2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Beste Busvrienden,
Mijn fantastische 1990 California met gaat met de 2.1 SS motor als de wind - maar heeft momenteel een onverklaarbaar motorprobleem dat zich in drie fasen uit. Mijn (welwillende) gespecialiseerde garage komt er vooralsnog niet uit dus doe ik graag een beroep op jullie kennis - ideeën en suggesties zijn welkom.
Fase 0: De bus gaat met gemak 110 km/h (gps) @3200 toeren op de snelweg, met grote ruimte onder het gaspedaal ‘handig voor inhalen, maar hoeft niet...’, de versnellingsbak is aangepast waardoor het fijn toeren is. Vanaf een koude start gaat het altijd ongeveer 30 minuten probleemloos. Dan begint fase 1.
Fase 1: na 30 minuten volgen kleine stotteringen en haperingen, even inhouden maar daarna weer verder. Alsof de bus ergens ‘doorheen’ moet. Meestal lukt het, maar grote kans op fase 2.
Fase 2: de toerenteller loopt terug en de snelheid ook. Geluid van de motor is niet opeens hoorbaar anders, maar vermogen valt wel weg. Extra gas geven doet niets. Opeens is de maximale snelheid ongeveer 85-90 km/h (gps). Er gebeuren hierna twee mogelijke dingen: er volgt een hik/schok/bibber vanuit de motor en vermogen komt terug en ik kan weer naar 110, OF vermogen blijft gelijk en 85-90 blijft het maximum bij vol gas, bij een helling op loopt verder terug. Kleine bibbers tijdens het rijden.
Ga ik met fase 2 langs de kant staan dan is stationair niet lekker, optrekken vanuit stilstand is ruk, onmogelijk om de motor in hogere toeren te krijgen, ‘door te trekken’.
Als ik tijdens fase 2 op de snelweg de motor uit en aan zet lijkt het probleem even opgelost, maar komt het via fase 1 en 2 vaak snel weer terug. Soms na 1 minuut, soms na 30 minuten.
Enkele wetenswaardigheden:
- motor loopt op lpg en benzine, bij beiden doen dezelfde problemen zich voor. Bij benzine is het nog erger (minder vermogen).
- problemen zijn begonnen na grote onderhoudsbeurt bij garage, bij dit onderhoud is ook de oude uitlaat (met katalysator) vervangen door een nieuwe (zonder katalysator).
- bougieskabels zijn vervangen.
- bougies zijn goed.
- na eerste kleine zoektocht is geen vacuumlek gevonden
- temperatuursensor koelvloeistof is vervangen.
- luchtmassameter is vervangen.
Ik ben een beetje radeloos en hoop dat jullie enkele waardevolle suggesties kunnen doen. Ik was eigenlijk van plan komende week op reis te gaan, maar lange afstanden rijden zijn geen optie zo.
Bovenstaande oproep heb ik ook op de facebook groep gedaan, maar dit forum heeft naar mijn idee meer specifieke kennis dus hoop dat jullie mee willen denken!
Mijn fantastische 1990 California met gaat met de 2.1 SS motor als de wind - maar heeft momenteel een onverklaarbaar motorprobleem dat zich in drie fasen uit. Mijn (welwillende) gespecialiseerde garage komt er vooralsnog niet uit dus doe ik graag een beroep op jullie kennis - ideeën en suggesties zijn welkom.
Fase 0: De bus gaat met gemak 110 km/h (gps) @3200 toeren op de snelweg, met grote ruimte onder het gaspedaal ‘handig voor inhalen, maar hoeft niet...’, de versnellingsbak is aangepast waardoor het fijn toeren is. Vanaf een koude start gaat het altijd ongeveer 30 minuten probleemloos. Dan begint fase 1.
Fase 1: na 30 minuten volgen kleine stotteringen en haperingen, even inhouden maar daarna weer verder. Alsof de bus ergens ‘doorheen’ moet. Meestal lukt het, maar grote kans op fase 2.
Fase 2: de toerenteller loopt terug en de snelheid ook. Geluid van de motor is niet opeens hoorbaar anders, maar vermogen valt wel weg. Extra gas geven doet niets. Opeens is de maximale snelheid ongeveer 85-90 km/h (gps). Er gebeuren hierna twee mogelijke dingen: er volgt een hik/schok/bibber vanuit de motor en vermogen komt terug en ik kan weer naar 110, OF vermogen blijft gelijk en 85-90 blijft het maximum bij vol gas, bij een helling op loopt verder terug. Kleine bibbers tijdens het rijden.
Ga ik met fase 2 langs de kant staan dan is stationair niet lekker, optrekken vanuit stilstand is ruk, onmogelijk om de motor in hogere toeren te krijgen, ‘door te trekken’.
Als ik tijdens fase 2 op de snelweg de motor uit en aan zet lijkt het probleem even opgelost, maar komt het via fase 1 en 2 vaak snel weer terug. Soms na 1 minuut, soms na 30 minuten.
Enkele wetenswaardigheden:
- motor loopt op lpg en benzine, bij beiden doen dezelfde problemen zich voor. Bij benzine is het nog erger (minder vermogen).
- problemen zijn begonnen na grote onderhoudsbeurt bij garage, bij dit onderhoud is ook de oude uitlaat (met katalysator) vervangen door een nieuwe (zonder katalysator).
- bougieskabels zijn vervangen.
- bougies zijn goed.
- na eerste kleine zoektocht is geen vacuumlek gevonden
- temperatuursensor koelvloeistof is vervangen.
- luchtmassameter is vervangen.
Ik ben een beetje radeloos en hoop dat jullie enkele waardevolle suggesties kunnen doen. Ik was eigenlijk van plan komende week op reis te gaan, maar lange afstanden rijden zijn geen optie zo.
Bovenstaande oproep heb ik ook op de facebook groep gedaan, maar dit forum heeft naar mijn idee meer specifieke kennis dus hoop dat jullie mee willen denken!
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Heeft de aanwezigheid/afwezigheid van een katalysator geen invloed op de lambasonde ? (denk ik zo effe uit het hoofd)
Als dat zo is, zit je computer in de war zou ik zo denken.
Hoe zit het met je verbruik als je dit voor hebt ?
Als dat zo is, zit je computer in de war zou ik zo denken.
Hoe zit het met je verbruik als je dit voor hebt ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
De lambasonde heb ik tijdens fase 2 ook al wel eens losgemaakt - geen verschil... het verbruik is vooralsnog niet merkbaar anders; ongeveer 1 op 6.
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Ik weet niks van de wbx-ers, maar ik heb iets vergelijkbaars gehad met een buitenboordmotor. Dat bleek de bobine te zijn, die bij warme motor doorsloeg. Geen idee of dat hier het geval kan zijn, maar ik geloof niet dat een klacht die na 30 minuten optreedt iets met de lambda te maken heeft.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Kat maakt niet uit. Ik zou ook nog eens kijken naar onstekingtraject. Verdelerkap, rotor etc. Merk lambda zou ook kunnen uitmaken. Mij werd door de LPG inbouwer een NGK lambda geadviseerd vanuit zijn ervaringen. Ook een 'lek' in de uitlaat voor de lambda kan verkeerde meetwaarde lambda geven (had ik met een afgescheurd beugeltje dat aan de pijp gelast zat met kleine scheur tot gevolg)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Klinkt toch wel erg als een bobineprobleem. Als die warm worden slaan ze door. Begint met ‘hikken’.
Had ik van het najaar met mijn BMW R100.
Had ik van het najaar met mijn BMW R100.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
De bobine die ik er nu in heb zitten ziet er oud uit. Volgens mij is het geen lastige klus om deze te vervangen - ik ga kijken of ik op korte termijn de juiste kan vinden.
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Let even op de kleur van het label op de bobine (indien nog aanwezig). Er zijn grijs en groen gelabelde versies en die zijn niet gelijk.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Ik ben net even gaan kijken, maar er hangt inderdaad een bijzonder oud exemplaar met nummer 220 522 016 van BOSCH. Het label is geheel vergaan en het nummer brengt me enkel op oude exemplaren. Hoe bepaal ik welke versie ik moet hebben?
/edit
volgens diverse websites zou ik Bosch 0 221 122 349 moeten hebben, maar als ik bij boelm kijk zie ik dit model juist weer niet...
/edit
volgens diverse websites zou ik Bosch 0 221 122 349 moeten hebben, maar als ik bij boelm kijk zie ik dit model juist weer niet...
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
is daar dan iets aan veranderd ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Dan zal 0 221 122 349 de juiste zijn - alle afbeeldingen hebben groene stickers er op zitten. Ik zal die bij een lokale onderdelenboer proberen te vinden. Andere nummer zal wel niet meer in gebruik zijn. Dank Steven en Kris. Zal forum op de hoogte houden of dit de oplossing blijkt...
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Leuke follow-up vraag...
https://www.onderdelenshop24.com/676483-bosch
Er staat nadrukkelijk bij dat dit een bobine is voor modellen met Katalysator, maar die is er nu net toevallig tussenuit gehaald. Toeval?
/edit
Moet ik dan misschien juist niet een andere bobine nu hebben? Er is dus een link tussen een bobine en een eventuele katalysator??
https://www.onderdelenshop24.com/676483-bosch
Er staat nadrukkelijk bij dat dit een bobine is voor modellen met Katalysator, maar die is er nu net toevallig tussenuit gehaald. Toeval?
/edit
Moet ik dan misschien juist niet een andere bobine nu hebben? Er is dus een link tussen een bobine en een eventuele katalysator??
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Hmm jammer, ik dacht serieus even een eureka moment te hebben... juist omdat het probleem is begonnen nadat de uitlaat is vervangen. Waarom zou de onderdelenboer zo nadrukkelijk er bij zetten dat deze voor modellen met kat is? Ik snap de relatie tussen bobine en kat nog niet helemaal. Van vonk naar uitlaat... hmm!
Mauro
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
--
VW T3 California, 2.1L SS WBX (1990)
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Ik heb door kleine problemen deze bobine preventief geplaatst en rijdt
er nu nog mee rond zonder problemen.....
14 euro kan je geen buil aan vallen toch!
https://www.onderdelenshop24.com/2475299-era
Groeten,
André
er nu nog mee rond zonder problemen.....
14 euro kan je geen buil aan vallen toch!
https://www.onderdelenshop24.com/2475299-era
Groeten,
André
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
De link zit hem in de motorsturing die voor een MV/SS met katalysator anders is dan voor een DJ. Ik heb 10 jaar gereden zonder KAT en daar geen problemen mee gehad. Enkel bij een lek in de uitlaat voor de Lambda wat een noodloop gaf. Maar dan reed die nog behoorlijk goed maar behoorlijk minder zuinig en met zwarte wolken.mauros schreef: ↑05 mei 2019 22:25 Hmm jammer, ik dacht serieus even een eureka moment te hebben... juist omdat het probleem is begonnen nadat de uitlaat is vervangen. Waarom zou de onderdelenboer zo nadrukkelijk er bij zetten dat deze voor modellen met kat is? Ik snap de relatie tussen bobine en kat nog niet helemaal. Van vonk naar uitlaat... hmm!
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: 2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Volgens mijn werkplaats handboek is het verschil de weerstand aan de secondaire kant:
Groen: 2.4-3.5k ohm
Grijs: 6.9-8.5k ohm
Je zou dit bij de oude kunnen meten.
Groen: 2.4-3.5k ohm
Grijs: 6.9-8.5k ohm
Je zou dit bij de oude kunnen meten.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)