JX Dieselpomp aanpassen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Radje69 »

Voor de Techneuten ,
-Kan een JX dieselpomp(ESP) (nokkenschijf) aangepast worden om 2-traps verstuivers (AAZ) deftig hun werk te laten doen?

Alvast bedankt
Koen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Werkt gewoon zonder aanpassingen, lijkt me. Openingsdruk van de verstuivers is gelijk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Radje69 »

@Michel,
Gegoogled op "Hubscheibe JX-AAZ" en ik krijg een pak(Duitse) info (helaas,mijn Duits is verre van perfect) :mrgreen: .
Blijkbaar:
-Nokkenschijf JX en AAZ zijn omwisselbaar, ( de diktes verschillen , JX 2.1mm/AAZ 2.6 of 3.1mm)en enkele andere onderdelen moeten overgebouwd worden van AAZ naar JX pomp, dit doe je als je de prestaties van je blok wilt opkrikken
-De standaard JX pomp werkt inderdaad met de 2-trapsverstuivers [[thumbup]] , dit doe je als je een stillere motor wilt( dit is mijn bedoeling)

Bij 2traps-verstuivers heb je de openingsdruk bij de voorinspuiting , dan volgt de opbouw tot de normale druk van hoofdinspuiting .

Wat moeten de waarden(Bar)van de voorinspuiting en de hoofdinspuiting worden bij 2traps-verstuivers(AAZ) ? en dit voor een 1Y motor met standaard JX turbo en standaard JX pomp

Alvast bedankt
Grtzzzzzzz Koen
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door marcel w »

Ik heb het vermoeden dat er hier iets door elkaar gehaald word.
De AAZ is een wervelkamer diesel met traditionele verstuivers (1 trap)
De 2 traps verstuivers zijn bedoeld voor de direct ingespoten diesels (TDI) en passen niet in de kop van de AAZ.
Bij de wervelkamers worden tapverstuivers gebruikt die in de wervelkamer inspuiten waardoor de verbranding begint.redelijk gelijkmatig door de voor verbranding in de wervelkamer.
Heb je een direct ingespoten diesel worden er gatverstuivers toegepast.omdat je de diesel nu direct in de verbranding ruimte inspuit en een relatief felle verbranding krijgt komt er een zeer sterke diesel klop in deze motoren,om dat tegen te gaan heb je 2 traps verstuivers die eerst een klein beetje in spuiten om de verbranding al iets op gang te brengen voor dat de echte inspuiting plaats vind waardoor de dieselklop veel minder heftig wordt.
Ik denk dat als je een motor met een rustiger loop wil je toch naar een TDI zal moeten overstappen.heb je gelijk ook nog meer vermogen
mvg Marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Radje69 »

@ Marcel ,
Inderdaad de verstuivers voor direkte inspuiting (1Z(later AHU), AEY, AFN) passen niet in de koppen met indirekte inspuiting(wervelkamer 1Y, AAZ)
Bedankt voor deze aanvulling en Je deed me twijfelen, vooral omdat ik 2-trapsverstuivers (Bosch 2FH KCA 27 s 77) heb die in de 1Y kop passen
Gisteren eens specifiek op "two stage AAZ injectors" gezocht en dit gevonden
http://www.505turbo.com/forum/index.php ... -injector/

Hier vond ik de openingsdruk van de voorinspuiting 155 Bar en de hoofdinspuiting 220 Bar
Dat de aanpassing van de pomp nauw aansluit bij de instelling van de verstuivers lijkt logisch, helaas heb ik daar nog geen concrete gegevens rond.
Maar zoals Michel aanhaalde kan het misschien ook met de standaard JX pomp als je niet de max uit het blok wilt

De vraag over de pomp blijft staande , wat moet er aangepast worden om de 2-trapsverstuivers effectief te laten werken?

Grtz Koen
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Er zijn mensen die met een mechanische TDI rond rijden, daarvoor word ook een aangepaste pomp gebruikt ivm de openingsdruk. Is wel redelijk complex. Misschien kun je daar even op zoeken?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door marcel w »

Ok,weer wat geleerd :)
Als ik dit zo lees zijn deze verstuivers alleen geleverd op modellen geleverd in Cannada,dus kan lastig worden om er aan te komen.
Verder begrijp ik uit het verhaal dat je een specifiek voor die modellen geleverde nokkenschijf moet monteren,of eentje vinden die een minder felle opbouw heeft (vlakkere opbouw van de nokken) en er zou een 11mm plunjer in moeten.
Lijkt me een boel gedoe,maar ook wel benieuwd of je er merkbaar winst mee behaald.
Groet Marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Radje69 »

@Klaas,
TDI's met mechanische pomp(MTDI) vallen nogal vaak terug op de AAZ pomp(TD), met het nodige pimpen van het binnenwerk
Idd een interessante piste om te volgen Thx

@Marcel,
Kleine nuance ze zijn geleverd in Canada op specifieke modellen en niet quote"alleen geleverd op modellen geleverd in Cannada"unquote, dit soort verstuivers vind je in vele modellen van de VAG groep, zie dit linkje http://www.dieselsend.de/index.shtml, en ook hier in Europa te vinden
Ik wil ook niet de max uit het blok halen ,stiller is mijn doel
Ik probeer nog wat partnummers te achterhalen van de nokkenschijf en de evt andere onderdelen

Niemand hier die zich hierin verdiept?

Grtz Koen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Stiller? Een benzine inbouwen. :buiken: Goede uitlaat en geluidsisolatie lijkt mij effectiever. Het geluidsverschil tussen dit soort diesels is relatief.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door marcel w »

Heb me er nooit in verdiept omdat de wervelkamer diesels ondertussen niet meer zo interessant zijn.een direct ingespoten diesel is (relatief) stiller,krachtiger en heeft veel minder last van warmte opbouw.
Met deze verstuivers zal je misschien een iets stillere stationair loop krijgen maar denk dat het al met al niet echt de investering waard is wetende dat je een goede tdi koopt voor een paar honderd euro.
Mvg Marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Koen [[thumbup]]

Stiller :mrgreen: mijn tdi was boven 80 hoorde je de motor niet meer :!: maar daar word alles overgenomen door meer maar rijwind trillend plaatwerk en resonantie slecht afgestelde deuren kleppen en schuifdeuren en geluidlekken en banden des de meer .

En geloof me daar is veel meer EER te behalen door dat eerst aan te pakken :wink:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door Radje69 »

Hey Frits, die hele opsomming van jou die heb ik al aangepakt :(
Net daardoor wordt ik een beetje wanhopig, geloof me beginnen prutsen aan dingen als een dieselpomp staat niet echt bovenaan wenslijstje maar mocht het helpen , wil ik het wel wagen, het stiller(lees aangenamer) maken van m'n syncro is zo'n beetje allesoverheersend aan het worden

Grtz Koen
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Dan zou ik een tdi inbouwen ik rij met een vrij basi intrieur glaswol in de holle ruimtes en een orginele mat op het motorruim radiator folie op de vloer en losse piepschuim platen achter het plafond. Bij 100 kan ik een normaal gesprek voeren en bij 120 afhankelijk van de wind ook nog. Wind op de a stijl en bovenstijl van de voorruit zijn de grootste boosdoener. Je zou bijna denken dat een kous gevuld met glaswol in de a stijl strekken en in de bovenstijl proppen de beste oplossing is 😁
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door luizenbos »

sjoerd

kun je beter deze doen [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Zijn die er ook voor de t3? Staatwel gaaf :)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: JX Dieselpomp aanpassen

Ongelezen bericht door luizenbos »

sjoerd

Weet ik niet zal echt niet veel schelen gewoon even proberen zoek op golf mk1 A-stijl kappen

https://www.mecatechnic.com/nl-NL/afdek ... A01510.htm

http://www.vw-wobshop.nl/index.php?item ... 66&lang=NL

zal verder niet aan topic vervuiling doen . :D
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie