JX Dieselpomp aanpassen
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
- Locatie: Be-Serskamp
JX Dieselpomp aanpassen
Voor de Techneuten ,
-Kan een JX dieselpomp(ESP) (nokkenschijf) aangepast worden om 2-traps verstuivers (AAZ) deftig hun werk te laten doen?
Alvast bedankt
Koen
-Kan een JX dieselpomp(ESP) (nokkenschijf) aangepast worden om 2-traps verstuivers (AAZ) deftig hun werk te laten doen?
Alvast bedankt
Koen
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Werkt gewoon zonder aanpassingen, lijkt me. Openingsdruk van de verstuivers is gelijk.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
- Locatie: Be-Serskamp
Re: JX Dieselpomp aanpassen
@Michel,
Gegoogled op "Hubscheibe JX-AAZ" en ik krijg een pak(Duitse) info (helaas,mijn Duits is verre van perfect) .
Blijkbaar:
-Nokkenschijf JX en AAZ zijn omwisselbaar, ( de diktes verschillen , JX 2.1mm/AAZ 2.6 of 3.1mm)en enkele andere onderdelen moeten overgebouwd worden van AAZ naar JX pomp, dit doe je als je de prestaties van je blok wilt opkrikken
-De standaard JX pomp werkt inderdaad met de 2-trapsverstuivers , dit doe je als je een stillere motor wilt( dit is mijn bedoeling)
Bij 2traps-verstuivers heb je de openingsdruk bij de voorinspuiting , dan volgt de opbouw tot de normale druk van hoofdinspuiting .
Wat moeten de waarden(Bar)van de voorinspuiting en de hoofdinspuiting worden bij 2traps-verstuivers(AAZ) ? en dit voor een 1Y motor met standaard JX turbo en standaard JX pomp
Alvast bedankt
Grtzzzzzzz Koen
Gegoogled op "Hubscheibe JX-AAZ" en ik krijg een pak(Duitse) info (helaas,mijn Duits is verre van perfect) .
Blijkbaar:
-Nokkenschijf JX en AAZ zijn omwisselbaar, ( de diktes verschillen , JX 2.1mm/AAZ 2.6 of 3.1mm)en enkele andere onderdelen moeten overgebouwd worden van AAZ naar JX pomp, dit doe je als je de prestaties van je blok wilt opkrikken
-De standaard JX pomp werkt inderdaad met de 2-trapsverstuivers , dit doe je als je een stillere motor wilt( dit is mijn bedoeling)
Bij 2traps-verstuivers heb je de openingsdruk bij de voorinspuiting , dan volgt de opbouw tot de normale druk van hoofdinspuiting .
Wat moeten de waarden(Bar)van de voorinspuiting en de hoofdinspuiting worden bij 2traps-verstuivers(AAZ) ? en dit voor een 1Y motor met standaard JX turbo en standaard JX pomp
Alvast bedankt
Grtzzzzzzz Koen
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Ik heb het vermoeden dat er hier iets door elkaar gehaald word.
De AAZ is een wervelkamer diesel met traditionele verstuivers (1 trap)
De 2 traps verstuivers zijn bedoeld voor de direct ingespoten diesels (TDI) en passen niet in de kop van de AAZ.
Bij de wervelkamers worden tapverstuivers gebruikt die in de wervelkamer inspuiten waardoor de verbranding begint.redelijk gelijkmatig door de voor verbranding in de wervelkamer.
Heb je een direct ingespoten diesel worden er gatverstuivers toegepast.omdat je de diesel nu direct in de verbranding ruimte inspuit en een relatief felle verbranding krijgt komt er een zeer sterke diesel klop in deze motoren,om dat tegen te gaan heb je 2 traps verstuivers die eerst een klein beetje in spuiten om de verbranding al iets op gang te brengen voor dat de echte inspuiting plaats vind waardoor de dieselklop veel minder heftig wordt.
Ik denk dat als je een motor met een rustiger loop wil je toch naar een TDI zal moeten overstappen.heb je gelijk ook nog meer vermogen
mvg Marcel
De AAZ is een wervelkamer diesel met traditionele verstuivers (1 trap)
De 2 traps verstuivers zijn bedoeld voor de direct ingespoten diesels (TDI) en passen niet in de kop van de AAZ.
Bij de wervelkamers worden tapverstuivers gebruikt die in de wervelkamer inspuiten waardoor de verbranding begint.redelijk gelijkmatig door de voor verbranding in de wervelkamer.
Heb je een direct ingespoten diesel worden er gatverstuivers toegepast.omdat je de diesel nu direct in de verbranding ruimte inspuit en een relatief felle verbranding krijgt komt er een zeer sterke diesel klop in deze motoren,om dat tegen te gaan heb je 2 traps verstuivers die eerst een klein beetje in spuiten om de verbranding al iets op gang te brengen voor dat de echte inspuiting plaats vind waardoor de dieselklop veel minder heftig wordt.
Ik denk dat als je een motor met een rustiger loop wil je toch naar een TDI zal moeten overstappen.heb je gelijk ook nog meer vermogen
mvg Marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
- Locatie: Be-Serskamp
Re: JX Dieselpomp aanpassen
@ Marcel ,
Inderdaad de verstuivers voor direkte inspuiting (1Z(later AHU), AEY, AFN) passen niet in de koppen met indirekte inspuiting(wervelkamer 1Y, AAZ)
Bedankt voor deze aanvulling en Je deed me twijfelen, vooral omdat ik 2-trapsverstuivers (Bosch 2FH KCA 27 s 77) heb die in de 1Y kop passen
Gisteren eens specifiek op "two stage AAZ injectors" gezocht en dit gevonden
http://www.505turbo.com/forum/index.php ... -injector/
Hier vond ik de openingsdruk van de voorinspuiting 155 Bar en de hoofdinspuiting 220 Bar
Dat de aanpassing van de pomp nauw aansluit bij de instelling van de verstuivers lijkt logisch, helaas heb ik daar nog geen concrete gegevens rond.
Maar zoals Michel aanhaalde kan het misschien ook met de standaard JX pomp als je niet de max uit het blok wilt
De vraag over de pomp blijft staande , wat moet er aangepast worden om de 2-trapsverstuivers effectief te laten werken?
Grtz Koen
Inderdaad de verstuivers voor direkte inspuiting (1Z(later AHU), AEY, AFN) passen niet in de koppen met indirekte inspuiting(wervelkamer 1Y, AAZ)
Bedankt voor deze aanvulling en Je deed me twijfelen, vooral omdat ik 2-trapsverstuivers (Bosch 2FH KCA 27 s 77) heb die in de 1Y kop passen
Gisteren eens specifiek op "two stage AAZ injectors" gezocht en dit gevonden
http://www.505turbo.com/forum/index.php ... -injector/
Hier vond ik de openingsdruk van de voorinspuiting 155 Bar en de hoofdinspuiting 220 Bar
Dat de aanpassing van de pomp nauw aansluit bij de instelling van de verstuivers lijkt logisch, helaas heb ik daar nog geen concrete gegevens rond.
Maar zoals Michel aanhaalde kan het misschien ook met de standaard JX pomp als je niet de max uit het blok wilt
De vraag over de pomp blijft staande , wat moet er aangepast worden om de 2-trapsverstuivers effectief te laten werken?
Grtz Koen
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Er zijn mensen die met een mechanische TDI rond rijden, daarvoor word ook een aangepaste pomp gebruikt ivm de openingsdruk. Is wel redelijk complex. Misschien kun je daar even op zoeken?
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Ok,weer wat geleerd
Als ik dit zo lees zijn deze verstuivers alleen geleverd op modellen geleverd in Cannada,dus kan lastig worden om er aan te komen.
Verder begrijp ik uit het verhaal dat je een specifiek voor die modellen geleverde nokkenschijf moet monteren,of eentje vinden die een minder felle opbouw heeft (vlakkere opbouw van de nokken) en er zou een 11mm plunjer in moeten.
Lijkt me een boel gedoe,maar ook wel benieuwd of je er merkbaar winst mee behaald.
Groet Marcel
Als ik dit zo lees zijn deze verstuivers alleen geleverd op modellen geleverd in Cannada,dus kan lastig worden om er aan te komen.
Verder begrijp ik uit het verhaal dat je een specifiek voor die modellen geleverde nokkenschijf moet monteren,of eentje vinden die een minder felle opbouw heeft (vlakkere opbouw van de nokken) en er zou een 11mm plunjer in moeten.
Lijkt me een boel gedoe,maar ook wel benieuwd of je er merkbaar winst mee behaald.
Groet Marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
- Locatie: Be-Serskamp
Re: JX Dieselpomp aanpassen
@Klaas,
TDI's met mechanische pomp(MTDI) vallen nogal vaak terug op de AAZ pomp(TD), met het nodige pimpen van het binnenwerk
Idd een interessante piste om te volgen Thx
@Marcel,
Kleine nuance ze zijn geleverd in Canada op specifieke modellen en niet quote"alleen geleverd op modellen geleverd in Cannada"unquote, dit soort verstuivers vind je in vele modellen van de VAG groep, zie dit linkje http://www.dieselsend.de/index.shtml, en ook hier in Europa te vinden
Ik wil ook niet de max uit het blok halen ,stiller is mijn doel
Ik probeer nog wat partnummers te achterhalen van de nokkenschijf en de evt andere onderdelen
Niemand hier die zich hierin verdiept?
Grtz Koen
TDI's met mechanische pomp(MTDI) vallen nogal vaak terug op de AAZ pomp(TD), met het nodige pimpen van het binnenwerk
Idd een interessante piste om te volgen Thx
@Marcel,
Kleine nuance ze zijn geleverd in Canada op specifieke modellen en niet quote"alleen geleverd op modellen geleverd in Cannada"unquote, dit soort verstuivers vind je in vele modellen van de VAG groep, zie dit linkje http://www.dieselsend.de/index.shtml, en ook hier in Europa te vinden
Ik wil ook niet de max uit het blok halen ,stiller is mijn doel
Ik probeer nog wat partnummers te achterhalen van de nokkenschijf en de evt andere onderdelen
Niemand hier die zich hierin verdiept?
Grtz Koen
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Stiller? Een benzine inbouwen. Goede uitlaat en geluidsisolatie lijkt mij effectiever. Het geluidsverschil tussen dit soort diesels is relatief.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Heb me er nooit in verdiept omdat de wervelkamer diesels ondertussen niet meer zo interessant zijn.een direct ingespoten diesel is (relatief) stiller,krachtiger en heeft veel minder last van warmte opbouw.
Met deze verstuivers zal je misschien een iets stillere stationair loop krijgen maar denk dat het al met al niet echt de investering waard is wetende dat je een goede tdi koopt voor een paar honderd euro.
Mvg Marcel
Met deze verstuivers zal je misschien een iets stillere stationair loop krijgen maar denk dat het al met al niet echt de investering waard is wetende dat je een goede tdi koopt voor een paar honderd euro.
Mvg Marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Koen
Stiller mijn tdi was boven 80 hoorde je de motor niet meer maar daar word alles overgenomen door meer maar rijwind trillend plaatwerk en resonantie slecht afgestelde deuren kleppen en schuifdeuren en geluidlekken en banden des de meer .
En geloof me daar is veel meer EER te behalen door dat eerst aan te pakken
Stiller mijn tdi was boven 80 hoorde je de motor niet meer maar daar word alles overgenomen door meer maar rijwind trillend plaatwerk en resonantie slecht afgestelde deuren kleppen en schuifdeuren en geluidlekken en banden des de meer .
En geloof me daar is veel meer EER te behalen door dat eerst aan te pakken
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
- Locatie: Be-Serskamp
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Hey Frits, die hele opsomming van jou die heb ik al aangepakt
Net daardoor wordt ik een beetje wanhopig, geloof me beginnen prutsen aan dingen als een dieselpomp staat niet echt bovenaan wenslijstje maar mocht het helpen , wil ik het wel wagen, het stiller(lees aangenamer) maken van m'n syncro is zo'n beetje allesoverheersend aan het worden
Grtz Koen
Net daardoor wordt ik een beetje wanhopig, geloof me beginnen prutsen aan dingen als een dieselpomp staat niet echt bovenaan wenslijstje maar mocht het helpen , wil ik het wel wagen, het stiller(lees aangenamer) maken van m'n syncro is zo'n beetje allesoverheersend aan het worden
Grtz Koen
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Dan zou ik een tdi inbouwen ik rij met een vrij basi intrieur glaswol in de holle ruimtes en een orginele mat op het motorruim radiator folie op de vloer en losse piepschuim platen achter het plafond. Bij 100 kan ik een normaal gesprek voeren en bij 120 afhankelijk van de wind ook nog. Wind op de a stijl en bovenstijl van de voorruit zijn de grootste boosdoener. Je zou bijna denken dat een kous gevuld met glaswol in de a stijl strekken en in de bovenstijl proppen de beste oplossing is
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: JX Dieselpomp aanpassen
sjoerd
kun je beter deze doen
kun je beter deze doen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: JX Dieselpomp aanpassen
Zijn die er ook voor de t3? Staatwel gaaf
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: JX Dieselpomp aanpassen
sjoerd
Weet ik niet zal echt niet veel schelen gewoon even proberen zoek op golf mk1 A-stijl kappen
https://www.mecatechnic.com/nl-NL/afdek ... A01510.htm
http://www.vw-wobshop.nl/index.php?item ... 66&lang=NL
zal verder niet aan topic vervuiling doen .
Weet ik niet zal echt niet veel schelen gewoon even proberen zoek op golf mk1 A-stijl kappen
https://www.mecatechnic.com/nl-NL/afdek ... A01510.htm
http://www.vw-wobshop.nl/index.php?item ... 66&lang=NL
zal verder niet aan topic vervuiling doen .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter