losse kabel

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

losse kabel

Ongelezen bericht door gsmink »

hoi allen,

Wat later dan de meeste, maar ik ben lekker op vakantie, helemaal naar Portugal getuft.
Nu zie ik wat olie druppen en ging op zoek en vond iets anders, misschien gerelateerd. Namelijk een loszittende kabel aan een onderdeel die ik niet ken, achter de kachelpot rechtsonder. Zie bijlages..

Ik heb mijn Haynes manial niet mee dus kom er niet helemaal uit. Iemand een idee? En zo ja, hoe hoort die kabel te zitten?

Het gaat om een 2.0 CU motor

groet Gilbert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: losse kabel

Ongelezen bericht door gsmink »

ah toch iets kunnen vinden op mijn kleine telefoon schermpje, het is de thermostaat.

Ik heb de kabel weer kunnen vastmaken aan de stang die de luchtkleppen bestuurt. De linker klep gaat erg stroef.

Moetde kabel aangespannen zijn als de motor koud is, of spant deze aan als die warm wordt?
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: losse kabel

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Gilbert, het is inderdaad de thermostaat die de koelluchtkleppen bedient met de kabel. Bij warme motor moet de kabel los staan zodat de koelluchtkleppen maximaal open staan. Als de kabel breekt staan de luchtkleppen ook vanzelf maximaal open. Ik weet niet bij welke temperatuur de thermostaat het koud genoeg vindt om de kabel strak te trekken, ik vermoed dat het kouder moet worden dan bij jou nu in Portugal. Als ik jou was zou ik op vakantie niet teveel experimenteren; zorg dat de kabel los staat, ook bij koude motor, zodat je verzekerd bent van maximale koeling.

(p.s. ik rijdt zelf al 10 jaar een CU zonder thermostaat, dus kleppen max open, maar ik rijd ook zelden in de winter ;-)

Fijne vakantie!
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: losse kabel

Ongelezen bericht door gsmink »

thanks voor de reactie John. Dan kunnen we gewoon verder, de veer zorgt voor standje open als dr kabel slap hangt
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: losse kabel

Ongelezen bericht door gsmink »

uitgebreid verhaal over de thermostaat: http://www.ratwell.com/technical/Thermostats.html
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Plaats reactie