LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
mauros
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 feb 2017 18:33

LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door mauros »

Beste allemaal,

Er zijn veel topics over dit onderwerp maar de meesten zijn 5+ jaar oud - daarom toch maar een eigen topic over dit onderwerp. Het afgelopen jaar heb ik 10.000 kilometer gereden met mijn bus; met als gevolg dat ik ruim 2000 euro aan benzine heb getankt. Ik reis veel voor werk en gebruik de bus daar graag voor, handig en leuk. Ook de komende twee jaren verwacht ik vergelijkbare kilometers (misschien zelfs meer) te maken. Ik overweeg dus een LPG installatie te plaatsen om e.e.a. iets betaalbaarder te maken. Nu loop ik tegen de volgende punten aan:

Motorschade?
Mijn 2.1 SS motor is een jaar of 8 geleden vermoedelijk gereviseerd, exacte kilometeraantallen zijn een raadsel. Hij loopt als een zonnetje, start altijd en heeft geen problemen. Ik ben er op gewezen dat voor ik de LPG conversie zou doen het verstandig zou zijn om een motor revisie te doen... want LPG laat de motor sneller slijten dus dan kan je maar beter eerst reviseren. Eventueel kunnen er extra geharde kleppen die beter met LPG om zouden kunnen gaan. Wat denken jullie hiervan?

Lube systeem of niet?
Er zijn diverse systemen op de markt gebracht de afgelopen jaren die (om slijtage tegen te gaan) een klein beetje olie inspuiten. Dit kan op basis van vacuüm (goedkoop) of elektrische inspuiting (duur). Heeft iemand hier ervaringen mee? Is het handig/nodig?

Plaatsing van de tank
Om binnen geen ruimte op te offeren is het voor-de-hand-liggend om een ringtank (plek van reservewiel) te plaatsen. Ik heb gelezen dat er diverse forumleden zijn met een dergelijke tank... maar de 53 liter geeft dan een bereik van ongeveer 300km, dat vind ik persoonlijk een beetje beperkt. Volgens deze afbeeldingen zou het mogelijk moeten zijn om ook een lang gerekte tank (diameter 200mm) onder de bus te hangen, aan 1 kant, want de andere kant heeft de kleine tank voor koken/verwarmen al hangen. Hiermee groeit het bereik wel.

Installatiekosten & Adressen
De wereld van de LPG lijkt na de afschaffing van de oldtimerregeling een beetje te zijn ingestort. Ik kan geen partijen meer vinden die ervaring hebben met het inbouwen bij onze T3 bussen. Hebben jullie misschien nog tips? Een offerte die ik nu heb gekregen was 1700 euro voor de inbouw en keuring met alleen ringtank, 100 of 300 euro voor toevoeging lube systeem en 700 euro voor plaatsing extra tank onder de bus: hypothetisch dus 2700 euro voor het LPG systeem. Volgens mij geen goedkope aanbieding.

Ik hoor graag gedachten, suggesties en ideeën van LPG rijders anno 2018... [[bye]]
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door rooibus »

Als je veel kilometers rijdt heb je de kosten van een LPG-installatie er snel uit.
De motor van tevoren reviseren lijkt mij enigszins overdreven. Als 'ie 8 jaar geleden al gereviseerd is zou ik de LPG-installatie gewoon inbouwen en kijken hoe lang 'ie het uithoudt. Dat een motor (in z'n geheel dus) harder zou slijten door het rijden op LPG is kolder: alleen de uitlaatkleppen en -zittingen krijgen het zwaarder te verduren door de hogere verbrandingstemperatuur. Alléén de cilinderkoppen (laten) vervangen/reviseren is geen sinecure (ik heb het zelf gedaan).
Een FlashLube-systeem vind ik weggegooid geld. In m'n vorige bus had ik het, in deze niet; ik heb er met allebei 100.000km mee gereden, ik merk geen verschil.
Mijn LPG-tank zit op de plaats van het reservewiel en hij heeft een inhoud van 85L bruto/65L netto. Daarmee haal ik, afhankelijk van rechtervoet en belading, tussen de 400km en 450km.
Die €1700 voor de installatie met een ringtank lijkt mij een prima prijs, €700 voor een extra tank lijkt mij wat te gortig.
Laatst gewijzigd door rooibus op 09 feb 2018 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Helemaal mee eens. Gewoon installeren en gaan. Als je een beetje normaal doet, zijn al die tierelantijnen echt onzin.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Welk systeem heb jij voor die 1700,-

Ik heb een VSI injectiesysteem met ringtank voor minder 10 jaar terug. De extra tank heb ik ondertussen al verwijderd vanwege roest. Die hangt daar gevoelig......tegenwoordig niet zo veel km meer en kan makkelijk 250 km van pomp naar pomp rijden. Verbruik is niet mals.....maar ligt misschien aan mijn voet.

Inbouw hardware zelf gedaan, VSI systeem electrisch laten aansluiten door de garage, daarna nog naar RDW. Naast tijd heeft dat bij elkaar niet meer dan 1500,- gekost.

geen Lube systeem nodig. zelf nu ruim 50K kilometers gereden zonder noemenswaardige problemen.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/391847.html
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
mauros
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 feb 2017 18:33

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door mauros »

Dank voor de reacties, fijn om te horen dat het geen vreemde gedachte is om LPG in te bouwen anno 2018 :)

@rooibus: Ik heb een 52 liter tank aangeboden gekregen binnen de offerte, maar begrijp dat 65 liter dus ook daar zou moeten passen. Heb je nog wel voldoende hoogte vanaf de grond dan?

@RoonT3: In de offerte spreekt men van een systeem van Vogel. Hoeveel liter ringtank heb jij geïnstalleerd?
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb een 55 liter ringtank. Ik vraag mij af hoe je een 85 liter tank (@willem) daar geplaatst krijgt? Ik heb de tank in de verstevigde syncro reservewielbak welke ongeveer 5 cm verlaagd is.

https://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopi ... &start=140 (foto's moet ik nog eens terugplaatsen....)

Met een VSI systeem zal het wel goed zitten. Let erop dat de injectors zelf en de nozzles zo dicht mogelijk bij de kop zitten en niet ergens boven op je inlaatbrug. Ik heb de nozzles in het gietstuk van de inlaatbrug aan de kop. De injectors ca. met 5 cm slang ertussen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door rooibus »

Mijn tank zit in een speciaal gemaakt frame, dus niet in de reservewielbak. Als er een sterke knik in het wegdek zit, bv. een veerpont op of af, of als ik te hard over een drempel rij raakt dat frame de grond wel eens.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoeveel ruimte heb jij dan tussen het frame en de weg? Ik heb even nagemeten;

25 cm tussen weg en onderzijde verstevigde wielbak en dan zit de tank strak tegen de schakelpot aan. Tank is ø 60 x 23 dan denk ik. Als ik zo meet zou een tank van ø 70 passen en als je de uitstekende randen van je kokerbalk wegneemt ook wel ø 72 schat ik. 72x25 zou een 82 liter tank zijn. Dat moet bij mij dan nog gaan om 20 cm bodemvrijheid te behouden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
mauros
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 feb 2017 18:33

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door mauros »

@rooibus: Wie heeft dat frame voor je gemaakt? Of heb je dat zelf gedaan?
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door rooibus »

De vorige eigenaar in Engeland heeft de LPG-installatie daar in laten bouwen; het frame is dus in Engeland gemaakt.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Ik zou met Google translate ook eens in Polen shoppen, voordelige en goede systemen te verkrijgen.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Koltec
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
mauros
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 feb 2017 18:33

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door mauros »

Ik heb zelf helaas niet de kennis en kunde om een installatie te doen... ik ben dus helaas echt gebonden aan een installatiebedrijf.
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
mauros
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 feb 2017 18:33

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door mauros »

Even een update: Inmiddels is de installatie ingebouwd. Tanken is een stuk leuker geworden. Verbruik LPG ligt rond de 1 op 6,5.

De motor loopt voor 99% probleemloos, maar het komt wel regelmatig voor dat er een kleine 'hapering' of 'stotter' merkbaar is tijdens het rijden. Voornamelijk als ik gewoon 100 km/u ga op de snelweg is er elke x aantal kilometer een kleine hapering merkbaar. Kort na de installatie was dit wat heftiger, inmiddels iets minder... Hebben jullie hier ervaring mee?
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Geen problemen gehad on het rijden zelf. Is misschien ook moeilijk traceerbaar. In de gaten houden of dit onder dezelfde omstandigheden optreed of ook bij wisselende toerentallen, snelheden etc. Misschien de computer die zich inregelt en probleem zichzelf oplost.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: LPG G3 installatie op een WBX 2.1

Ongelezen bericht door Jeltuh »

mauros schreef: 27 mar 2018 22:17 Even een update: Inmiddels is de installatie ingebouwd. Tanken is een stuk leuker geworden. Verbruik LPG ligt rond de 1 op 6,5.

De motor loopt voor 99% probleemloos, maar het komt wel regelmatig voor dat er een kleine 'hapering' of 'stotter' merkbaar is tijdens het rijden. Voornamelijk als ik gewoon 100 km/u ga op de snelweg is er elke x aantal kilometer een kleine hapering merkbaar. Kort na de installatie was dit wat heftiger, inmiddels iets minder... Hebben jullie hier ervaring mee?
Welk systeem heb je laten inbouwen?
Ik rijdt een Mitsubishi Lancer op g3 en heb hetzelfde 'stottertje' op gas. Ik heb veel gezocht en vervangen maar kom er niet van af, ik leer er nu mee leven :lol:
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Plaats reactie