van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
johan63
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2019 12:28

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door johan63 »

foutje, teller geeft 94/95 aan
Groeten,
Johan
johan63
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2019 12:28

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door johan63 »

ga toch een aaz aanschaffen. wat zou het ongeveer kosten om mijn versnellingsbak te laten voorzien van een lange vijfde. de bak is verder uitstekend.
Groeten,
Johan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voor de kosten moet je gewoon offerte vragen bij een aantal verschillende reviseurs. Dat kan uiteen lopen waarbij ik vraagtekens zet bij 'enkel langere 5'. Om goed te wezen zal er ongetwijfeld wel wat meer mogen gebeuren, je weet tenslotte niet wat je tegenkomt aan slijtage of nog breukgevoelige onderdelen die je beter gelijk mee kan vervangen.

In praktijk blijkt het verlengen niet altijd een succes. Het gat tussen 4e en 5e kan namelijk erg groot worden. (dat is bijvoorbeeld bij mijn 127pk jumper ook standaard het geval, zeker met aanhanger moet ik ver in 4e doortrekken voordat de 5e op een toerental oppakt om trekkracht te houden.)

Ik raad je aan om te bepalen in welke setup (pk's/intercooler etc) je de AAZ wil rijden, welke bandenmaat en daarop je versnellingen en/of eindoverbrenging aan te passen. Daarvoor kan de versnellingscalculator al een stuk helpen. De betere reviseurs kunnen je zo adviseren welke combinatie niet (en wel) aan je verwachtingen zullen voldoen. Je zal ongetwijfeld ergens wat moeten bijstellen aan verwachtingen op technisch vlak en/of financieel. Lukraak een versnelling verlengen is naar mijn mening niet de juiste weg.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Als je wil kan ik ook wel even kijken of ik nog ergens de verhoudingen heb van de bak die aan mijn aaz hing. Zijn ook vast andere zijn die met een aaz rijden en ligt willen werpen wat voor bak er aan geknoopt zit en hoe dat bevalt.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Johan.
Indien je huidige KY het nog lekker doet, is het vrij simpel om die KY zelf om te bouwen naar Turbodiesel met behulp van onderdelen uit een 1,6TD JXmotor. Dat geeft net zoveel PK als een AAZ maar met bijkomend voordeel dat de KY TD wellicht wat koeler blijft onder druk.
En hoef je verder niets te veranderen aan de motorkap omdat de AAZ iets hoger is. De onderdelen van de 1,6TD JX passen allemaal 'plug and play' op de 1,7KY motor.
Beste is om er meteen een extra oliekoeler bij in te bouwen en een simpele Intercooler. Dan heb je een fraai pakket met tegen de 90PK dat in redelijke temperaturen blijft en waar je ook nog een 5bak met verlengde overbrenging bij kan plaatsen.
Intercooler kan vanuit een smart maar een Polo G40 intercooler past zo naast je versnellingsbak. En vele andere intercoolers en plaatsingopties zijn mogelijk.
De intercooler heeft een verkoelend effect in de hete kop van de motor.
Er zijn er die van mening zijn dat met een intercooler je uberhaupt geen oliekoeler nodig hebt voor een 1,6TD jx.
VW heeft fabrieksaf jx motoren met zo'n G40 intercooler verkocht, zonder oliekoeler.

Zelf rijdt ik al jaren en vele kilometers probleemloos met een 1,7KY TurboDieselIntercooler met 3H 5bak.
ook uren lang vrijwel plankgas met 130kmh bij 32 graden door Frankrijk richting Spanje.
De 1,7KY TDintercooler geeft geen krimp.
Ik heb zo'n hoogdak postbusje dat veel wind vangt maar haal toch nog 140 echte kmh ermee.
Ik zou eigenlijk nog wel een langere overbrenging willen om zo het toerental wat lager te krijgen maar das nogal prijzig.
Heb al jaren iets grotere 15 inch velgen type Mercedes Stratos staan maar dat vergt spacers en ik heb dan geen reservewiel...
Maar ik heb de motorruimte goed geluidsgeisoleert en dat scheelt een boel.
De beste remedie tegen veel motorlawaai is ontdreunen en een dik zwaar velours gordijn ophangen tussen bestuurdersgedeelte en de rest!
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door vwt3fan »

De onderdelen die je van een 1,6TD JX op een 1,7KY moet zetten om er een zo'n 80pk sterke TurboDiesel van te maken zijn:

Brandstofpomp met potje
verstuivers
brandstofleidingen naar de verstuivers
beide spruitstukkken
Turbo
Turbosteun
Olieleidingen van en naar de turbo
Overdrukventiel van de turbo
Complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder
Naloop waterpompje (niet perse nodig als je hem manueel af laat koelen)
Koelwaterslangen
Kleppendeksel
Luchtfilter met alle bijbehorende delen
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door Coen »

Hylke, kun je daar even het precieze motornummer van noemen? En de benodigde onderdelen/werkzaamheden. Ik denk dat dat handig is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)

Ongelezen bericht door vwt3fan »

De KY heeft dus ietsie meer inhoud maar ook een iets fellere nokkenas dan de JX en hij heeft grote koelwaterkanalen in het blok.
Al met al blijft de KY koeler. De KY is ook door VW speciaal ontwikkeld voor in de bus en al turbogeschikt gemaakt, wellicht met in het achterhoofd om later ook een TD versie op de markt te brengen. Maar daar is het met de komst van de T4 niet meer van gekomen.
Volgens mij heeft de KY ook fabrieksaf in een Santana gelegen.
De AAZ is door VW ontwikkeld om aan de voorkant in een T4 te liggen. Wat ik zo allemaal gelezen heb op Duitse forums geeft de AAZ geregeld hitteproblemen met de ligging achterin het voertuig.

Inderdaad, de KY is een ouderwetse mechanische wervelkamer diesel en heeft alleen stroom nodig voor het starten. Al met al een zeer storingsongevoelige motor zonder liflaf. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Een KY TD of AAZ vergt niet al die kennis van electronica voor ombouw naar SDI of TDI, laat staan alle andere ombouwkennis en benodigdheden voor naar TDI.
Het is allemaal nog degelijke ouderwetse mechanica van Volkswagen uit de hoogtijdagen, toen ingenieurs binnen het bedrijf nog belangrijker waren dan managers. Het leuke van de 1,6 JX is dat hij helemaal niet rijdt als een duffe, saaie laagtoerendiesel. Ik ken geen andere diesel die zo lekker door de toeren loopt als de JX. Het is een heel soepel dieselmotortje met karaktereigenschappen van een benzinemotor. Al met al een spannende en zeer eigen rij ervaring die je vrijwel niet bij andere diesels aantreft. Alhoewel de modernste diesels wel weer iets meer van dat karakter hebben.
In een VW Golf was die JX motor echt helemaal top! Maar in de bus komt ie gewoon wat pk tekort en wordt te heet.
Mocht je geen ingewikkelde electronica toestanden willen maar toch wat meer pk, dan ligt AAZ of KY TD voor de hand.
En als de keuze is AAZ of KY Turbo en je hebt al een KY, dan lijkt mij die KY ombouwen naar TD meer voor de hand liggend dan een AAZ er in bouwen. Temeer daar de KY prima past bij een standaard Vbak.
En als die KY TD uiteindelijk niet bevalt en je wilt alsnog naar AAZ of TDI, dan lijkt mij zo'n compleet KY TD blok ook weer prima te verkopen aan een houder van een duffe 1,6D die ook wel eens iets spannends wil beleven maar geen trek heeft in al die electronica.
Want de KYTDLLK maakt van je duffe ouderwetse diesel een spannende ouderwetse diesel, waar je mee kan inhalen op de provinciale weg! [[bye]]
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie