ky-ombouw naar turbo
ky-ombouw naar turbo
Hi,
Bij ombouw van ky naar ky turbo, is die electrische waterpomp noodzakelijk of niet ? Daar word namelijk niet over geschreven-gepraat ?
Ivan
Bij ombouw van ky naar ky turbo, is die electrische waterpomp noodzakelijk of niet ? Daar word namelijk niet over geschreven-gepraat ?
Ivan
groeten, Ivan
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: ky-ombouw naar turbo
Bij de mijne draait de pomp enkel bij het starten (is standaard zo tegen het vastlopen) maar ik heb hem nog nooit na het uitzetten horen nadraaien.
Re: ky-ombouw naar turbo
Ik wel. Na een erg lange klim in 2e (en soms 1e) versnelling gaat hij aan. Maar ik denk dat je, met een goed koelsysteem en bewust af laten koelen voor je de motor afzet, ook een heel eind komt.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: ky-ombouw naar turbo
Hylke: die elektrische waterpomp waar Ivan over spreekt, is die ook aanwezig in jouw 1.9 TDI ?
Ik ga er tenminste vanuit dat dat een AAZ-motor is?
I am Wouth and I approve this message
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: ky-ombouw naar turbo
Dat elektrysche pompje is altijd geleverd op de late 1.6td's om de warmte uit de kop te krijgen na het rijden. Ombouw naar tdi of in hylke's geval 1.7 sdi met turbo heeft niks met de motor te maken maar het feit dat de koelslangen van een 1.6 td gebruikt blijven en daar het pompje al tussen zat. Ik heb een 1.9 tdi in een 82 1.6 cs van origine en mijn koelslangen zijn anders en dus geen pompje. Ik wil er wel een .
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: ky-ombouw naar turbo
Aha! dan zou ik dat pompje dus bijvoorbeeld op de slang kunnen monteren die mijn kachel voedt??sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: ↑23 feb 2018 11:55 Dat elektrysche pompje is altijd geleverd op de late 1.6td's om de warmte uit de kop te krijgen na het rijden.
En dat pompje loopt pas nadat je de motor hebt uitgeschakeld via een temperatuursensor die in de uitgaande tule zit??
I am Wouth and I approve this message
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: ky-ombouw naar turbo
"voornamelijk voor de turbo". Als de motor uitstaat is er geen oliedruk(stroom) en daar 95% van de turbo's die vw gebruikt niet water gekoeld zijn heeft het in dat opzicht toch weinig effect?
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Re: ky-ombouw naar turbo
Beter lezen Sjoerd...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: ky-ombouw naar turbo
Ik bedoel de werking van het pompje niet het laten draaien na een rit.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: ky-ombouw naar turbo
Volgens my bedoelt Hylke dat die de motor draaiend (stationair) laat afkoelen en dat dan na het stilzetten het pompje ook nog wel na draait. Dat is wel de manier. Ik heb ooit een JX doka overgenomen die door een collega gereden werd. Dat was elke dag rustig warmdraaien en na een rit ook minimaal 2 minuten nadraaien. Daar werd gewoon 120 mee gereden met aanhanger en lading. Echter zodra de snelweg af werd het tempo gezapig zodat de motor(turbo) al kon afkoelen. Die combinatie heeft ruim 250K gereden in originele setup. Ik heb bij overname enkel de turbo vervangen en nog ruim 50K gereden tot einde grijs kentekentijdperk. Pompje en turboventilator draaiden dan eigenlijk niet meer na. Als dat wel gebeurde was dat reden om nog langer stationair te laten nadraaien
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: ky-ombouw naar turbo
A zo. Het niet boven de 2400 toeren rijden doe ik nu wel met de tdi het eerste kwartier. Olietemp meter heb ik nog niet maar zou wel handig zijn. Voordeel van een tdi is wel dat je met 2400 toeren al 110 rijd
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: ky-ombouw naar turbo
Hey extra pompje heeft alleen zin bij de werveljamer diesels,die houden door hun ontwerp veel warmte vast in de kop.
Bij de direct ingespoten diesels is dit niet het geval en is het zeker niet nodig.
De TDI motoren lopen eerder te koel als te heet in de bus .groet marcel
Bij de direct ingespoten diesels is dit niet het geval en is het zeker niet nodig.
De TDI motoren lopen eerder te koel als te heet in de bus .groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: ky-ombouw naar turbo
Ik rij met m'n tdi ook op de olietemperatuur. Als deze op niveau zit gaat het gas er pas op ;-0
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: ky-ombouw naar turbo
De enige extra pomp die vw op de tdi zet is om koelvloeistof te circuleren als de stand kachel aan staat,niet voor extra koeling.
het is niet voor niks dat praktisch alle direct ingespoten diesels een diesel kachel aan boord hebben die ook functioneert tijdens het rijden omdat de kachel anders niet op temp komt
groet marcel
het is niet voor niks dat praktisch alle direct ingespoten diesels een diesel kachel aan boord hebben die ook functioneert tijdens het rijden omdat de kachel anders niet op temp komt
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: ky-ombouw naar turbo
En volgens mij zit die pomp zelfs alleen maar op de luxere tdi's en niet op de golf 3 1z enz daar ik hem niet tegenkwam met het uitbouwen van mijn kabelboom of een stekker overhad die daarvoor diende.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: ky-ombouw naar turbo
Ik zeg sjoemelboeken.....daar bij VW
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik