Temperatuurmeter staat op 3/4

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door marcom »

Hello allemaal,
Ik heb een T3 1.6TD JX uit 1987 en heb een probleempje met mijn temperatuurmeter. De meter stond altijd netjes in het midden op het ledje maar na een lekkage van een van de dieselleidingen op de dieselpomp staat de meter nu op 3/4.
De garage heeft alleen de metalen dieselleidingen vervangen en volgens hun is de koelwater temperatuur prima maar het geeft mij toch een onrustig gevoel...
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Bedankt en een heel mooi 2019!!
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door Coen »

Massa checken achter het luchtfilter. En draden van kopsensor en koelwatersensor op warmtewisselaar.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door marcom »

Bedankt voor de tip Coen, ik zal eens kijken morgen. Weet jij of er foto's zijn waarop ik deze draden kan zien?
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door Coen »

Vast! Maar ik weet niet waar.
Weet je de warmtewisselaar te zitten?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 839
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Er zit ook een massa aansluiting zogenaamde paddenstoelen achter je zekeringenkast , de zekeringen kast zit bij je linkerknie . Alles vast laten zitten alleen de schroefjes los halen naar voor kantelen dan zie de aarde zitten .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door marcom »

Ik heb de temperatuurmeter sensor gevonden en de verbinding tussen de draad en het stekkertje zag er wel erg slecht uit, de draad brak er ook direct af. Nieuw stekkertje erop en de temperatuurmeter stond weer mooi op het ledje, probleem opgelost dacht ik.... Toen ik gisterenavond met de verlichting aan reed liep de meter gewoon weer op naar 3/4, toch misschien een aarde probleem??
De aarde achter het luchtfilter heb ik niet gevonden, zit dat in de door waar ook de relais zitten? De paddestoelen weet ik wel te zitten ;)
Bedankt voor de hulp, Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door RVB »

Zelfde vraag: En als je nu zonder verlichting gaat rijden? Is het dan weer normaal?

Ik verbaas mij trouwens dat het schoonmaken van de aansluiting (verlagen van de weerstand) zorgt voor een lagere temp aanduiding. Ik deed het laatst bij mijn bus, en toen gaf de temp een fractie hoger aan. Mijn idee is dan ook dat een slechte massa eerder zorgt voor een lagere temp aanduiding. Kortom hoe hoger de temperatuur, des te minder weerstand de sensor geeft, hoe hoger de spanning om de wijzer van de aanduiding omhoog te bewegen.

In mijn idee kan een onterecht hogere aanduiding veroorzaakt worden door een fout in de sensor of aanduider. Of als de draad die loopt van sensor naar gever onderweg ten onrechte een beetje massa maakt.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door Coen »

Massa bij een JX zit achter het luchtfilter. Daar komen een aantal massadraden van o.a. de achterlichten bij elkaar.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je kunt de stekkers van de sensoren achterop de koelflens van de kop even omdraaien. (Rood/geel en blauw/groen(?)) Die zijn namelijk hetzelfde. Ik denk je probleem dan weg is.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door marcom »

Ik had ook verwacht dat bij een slecht contact de meter minder zou uitslaan maar het blijft een mysterieus probleem... Als ik de verlichting uitzet dan daalt de meter weer naar het ledje, verlichting aan en hij loopt weer op.
Ik zal de twee draden van de sensoren eens verwisselen, bij mij zijn ze rood/geel en blauw/wit.
Groet, Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door marcom »

Ik denk dat ik dat maar probeer... achter het luchtfilter zitten de massadraden daar tegen de zijkant van de carrosserie verstopt?
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Temperatuurmeter staat op 3/4

Ongelezen bericht door Coen »

marcom schreef: 05 jan 2019 19:17 achter het luchtfilter zitten de massadraden daar tegen de zijkant van de carrosserie verstopt?
Marco
Yep!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie