heb met een pompje diesel aangeduwd maar aanzuigen werkt misschien beter. Eerst wachten tot ik nog eens overdag tijd heb en de weergoden het toelaten.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door marcel w »

met een balgpompje de diesel door de pomp duwen tot het bij d retour er uit komt,dan zou die genoeg diesel moeten hebben om te starten.
voordat je gaat starten zou je de plunjer even uit de dieselstop kunnen halen,daarmee sluit je die uit.motor stoppen kan dan met de koppeling.
mocht hij zo nog niet willen sarten zou het idd best kunnen zijn dat de schottenpomp vast zit.meestal komt die wel los als er weer verse diesel in de pomp zit.anders de bus in de eerste versnelling een eindje slepen.doordat de pomp dan ook even op toeren rond gaat wil die ook nog wel eens los komen.laatste optie is de pomp uit elkaar halen,maar dan moet je wel weten wat je doet.
mvg marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

marcel w schreef: 20 dec 2017 18:19 met een balgpompje de diesel door de pomp duwen tot het bij d retour er uit komt,dan zou die genoeg diesel moeten hebben om te starten.
voordat je gaat starten zou je de plunjer even uit de dieselstop kunnen halen,daarmee sluit je die uit.motor stoppen kan dan met de koppeling.
mocht hij zo nog niet willen sarten zou het idd best kunnen zijn dat de schottenpomp vast zit.meestal komt die wel los als er weer verse diesel in de pomp zit.anders de bus in de eerste versnelling een eindje slepen.doordat de pomp dan ook even op toeren rond gaat wil die ook nog wel eens los komen.laatste optie is de pomp uit elkaar halen,maar dan moet je wel weten wat je doet.
mvg marcel
Hoe kan ik die plunjer uit de dieselstop eruit halen? Want ik begin te vermoeden dat die wel eens de schuldige zou kunnen zijn.
Als ik met een pompje diesel in pomp komt die er niet door. De slangen van men pomp springen los door de druk. En als ik aan de retourleiding zuig met een pompje dat dient om remmen te ontluchten krijg ik enkel lucht. Als ik de pomp aan een rubberen retourleiding hang (van de 1e injector) dan kan ik druk opbouwen zonder dat er iets uitkomt.

Maarten
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Gewoon de solenoid losdraaien en de pin valt er uit dan de solenoid terug erin draaien en starten :)
Na sleutel uit contact halen blijft hij vrolijk verder draaien. Heerlijk zo'n diesel 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Ik heb vandaag eindelijk tijd (en hulp gehad) om wat meer te testen en te proberen.
De solenoid heb ik eruit kunnen halen, dat pinnetje ligt nu op men werkbank. Ik vond het wel vreemd dat het plaatje dat in de weg zat hiervoor met inbus en torx bouten vast zat. Had ik natuurlijk eerst niet door, dus dat heeft wel wat gevloek teweeg gebracht.

Voor het starten maakte dit weinig verschil, de pomp lijkt geen druk te kunnen opbouwen.

Daarna heb ik de bus achter men ander wagen gehangen met een trekstang. Ben een stukje gaan rijden en heb meerdere keren tegen een 40 km/u in een aantal verschillende versnellingen laten meedraaien. Maar niets kreeg de motor in gang, de koppeling stinkt wel verschrikkelijk nu. Dus daar zal ik ook eens naar moeten kijken. Maar eerst de motor :)

Heeft er iemand nog ideeën/suggesties om te proberen? Het enige waar ik nog op kan komen is een andere dieselpomp zoeken of deze laten nakijken. Want ik denk dat de pomp uiteenhalen misschien iets te hoog gegrepen is.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Komt er wel grijze rook uit de uitlaat? Zo nee, dan is er toch iets met de brandstoftoevoer. Hoe is je brandstoffilter?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Roerdomp schreef: 13 jan 2018 18:11 Komt er wel grijze rook uit de uitlaat? Zo nee, dan is er toch iets met de brandstoftoevoer. Hoe is je brandstoffilter?
Daar heb ik eigenlijk geen idee van. Ik zat achter het stuur tijdens het aanslepen en mijn hulp in de wagen voor mij.
De pomp hangt niet meer aan de filter, ik heb een fles met diesel naast de motor staan waar de twee slangen van de pomp ingaan.

Vandaag ook gemerkt dat het niet men koppeling was die stonk, maar eerder de startmotor. Die draait nu niet meer en stinkt ook
als ik hem laat draaien. Denk dus dat die heel de weg heeft meegedraaid in plaats van te ontkoppelen. Morgen ga ik hem er proberen
uit te halen en zien of er nog iets te redden valt.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door krisg »

Voor revisie kan ik je Stefan Janssens in Grootlo aanbevelen.
https://www.google.be/search?source=hp& ... fj5YdukYUg
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

krisg schreef: 13 jan 2018 19:51 Voor revisie kan ik je Stefan Janssens in Grootlo aanbevelen.
https://www.google.be/search?source=hp& ... fj5YdukYUg
Doet die pomprevisies of van een startmotor?

Ik heb men startmotor er gisteren uitgehaald (ging vlotter dan verwacht) en die doet het nog gewoon. Daar was ook niets speciaals aan te zien, tanden niet afgesleten ofzo en sprong direct draaiend aan als ik hem aan de 12v leg. Ik denk dat het probleem op die hoogte eerder met de koppeling te maken zal hebben. Dat die vastzit ofzo want ik heb ook aan de krukas gedraaid en die krijg ik niet in beweging. Zal ik de versnellingsbak er eens moeten vanonder halen om te zien of daar iets mis mee is.

Maar dan draait de motor natuurlijk nog niet. Ik denk dat ik toch eens naar een andere pomp/pomprevisie ga kijken.
Weet er iemand of de dieselpomp specifiek voor een T3 moet zijn of kan ik er gewoon één van een 1.6td uit een golf/audi/... op zetten?
Is er trouwens een verschil tussen de pompen van een motor met en zonder turbo? Die van een turboloze motor kom ik meer te koop tegen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg

Maarten
Plaats reactie