van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Coen »

Geloof niet dat de topicstarter zo’n ingenieur is dat hij met een geheel nieuw concept aan de gang gaat...
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
johan63
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2019 12:28

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door johan63 »

Even toch maar naar de 100 km. per uur gegaan vandaag.
Motor maakt dan exact 3000 toeren.
met grotere wielen een een aangepast bak moet dit toch redelijk omlaag kunnen of niet. turbo zal hier denk ik nodig zijn voor het vermogen.
Dan nog de vraag die ik heb is waar kan ik de spullen bemachtigen om het blok te voorzien van een turbo uitvoering (wat heb ik precies nodig) heeft iemand ervaring met een bedrijf om de bak te laten aanpassen en daarnaast welke grotere velgen wordt geadviseerd.
groet
Groeten,
Johan
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Zijn het gps km/h of op de kilometerteller? Bij mij scheelt dat bij de hogere snelheden zo maar 15 km/h....
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Coen »

Lijkt mij idd ook sterk, 3000 toeren bij 100 km.
Maar terzake: ik denk dat je een turbo nodig hebt, inspuitpomp van een JX, uitlaatspruitstuk en ik meen verstuivers met een hogere druk. Verder speciale waterslang plus nalooppompje.
Als je voor een KY met turbo kiest zou ik gelijk een LLK monteren.
Ik denk dat de uitlaat van een Turbo ook dikker is.

Overigens: grotere wielen laten je ook trager optrekken...
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Naloop pompje is in mijn ogen met rustig uitrijden niet het meest broodnodige. Als je de mogelijkheid hebt waarom niet. Een intercooler daar in tegen gaat je meer opleveren. Hiermee koel je de ingaande lucht waar je blok zeker blij mee zal zijn en je mocht je daar behoefte aan hebben ook iets meer vermogen uit het blok kunt peuteren. Naast een jx inspuit pomp (met lda) en de turbo zijn de spruitstukken van de jx ook erg handig en kun je denk ik het beste de uitlaatpijp van een jx monteren durf alleen niet te zeggen of die op een ky demper past zou je onderdeel nummers moeten vergelijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Ik rijd al weer enekel jaren rond met een AAZ en verlengde 5 bak. Had daarvoor een KY met korte vier. Mijn swap destijds was vanwege vermogen maar je krijgt er een heerlijk stille motor voor terug. Wij kunnen elkaar weer normaal verstaan met 115 op de teller. Extra oliekoeler geplaats en rij altijd met beleidt maar ook rustig 150 als ik snel moet inhalen. Ik ben geen fan van een intercooler op deze motor. Vraag me af of die koude lucht inlaat nu echt voor minder temp zorgt. Denk eerder dat nog meer vermogen voor een warme motor zorgt en dat wil je nu juiste verkomen. Just my 2 cents.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Dirk als je geen extra diesel in gaat spuiten of de turbodruk op schroeft zal er niet zo zeer meer vermogen komen voor een warmere motor maar ben je gewoon de inlaat temperatuur aan het verlagen. Blijft natuurlijk de vraag hoe efficient een lucht gekoelde intercooler op een bus is.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Coen »

Belangrijkste probleem bij een TD is de hitte in de kop. LLK verlaagt die. Nalooppompje dient ook voor het koelen van de kop.
Natuurlijk kun je ook kiezen voor een AAZ. Voordeel van de KY is dat je je eigen motor houdt. Daarvan weet je wat de (recente) geschiedenis is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

@ Klaas bedankt voor je opmerking. Ik denk dat veel pompen te rijk staan afgesteld en dat je dus wel degelijk meer vermogen haalt als je de inlaat lucht koelt. Ik heb mijn pomp destijds in Nijverdal helemaal laten afstellen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
johan63
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2019 12:28

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door johan63 »

dank voor alle reacties, ga morgen rijden mer de navigatie en kijken wat de afwijking t.o.v. de snelheidsmeter is en wat is llk
Groeten,
Johan
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Coen »

Ladeluft Kühler
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Hey Dirk mijn pomp stond ook standaard iets te rijk. Al verwacht ik niet dat alle pompen nu echt rijker af gesteld staan aangezien ze dan ook roet gaan produceren wat ze bij de apk niet waarderen. De vermogens impact van alleen een llk is daarom naar mijn idee dus beperkt al begrijp ik je punt en zal er bij veel mensen wat toename merkbaar kunnen zijn. Llk= ladeluft kuhler inderdaad of wel de standaard lucht naar lucht intercooler. Wllk = wasser ladeluft kuhler of wel een water naar lucht intercooler die vaak chargecooler word genoemd.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
johan63
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2019 12:28

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door johan63 »

vanmiddag de navigatie ingeschakeld. op de snelweg 97 km bij 3000 toeren terwijl de km teller 84 of 85 aangaf.
Groeten,
Johan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoeveel bekeuringen heb je al gereden? Nog even opnieuw graag, 97 op GPS/navigatie en 84/85 op je km teller van de bus? Dan klopt er toch iets niet.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

de toerenteller misschien ook nog eens ijken?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mocht je een smartphone hebben, route via google maps geeft tegenwoordig ook de gps snelheid aan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie