schonere ky motor

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2015 20:51
Locatie: Oostende

schonere ky motor

Ongelezen bericht door corneel »

Wat als je bij de ky ombouw naar, turbo de originele ky dieselpomp laat zitten ? Krijg ik dan schonere uitlaatgassen door betere verbranding ? Meer vermogen hoef ik niet door turbo toevoeging, ietsje meer Nm is altijd meegenomen.

Groetjes,
Ivan
groeten, Ivan
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik weet niet of het werkt. Maar je pompt meer lucht in je blok dus heb je ook meer brandstof nodig anders gaat de verhouding lucht/diesel te arm worden. Ik zou voor een td pomp gaan. Overigens gaat je verbrandings temp omhoog dus heb je zoizo hogere nox waarde. Misschien dat je dit opheft door het arme mengsels of dat je bus er gewoon slecht van gaat lopen ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is geen benzine Sjoerd... Een diesel heeft altijd een luchtoverschot, dus 'te arm' lopen heeft een diesel geen last van. Maar als je geen extra brandstof in pompt heb je inderdaad geen voordeel van de verhoogde luchtvulling door de turbo... Zinloze investering dus, zonder aangepaste pomp. Je kunt je huidige pomp wel wat opdraaien. Dan haal je er wel wat vermogen uit. Laag in toeren zal hij dan meer roeten.

Maar waarom wil je schonere uitlaatgassen? Als hij overmatig rookt is er wat anders aan de hand.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door Johannus »

Diesel werkt sowieso met een luchtoverschot. Zonder méér brandstof helpt nog meer lucht niet zoveel.

Waar bij benzine een motor warm loopt bij een arm mengsel, loopt een diesel juist warm bij een rijk mengsel. De verbrandingstemperatuur zou dus (met een nog groter overschot) juist omlaag moeten gaan (of het substantieel is, is de vraag).

Los daarvan: Zonder TD pomp met drukgeregelde brandstofverrijking heeft het niet zo veel zin een turbo te monteren. Immers, stationair zal de turbo geen drukvulling leveren, en als je daarop de non-turbo pomp instelt, draait ze onder drukvulling enkel armer (geen vermogenswinst, geen profijt, enkel nadeel van de turbo). Als je de pomp juist op drukvulling afstelt, dan zal ze stationair ( zonder vulling ) juist veelste rijk draaien: roeten in stationaire loop.



Meer info: http://transporter-techniek.nl/phpBB3/d ... dieselpomp helemaal onderaan staat de LDA beschreven, de werking en het nut.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door wouth »

Roerdomp schreef: 10 jan 2018 15:41 Je kunt je huidige pomp wel wat opdraaien. Dan haal je er wel wat vermogen uit.
Moet ik dan dat schroefje dieper IN de pomp draaien of juist ERUIT ??

We spreken toch over het-schroefje-met-contramoer??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door Johannus »

wouth schreef: 10 jan 2018 16:13 Moet ik dan dat schroefje dieper IN de pomp draaien of juist ERUIT ??

We spreken toch over het-schroefje-met-contramoer??
Dat merk je vanzelf :-)

Maar serieus: het is iets te lang geleden dat ik aan een dieselpomp draaide.. Ik vermoed in. Je ziet 't vanzelf in je spiegel: als ie roet als een malle, dan staat ie te rijk.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In, inderdaad...

Afbeelding
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2015 20:51
Locatie: Oostende

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door corneel »

Mijn vraag naar een schonere diesel is naar aanleiding van de strenge belgische auto keuring. Als de roetuitstoot te hoog is krijg ik waarschijnlijk een rode kaart. Verder dacht ik ook al eens richting roetfilter ja, ook aan ureum( amoniak) injectie ? Belgische old timer rijders houden hun hart vast want er hangt een vies geurtje en niemand weet er het fijne van.Op termijn gaan alle O.T.s eruit moeten, vandaar mijn bezorgdheid...
groeten, Ivan
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Kun je in België wel je auto opnieuw laten keuren op hoe "schoon" deze is? In NL ben je gewoon het haasje op brandstof en bouwjaar. Al leg je een nieuwe fabrieks TDI van een t6 in je bus het antwoord zal nee blijven. (Muv electrisch want dat is zo schoon 😒)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2015 20:51
Locatie: Oostende

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door corneel »

In Belgie is alles (om)koopbaar : een ton extra belastingen en je kunt toch rijden, al is het een stoomlocomotief bij wijze van spreken ... o zo democratisch ...bon, we dwalen af, ik voorzie dan toch maar een jx dieselpomp
groeten, Ivan
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als het om roetuitstoot gaat, kun je gemakkelijker de pomp wat terugschroeven. Een JX rookt nog meer omdat de LDA afstelling mechanisch en weinig gevoelig geregeld is. Als je je huidige afstelling markeert, draai je hem na de keuring weer terug.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Als je je T3 laten keuren als oldtimer is er geen roettest.

En nee, de oldtimers gaan er niet uit. Het is namelijk een "miljoenen" business die heel wat werkgelegenheid met zich meebrengt.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door Johannus »

En bang zijn voor de keuring? Als de motor gewoon voldoet aan de waarden die horen bij het bouwjaar, is er niets aan de hand hoor.
Moeilijk doen met truukjes is bij een gezonde motor helemaal niet nodig.
Maak je je echt druk om het milieu, zorg dan liever voor goed onderhoud, een goede afstelling, en rij nog jaren onbezorgd rond.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

hylkeanne schreef: 11 jan 2018 01:22 Roetfilter, katalysator, EGR, Ad Blue toevoeging. Dat helpt. Een 2.0 TDI uit een T6 zal zonder die componenten net zo vervuilend zijn.

Hylke
Met toch ook tenzij de obd stekker eraan gaat? 😂 Nee maar dat klopt idd maar zelfs als je dat inbouwd kun je in NL géén euro6(of hoe noem je die normen) op een oud kenteken krijgen
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door krisg »

In Belgie ook niet hoor. Er is wel een roettest op de jaarlijkse keuring, en ja dat is en blijft een loterij, die keuring.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: schonere ky motor

Ongelezen bericht door marcel w »

VW leverde zelf 1.6 td blokken met een D pomp er op om een mooiere verbranding te krijgen.
zo'n blokje zat er ook in mijn golf 2 D.dus het zal zeker wel werken.
of je het moet doen om je blokje door de keuring te krijgen is denk ik wat teveel werk.
gooi voor je naar de keuring gaat een lading forte verstuiver reiniger in de tank(liefst eentje die niet meer dan een kwart vol is) en neem de lange route naar de keuring.dan komt ie dr ook wel door :)
mvg marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Plaats reactie